Het probleem ligt, denk ik, grotendeels bij mij: als mijn vriend met hem loopt is het gedrag veel minder heftig (bij dezelfde honden), en de hondentrainster kan hem vrij gemakkelijk corrigeren. Vaak alleen met stem, soms een korte aanraking, en dan is hij gelijk stil. Maar ik krijg het niet voor elkaar en het maakt me steeds onzekerder. Ik weet even niet zo goed wat de beste aanpak is. Moet ik afleiden? Boos worden? Belonen voor aandacht bij mij? Juist belonen als hij naar de andere hond kijkt zonder geblaf en gedoe? Moet ik ingrijpen als hij begint te blaffen, of bij het staren, of als hij zich groot maakt? Help!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Uitvalsgedrag, hoe corrigeren?
Moderator: moderatorteam
-
DaniBanani
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
- Aantal honden: 1
Uitvalsgedrag, hoe corrigeren?
Dexter valt aan de lijn uit naar bepaalde honden. Meestal grote reuen, met een voorkeur voor klapkaken, maar soms ook andere honden (ik ben zelf niet bang, dus het is niet dat hij daarop reageert). Als ik hem los zou laten rent hij op de hond af en gaat daar staan patsen. Daar blijft het wel bij, hij valt niet aan. Aan de lijn begint het met zich groot maken en staren, dan gaat hij blaffen en, als de andere hond te dichtbij is, in de riem hangen en springen. Dit is met name in onze eigen buurt, als we naar een losloopgebied is hij veel relaxter. Als we daar vervelende honden tegenkomen hoef ik hem niet eens aan te lijnen want dan loopt hij gewoon netjes mee als ik dat zeg. Op de hondenschool doet hij het in mindere mate ook, ik kan niet direct naast iemand anders gaan zitten want dat gaat niet goed en hij raakt snel opgewonden als andere honden aan het klieren zijn of te dicht langslopen of zo.
Het probleem ligt, denk ik, grotendeels bij mij: als mijn vriend met hem loopt is het gedrag veel minder heftig (bij dezelfde honden), en de hondentrainster kan hem vrij gemakkelijk corrigeren. Vaak alleen met stem, soms een korte aanraking, en dan is hij gelijk stil. Maar ik krijg het niet voor elkaar en het maakt me steeds onzekerder. Ik weet even niet zo goed wat de beste aanpak is. Moet ik afleiden? Boos worden? Belonen voor aandacht bij mij? Juist belonen als hij naar de andere hond kijkt zonder geblaf en gedoe? Moet ik ingrijpen als hij begint te blaffen, of bij het staren, of als hij zich groot maakt? Help!

-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Uitvalsgedrag, hoe corrigeren?
Op het moment als je de andere hond ziet, afleiden, mocht dat te lastig zijn voor hem, omdraaien en weglopen, als ie dan aandacht heeft, koekje erin.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- dagmar88
- Zeer actief
Ik corrigeer daar niet voor, dat werkt hier averechts.
Trainen op aandacht, bijvoorbeeld commando "kijk eens" aanleren, in een prikkelarme omgeving beginnen en dat bouw je dan stukje voor stukje uit.
Je vraagt om aandacht voor je hond gespannen wordt. Ontstaat er toch spanning, dan vergroot je de afstand tussen hem en de hond waar hij op reageert en traint daar verder.
Het heeft zijn tijd nodig, maar uiteindelijk kun je steeds dichter bij de andere hond zijn aandacht op jou houden.
Trainen op aandacht, bijvoorbeeld commando "kijk eens" aanleren, in een prikkelarme omgeving beginnen en dat bouw je dan stukje voor stukje uit.
Je vraagt om aandacht voor je hond gespannen wordt. Ontstaat er toch spanning, dan vergroot je de afstand tussen hem en de hond waar hij op reageert en traint daar verder.
Het heeft zijn tijd nodig, maar uiteindelijk kun je steeds dichter bij de andere hond zijn aandacht op jou houden.
-
DaniBanani
- Zeer actief
Oh ja. Eh, ik heb natuurlijk wel al e.e.a. geprobeerd.
Ik ben nu zover dat het soms lukt om Dex zonder geblaf mee te krijgen als we aan de andere kant van de straat lopen. Met een koekje, dus. Maar het gebeurt ook wel dat een hond onverwacht in de buurt is en dan is hij echt onbereikbaar en moet ik hem bijna letterlijk meesleuren tot ik weer aandacht kan krijgen. Bij bepaalde honden dus hè, de meeste honden gaat het prima mee gelukkig. En op de hondenschool werkt voerbeloning ook niet. Hij is daar heel gefocust op mij, én hij is heel voergericht, maar toch valt hij uit. Het lukt me gewoon niet om voldoende tot hem door te dringen. Hij gaat dan eerst blaffen en als hij zijn punt gemaakt heeft kijkt hij me verwachtingsvol aan dat hij nú toch zeker stil is en een koekje mag. En verdorie, als de trainster hem corrigeert kan hij ineens wél rustig zijn, dus dan moet hij dat bij mij toch ook kunnen?
Ik ben nu zover dat het soms lukt om Dex zonder geblaf mee te krijgen als we aan de andere kant van de straat lopen. Met een koekje, dus. Maar het gebeurt ook wel dat een hond onverwacht in de buurt is en dan is hij echt onbereikbaar en moet ik hem bijna letterlijk meesleuren tot ik weer aandacht kan krijgen. Bij bepaalde honden dus hè, de meeste honden gaat het prima mee gelukkig. En op de hondenschool werkt voerbeloning ook niet. Hij is daar heel gefocust op mij, én hij is heel voergericht, maar toch valt hij uit. Het lukt me gewoon niet om voldoende tot hem door te dringen. Hij gaat dan eerst blaffen en als hij zijn punt gemaakt heeft kijkt hij me verwachtingsvol aan dat hij nú toch zeker stil is en een koekje mag. En verdorie, als de trainster hem corrigeert kan hij ineens wél rustig zijn, dus dan moet hij dat bij mij toch ook kunnen?

- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Hoe doet die trainster dat dan ?En verdorie, als de trainster hem corrigeert kan hij ineens wél rustig zijn, dus dan moet hij dat bij mij toch ook kunnen?
Hier was een hond die niet op "hier" van de baas reageerde maar wel op "hier"' van de trainster. Gewoon op basis van manier van spreken. Baas zei "hier" en trainster zei "hiiieeerrrr". Dus het woord alnger uitrekken.
Kun je eens goed kijken wat trainster doet en dit samen met haar oefenen ?
-
DaniBanani
- Zeer actief
Ik doe niet anders maar het werkt bijna niet. Meestal is het alleen even zijn naam noemen en oogcontact maken, soms gaat ze voor hem staan (zicht op de andere hond blokkeren), soms een korte aanraking om hem uit de focus te halen, en heel af en toe onder zijn kop vastpakken en oogcontact afdwingen. Ik let heel goed op haar houding, stem, en timing, maar ik zie gewoon aan Dexter dat ik toch een stuk minder overtuigend ben. Zij zegt dat het verschil vooral is dat zij 100% gelooft dat haar correctie gaat werken en ik niet, en dat Dexter die onzekerheid oppikt. Kan heel goed natuurlijk.
Het gaat ook wel steeds iets beter, maar heel, heel langzaam. Misschien is dat ook wel normaal hoor, en moet ik ook helemaal niet verwachten dat ik het heel snel opgelost heb alleen omdat het iemand anders wel lukt. Tenslotte ben ik hartstikke onervaren.
Het gaat ook wel steeds iets beter, maar heel, heel langzaam. Misschien is dat ook wel normaal hoor, en moet ik ook helemaal niet verwachten dat ik het heel snel opgelost heb alleen omdat het iemand anders wel lukt. Tenslotte ben ik hartstikke onervaren.

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dan lijkt de hondenschool mij een uitgelezen plek om hier aan te kunnen werken. Het is een gecontroleerde omgeving en er is ook nog eens kundige (mag ik hopen) begeleiding aanwezigDaniBanani schreef:Op de hondenschool doet hij het in mindere mate ook, ik kan niet direct naast iemand anders gaan zitten want dat gaat niet goed en hij raakt snel opgewonden als andere honden aan het klieren zijn of te dicht langslopen of zo.
Ik zou het dus echt eens aankaarten bij de trainster en vragen om oefeningen die je tijdens de les kunt doen. Beginnend op een niet al te moeilijke afstand en deze steeds verkleinen.
Je aanpak moet namelijk niet alleen passen bij je hond, maar héél duidelijk ook bij jou. In principe zou je trainster dat het beste moeten kunnen zien en jou dus van het beste advies moeten kunnen voorzien.
EDIT:
Als ik het zo lees denk ik dat het niet alleen om het uitvallen en de correctie daarvan gaat, het gaat verder dan dat. Hoe serieus neemt jouw hond je verder? Zijn de verhoudingen wel duidelijk? Ik denk dat je op meer fronten moet gaan werken en ook daarin zou ik je trainster betrekken.
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Wellicht straal je toch onbedoeld onzekerheid uit.DaniBanani schreef:Dexter valt aan de lijn uit naar bepaalde honden. Meestal grote reuen, met een voorkeur voor klapkaken, maar soms ook andere honden (ik ben zelf niet bang, dus het is niet dat hij daarop reageert). Als ik hem los zou laten rent hij op de hond af en gaat daar staan patsen. Daar blijft het wel bij, hij valt niet aan. Aan de lijn begint het met zich groot maken en staren, dan gaat hij blaffen en, als de andere hond te dichtbij is, in de riem hangen en springen. Dit is met name in onze eigen buurt, als we naar een losloopgebied is hij veel relaxter. Als we daar vervelende honden tegenkomen hoef ik hem niet eens aan te lijnen want dan loopt hij gewoon netjes mee als ik dat zeg. Op de hondenschool doet hij het in mindere mate ook, ik kan niet direct naast iemand anders gaan zitten want dat gaat niet goed en hij raakt snel opgewonden als andere honden aan het klieren zijn of te dicht langslopen of zo.
- dagmar88
- Zeer actief
DaniBanani schreef: Het gaat ook wel steeds iets beter, maar heel, heel langzaam. Misschien is dat ook wel normaal hoor, en moet ik ook helemaal niet verwachten dat ik het heel snel opgelost heb alleen omdat het iemand anders wel lukt. Tenslotte ben ik hartstikke onervaren.
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Lola kan alleen aangelijnd langs een andere hond lopen zonder keffen als ze OF een hele grote boog kan maken OF achter een koekje aan kan. Aangezien dat eerste niet altijd kan, werk ik gewoon met koekies.
Bij elke hond die we tegenkomen, of dat nou groot of klein is, of dat nou aan de overkant van de weg is of onze kant, maakt allemaal niet uit. Ik pak een koekje, zeg dat tegen Lola en hou dat koekje heel kort voor haar neus. En dan gaan we babbelen en lopen. Af en toe gaat er een koekje in, maar dan hangt direct de volgende weer een centimeter voor haar neus. Lola ziet op die manier de andere honden wel (ik begin pas als Lola ook de ander in het vizier heeft) en stop als de ander ruim voorbij is. Gedurende het 'koekje volgen' is Lola heel braaf en knap en goedzo en ja en joehoe en goedgedaaaaaan.
Bij elke hond die we tegenkomen, of dat nou groot of klein is, of dat nou aan de overkant van de weg is of onze kant, maakt allemaal niet uit. Ik pak een koekje, zeg dat tegen Lola en hou dat koekje heel kort voor haar neus. En dan gaan we babbelen en lopen. Af en toe gaat er een koekje in, maar dan hangt direct de volgende weer een centimeter voor haar neus. Lola ziet op die manier de andere honden wel (ik begin pas als Lola ook de ander in het vizier heeft) en stop als de ander ruim voorbij is. Gedurende het 'koekje volgen' is Lola heel braaf en knap en goedzo en ja en joehoe en goedgedaaaaaan.
-
DaniBanani
- Zeer actief
Dagmar: het klinkt nogal als een open deur, hè?
Uiteráárd lukt het mij minder goed, het is mijn eerste hond. Maar ik vergeet dat wel eens, dat ik mijn verwachtingen van mezelf soms iets moet bijstellen.
Toevallig bedacht ik me net tijdens de wandeling dat ik eigenlijk alleen maar oefen bij de lastige honden. Misschien moet ik eens beginnen met Dexter vaker laten volgen terwijl we een hond passeren waar hij geen problemen mee heeft, zodat hij ook beter gaat snappen wat ik van hem wil. Dat lost alleen het probleem op de hondenschool nog niet op. Belonen voor stil zijn heb ik daar al een tijd geprobeerd, maar dat werkte niet. Corrigeren lukt de trainster wel maar mij dus niet altijd. Heeft iemand daar nog suggesties voor? Het gaat dan vooral om de momenten dat er uitleg gegeven wordt of we de oefening één voor één moeten doen en ik aan de kant zit. Als ik met hem bezig ben gaat het meestal prima.
Toevallig bedacht ik me net tijdens de wandeling dat ik eigenlijk alleen maar oefen bij de lastige honden. Misschien moet ik eens beginnen met Dexter vaker laten volgen terwijl we een hond passeren waar hij geen problemen mee heeft, zodat hij ook beter gaat snappen wat ik van hem wil. Dat lost alleen het probleem op de hondenschool nog niet op. Belonen voor stil zijn heb ik daar al een tijd geprobeerd, maar dat werkte niet. Corrigeren lukt de trainster wel maar mij dus niet altijd. Heeft iemand daar nog suggesties voor? Het gaat dan vooral om de momenten dat er uitleg gegeven wordt of we de oefening één voor één moeten doen en ik aan de kant zit. Als ik met hem bezig ben gaat het meestal prima.

-
DaniBanani
- Zeer actief
Hmmm. Ik moet dus gewoon op mezelf vertrouwen en me niet onzeker laten maken door andere mensen.
Het uit de groep gaan staan is een goede tip, dat ga ik vanavond proberen! 

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
En naast het aanpakken van dit probleem ook eens kijken hoe jullie verhouding thuis ligt.
Meer duidelijkheid en leiding van jou thuis kan ook een verbetering opleveren voor je probleem.
HOe je die leiding moet nemen is van hieruit niet te zeggen.
Maar kijk eens wie wiens zin doet thuis?
Meer duidelijkheid en leiding van jou thuis kan ook een verbetering opleveren voor je probleem.
HOe je die leiding moet nemen is van hieruit niet te zeggen.
Maar kijk eens wie wiens zin doet thuis?
-
korthaar
- Zeer actief
Nou dacht ik toch eerst, dat ik zo'n beetje de enige was die twijfels had bij het corrigeren van agressief gedrag / uitvallen.
En wat schets bij verbazing: ik zie hier alleen maar adviezen om op een positieve manier het gedrag om te buigen naar gewenst gedrag.
En wat schets bij verbazing: ik zie hier alleen maar adviezen om op een positieve manier het gedrag om te buigen naar gewenst gedrag.
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ja en is dat raar dan ,een hond moet eerst weten wat ervan hem verwacht wordt en dan nog heeft een correctie enkel zin als hij doorkomt bij de hond en aangezien ts zegt dat dat bij haar niet het geval is en ze er onzeker van wordt lijkt het mij raadzamer om naar een andere oplossing te kijken.korthaar schreef:Nou dacht ik toch eerst, dat ik zo'n beetje de enige was die twijfels had bij het corrigeren van agressief gedrag / uitvallen.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- dagmar88
- Zeer actief
Weinig verbazingwekkends aan hoor, als je met enige regelmaat gedragstopics leest.korthaar schreef:Nou dacht ik toch eerst, dat ik zo'n beetje de enige was die twijfels had bij het corrigeren van agressief gedrag / uitvallen.
DaniBanani schreef:Hmmm. Ik moet dus gewoon op mezelf vertrouwen en me niet onzeker laten maken door andere mensen.Het uit de groep gaan staan is een goede tip, dat ga ik vanavond proberen!
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Niet?Inge O schreef:ja, dat krijg je natuurlijk als je denkt dat alles zwart-wit is, dan lees je 'dominantie', 'rangorde' en 'corrigeren' op één pagina en trek je zelf de conclusie dat we er hier allemaal vrolijk op losmeppen.korthaar schreef:Nou dacht ik toch eerst, dat ik zo'n beetje de enige was die twijfels had bij het corrigeren van agressief gedrag / uitvallen.
niet natuurlijk.
- Tineke
- Zeer actief
Oh nee doen we dat dan nietInge O schreef:ja, dat krijg je natuurlijk als je denkt dat alles zwart-wit is, dan lees je 'dominantie', 'rangorde' en 'corrigeren' op één pagina en trek je zelf de conclusie dat we er hier allemaal vrolijk op losmeppen.korthaar schreef:Nou dacht ik toch eerst, dat ik zo'n beetje de enige was die twijfels had bij het corrigeren van agressief gedrag / uitvallen.
niet natuurlijk.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
Lizanne schreef:Lola kan alleen aangelijnd langs een andere hond lopen zonder keffen als ze OF een hele grote boog kan maken OF achter een koekje aan kan. Aangezien dat eerste niet altijd kan, werk ik gewoon met koekies.
lolááááá!!

- M@scha
- Zeer actief
- -Lilo-
- Zeer actief
Dat uitvallen is een Lola-dingetje toch?M@scha schreef:Lizanne schreef:Lola kan alleen aangelijnd langs een andere hond lopen zonder keffen als ze OF een hele grote boog kan maken OF achter een koekje aan kan. Aangezien dat eerste niet altijd kan, werk ik gewoon met koekies.
![]()
![]()
![]()
lolááááá!!![]()
- M@scha
- Zeer actief
Lizanne schreef:Dat uitvallen is een Lola-dingetje toch?M@scha schreef:Lizanne schreef:Lola kan alleen aangelijnd langs een andere hond lopen zonder keffen als ze OF een hele grote boog kan maken OF achter een koekje aan kan. Aangezien dat eerste niet altijd kan, werk ik gewoon met koekies.
![]()
![]()
![]()
lolááááá!!![]()
klets lekker verder, ik geniet ervan

- -Lilo-
- Zeer actief
ah! Dat klinkt errrrrrg bekendM@scha schreef:Lizanne schreef:Dat uitvallen is een Lola-dingetje toch?M@scha schreef:Lizanne schreef:Lola kan alleen aangelijnd langs een andere hond lopen zonder keffen als ze OF een hele grote boog kan maken OF achter een koekje aan kan. Aangezien dat eerste niet altijd kan, werk ik gewoon met koekies.
![]()
![]()
![]()
lolááááá!!![]()
jep. en ook het engelengedrag als je haar paait met wat lekkers. ik kon de springer spaniel die mijn lola echt haatte met gerust hart aan haar kont laten ruiken als ik maar oetschiewoetschie geluidjes maakte en lekkers voor haar neus hield tot de #$^#^^%#%#^bazin van de springer in de gelegenheid was haar kreng op te komen halen
![]()
klets lekker verder, ik geniet ervan
OT: meer op jezelf vertrouwen is best lastig, maar hier werkte het fantastisch. Toen ik stopte met alle adviezen van ánderen proberen en gewoon deed wat goed voelde, snapte Lola veel beter wat ik wilde. De verwarring die ikzelf voelde, kwam blijkbaar door bij haar en bracht haar óók in verwarring.
-
DaniBanani
- Zeer actief
Het werkt! 
Gister bij de training ging het al een stuk beter. Hij viel nog wel uit maar steeds één poging en dan had hij weer aandacht voor mij. Na een tijdje besloot ik hem tijdens het wachten te laten liggen i.p.v. zitten, en hij ging ook heel snel ontspannen op zijn zij liggen. Kennelijk heeft hij baat bij zo'n specifieke opdracht? Het werkte in ieder geval goed, hij was rustiger dan normaal. En vandaag tijdens de wandelingen ging het ook al beter. Twee spannende momenten gehad en beide keren ging het best heel goed. Ik moet wel ruim afstand houden en hij bouwt veel spanning op maar het lukte heel aardig om de aandacht bij mij te houden. De tweede keer was met een hond die op een smal pad voor ons uit liep, geen baas te bekennen. Héél langzaam dichterbij gelopen, steeds als Dex ging focussen even zitten, aandacht terug bij mij, brokje geven, en dan weer doorlopen. En uiteindelijk kon ik die hond op 2 meter passeren terwijl Dexter op mij bleef letten!
Geen idee waarom het nu wél werkt en een paar maanden geleden niet. Misschien is mijn timing beter, of straal ik meer zelfvertrouwen uit of zo. Maakt ook niet uit, ik ben allang blij dat het nu wel lijkt te helpen.
Gister bij de training ging het al een stuk beter. Hij viel nog wel uit maar steeds één poging en dan had hij weer aandacht voor mij. Na een tijdje besloot ik hem tijdens het wachten te laten liggen i.p.v. zitten, en hij ging ook heel snel ontspannen op zijn zij liggen. Kennelijk heeft hij baat bij zo'n specifieke opdracht? Het werkte in ieder geval goed, hij was rustiger dan normaal. En vandaag tijdens de wandelingen ging het ook al beter. Twee spannende momenten gehad en beide keren ging het best heel goed. Ik moet wel ruim afstand houden en hij bouwt veel spanning op maar het lukte heel aardig om de aandacht bij mij te houden. De tweede keer was met een hond die op een smal pad voor ons uit liep, geen baas te bekennen. Héél langzaam dichterbij gelopen, steeds als Dex ging focussen even zitten, aandacht terug bij mij, brokje geven, en dan weer doorlopen. En uiteindelijk kon ik die hond op 2 meter passeren terwijl Dexter op mij bleef letten!
Geen idee waarom het nu wél werkt en een paar maanden geleden niet. Misschien is mijn timing beter, of straal ik meer zelfvertrouwen uit of zo. Maakt ook niet uit, ik ben allang blij dat het nu wel lijkt te helpen.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
goed joh 

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Tineke
- Zeer actief
Super