Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Puppy aan de riem
Moderator: moderatorteam
-
lanz78
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Mengelmoesje
- Aantal honden: 1
Puppy aan de riem
Ik heb sinds 4 dagen Katie (4maanden oud) in huis. Na een paar moeilijke en terughoudende dagen begint ze eindelijk een beetje bij te draaien. Maar het grootste probleem blijft op dit moment de lijn. Ik heb gelukkig een grote tuin waar ze lekker haar ding kan doen. Maar zodra ik met de riem begin begint ze zwaar te trillen en is ze gelijk een paar uur bang van me. Wat kan ik hier aan doen?
Maandag: Halsband om, geen probleem. Maar zodra ik de riem in hand had begon ze te springen en te trekken. Vervolgens wel weer af gedaan.
Dinsdag: Langzaam een beetje mee kunnen trekken door de woonkamer met flink tegengas. In de middag in de tuin, liep ze heel voorzichtig met flink tegengas een paar stapjes mee en trillen als een gek.
Vandaag: Hetzelfde met gelijk oren naar achter en staart tussen d'r benen.
En het resultaat, weer bang in een hoekje en bij elke stap die ik zet gaat ze zich weer verstoppen. Dit duurt dan weer een paar uur en lijkt de band die ik schep weer weg.
Ik zou het best wel tijd willen geven maar de laatste 2 nachten heeft ze gepoept in de bench. Voor het slapen gaan laat ik nog wel een half uur naar buiten maar blijkbaar doet ze dus niet goed haar zaken. Kortom, het is echt van belang dat ze nu aan de lijn gaat en dat ik met haar kan lopen en controleren dat ze ook echt haar zaakjes doet.
Heeft iemand een gouden tip?
Maandag: Halsband om, geen probleem. Maar zodra ik de riem in hand had begon ze te springen en te trekken. Vervolgens wel weer af gedaan.
Dinsdag: Langzaam een beetje mee kunnen trekken door de woonkamer met flink tegengas. In de middag in de tuin, liep ze heel voorzichtig met flink tegengas een paar stapjes mee en trillen als een gek.
En het resultaat, weer bang in een hoekje en bij elke stap die ik zet gaat ze zich weer verstoppen. Dit duurt dan weer een paar uur en lijkt de band die ik schep weer weg.
Ik zou het best wel tijd willen geven maar de laatste 2 nachten heeft ze gepoept in de bench. Voor het slapen gaan laat ik nog wel een half uur naar buiten maar blijkbaar doet ze dus niet goed haar zaken. Kortom, het is echt van belang dat ze nu aan de lijn gaat en dat ik met haar kan lopen en controleren dat ze ook echt haar zaakjes doet.
Laatst gewijzigd door lanz78 op 22 jan 2014 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

- dagmar88
- Zeer actief
Re: Puppy aan de riem
Waar heb je de bench staan dan? Bij jou in de buurt? Het kan heel goed zijn dat ze nog niet genoeg beheersing over haar lijfje heeft om het zo lang op de houden en je er een paar keer per nacht uit moet. Het handigst is naast de bench te slapen en iedere keer dat ze onrustig wordt/piept haar op te tillen en buiten neer te zetten.lanz78 schreef:Ik heb sinds 4 dagen Katie (4maanden oud) in huis. Na een paar moeilijke en terughoudende dagen begint ze eindelijk een beetje bij te draaien. Maar het grootste probleem blijft op dit moment de lijn. Ik heb gelukkig een grote tuin waar ze lekker haar ding kan doen. Maar zodra ik met de riem begin begint ze zwaar te trillen en is ze gelijk een paar uur bang van me. Wat kan ik hier aan doen?
Het is voor jonge pups normaal om niet van huis te willen. Er zijn veel veranderingen, thuis is de veilige plaats en daar moeten ze opeens van weg.
Je kunt haar dan beter verder van huis dragen (of evt met de auto) en pas ruim uit zicht neerzetten. Vaak voelen ze zich dan gemakkelijker en willen de weg terug wel lopen.
Misschien de halsband (onder toezicht) even de hele dag om laten, zodat ze daar aan kan wennen zonder dat ze het idee heeft dat die riem er ieder moment aan kan komen.
Ik zou echt niet gaan dwingen, maar proberen de riem positief te maken.
Toen Charlie pup was, was ze trouwens bang voor halsbandjes en riemen, omdat ze bij de vorige baas een sliplijn om had die zeer had gedaan. Een tuigje was voor haar veel minder beladen.
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Toen ik max ging laten kennis maken met een riem, was het gewoon thuis in de tuin, mocht hij gaan snuffelen, lopen met de riem, zonder dat ik de riem vasthield, gewoon heel rustig en relaxed.
Nu max 10 maanden is.. Riem = wandelen/bos/fun = blije hond zodra ik de riem pak haha
Nu max 10 maanden is.. Riem = wandelen/bos/fun = blije hond zodra ik de riem pak haha
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Nooit aan de riem gaan trekken, zeker niet bij een pup die kennelijk nog geen riem gewend is.
Meelokken met iets lekkers (ook als je in huis wilt oefenen) of optillen en meenemen.
Neem een wat langere lijn en trek er niet aan, maar loop voor zover mogelijk met je pup mee zonder dat die lijn strak komt te staan.
Alleen tegenhouden als de pup de straat op wil.
Maar ook dan niet terugsleuren maar zorgen dat dat niet kan en dan de andere kant weer oplokken met lekkers of tillen.
Meelokken met iets lekkers (ook als je in huis wilt oefenen) of optillen en meenemen.
Neem een wat langere lijn en trek er niet aan, maar loop voor zover mogelijk met je pup mee zonder dat die lijn strak komt te staan.
Alleen tegenhouden als de pup de straat op wil.
Maar ook dan niet terugsleuren maar zorgen dat dat niet kan en dan de andere kant weer oplokken met lekkers of tillen.
-
lanz78
- Vaste gebruiker
Bedankt voor de goede tips! Hier heb ik iets aan. Ik laat haar voorlopig gewoon goed aan me wennen en zal idd een waslijntje vast maken aan haar hals.
Ze sliep de eerste nachten naast me om te wennen, de laatste nacht had ze de eerste keer een ongeluk. Ik dacht dat ze liep te piepen omdat ze na 2 nachten gewend was. Had gehoord dat je ze dan vooral geen aandacht moest geven, oeps. Nu heb ik haar in de woonkamer, onder de trap. Maar ik heb een oplossing gevonden. Heb de bench mooi in een inloopkast in de gang kunnen plaatsen, hier laat ik haar kooi open en heb kranten op de deurmat gelegd. Ik denk dat ze moet wennen aan de voeding en vandaar nu even aan de diarree zit.
Ze sliep de eerste nachten naast me om te wennen, de laatste nacht had ze de eerste keer een ongeluk. Ik dacht dat ze liep te piepen omdat ze na 2 nachten gewend was. Had gehoord dat je ze dan vooral geen aandacht moest geven, oeps. Nu heb ik haar in de woonkamer, onder de trap. Maar ik heb een oplossing gevonden. Heb de bench mooi in een inloopkast in de gang kunnen plaatsen, hier laat ik haar kooi open en heb kranten op de deurmat gelegd. Ik denk dat ze moet wennen aan de voeding en vandaar nu even aan de diarree zit.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
waarom laat je haar niet nog even een tijdje naast je bed slapen?
ze is er net en moet nog overal aan wennen en waar ze het meest behoefte aan heeft nu is een gevoel van veiligheid en geborgenheid.
dat slapen op de slaapkamer kun je straks heel makkelijk weer afwennen hoor, het is niet zo dat als je dat nu doet ze daar haar hele verdere leven moet slapen.
ze is er net en moet nog overal aan wennen en waar ze het meest behoefte aan heeft nu is een gevoel van veiligheid en geborgenheid.
dat slapen op de slaapkamer kun je straks heel makkelijk weer afwennen hoor, het is niet zo dat als je dat nu doet ze daar haar hele verdere leven moet slapen.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Oei, piepen moet je bij een pup gewoon wél aandacht geven.
Laat haar maar lekker bij je slapen en als je dat drie maanden moet doen, jammer dan. Het gaat om de band die je moet opbouwen en dat kun je maar één keer doen.
Die zindelijkheid kost tijd en daar is niks mis mee.
Zorg dat je er op tijd bij bent zodat ze niet de fout in kan gaan. Dat kost even tijd en nachtrust maar dat hoort erbij.
Het zal, als je het rustig en positief aanpakt, de band alleen maar beter maken, en dat is wat je wilt tenslotte.
Laat haar maar lekker bij je slapen en als je dat drie maanden moet doen, jammer dan. Het gaat om de band die je moet opbouwen en dat kun je maar één keer doen.
Die zindelijkheid kost tijd en daar is niks mis mee.
Zorg dat je er op tijd bij bent zodat ze niet de fout in kan gaan. Dat kost even tijd en nachtrust maar dat hoort erbij.
Het zal, als je het rustig en positief aanpakt, de band alleen maar beter maken, en dat is wat je wilt tenslotte.
-
lanz78
- Vaste gebruiker
Ok toch wel.. Ik had gehoord van het pleeggezin dat dat maar een paar dagen hoefde. Ik slaap heel diep dus ik kan niet garanderen dat ik wakker word. Is het een goed plan om de bench op m'n kamer open te houden?

-
lanz78
- Vaste gebruiker
En nog iets dan. Ik heb 2 benches, de ene is veel te groot voor in de slaapkamer eigenlijk 90 x 60 x 60, sowieso om elke avond naar boven te verhuizen en nog een kleinere van 60 x 45 x 45. Ze is nu 10 kilo, kan ik haar daarin laten slapen in de slaapkamer voorlopig?

-
lanz78
- Vaste gebruiker
Ze heeft in de grote bench geslapen, naast m'n bed. Alles goed gegaan! En nu is ze super vrolijk
Bedankt weer!

- dagmar88
- Zeer actief
lanz78 schreef: Ik slaap heel diep dus ik kan niet garanderen dat ik wakker word. Is het een goed plan om de bench op m'n kamer open te houden?
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
fijn dat je het zo doet 

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Rita
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Om haar mee te laten wandelen is dat als zij jou vertrouwd, je haar op de arm een stukje van je huis draagt, dan neerzet aan een heel ligt lijntje en haar naar huis laat lopen.
Daar is zij dan heel braaf en krijgt wat lekkers en dat kan je langzaam uitbreiden, heeft zij er vertrouwen in, dan kan je haar met iets lekkers ook van uit huis gaan proberen te lokken.
Zo gaat wandelen iets leuks worden, moet dus opgebouwd worden door haar vertrouwen te geven, het moet gewoon leuk worden.
Doet zij eens een plas buiten het erf, ook gaan belonen.
Hier slapen de honden bij ons op de slaapkamer, de eerste weken zelfs op bed, zijn ze eenmaal vertrouwd dan gaan ze naar hun eigen plek.
Daar is zij dan heel braaf en krijgt wat lekkers en dat kan je langzaam uitbreiden, heeft zij er vertrouwen in, dan kan je haar met iets lekkers ook van uit huis gaan proberen te lokken.
Zo gaat wandelen iets leuks worden, moet dus opgebouwd worden door haar vertrouwen te geven, het moet gewoon leuk worden.
Doet zij eens een plas buiten het erf, ook gaan belonen.
Hier slapen de honden bij ons op de slaapkamer, de eerste weken zelfs op bed, zijn ze eenmaal vertrouwd dan gaan ze naar hun eigen plek.