Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hulp gevraagd: benchtraining op latere leeftijd

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

bowiej
Actief
Mijn ras(sen): Duitse herder!
Aantal honden: 1

Hulp gevraagd: benchtraining op latere leeftijd

Ongelezen bericht door bowiej »

Beste honden liefhebbers,

Mijn lieve hondje waar ik ontzettend veel mee doe en welke ik sinds ik op mezelf woon zo vaak mogelijk (lees 5 van de 7 dagen) per week 's avonds ophaal en 's ochtends weer naar mijn ouders breng, drijft me soms tot wanhoop.

Hij luistert namelijk in mijn ogen bijna perfect, hij kan alleen NIET alleen thuis zijn.... met dank aan mijn ouders.
Laten we het erop houden dat mijn ouders alles tegenovergesteld doen aan hoe ik hem op wil voeden.
En nu zit ik dus met het probleem dat ie in mijn appartement nog minder op zijn gemak is dan in mijn ouderlijk huis.
In mijn appartement loopt ie zelfs naar een andere kamer meestal achter mij aan.

Na mijn afstuderen had ik mijn laatste "zomervakantie" hiervan heb ik 3 weken heel intensief met hem getraind om hem alleen te leren zijn. Dit heb ik op kunnen bouwen tot een half uur (met terugvallen helaas). Maar ik kan zeggen dat hij een half uur rustig alleen kon zijn. Maar een week niet oefenen en het ging alweer een stuk slechter.
Helaas zit mijn vrije tijd er nu voorlopig op, dus verder opbouwen gaat denk ik voorlopig niet meer lukken, aangezien ik hier heel de dag mee bezig was.

Nu heb ik vorige week een bench aangeschaft, in de hoop dat ik hier nog wat mee kan bereiken, omdat honden een bench mogelijk sneller en meer als een veilige plek zien. Wanneer ik hem alleen liet rende die altijd heel het appartement door.
Hij gaat met plezier in de bench, ik geef er nu zijn eten dagelijks in. Tijdens het eten doe ik de bench dicht en een minuut nadat hij klaar is zet ik de bench weer open.

Kunnen jullie mij helpen met hoe ik de bench training het beste aan kan pakken? Of is het sowieso verloren met mijn verwende hondje van 9???
Ik heb in ieder geval alvast een paar vraagjes:

- is het verstandig om zijn mand weg te pakken overdag/savonds, zodat hij alleen zijn bench heeft?
- is het verstandig om de mand (zijn vertrouwde plek) in de bench te leggen?
- ik kan me niet voorstellen dat hij ooit zelf bedenkt laat ik eens rustig in de bench blijven liggen wanneer die dicht is.
Valt het daarom niet te proberen om hem gewoon in de bench te doen en laten piepen/blaffen etc. tot hij zijn gemak houdt en hem dan iets daarna eruit te laten?

Ik hoor graag hoe jullie erover denken en bedankt voor het lezen van mijn verhaal.

Om een idee te schetsen hoe erg hij zich gedraagt in mijn appartement.
Als ik de mand van mijn slaapkamer afhaal en deze op de gang zet, slaapt er niemand..... ( dit komt mede door het heen en weer getrippel op het laminaat :boos: )
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Re: Hulp gevraagd: benchtraining op latere leeftijd

Ongelezen bericht door renee-uk »

wat ik ervan lees voelt je hondje zich niet erg fijn bij jou in je appartement.
denk dat het ook wel wat verwarrend voor hem is als er steeds wat anders van hem verwacht wordt en jij en je ouders niet op één lijn zitten.

bij je ouders is het vertrouwd en bij jou is het nieuw, niet alleen de omgeving maar ook de eisen die aan hem gesteld worden.
hij voelt zich onwennig en daarom loopt ie ook zo achter je aan, jij bent het enige dat vertrouwd is.
ik denk niet dat hem laten krijsen een goed idee is, denk dat je hondje daar alleen nog maar ongelukkiger van wordt.

je hebt hem toch alleen maar 's avonds bij je?
kun je hem dan niet bij je ouders laten als je een avondje weggaat?
dan is dat gemierk met die bench ook niet nodig.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Hij is er alleen 's nachts? Dan hoeft hij toch niet in een bench?
Dat hij je overal achterna loopt, vind ik niet gek. Zo is hij bij je ouders, zo is hij weer bij jou en moet hij maar weer afwachten wat er gebeurt. Ik zou ook achter je aanlopen om te kijken wat er aan de hand is :mrgreen:

Hier stond, toen er nog een bench was, er een mand in de bench als hij daarin moest.
Hoefde hij niet in de bench, dan haalde ik de mand eruit.

Bij een hondje dat het totaal niet gewend is, zou ik hem niet in de bench zetten en dan maar laten gaan totdat hij stil is.. Dikke kans dat jij er eerder gek van wordt of op reageert dan dat hij stil is. Ik zou het juist andersom aanpakken, als de bench echt moet. Erin en eruit voordat hij geluid kan maken. Op die manier zal hij eerder rustiger blijven in de bench, denk ik. Ook zou ik in het begin de deur niet dicht doen, terwijl hij er wel met iets heel lekkers inligt. Als dat lekkers echt lekker is, zal hij vanzelf blijven liggen. Later kun je dan opbouwen met deurtje dicht.
Maar goed, dat is hoe ik het zou doen :wink:

Heel veel succes in elk geval!
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

hij woont bij je ouders?
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Hij is dus alleen 's avonds en 's nachts bij jullie? Waarom moet hij dan alleen zijn? Ik zou hem alleen ophalen als je gewoon lekker thuis met hem kunt zijn en anders bij je ouders laten, waar hij zich blijkbaar thuis voelt :ok:
Verder lijkt het me erg veel gevraagd van een 9 jarig hondje om in twee huizen te wonen als de manier van omgang met de hond zo verschillend is. Ik heb ervaring met wonen in twee huizen en ben daar dus niet per se tegen (mijn hond van 11 woont de ene week bij mij en de andere bij mijn ex en dat gaat prima), maar de aanpak zou wel zo ongeveer gelijk moeten zijn, denk ik. Ik vind het een beetje sneu dat er opeens dingen van hem worden verwacht die hij niet begrijpt. En je zinsnede "met dank aan mijn ouders" vind ik eerlijk gezegd wat zuur. Ik neem aan dat zij al 9 jaar voor hem zorgen - op hun manier - omdat jij dat (nog) niet kunt doen?
Ik zou zeggen: doe leuke dingen met hem als het kan en laat hem leven zoals hij gewend is.
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Ik vind het altijd zo vreemd dat alles wat een dier vertrouwd is (zijn vrijheid) wordt afgepakt om het alleen zijn aan te leren. Ik heb werkelijk waar nog nooit een bench ingezet om een hond alleen te leren zijn en ik heb diverse moeilijke karakters gehad. Als ik dit zo lees, vind ik het ook totaal geen oplossing. Hondje is duidelijk niet op zijn gemak bij jou, wellicht omdat hij uit zijn vertrouwde omgeving (ouders) wordt weg gehaald. Waarom kan het hondje daar niet gewoon blijven?
bowiej
Actief

Bowie is 's avonds en in het weekend bij mij.

De rede dat ik graag wil dat hij even alleen thuis kan zijn is omdat ik in het weekend ook boodschappen e.d. moet doen en in de avond sport ik graag een keer. Dus dat zou betekenen of hem een uur laten janken/blaffen of hem aanleren dat ie een uurtje alleen kan zijn. Daarnaast als ik over een paar jaar minder ga werken, zal die ook wel eens alleen thuis moeten zijn, net als bij mijn ouders.
Het lijkt mij een vrij reële gedachte om mijn hond een uur alleen thuis te leren zijn. Ik wil het graag "leren" zodat hij het misschien op een normale manier kan zonder stress.

@Goldendelicious: Dat kan, dat jij "werkelijk waar" nog nooit een bench hebt ingezet om een hond alleen te leren zijn. Ik heb gelezen dat het kan werken en daarom wil ik het graag proberen.

Het is mijn hond, hij luistert ook aanzienlijk beter naar mij dan naar mijn ouders.
Eigenlijk luistert ie al heel zijn leven op een andere manier naar mij dan naar mijn ouders.
Bij mijn ouders gaat ie op de grond liggen rollen aan de riem als ie die kant niet op wil haha.
Hij weet in ieder geval donders goed met wie die te maken heeft, dus over de verschillende manier van opvoeding maak ik mij geen zorgen.

Geheel niet op zijn gemak voelen bij mij thuis is denk ik wat overdreven, hij slaapt gewoon overdag en zo.

Het zou verwarrend kunnen zijn, alleen vraag ik het me af.. het is een erg slimme hond.
Hij weet precies wat hij bij mij niet kan maken en bij mijn ouders wel.
Zo weet hij dat ie hier op het kleed op de bank mag, bij mijn ouders vliegt ie bijna letterlijk heel de bank over als er iemand binnenkomt.

@Marleen: bedankt voor je tips.

@Flevo Bordertje: Ik heb geen goed woord voor mijn ouders over wat betreft mijn hond. Ik kreeg een hond, ik doe er alles mee, maar mijn ouders verpestte de opvoeding. Waar ik nu mee zit.
Laten leven zoals hij gewend is zal nooit helemaal opgaan. Er zijn vast meer mensen die hun hond meenemen van thuis.

Dit topic is dus ook met het oog op de toekomst, natuurlijk kan ik hem bij mijn ouders laten als ik een avondje weg moet.
Maar een aantal praktische zaken moeten gewoon kunnen.
renee-uk
Zeer actief

bowiej schreef:Bowie is 's avonds en in het weekend bij mij.

De rede dat ik graag wil dat hij even alleen thuis kan zijn is omdat ik in het weekend ook boodschappen e.d. moet doen en in de avond sport ik graag een keer. Dus dat zou betekenen of hem een uur laten janken/blaffen of hem aanleren dat ie een uurtje alleen kan zijn. Daarnaast als ik over een paar jaar minder ga werken, zal die ook wel eens alleen thuis moeten zijn, net als bij mijn ouders.
Het lijkt mij een vrij reële gedachte om mijn hond een uur alleen thuis te leren zijn. Ik wil het graag "leren" zodat hij het misschien op een normale manier kan zonder stress.

@Goldendelicious: Dat kan, dat jij "werkelijk waar" nog nooit een bench hebt ingezet om een hond alleen te leren zijn. Ik heb gelezen dat het kan werken en daarom wil ik het graag proberen.

Het is mijn hond, hij luistert ook aanzienlijk beter naar mij dan naar mijn ouders.
Eigenlijk luistert ie al heel zijn leven op een andere manier naar mij dan naar mijn ouders.
Bij mijn ouders gaat ie op de grond liggen rollen aan de riem als ie die kant niet op wil haha.
Hij weet in ieder geval donders goed met wie die te maken heeft, dus over de verschillende manier van opvoeding maak ik mij geen zorgen.

Geheel niet op zijn gemak voelen bij mij thuis is denk ik wat overdreven, hij slaapt gewoon overdag en zo.

Het zou verwarrend kunnen zijn, alleen vraag ik het me af.. het is een erg slimme hond.
Zo weet hij dat ie hier op het kleed op de bank mag, bij mijn ouders vliegt ie bijna letterlijk heel de bank over als er iemand binnenkomt.

@Marleen: bedankt voor je tips.

@Flevo Bordertje: Ik heb geen goed woord voor mijn ouders over wat betreft mijn hond. Ik kreeg een hond, ik doe er alles mee, maar mijn ouders verpestte de opvoeding. Waar ik nu mee zit.
Laten leven zoals hij gewend is zal nooit helemaal opgaan. Er zijn vast meer mensen die hun hond meenemen van thuis.

Dit topic is dus ook met het oog op de toekomst, natuurlijk kan ik hem bij mijn ouders laten als ik een avondje weg moet.
Maar een aantal praktische zaken moeten gewoon kunnen.
dus eigenlijk valt het allemaal wel mee, is je hondje hartstikke 'thuis' en gelukkig bij je, drijft ie je helemaal niet tot wanhoop en klopt je eerste bericht niet zo erg?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
bowiej
Actief

Wanneer die maar vermoed dat ik wegga drijft ie me inderdaad tot wanhoop.
De slimme rotzak. Maar t is niet zo dat ie geen seconde rust heeft.
renee-uk
Zeer actief

kan ie bij je ouders wel alleen zijn dan, aangezien je schrijft dat ie dat daar wel eens moet?
en loopt ie niet meer steeds achter je aan in je appartement?

ik weet dat je het niet wil horen, maar ik blijf nog steeds bij wat ik in mijn eerste post gezegd heb: je hondje voelt zich niet prettig bij je en zolang hij jouw appartement niet als zijn thuis ziet zal ie moeite blijven houden met alleen zijn.
het lijkt me voor je hondje toch echt de prettigste oplossing om dan bij je ouders te zijn.

je kunt de eventuele problemen straks, als je over een paar jaar minder gaat werken ook straks, als je over een paar jaar minder gaat werken aanpakken.
dan is ie in elk geval al gewend aan de twee huizen die hij nu opeens heeft.

en ja, ik heb mijn hond ook meegenomen toen ik het huis uitging, maar wel pas toen ik volledig voor haar kon zorgen en ze niet dagelijks hoefde te switchen tussen nieuw en vertrouwd.
Afbeelding

Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

bowiej schreef:Beste honden liefhebbers,

Mijn lieve hondje waar ik ontzettend veel mee doe en welke ik sinds ik op mezelf woon zo vaak mogelijk (lees 5 van de 7 dagen) per week 's avonds ophaal en 's ochtends weer naar mijn ouders breng, drijft me soms tot wanhoop.

Hij luistert namelijk in mijn ogen bijna perfect, hij kan alleen NIET alleen thuis zijn.... met dank aan mijn ouders.
Laten we het erop houden dat mijn ouders alles tegenovergesteld doen aan hoe ik hem op wil voeden.
En nu zit ik dus met het probleem dat ie in mijn appartement nog minder op zijn gemak is dan in mijn ouderlijk huis.
In mijn appartement loopt ie zelfs naar een andere kamer meestal achter mij aan.

Na mijn afstuderen had ik mijn laatste "zomervakantie" hiervan heb ik 3 weken heel intensief met hem getraind om hem alleen te leren zijn. Dit heb ik op kunnen bouwen tot een half uur (met terugvallen helaas). Maar ik kan zeggen dat hij een half uur rustig alleen kon zijn. Maar een week niet oefenen en het ging alweer een stuk slechter.
Helaas zit mijn vrije tijd er nu voorlopig op, dus verder opbouwen gaat denk ik voorlopig niet meer lukken, aangezien ik hier heel de dag mee bezig was.

Nu heb ik vorige week een bench aangeschaft, in de hoop dat ik hier nog wat mee kan bereiken, omdat honden een bench mogelijk sneller en meer als een veilige plek zien. Wanneer ik hem alleen liet rende die altijd heel het appartement door.
Hij gaat met plezier in de bench, ik geef er nu zijn eten dagelijks in. Tijdens het eten doe ik de bench dicht en een minuut nadat hij klaar is zet ik de bench weer open.

Kunnen jullie mij helpen met hoe ik de bench training het beste aan kan pakken? Of is het sowieso verloren met mijn verwende hondje van 9???
Ik heb in ieder geval alvast een paar vraagjes:

- is het verstandig om zijn mand weg te pakken overdag/savonds, zodat hij alleen zijn bench heeft?
- is het verstandig om de mand (zijn vertrouwde plek) in de bench te leggen?
- ik kan me niet voorstellen dat hij ooit zelf bedenkt laat ik eens rustig in de bench blijven liggen wanneer die dicht is.
Valt het daarom niet te proberen om hem gewoon in de bench te doen en laten piepen/blaffen etc. tot hij zijn gemak houdt en hem dan iets daarna eruit te laten?

Ik hoor graag hoe jullie erover denken en bedankt voor het lezen van mijn verhaal.

Om een idee te schetsen hoe erg hij zich gedraagt in mijn appartement.
Als ik de mand van mijn slaapkamer afhaal en deze op de gang zet, slaapt er niemand..... ( dit komt mede door het heen en weer getrippel op het laminaat :boos: )
Waarom moet ie straks meer alleen thuis zijn als jij minder gaat werken? Is dat omdat jij hem dan 'naar huis' haalt en hij niet meer bij je ouders zal verblijven?
bowiej
Actief

Hoi Renée-uk, het achter me aan lopen is minder, als ik bijv aan de pc zit weet ie dat ik niet wegga en gaat ie slapen. Bij mijn ouders kon die ook niet alleen thuis zijn, gaat ie huilen, maar moest wel ooit. Mijn ouders zijn op t moment werkloos dus is ie haast nooit meer alleen waardoor hij het nu ook slecht doet daar. Maar zij zitten daar niet mee.

Ik woon overigens al anderhalf jaar hier, en hij is al zeker beter gewend dan op t begin.

Misschien is het idd beter om dit later op te pakken.
Het leek me ideaal dat als hij zijn bench als zijn veilige plek ziet, mede door dat ik met oud en nieuw gezien heb hoe rustig een hond kan zijn in zijn "veilige" bench.

zamunda: niet persé meer alleen thuis, maar dat ik normaal boodschappen kan doen e.d.
Als ik minder werk kan hij vaker bij mij blijven, hoef ik niet zo veel op en neer te rijden.
renee-uk
Zeer actief

bowiej schreef:Hoi Renée-uk, het achter me aan lopen is minder, als ik bijv aan de pc zit weet ie dat ik niet wegga en gaat ie slapen. Bij mijn ouders kon die ook niet alleen thuis zijn, gaat ie huilen, maar moest wel ooit. Mijn ouders zijn op t moment werkloos dus is ie haast nooit meer alleen waardoor hij het nu ook slecht doet daar. Maar zij zitten daar niet mee.

Ik woon overigens al anderhalf jaar hier, en hij is al zeker beter gewend dan op t begin.

Misschien is het idd beter om dit later op te pakken.
Het leek me ideaal dat als hij zijn bench als zijn veilige plek ziet, mede door dat ik met oud en nieuw gezien heb hoe rustig een hond kan zijn in zijn "veilige" bench.

zamunda: niet persé meer alleen thuis, maar dat ik normaal boodschappen kan doen e.d.
Als ik minder werk kan hij vaker bij mij blijven, hoef ik niet zo veel op en neer te rijden.
weet je wat het is, alleen blijven is voor veel honden moeilijk en als je dan een hondje hebt dat niet zo stoïcijns is, wat in de war van de verschillende aanpakken in zijn twee huizen en toch niet helemaal gewend in zijn 'nieuwe' huis wordt alleen blijven wel driedubbel moeilijk.
ik zou daar inderdaad mee wachten tot ie zich echt helemaal thuisvoelt.

je kunt natuurlijk die bench wel al neerzetten, lekker kleedje erin en het deurtje open.
veel honden vinden een bench wel fijn om in te liggen en als je er totaal geen druk achter zet heb je kans dat ie er zelf inkruipt.
doet ie dat zou ik niet het deurtje dicht doen, laat hem zelf maar uitmaken of ie blijft liggen of dat ie er na een paar minuten weer uit gaat.
niet geschoten is altijd mis, denk ik dan en mocht ie er wel voor kiezen om in de bench te gaan liggen hoef je die in elk geval niet meer aan te wennen tegen de tijd dat je zelf vaker thuisbent.
Afbeelding

Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

bowiej schreef:@Goldendelicious: Dat kan, dat jij "werkelijk waar" nog nooit een bench hebt ingezet om een hond alleen te leren zijn. Ik heb gelezen dat het kan werken en daarom wil ik het graag proberen.

Dan omschrijf je jouw verhaal in je beginbericht niet goed, want ik interpreteer (en schijnbaar ik niet alleen) dat jouw hond zich duidelijk niet op het gemak voelt bij jou in je appartement. Een hond met al verlatingsangst in ontwikkeling zet je niet zomaar even in een bench. Dan kun je er beter voor kiezen om een andere vorm van ruimteverkleining te creëren waar de hond zich wel prettig bij kan voelen, dus niet het idee opgesloten te zitten, want dat kan je veel ellende besparen. Ik zou het alleen zijn opbouwen in aanlering als een pup. Je hebt die bench al, open bench is dan een stuk prettiger zonder deurtje dicht wat gedrag kan beïnvloeden op het moment dat je de deur uit gaat. Flinke gevulde kong er in op moment dat hij wat hongerig is. Niet teveel aandacht aan het weg gaan besteden en gewoon neutraal terug komen, zonder poespas.
Verder heb ik naar aanleiding van wat je hier boven schrijft niet de indruk dat dit hondje echt veel moeite heeft met de ommeslag naar 2 huizen, gezien de aanpassing in ander gedrag. Een hondje wat zich niet kan aanpassen, weet dit soort scheidslijnen ook niet meer te maken, maar dit hondje is inderdaad slim. Herkenbaar, want zo 1 heb ik hier ook zitten op het moment. Dit hondje had verlatingsangst, maar gelukkig is er bewust nooit voor gekozen om een bench te gebruiken. Wel geduld, tijd en aandacht om daaraan te werken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:je kunt natuurlijk die bench wel al neerzetten, lekker kleedje erin en het deurtje open.
veel honden vinden een bench wel fijn om in te liggen en als je er totaal geen druk achter zet heb je kans dat ie er zelf inkruipt.
doet ie dat zou ik niet het deurtje dicht doen, laat hem zelf maar uitmaken of ie blijft liggen of dat ie er na een paar minuten weer uit gaat.
niet geschoten is altijd mis, denk ik dan en mocht ie er wel voor kiezen om in de bench te gaan liggen hoef je die in elk geval niet meer aan te wennen tegen de tijd dat je zelf vaker thuisbent.
Goed idee :ok:
Eventueel in die bench nog iets neerleggen wat al naar hem ruikt (kleedje, doek, kussen o.i.d.)
Maar idd verder totaal geen druk er op en geen in-de-bench-moeten met het deurtje dicht.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”