Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dean gebruikt zijn tandjes...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Dean

Dean gebruikt zijn tandjes...

Ongelezen bericht door Dean »

Het valt me op dat mijn bijna 11 weken oude Amstaff steeds vaker zijn tanden ergens in wilt zetten.
Is het een deel van zijn speels puppy karakter of moet ik rekening houden met het feit dat het straks gedrag wordt dat op een latere leeftijd niet meer te controleren of af te leren is?
Nu probeer ik er kort en strak bij te zijn en te herstellen wat ik kan herstellen.
Misschien ligt het aan zijn tandjes, wanneer wisselen ze van hun puppy gebit?
Ik hoop hier antwoorden te vinden waar ik mee aan de gang kan.
Wat zijn jullie ervaringen hier in en hoe hebben jullie dat opgelost?

Groeten

Robby
dagmar88
Zeer actief

Re: Dean gebruikt zijn tandjes...

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Dean schreef:Het valt me op dat mijn bijna 11 weken oude Amstaff steeds vaker zijn tanden ergens in wilt zetten.
Is het een deel van zijn speels puppy karakter of moet ik rekening houden met het feit dat het straks gedrag wordt dat op een latere leeftijd niet meer te controleren of af te leren is?
Nu probeer ik er kort en strak bij te zijn en te herstellen wat ik kan herstellen.

Groeten

Robby
:cheer: hoera, u heeft een pup én een stafford :engel:

Wat doe je dan?
Dean

dagmar88 schreef:
Dean schreef:Het valt me op dat mijn bijna 11 weken oude Amstaff steeds vaker zijn tanden ergens in wilt zetten.

Groeten

Robby
:cheer: hoera, u heeft een pup én een stafford :engel:

Wat doe je dan?
Nog steeds heel erg gelukkig er mee zijn, toch :lol1:

Groeten

Robby
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mmartinn »

Ik zou niet te fanatiek met hem gaan spelen. Mits je er zelf tegen opgewassen bent natuurlijk.
Met Castor stoei ik ook wel eens lekker wild, maar ik zie dat het voor hem snel over kan gaan in een competitie.
En ja dan moet je wel winnen natuurlijk.
Kun je hem niet dingen geven waar die lekker in mag bijten??
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Dean schreef: Nog steeds heel erg gelukkig er mee zijn, toch :lol1:

Groeten

Robby

:wink: Dat is heel fijn, maar ik vroeg wat je dan in de praktijk bedoelt met "er kort en strak bij te zijn en te herstellen wat ik kan herstellen".
Dean

dagmar88 schreef:
Dean schreef: Nog steeds heel erg gelukkig er mee zijn, toch :lol1:

Groeten

Robby

:wink: Dat is heel fijn, maar ik vroeg wat je dan in de praktijk bedoelt met "er kort en strak bij te zijn en te herstellen wat ik kan herstellen".
Ehm, waar stond die vraag dan, ghegheghe :D :wink:

Op het moment dat hij weer begint te bijten op een manier die mij niet aan staat zeg ik NEE of roep AUW en negeer hem volkomen.
Ook stop ik wel 's zijn speeltje in zijn bek en laat hem daar mee spelen.
Iedere keer wanneer ik hem betrap terwijl hij bijt op iets waar hij niet op mag bijten grijp ik in door nee te roepen en hem een speeltje te geven.

Groeten

Robby
Dean

Neuj, die indruk heb ik niet.
Ik zou 'm denk ik belonen door heel speels op zijn gedrag te reageren en hem een snoepje geven.
In dit geval roep ik nee op een duidelijke manier en neem ik hetgeen waar die op bijt van hem af.
Vervolgens geef ik hem dat speeltje zodat hij weet dat dat hetgene is waar die op mag bijten.
Gaat het te ver in mijn ogen krijgt hij een time out in zijn bench en laat ik 'm even gaar koken en wordt hij genegeerd.

Groeten

"Huh, waar is dat vorig bericht gebleven, daar reageerde ik namelijk op" :denken:

Robby
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Groeten

Robby
tja. . . puppy`s :mrgreen:
is heel normaal puppy gedrag.

meestal wisselt een hond rond de 6 maanden. ik denk dus dat jouw hond zo'n beetje zijn volwassen gebit heeft. merk je geen verschil? meestal zijn de puppy tandjes veel scherper.

bied je hond veel dingen aan waar hij wel in mag bijten. haal hem weg bij de dingen waar hij zijn tanden in zet, wat niet de bedoeling is. en biedt hem alternatief aan. en een lange adem hebben met dit soort dingen.

onze Buster heeft ook wel zijn tanden in meubels gezet. ach hoort erbij. dingen van echte (emotionele) waarde even boven zetten bijvoorbeeld.

op zijn tijd een leuk trekspelletje met een floss touw, waarbij je bepaalde spelregels in acht neemt, kan ook . kun je dat meteen goed begeleiden, en ''los'' aanleren. lees daar eens wat over, dan weet je hoe je dat het beste kan doen. de hond moet niet over gaan op machtsstrijd en het winnen, als je hond een dominant aangelegde hond is. maar met wat spelregels, leer je meteen je hond een (bijt) rem aan. en leer je de hond te herstellen van druk doen, naar rustig doen. dit kan je bijvoorbeeld combineren met een (aai) massage na het spelen. als je hond dat wilt. onze Buster vond dat op die leeftijd helemaal niks, maar nu vind hij het heerlijk.
mmartinn
Zeer actief

Dean schreef:Neuj, die indruk heb ik niet.
Ik zou 'm denk ik belonen door heel speels op zijn gedrag te reageren en hem een snoepje geven.
In dit geval roep ik nee op een duidelijke manier en neem ik hetgeen waar die op bijt van hem af.
Vervolgens geef ik hem dat speeltje zodat hij weet dat dat hetgene is waar die op mag bijten.
Gaat het te ver in mijn ogen krijgt hij een time out in zijn bench en laat ik 'm even gaar koken en wordt hij genegeerd.

Groeten

"Huh, waar is dat vorig bericht gebleven, daar reageerde ik namelijk op" :denken:

Robby
Haha. Sorry

Ik had het te snel getypt, was het ook niet helemaal met mezelf eens :mrgreen:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Dean schreef: Ehm, waar stond die vraag dan, ghegheghe :D :wink:

Op het moment dat hij weer begint te bijten op een manier die mij niet aan staat zeg ik NEE of roep AUW en negeer hem volkomen.
Ook stop ik wel 's zijn speeltje in zijn bek en laat hem daar mee spelen.
Iedere keer wanneer ik hem betrap terwijl hij bijt op iets waar hij niet op mag bijten grijp ik in door nee te roepen en hem een speeltje te geven.

Groeten

Robby

:mrgreen: Had het dik gedrukte gedaan omdat ik daar direct op reageerde. Omdat ik strak en kort niet bij pups vind passen. Meer speels en duidelijk. Maar dat valt dus in de praktijk hartstikke mee, daarom vroeg ik het eerst :ok:

Er zijn al heel veel topics over (zoek maar eens op "puppy bijt" op dit forum.
Deze bijvoorbeeld is vrij recent, met goede tips:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... puppy+bijt
Het is dus normaal voor iedere pup en staffordjes zijn vaak nog net een paar tandjes erger :cool2:
Dean schreef: Gaat het te ver in mijn ogen krijgt hij een time out in zijn bench en laat ik 'm even gaar koken en wordt hij genegeerd.
De bench kun je beter gebruiken en behandelen als veilige slaapplaats dan als strafplaats. Maar op zich is wat je doet prima; sommige hondjes (wederom zeker staffjes) nemen zelf weinig rust en worden drukker/happeriger wanneer ze moe zijn maar niet uit eigen initiatief tot slapen komen.
Het is even uitpluizen, maar je kunt beter je pupje al even (evt met een gevulde kong of kauwstaaf) in de bench leggen voorr dat moment.

Wisselen kan al beginnen. Mijn pup vond in die tijd natte washandjes die in de vriezer hadden gelegen erg fijn.
mmartinn
Zeer actief

dagmar88 schreef:Wisselen kan al beginnen. Mijn pup vond in die tijd natte washandjes die in de vriezer hadden gelegen erg fijn.
Ja of zo'n flostouw natmaken en in de vriezer.
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief

Emma schreef:meestal wisselt een hond rond de 6 maanden. ik denk dus dat jouw hond zo'n beetje zijn volwassen gebit heeft. merk je geen verschil? meestal zijn de puppy tandjes veel scherper.
Haha 11 weken geen 11 maand :wink:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

mmartinn schreef:Ik zou niet te fanatiek met hem gaan spelen. Mits je er zelf tegen opgewassen bent natuurlijk.
Met Castor stoei ik ook wel eens lekker wild, maar ik zie dat het voor hem snel over kan gaan in een competitie.
En ja dan moet je wel winnen natuurlijk.
Kun je hem niet dingen geven waar die lekker in mag bijten??
Daar is zo'n frummel niet mee bezig. De meeste honden niet als de verhoudingen duidelijk zijn.
Wie er "wint" is hier voor de honden en mij volstrekt onbelangrijk; het gaat om het spel en dat (of speelgoed met samen spelen) heeft alleen waarde wanneer de ander het wil.
:mrgreen: Ik roep er hoogstens "wat ben jij knap, heb je zo'n mooi flosje en vrouwtje komt je pakken hoor" achteraan.
Ik bepaal wel wanneer het afgelopen is of rustiger moet.
Van lichamelijke overheersing moet ik het niet hebben.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

zorg in ieder geval dat er veel is waar hij op kan en mag kauwen, vinden puppys fijn, om dat te hebben, t is een beetje hun tastzin zeg maar, dingen ondervinden,
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Kleuter hier is bijna 13 weken en het lijkt hier wel of er zes kleuters wonen :LOL:
Ze haalt telkens die speelgoedbak leeg en dan ligt het overal. En maar knagen.
Dat bijten is sinds een weekje minder, ik geef telkens als ze bijt iets dat wél mag.
En had ik in het begin de krassen overal, nu allang niet meer. Mijn ervaring is dat als je er niet op in gaat het snel beter gaat.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Dean

Dean heeft verschillende speeltjes tot zijn beschikking, maar zijn meest favo is een bal met een dikke flos er aan, dat pakt hij het meest.
Ook piepkatjes waar die zijn tandjes in kan zetten speelt hij ook graag mee.
Ik heb tot nu toe 2 staffs gehad en nu Dean als puppy heb.
Ik heb dus geen ander vergelijk als het gaat om andere soort puppy's.

Op het moment dat hij iets pakt wat hij niet mag pakken krijgt hij als 1e een ferme nee te horen en als 2e zijn speeltje toegereikt/geworpen.
Staff puppy's zijn idd heel actief en ik moet hem af en toe even afremmen en in de bench leggen waarop hij al vrij snel tot rust komt en even zijn oogjes dicht doet.
Als met al gaat het helemaal niet zo slecht, maar je moet gewoon van goede huize komen wil je om kunnen gaan met een dergelijk actief beessie.
Bedan kt voor de vele reracties, we gaan gewoon lekker met hem aan de gang.
Voor je het weet is hij ouder en is het gewoon een voorbeeldige Amstaff.

Groeten

Robby
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Marjoleine schreef:Kleuter hier is bijna 13 weken en het lijkt hier wel of er zes kleuters wonen :LOL:
Dat doet mijn bijna 2-jarige kleuter ook. :mrgreen:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

moosje schreef:
Marjoleine schreef:Kleuter hier is bijna 13 weken en het lijkt hier wel of er zes kleuters wonen :LOL:
Dat doet mijn bijna 2-jarige kleuter ook. :mrgreen:
Voor Ari is dat ook volkomen normaal gedrag. :F:
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief

dagmar88 schreef:Daar is zo'n frummel niet mee bezig. De meeste honden niet als de verhoudingen duidelijk zijn.
Wie er "wint" is hier voor de honden en mij volstrekt onbelangrijk; het gaat om het spel en dat (of speelgoed met samen spelen) heeft alleen waarde wanneer de ander het wil.
:mrgreen: Ik roep er hoogstens "wat ben jij knap, heb je zo'n mooi flosje en vrouwtje komt je pakken hoor" achteraan.
Nee, nu is die frummel er nog niet mee bezig, maar dat ook nog veranderen.
De meeste honden niet? Ik denk dat er genoeg honden zijn die wel een keer proberen een niveau hoger te komen op de ranglijst.
Er zullen er ook genoeg zijn die dat niet proberen, maar daar zitten vast ook al honden tussen die in hun ogen die koppositie al te pakken hebben.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

mmartinn schreef:
dagmar88 schreef:Daar is zo'n frummel niet mee bezig. De meeste honden niet als de verhoudingen duidelijk zijn.
De meeste honden niet? Ik denk dat er genoeg honden zijn die wel een keer proberen een niveau hoger te komen op de ranglijst.
Er zullen er ook genoeg zijn die dat niet proberen, maar daar zitten vast ook al honden tussen die in hun ogen die koppositie al te pakken hebben.
:ok: Als je daar over verder wilt, open je maar een nieuw topic.
Hoeft dat van Dean niet in ellenlange discussies te verzanden.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

mmartinn schreef: De meeste honden niet? Ik denk dat er genoeg honden zijn die wel een keer proberen een niveau hoger te komen op de ranglijst.
Welnee.
Als een hond van pup af aan duidelijk heeft waar ie aan toe is doet hij dat helemaal niet.
En anders ook niet tenzij de omstandigheden dat dwingen.
Honden zijn daar echt niet constant maar mee bezig hoor. Hun maatschappij is gelukkig niet zo prestatiegericht als de onze.
Natje, droogje, veiligheid en duidelijkheid. Dat is genoeg.

edit: en ik zeg dit vooral zodat Dean zich daar geen pijn in zijn hoofd over hoeft te maken.
Discussies hierover inderdaad graag elders, zoals Dagmar al zegt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
mmartinn
Zeer actief

dagmar88 schreef:
mmartinn schreef:
Je hebt helemaal gelijk, misschien had je dan voordat je je eigen reactie op mijn bericht schreef, dat al moeten bedenken.
Als ik wat zeg mag jij daar wel op reageren, maar op die reactie mag ik dat vervolgens niet?? :denken:
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

mmartinn schreef:
dagmar88 schreef:
mmartinn schreef:
Je hebt helemaal gelijk, misschien had je dan voordat je je eigen reactie op mijn bericht schreef, dat al moeten bedenken.
Als ik wat zeg mag jij daar wel op reageren, maar op die reactie mag ik dat vervolgens niet?? :denken:
Nee :engel:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Zie edit Marjoleine; ik had dezelfde reden voor mijn reactie.
Zal hier niet verder op dat onderwerp reageren.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

On topic.

Bijten doen ze allemaal, had hier ook een nietmachine.
Het is even zoeken naar dat wat werkt.
Hier werkte bijvoorbeeld heel hard en hoog au roepen helemaal niet.

We hebben continue flostouwen bij ons gestoken en zodra die tandjes weer eens in niet voor consumptie geschikt vlees gingen heel rustig bekkie losgemaakt met een "nee, dat mag niet" en direct flostouw erin en een beetje spelen met een "dat mag wel"

Gaat uiteindelijk vanzelf over, niet in een week maar Keulen en Aken he?

Heel fanatieke trekspelletjes zou ik ook achterwege laten.
Niet omdat pupje anders misschien wel de baas wil worden :engel:
Maar omdat ik denk dat je van nature al aanwezig bijtgedrag niet moet aanwakkeren.

Wij hebben hier een touw in een boom gehangen waar nu ze al ruim drie is nog regelmatig even
aangehangen moet worden.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Dean

Dean heeft nu ook zijn stem gevonden en probeert door blaffen en grommen zijn gelijk te halen.
Ik ga dan vervolgens hoog boven hem en staan en zeg duidelijk tegen hem: wat, ga je nu ook grommen?
Vaak bindt hij dan in want ziet zijn baasje hoog boven hem staan en weet direct zijn plaats.
Ik ga dan bijvoorbeeld niet door mijn knieën naast 'm zitten, maar laat duidelijk aan 'm zien dat ik baas ben en hij met zijn gegrom mij niet naar beneden krijg.
Dat bijten gaat nog steeds door, maar voor mij gaat nu nog steeds de weg van de langste adem door, ghegheghe, maar soms Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Dean schreef:Dean heeft nu ook zijn stem gevonden en probeert door blaffen en grommen zijn gelijk te halen.
Ik ga dan vervolgens hoog boven hem en staan en zeg duidelijk tegen hem: wat, ga je nu ook grommen?
Vaak bindt hij dan in want ziet zijn baasje hoog boven hem staan en weet direct zijn plaats.
Ik ga dan bijvoorbeeld niet door mijn knieën naast 'm zitten, maar laat duidelijk aan 'm zien dat ik baas ben en hij met zijn gegrom mij niet naar beneden krijg.
Dat bijten gaat nog steeds door, maar voor mij gaat nu nog steeds de weg van de langste adem door, ghegheghe, maar soms Afbeelding
Wanneer doet hij dat?
Dean

Meestal wanneer hij zijn zin niet krijgt... :boos:

Groeten

Robby
dagmar88
Zeer actief

Dean schreef:Meestal wanneer hij zijn zin niet krijgt... :boos:

Groeten

Robby
:wink: voorbeeld?
Dean

dagmar88 schreef:
Dean schreef:Meestal wanneer hij zijn zin niet krijgt... :boos:

Groeten

Robby
:wink: voorbeeld?
Als ik 2 keer Nee heb gezegd dan neemt hij een gehurkte houding en blaft dan een paar keer.
Op dat blaffen komt dan wel 's wat brommen en draait hij zijn kop weg, durft mij soms niet aan te kijken.
Als hij blijft blaffen pak ik 'm op zet ik 'm op zijn matje en loop dan weg.
Gaat hij door stop ik 'm in zijn bench, geef hem zijn 'knuffel' en negeer hem voor een tijdje.

Groeten
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”