Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Inge O schreef:nee, ik kom er hier zeker niet veel tegen maar ik heb er een aantal gekend op de hondenschool en die waren ongeveer zoals marjoleine ze hier hoger beschreef. dat vind ik genoeg om niet zondermeer aan te nemen dat stabijs zomaar ongecompliceerd met alle vreemde honden kunnen - zoals sanchis wel liet uitschijnen.
Nou, misschien kwamen die wel van mij
Maar inderdaad, ze zijn niet zomaar zonder meer supersociaal. Die zijn er wel, maar dat is misschien de helft. De andere helft is niet zo. Gewoon niet.
En ik erger me er dood aan als mensen beweren van wel, want dat soort beweringen is echt slecht voor een ras.
Daar schets je een verkeerd beeld mee en de uiteindelijke dupe zijn dan dus wel die honden.
Inge O schreef:dat vind ik genoeg om niet zondermeer aan te nemen dat stabijs zomaar ongecompliceerd met alle vreemde honden kunnen - zoals sanchis wel liet uitschijnen.
Veel Stabijs bejegenen vreemde honden een beetje onvriendelijk. Vooral de bazen van die andere honden hebben daar trouwens moeite mee. De toegesnauwde honden snappen doorgaans wel dat ze zich beter gedeisd kunnen houden. Maar als je daar niet tegen kunt, kun je beter geen Stabij nemen.
Ik vind sowieso dat heel veel mensen beter geen Stabij kunnen nemen. Veel mensen gaan af op het knuffelachtige uiterlijk en de vriendelijke uitstraling van de Stabij, maar vaak zijn Stabijs helemaal geen leuke honden, en makkelijk al helemaal niet. En de ontwikkeling dat de Stabij "heel geschikt" is voor kinderen met autisme of ADHD vind ik helemaal verwerpelijk. Er zijn tegenwoordig echt mensen die denken dat wanneer je zo'n Stabij bij zo'n kind zet alles goed komt. Dat levert verknipte, heel moeilijk te herplaatsen honden op.
Marjoleine schreef:
Ja, het zijn leuke honden maar het zijn ook felle honden. Dus als iets ze niet zint snauwen ze. En als ze dat doen tegen een hond die ook geen watje is heb je mot.
Ah, dus een hond die zn grenzen aan geeft is ineens niet sociaal? Ik geloof dat ik met mijn definitie van 'sociaal' niet helemaal met jullie op 1 lijn lig.
Of misschien fok jij gewoon loeders. Ik weet het niet. Het overgrote deel van de stabijtjes die ik hier tegen kom, komen sowieso niet van een grootschalige fokker die lid is van de rasvereniging. Misschien zit daar het verschil.
Ashley(Border Collie), Scott(Border Collie x Schotse Herder) en Jessie(x Heidewachtel)
Sanchis schreef:Het overgrote deel van de stabijtjes die ik hier tegen kom, komen sowieso niet van een grootschalige fokker die lid is van de rasvereniging. Misschien zit daar het verschil.
Zijn het dan Stabijna's? Qua karakter zijn die echt anders. Bij de rasvereniging zijn nauwelijks grootschalige fokkers aangesloten. Er zijn in het verleden wel wat grootschalige fokkers geweest, maar die zijn of uit de vereniging gestapt of met pensioen gegaan.
bij ons loopt een stabij die snauwt altijd naar mijn hond, en die snauwt dan vrolijk terug, de beide baasjes hebben er geen problemen mee. Ik vind het wel grappige honden
Inge O schreef:
over de wetter durf ik niks te zeggen maar de stabijs die ik gekend heb waren zeker niet het toonbeeld van sociaal.
Wat gek. Ik woon in Friesland, je struikelt over de stabijtjes hier. En ik kom alleen sociale stabijtjes tegen.
Ja, de vriendelijke kom je wel tegen. De andere lopen ergens anders
Net zo met de staffies die iemand anders hierboven altijd tegenkomt. Ook allemaal reuze sociaal. Hja, de aso's lopen daar niet
Ow jawel hoor, overal lopen aso`s lijkt me?
Maar dat wil niet betekenen dat elke aso met een stafford/pitbull loopt.
Ik zeg niet dat elke stafford/pitbull sociaal is, dat staat er niet.
Met aso's bedoel ik asociale honden, niet de bazen
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
kaatje888 schreef:
tsss, ik ben de oppertok
Je zegt wel dit, en dat geeft gewoon een vertekend beeld. Dat is erg vervelend, want zeker bij dit type hond moeten mensen echt weten waar ze voor kiezen en daar voor 100% achter staan.
Die keuze is voor een hond die waarschijnlijk na 9 - 18 maanden niet meer los kan, waar bovengemiddeld veel aandacht en training bij nodig is, waarbij je ogen en oren in je rug moet hebben, huis en tuin klein alcatraz moet zijn en waarmee je andere manieren dan loslopen moet verzinnen om hem/haar in de grote behoefte aan lichamelijke en geestelijke uitdaging te voorzien.
Voor de meeste mensen is dat een opgave; voor een heel, heel klein groepje wegen die nadelen ruimschoots tegen de voordelen op.
Natuurlijk zijn er ook hond sociale staffjes die lekker los op het hondenveldje kunnen. Die zijn wel ver in de minderheid, dus dat mag nooit de insteek zijn wanneer je er één wilt houden.
Bagatelliseren zorgt alleen maar voor nóg meer staffords in asiels. Dat wil je als liefhebber (waar ze thuis horen) niet én daar moet je niet nog eens extra aan bij willen dragen.
Evenals de reële mogelijkheid dat andere honden er bij bazen die niet weten wat ze in huis hebben zwaar de dupe van worden.
kaatje888 schreef:Toch kunnen veel staffords en pitbulls los hoor
Misschien wat jullie kennen niet
Je kan niet weten of jij er meer kent dan mij?
Hoe ben jij dan begonnen?
Ik vind geen enkele hond een beginnershond
wat jij zegt geld in mijn ogen eigenlijk voor alle hondenrassen. Het zou denk ik best prettig zijn als mensen zich iets meer verdiepen in de karakter eigenschappen van de hond die ze zo leuk vinden. en idd, aan een stafford heb je veel werk, maar goed, daar kan je zelf redelijk wat aan doen. dat ze niet met alle honden lekker samengaan ben ik met je eens, maar zoals je het hierboven beschrijft heb je het denk ik over honden met veel game in hun bloedlijn.
kaatje888 schreef:
tsss, ik ben de oppertok
Je zegt wel dit, en dat geeft gewoon een vertekend beeld. Dat is erg vervelend, want zeker bij dit type hond moeten mensen echt weten waar ze voor kiezen en daar voor 100% achter staan.
Die keuze is voor een hond die waarschijnlijk na 9 - 18 maanden niet meer los kan, waar bovengemiddeld veel aandacht en training bij nodig is, waarbij je ogen en oren in je rug moet hebben, huis en tuin klein alcatraz moet zijn en waarmee je andere manieren dan loslopen moet verzinnen om hem/haar in de grote behoefte aan lichamelijke en geestelijke uitdaging te voorzien.
Voor de meeste mensen is dat een opgave; voor een heel, heel klein groepje wegen die nadelen ruimschoots tegen de voordelen op.
Natuurlijk zijn er ook hond sociale staffjes die lekker los op het hondenveldje kunnen. Die zijn wel ver in de minderheid, dus dat mag nooit de insteek zijn wanneer je er één wilt houden.
Bagatelliseren zorgt alleen maar voor nóg meer staffords in asiels. Dat wil je als liefhebber (waar ze thuis horen) niet én daar moet je niet nog eens extra aan bij willen dragen.
Evenals de reële mogelijkheid dat andere honden er bij bazen die niet weten wat ze in huis hebben zwaar de dupe van worden.
kaatje888 schreef:Toch kunnen veel staffords en pitbulls los hoor
Misschien wat jullie kennen niet
Je kan niet weten of jij er meer kent dan mij?
Hoe ben jij dan begonnen?
Ik vind geen enkele hond een beginnershond
Tuurlijk wil ik dat ze in goede handen komen en dat mensen er 100 % achter staan.
Het is gewoon dat mensen altijd zeggen dat zulke honden niet los kunnen, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Het kan zijn hoor dat ze dat zeggen om ze te beschermen, maar ik wil ook gewoon kunnen zeggen dat sommige
wel los kunnen lopen.
Iedere hond kan los lopen, ook een pitt of een staff, haal het lijntje eraf en hij loopt los. En toch zou ik het bij andere honden in de buurt niet aanbevelen. De kans dat het fout gaat is groot, heel groot. Er hoeft maar een grom los te komen wat de hond niet pikt en er blijft niks meer van jouw fluffy's over.
petertje schreef:
wat jij zegt geld in mijn ogen eigenlijk voor alle hondenrassen. Het zou denk ik best prettig zijn als mensen zich iets meer verdiepen in de karakter eigenschappen van de hond die ze zo leuk vinden. en idd, aan een stafford heb je veel werk, maar goed, daar kan je zelf redelijk wat aan doen. dat ze niet met alle honden lekker samengaan ben ik met je eens, maar zoals je het hierboven beschrijft heb je het denk ik over honden met veel game in hun bloedlijn.
Nee, zeker niet. Op het bovenstaande is gewoon een grote kans als je een stafford(achtige) pup neemt en dan kun je dus maar beter op basis van die informatie vooraf beslissen of zo'n hond ook in een (reëel) worst case scenario nog binnen je verwachtingen past.
Niet met alle honden lekker samengaan is voor een groot gedeelte een enorm understatement.
petertje schreef:
Nee, zeker niet. Op het bovenstaande is gewoon een grote kans als je een stafford(achtige) pup neemt en dan kun je dus maar beter op basis van die informatie vooraf beslissen of zo'n hond ook in een (reëel) worst case scenario nog binnen je verwachtingen past.
Niet met alle honden lekker samengaan is voor een groot gedeelte een enorm understatement.
en dat punt is in mijn ogen dus gewoon de verantwoording van de eigenaar, dus gewoon aan de lijn.
er lopen bij ons overigens veel honden die veel feller reageren op andere honden dan de staffords en ambulls, maar goed, dat zijn natuurlijk wel leukere honden
petertje schreef:
en dat punt is in mijn ogen dus gewoon de verantwoording van de eigenaar, dus gewoon aan de lijn.
er lopen bij ons overigens veel honden die veel feller reageren op andere honden dan de staffords en ambulls, maar goed, dat zijn natuurlijk wel leukere honden
Dat is ook zo, maar het is wel fijn als iemand je vertelt dat met sommige rassen, waaronder staffords de kans hierop veel groter is dan met andere rassen. Dan kun je voordat je een hond aanschaft bedenken of je daar wel zin in hebt en zoniet, kun je nog voor een ander ras kiezen.
Sanchis schreef:Het overgrote deel van de stabijtjes die ik hier tegen kom, komen sowieso niet van een grootschalige fokker die lid is van de rasvereniging. Misschien zit daar het verschil.
Zijn het dan Stabijna's? Qua karakter zijn die echt anders. Bij de rasvereniging zijn nauwelijks grootschalige fokkers aangesloten. Er zijn in het verleden wel wat grootschalige fokkers geweest, maar die zijn of uit de vereniging gestapt of met pensioen gegaan.
Nou, misschien fok ik wel loeders, Sypke
Ik ben tenslotte de grootste fokker van het moment. Ik ben de enige nog fokkende fokker die al halverwege het tweede alfabet zit
Okee, dat geeft natuurlijk een nieuwe dimensie aan het begrip groot, maar da's een detail
Sanchis, Sypke heeft gewoon gelijk. Een stabij is niet makkelijk. En een stabijna is heel anders dan een stabij.
En dat kan ik je ook allemaal uitleggen maar die beker laat ik - in elk geval in dit topic - aan mij voorbij gaan.
petertje schreef:
Dat klopt, maar die moet die verantwoording wel echt willen en er niet na een jaar achter komen dat het toch niet past.
Ik kan me niet veel leukers voorstellen dan de mijne. Ook niet veel fellers en met gewoon een lijn is dat nog niet opgelost.
idd, opvoeding is ook volgens mij een beetje onderschat. Er is overigens een vrij grote stafford groep op fb, en al die tokkies met staffords die daarop zitten zijn ook vrij fel op dit soort dingen.
petertje schreef:idd, opvoeding is ook volgens mij een beetje onderschat. Er is overigens een vrij grote stafford groep op fb, en al die tokkies met staffords die daarop zitten zijn ook vrij fel op dit soort dingen.
Ik weet niet met wie je het dan eens bent, maar ik zeg dat in ieder geval niet.