Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Commando "lig" (af) aanleren

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

TwinklyTanya
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Chien de la rue
Aantal honden: 1

Commando "lig" (af) aanleren

Ongelezen bericht door TwinklyTanya »

Hebben jullie nog creatieve tips om het commando "lig" of "af" aan te leren? Ik heb allerlei trainigsvideo's bekeken en het lijkt zo simpel. Gewoon een brokje tussen de poten leggen als je hond zit, gaat ie vanzelf liggen. Nou nee hoor, Rikku kijkt me stomverbaasd aan, of gaat erbij staan, of blijft lekker op d'r billetjes zitten. Ook wanneer ik een beweging maak met de hand met een brokje erin vanaf haar neus naar beneden te brengen, lukt het niet. Ik heb het ook al vanaf staande positie geprobeerd en dan de hand met brok schuin naar beneden richting hond, dan zet ze netjes een stap achteruit.. :oohja:

Ik beloon haar nu vanuit zittende positie als ze mijn hand volgt tot op de grond en dus met haar neus richting grond wijst, zo ver zijn we "al". Heel soms probeer ik haar dan in een squad te lokken door mijn hand een millimeter naar voren te verschuiven. Soms werkt dat, soms staat ze dan op.

Ik wil natuurlijk erg graag dat het trainen leuk is, en niet frustrerend voor Rikku. Dus... Iemand nog andere tips over een lig aanleren?
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Commando "lig" (af) aanleren

Ongelezen bericht door Laura84 »

onder je been door laten kruipen en als ze ligt dan het snoepje geven
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

Bij Jessy ging het ook niet met een koekje op de grond leggen bij de voorpoten
Op de hondenschool heb ik het toen zo aangeleerd gekregen:
(heb even gekopieerd van een site, scheelt mij typen, maar is wel hoe het gelukt is)

"Als je hem op bovenstaande manier niet kan lokken probeer de hond dan niet fysiek te dwingen om te gaan liggen. Ga op de grond zitten met je benen languit en je knieën iets gebogen. Er moet net genoeg ruimte zijn voor je hond om er onder door te kruipen. Laat hem zitten bij je gebogen knieën. Houd het lekkers tussen zijn voorpoten en zeg "af" terwijl u zijn traktatie onder uw knieën door schuif. Uw hond zal onder de benen door gaan kruipen om zijn lekkers te pakken. Het moment dat hij onder de knieën ligt, zeg dan " af," en geef hem het lekkers en beloon hem. Doe dit ongeveer vijf tot tien minuten, twee tot drie keer per dag. Vergeet niet om te blijven werken aan het zitten..

Jessy moest wel echt "al snackend" onder mijn been door, een brokje neerleggen volstond niet

ik hoop dat het een beetje duidelijk is
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

De manier van onder de knie zie je idd vaak op hondenscholen.

Mijn honden snappen het gelukkig vrij snel, dus alternatieven heb ik niet voor je, wat ik wel doe is alles vanaf dag 1 benoemen, dus gaan ze uit zichzelf liggen dan zeg ik, braaf dat is af, of zit of blijf of wat dan ook, op een gegeven moment zie je dan het kwartje vallen :idea: ah die handeling hoort bij dat woord :mrgreen:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
vivke1965
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel (knuffelbuffels)

Ongelezen bericht door vivke1965 »

Geduld geduld....OOIT gaat het per ongeluk goed....liefst even proberen op een gladde vloer :tongue:
Als je dan 1 maal totaal uit je plaat gaat van trots en geluk is het een makkie !!

Succes !!
Groetjes, Viv

Afbeelding
"Once you have a poodle everything else is a dog"
"Foefertje...always on my mind"
TwinklyTanya
Vaste gebruiker

Ah, bedankt! Dat onder de knie door ga ik proberen, dat vindt ze waarschijnlijk nog keileuk ook! :mrgreen:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Het is een formaatje jack russel of niet? Ik vind dat vaak wat moeilijker om het liggen aan te leren. Het hoofd zit al snel bij de grond. Zoals je nu bezig bent, heet de trainingsvorm shapen. Je beloont het volgen van de hand met koekje tot waar dat lukt.

Mijn cursisten leer ik eerst aan hoe ze een koekje gebruiken. Koekje aan de neus plakken, koekje komt niet meer van de neus af, zodra je met je hand met koekje een beweging gaat inzetten. Bij de ene hond kan je dus sneller bewegen dan een hond die minder snel de hand volgt met dat lekkere koekje. Je hond heeft moeite om te gaan liggen. Dat kan bij de hond liggen (formaat of lichaamsbouw), maar ook aan de hendeling van de baas. Koekje niet wegtrekken van de hond af. Recht naar beneden en daar houden. Het kan helpen om de hand met het koekje niet bereikbaar (dus in gesloten hand, maar wel goed ruikbaar, aan de neus geplakt) om de grond te laten wachten (niet bewegen, niet wegtrekken, gewoon wachten. Nu kan het belangrijk zijn om iets super, superlekker te hebben om je hond gemotiveerd te laten zijn om iets te gaan zoeken om te kijken hoe ze het koekje te pakken kunnen krijgen. Dat kan alleen met iets superlekkers (als ze het trucje eenmaal doorhebben dat ze moeten liggen na een tijdje kan je dan weer op gewoon brokje over, maar daarvoor moeten ze eerst uitgelokt worden en het snappen dat hand op grond liggen is). Ja, de hond kan nu van alles uit de kast halen. Krabben, bijten, likken, snuffen, snuiven, kunstje. Gewoon wachten (hou je hand in een vuist, dan doet happen het minst zeer). Uiteindelijk komen ze uit op liggen. Dit is overigens voor de Nederlanders een moeilijke trainingmethode. Het zit hem in geduld.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Wij leren de af niet aan vanuit de zit, maar vanuit staan. Tay ging ook niet af als hij zat en ik snoepje naar beneden bracht. Als hij stond liet ik hem ruiken aan de hand waar het snoepje inzat en bracht die dan vlak onder zijn kop naar achteren en naar beneden. (dus kop gaat eerst naar achteren en om het snoepje te pakken gaan ze meestal wel liggen) Deze manier leren wij op training aan zodat de hond achteruit af gaat en minder snel de neiging heeft om vooruit te kruipen later bij de 'af en doorlopen'.
TwinklyTanya
Vaste gebruiker

Bedankt voor de tips! Ik heb het ook vanuit staan geprobeerd, maar Rikku stapt dan gewoon achteruit :mrgreen:

Vandaag hadden wij een gedragstherapeute op bezoek (voor iets anders, maar meteen maar even gevraagd of zij nog creatieve ideeën had). Zij zei dat je het bij kleine honden vooral goed kan aanleren als ze op een verhoging zitten, omdat je dan je hand verder naar beneden kunt doen. Ze probeerde het terwijl Rikku op de bank zat, en dat lukte! En zonder te lokken met brokjes, ze kan namelijk al de handcue. :cheer:

Lokken met brokjes werkt bij Rikku juist averechts, want ze weet dat een handvol brokjes volgen nooit wat oplevert :mrgreen: Dan gaat ze dus zitten wachten of de lege hand opzoeken :-)
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Heey dat is een goede tip! Die kende ik zo nog niet! Super!

En je moet ook geen hand vol brokjes hebben bij lokken! Hij brokje die je dus ook meteen kan voeren.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Boris wilde het echt niet, die ging thuis ook niet bewust liggen. Uiteindelijk, na meerdere lessen die echt op niets liepen. Heeft de instructrice het overgenomen en heeft net zo op de riem gestaan dat hij alleen door te liggen onder de druk uit kwam i.c.m. clickeren. Het was 3x nodig, sindsdien snapt hij het kunstje en ging hij direct ook in huis veel vaker gewoon liggen. Maar daar was dus het lokken met het snoepje en het onder de been door allemaal 0 succes.
TwinklyTanya
Vaste gebruiker

Ah, ik haalde het een en anders oor elkaar. De handvol brokjes had ik geprobeerd bij het aanleren van poot geven, omdat ik daar een filmpje van gezien had.

Dat trucje van op de riem staan druist tegen alles in waar wij voor gaan met trainen. Wij willen absoluut zonder dwang trainen, en eigenlijk ook zonder lokken. Zo belangrijk vind ik dat liggen ook helemaal niet, maar ik wil het gewoon erg graag leren zodat ik vandaar uit leuke trucjes met haar kan oefenen, zoals omrollen. Gewoon omdat ik merk dat ze het keileuk vindt om samen te trainen en nieuwe dingetjes te leren :-)
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

Hoezo eigenlijk ook zonder lokken? Zonder dwang snap ik, dat doen wij ook, maar ik ben wel benieuwd waarom ook zonder lokken?

Wij hebben Tay juist geleerd dat hij eerst mijn linkerhand moet aanraken om een snoepje te krijgen, rechterhand zit vol snoep, links niet. Hoewel met bepaalde dingen er wel snoep links zit, omdat hij dan die hand moet volgen. :P
TwinklyTanya
Vaste gebruiker

Dat hebben wij Rikku ook geleerd, met die lege hand aanraken. Onze trainster noemt die oefening de Snoepjesmachine :LOL: Het doel van die oefening is dat je je hond daarna altijd je lege hand kunt laten volgen in andere oefeningen, of tijdens een wandeling. Zonder lokken dus. Ten eerste vind ik dat een erg prettig idee, omdat je hond dan minder gericht is op eten en meer op jou. Ten tweede heb je niet overal altijd snoepjes bij de hand, wat erg handig kan zijn in acute situaties.
Afbeelding
TwinklyTanya
Vaste gebruiker

Daarbij denk ik dat het ook kan helpen om een hond te krijgen die niet zomaar eten steelt
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

In de aanleerfase heb ik altijd en overal snoepjes en speeltjes bij de hand :schrik: Pas als we alles afgebouwd hebben ga ik zonder op pad.
TwinklyTanya
Vaste gebruiker

Bij de hand heb ik ze ook altijd hoor :-) Ik lok er alleen niet mee, maar ik beloon natuurlijk wel alles wat ze goed doet met een brokje of een spelletje :-)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

TwinklyTanya schreef:Bij de hand heb ik ze ook altijd hoor :-) Ik lok er alleen niet mee, maar ik beloon natuurlijk wel alles wat ze goed doet met een brokje of een spelletje :-)
Als je niet met iets lekkers "lokt" voor de hond het commando kent en begrijpt, hoe krijg je ze dan in zit of af?
Je gebruikt ook geen dwang, dus......... hoe?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Algemeen op het "hoe". Je kunt eerst een targethand of targetstick aanleren, waarmee je kunt "lokken" zonder voer. Zonder dat kun je ook capturen (vangen). Honden gaan heel vaak uit zichzelf zitten en liggen. Honden die het spelletje eenmaal kennen zullen zelf ook actief zoeken voor welk gedrag beloond wordt.

Ik zou in dit geval voor de verhoging gaan en dan in combinatie met een targethand of stick.

Succes!!
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
ranetje
Zeer actief

lieveheersbeestje83 schreef:Algemeen op het "hoe". Je kunt eerst een targethand of targetstick aanleren, waarmee je kunt "lokken" zonder voer. Zonder dat kun je ook capturen (vangen). Honden gaan heel vaak uit zichzelf zitten en liggen. Honden die het spelletje eenmaal kennen zullen zelf ook actief zoeken voor welk gedrag beloond wordt.

Ik zou in dit geval voor de verhoging gaan en dan in combinatie met een targethand of stick.

Succes!!
Hoe leer je die targethand of targetstick aan?
:idea:
Clickeren?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
lieveheersbeestje83
Zeer actief

ranetje schreef: Hoe leer je die targethand of targetstick aan?
Clickeren?
Ik vind clickeren daar inderdaad het handigst voor.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

lieveheersbeestje83 schreef:
ranetje schreef: Hoe leer je die targethand of targetstick aan?
Clickeren?
Ik vind clickeren daar inderdaad het handigst voor.
Hoe zou je het zonder moeten doen dan?
Afbeelding
lieveheersbeestje83
Zeer actief

Er zijn mensen die met succes meer op "brug" training zitten of een andere vorm van markeertraining gebruiken dan clickertraining.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

lieveheersbeestje83 schreef:Er zijn mensen die met succes meer op "brug" training zitten of een andere vorm van markeertraining gebruiken dan clickertraining.
"Brug" training?
Zou je dat iets verder uit willen leggen?

wat voor soort markeertraining bedoel je?
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

TwinklyTanya schreef:Bij de hand heb ik ze ook altijd hoor :-) Ik lok er alleen niet mee, maar ik beloon natuurlijk wel alles wat ze goed doet met een brokje of een spelletje :-)
Jolein van Weperen zekeren? Toevallig gister een filmpje van gezien, vond het persoonlijk niets, maar meer ook omdat ik de logica van haar logica niet snapte, of nee mij daar niet in kon vinden eigenlijk.
Afbeelding
lieveheersbeestje83
Zeer actief

ranetje schreef:
lieveheersbeestje83 schreef:Er zijn mensen die met succes meer op "brug" training zitten of een andere vorm van markeertraining gebruiken dan clickertraining.
"Brug" training?
Zou je dat iets verder uit willen leggen?

wat voor soort markeertraining bedoel je?
Je kunt een clicker gebruiken om het goede gedrag te markeren. Er zijn echter ook mensen die dat met een woord (bij dove honden soms met een lampje of een handgebaar) doen. Ik vind het dan nog nagenoeg hetzelfde (ik gebruik dan ook naast mijn clicker een clickerwoord. Wat per situatie het handigste is dat gebruik ik), maar er zijn mensen die mensen blijven vol houden dat het heel anders is. Het valt allemaal onder markeertrainingen.

Sommige noemen de clicker of wat je dan ook gebruikt een "brug" tussen gedrag en beloning waardoor je niet hoeft te lokken. Sommige markeren niet een specifiek moment (zoals alsof je een foto zou maken) maar blijven een bepaald geluid of woord herhalen zolang ze identiek gedrag willen blijven zien of de hond "warm" is en noemen dat een "brug" (om het makkelijk te maken, zijn dus 2 verschillende dingen). Dat laatste gebruik ik overigens niet. Zou niet weten hoe ik dat effectief toe zou moeten passen.

Mijn voorkeur heeft de clicker. Waarbij ik eerst ga voor capturen/vangen, zo nodig gevolgd door shapen. Werkt dat niet, target gevolgd door shapen. Werkt dat niet lokken, gevolgd door shapen.

Ben wel benieuwd wat TS gebruikt eigenlijk?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

:ok:
Dank voor je uitleg.
Afbeelding
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Bedoel je dan de SATS training ?
lieveheersbeestje83
Zeer actief

MJ schreef:Bedoel je dan de SATS training ?
Die valt daar ook onder, maar die bedoelde ik niet exclusief. (En deze naam was weer even kwijt, zat op stats, maar kon het niet terugvinden). Ik heb het nog nooit zelf gebruikt. Wel hele mooie resultaten van gezien. Zou er graag een keer een workshop in volgen om te zien of het iets is wat bij mij en mijn hond past.

Voor mensen die willen weten wat het is http://www.bridgeandtarget.nl/index.php?id=14
Afbeelding
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Kwam me al bekend voor . :D het bridgen gebruik ik zelf ook wel..maar wel vaak in combi met de clicker. Of juist weer even ter ondersteuning .
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”