Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Angst voor trap (update 30-1)
Moderator: moderatorteam
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Re: Angst voor trap
Toen Luuk hier kwam kende hij het fenomeen traplopen ook niet. Maar ja, bij ons slapen de honden bij ons op de kamer en die is boven, dus hij moest het wel leren.
Wij hebben het hem ook aangeleerd door hem op de vierde tree van onderaf neer te zetten en hem te ondersteunen (inderdaad, hand bij schouder) bij het naar beneden gaan. Binnen een week liep hij de trap af alsof hij nooit anders had gedaan.
Zo'n trap in een appartementencomplex, die om de liftschacht heen loopt, vind hij (nog steeds) niks. Ik vermoed dat dat is omdat zijn zicht dan beperkt wordt. Hij kijkt dan tegen een blinde muur aan en ziet niet hoe hij verder moet/kan.
Wij hebben het hem ook aangeleerd door hem op de vierde tree van onderaf neer te zetten en hem te ondersteunen (inderdaad, hand bij schouder) bij het naar beneden gaan. Binnen een week liep hij de trap af alsof hij nooit anders had gedaan.
Zo'n trap in een appartementencomplex, die om de liftschacht heen loopt, vind hij (nog steeds) niks. Ik vermoed dat dat is omdat zijn zicht dan beperkt wordt. Hij kijkt dan tegen een blinde muur aan en ziet niet hoe hij verder moet/kan.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
-
moniek&bo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
We hebben buiten ook een best steile trap die naar de kelders loopt.
Straks samen met Bo en Max daar naar beneden gelopen en dat deed hij keurig!
Nu die ene trap hier in het trappenhuis nog
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Wel herkenbaar, Mila heeft ook met sommige trappen geen enkele moeite en met andere wel weer. Trappen buiten zijn zelden een probleem. Trappen binnen zijn vaker glad, smal, hebben heel korte treden of er zitten rare bochtjes in; dat vindt Mila eng. Wel jammer dat Max nu nét die in het trappenhuis eng vindtmoniek&bo schreef:We hebben buiten ook een best steile trap die naar de kelders loopt.
-
moniek&bo
- Zeer actief
Haha ja net die trap die het belangrijkst is. Maar dat is wel echt zo'n gladbetonnen trap dus wellicht vindt hij het eng dat hij niet heel veel grip heeft ofzo.DeDiana schreef:Wel herkenbaar, Mila heeft ook met sommige trappen geen enkele moeite en met andere wel weer. Trappen buiten zijn zelden een probleem. Trappen binnen zijn vaker glad, smal, hebben heel korte treden of er zitten rare bochtjes in; dat vindt Mila eng. Wel jammer dat Max nu nét die in het trappenhuis eng vindtmoniek&bo schreef:We hebben buiten ook een best steile trap die naar de kelders loopt.
Bij die buitentrap aarzelde hij ook even maar toen ik doorliep kwam hij er dapper achteraan.
-
moniek&bo
- Zeer actief
Re: Angst voor trap (update 30-1)
Het is al een wat ouder topic maar het leek me toch leuk om ook even het verloop van de angst van Max hier te vermelden.
Max is niet meer bang voor de trap!!
Ik heb het elke dag met hem geoefend. In het begin maar twee treden omhoog en weer omlaag, dat een week aangehouden. Daarna drie treden en dat een paar dagen geoefend en daarna durfde hij al snel zonder problemen de trap omhoog helemaal te nemen.
De trap naar beneden nemen vond hij toen nog eng dus dat zijn we dagelijks blijven oefenen. Snoepjes op elke trede leggen, voor hem lopen en hem belonen als hij het goed deed.
Nu is het zo dat als we het appartementencomplex binnenkomen ik Max laat kiezen of we met de trap of de lift gaan. En wat denk je?
Meneer kiest liever de trap
Hij weet natuurlijk dat hij dan wat lekkers krijgt als hij de trap netjes op- of afgaat.

Max is niet meer bang voor de trap!!
Ik heb het elke dag met hem geoefend. In het begin maar twee treden omhoog en weer omlaag, dat een week aangehouden. Daarna drie treden en dat een paar dagen geoefend en daarna durfde hij al snel zonder problemen de trap omhoog helemaal te nemen.
De trap naar beneden nemen vond hij toen nog eng dus dat zijn we dagelijks blijven oefenen. Snoepjes op elke trede leggen, voor hem lopen en hem belonen als hij het goed deed.
Nu is het zo dat als we het appartementencomplex binnenkomen ik Max laat kiezen of we met de trap of de lift gaan. En wat denk je?
Meneer kiest liever de trap
Hij weet natuurlijk dat hij dan wat lekkers krijgt als hij de trap netjes op- of afgaat.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
pom loopt buiten ook zonder problemen trappen, maar in het appartementencomplex waar ik woon dus ook echt niet.. 1 keer had ik haar zover en toen is ze mee naar boven gelopen, zonder gezeur, maar nu wil ze dus echt niet meer. Bij mijn vader in de flat zelfde probleem, ze durft niet. Ik ben maar weer opnieuw begonnen, voertjes geven bij de trap, op de trede leggen..
- h a n s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastin Espanol
-
moniek&bo
- Zeer actief
Hou vol, zoals je ziet is het mij bij Max ook gelukt!sbientje schreef:pom loopt buiten ook zonder problemen trappen, maar in het appartementencomplex waar ik woon dus ook echt niet.. 1 keer had ik haar zover en toen is ze mee naar boven gelopen, zonder gezeur, maar nu wil ze dus echt niet meer. Bij mijn vader in de flat zelfde probleem, ze durft niet. Ik ben maar weer opnieuw begonnen, voertjes geven bij de trap, op de trede leggen..
Dan moet het jou met Pom vast ook lukken
-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
vast wel!
de trap is ook zo glad en het trappenhuis galmt natuurlijk ook nogal, dat maakt het lastiger. Maar super dat max het zo goed doet. Toen pom het buiten geleerd had, ging ze idd ook iedere trap op zo van: ik kan het, koekje!
- DeDiana
- Zeer actief
Super dat Max nu zonder problemen de trap op en af loopt! 
En sbientje: Mila heeft dit ook met gladde trappen (en ook met open trappen). Andere trappen gaan prima, maar gladde trappen blijven ondanks oefenen lastig. Het is net alsof ik bij elke gladde trap weer helemaal opnieuw met opbouwen moet beginnen.
Open trappen begin ik niet eens aan, dan til ik haar gewoon.
En sbientje: Mila heeft dit ook met gladde trappen (en ook met open trappen). Andere trappen gaan prima, maar gladde trappen blijven ondanks oefenen lastig. Het is net alsof ik bij elke gladde trap weer helemaal opnieuw met opbouwen moet beginnen.
Open trappen begin ik niet eens aan, dan til ik haar gewoon.
-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
open trappen hoeft pom ook niet en idd, als het echt moet til ik haar wel, maar het zou wel handig zijna ls ze gewoon de trap op en af ging want 3 hoog omhoog (of omlaag) met bijna 30 kilo is toch wat pittig
- DeDiana
- Zeer actief
Ja, Mila is maar 16 kilo, dus dat tilt alweer wat makkelijkersbientje schreef:open trappen hoeft pom ook niet en idd, als het echt moet til ik haar wel, maar het zou wel handig zijna ls ze gewoon de trap op en af ging want 3 hoog omhoog (of omlaag) met bijna 30 kilo is toch wat pittig
Maar inderdaad, zoals Moniek&Bo al zegt: hou vol! En succes
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Goed gedaan