Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sharpei

Wat is dat nu voor een ras?

Moderator: moderatorteam

Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT
Aantal honden: 1

Re: Sharpei

Ongelezen bericht door Nicoline »

Nee, Daiyu Tsjoeng Foe heet ze voluit. Neem aan dat ze hier vandaan komt dan: http://www.tsjoeng-foe.nl/Nederland.htm
Ik zie dat ze nu met andere kleuren fokken, moet zeggen dat ik Daiyu's kleur wel net wat apparter vindt. En ook, ze wordt dit jaar 8 (op de foto's is ze 7) en voor zover ik weet nog nooit echt iets gemankeerd :) alleen haar ogen is een keer iets aan gedaan.
Dat de Tradipei wat sportiever is maakt het voor mij nog interessanter! Heb niet voor niets een stafford nu :P Ze zullen vast ook vrij duur zijn in aanschaf... maar wie weet kom ik ooit een leuk herplaatsertje tegen. Ik denk dat ze in Nederland sowieso niet vaak voorkomen?
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Nicoline schreef:Nee, Daiyu Tsjoeng Foe heet ze voluit. Neem aan dat ze hier vandaan komt dan: http://www.tsjoeng-foe.nl/Nederland.htm
Ik zie dat ze nu met andere kleuren fokken, moet zeggen dat ik Daiyu's kleur wel net wat apparter vindt. En ook, ze wordt dit jaar 8 (op de foto's is ze 7) en voor zover ik weet nog nooit echt iets gemankeerd :) alleen haar ogen is een keer iets aan gedaan.
Dat de Tradipei wat sportiever is maakt het voor mij nog interessanter! Heb niet voor niets een stafford nu :P Ze zullen vast ook vrij duur zijn in aanschaf... maar wie weet kom ik ooit een leuk herplaatsertje tegen. Ik denk dat ze in Nederland sowieso niet vaak voorkomen?
Tsjoeng Foe fokt niet meer :(:
Inge Bijvoets was de fokster van deze kennel maar ze is vorig jaar overleden , op 46 jarige leeftijd
Ze had nog 1 hondje, die is nu de steun en toeverlaat van haar man..

Wat een leukerd is ze zeg!
Nicoline
Zeer actief

he wat naar zeg, op zo'n jonge leeftijd nog :( Daiyu's baasje vertelde dat ze een erg goede fokster was, heel betrokken en met veel liefde voor de honden.
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Nicoline schreef:Nee, Daiyu Tsjoeng Foe heet ze voluit. Neem aan dat ze hier vandaan komt dan: http://www.tsjoeng-foe.nl/Nederland.htm
Jeetje, als ze van Tsjoeng Foe is , komt ze bij een vriendin van ons weg. Een van de schaarse fokkers met wat integriteit en kennis (de meesten doen maar wat) en zij legde de lat zo hoog dat ze zelden nog fokte. Feit dat Dayu nooit iets mankeert word ik dan weer blij van en bevestigt opnieuw over deze fokker wat ik al wist. Jammer dat we haar niet meer kunnen vertellen dat het goed met dit hondje gaat, ze is afgelopen augustus overleden. :cry:

Een tradipei zou an sich niet meer mogen kosten dan welke sharpei met stamboom dan ook (voor wat dat nog waard is) maar er is in NL eentje die ze fokt.
Ik heb meestal vrij goed in kaart wat in NL, Belgie en duitsland , soms ook frankrijk in de herplaatsing komt dus wil je best een berichtje sturen als ik een tradi tegenkom. Je kunt er idd mee aan het werk.
Alle andere sharpeis kunnen best lange wandelingen lopen (mits gezond) maar hebben een luie inborst, dus als het eens wat minder is dan worden ze niet ongedurig :wink:
De tradis zijn wat wilder, ook meer jachtinstinct volgens mij.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
mercedes2803
Zeer actief

yuki schreef:
Jeetje, als ze van Tsjoeng Foe is , komt ze bij een vriendin van ons weg. Een van de schaarse fokkers met wat integriteit en kennis (de meesten doen maar wat) en zij legde de lat zo hoog dat ze zelden nog fokte. Feit dat Dayu nooit iets mankeert word ik dan weer blij van en bevestigt opnieuw over deze fokker wat ik al wist. Jammer dat we haar niet meer kunnen vertellen dat het goed met dit hondje gaat, ze is afgelopen augustus overleden. :cry:

Een tradipei zou an sich niet meer mogen kosten dan welke sharpei met stamboom dan ook (voor wat dat nog waard is) maar er is in NL eentje die ze fokt.
Ik heb meestal vrij goed in kaart wat in NL, Belgie en duitsland , soms ook frankrijk in de herplaatsing komt dus wil je best een berichtje sturen als ik een tradi tegenkom. Je kunt er idd mee aan het werk.
Alle andere sharpeis kunnen best lange wandelingen lopen (mits gezond) maar hebben een luie inborst, dus als het eens wat minder is dan worden ze niet ongedurig :wink:

Inge WIST hoe hoog haar lat lag.... En ze wist dat '' haar' hondjes het goed zouden gaan doen...
Ennnnn...al had ze er ook maar enige twijfel over...
Dan weet ik zeker dat ze nu vanaf dr wolkje - met al die stink Sharpei''s om zich heen - met een glimlach naar al die blije Tsjoeng Foe hondjes kijkt. :D :wink:
yuki
Zeer actief

Nicoline schreef:he wat naar zeg, op zo'n jonge leeftijd nog :( Daiyu's baasje vertelde dat ze een erg goede fokster was, heel betrokken en met veel liefde voor de honden.
Ja ook dat, en nog veel meer....
Ze was ook keurmeester io, gaf ringtraining op de kynologenclub, schreef een boek over het ras (de over dieren serie) bestuurslid van de RV, eigenaar van een webwinkel dierenartikelen en bovenal een fijn mens die zoveel wist en die je altijd kon bellen voor advies, dag of nacht als je hond ziek was, waar die ook vandaan kwam.... en bovenal een lief kritisch mens en een harde werker. :roos:

Esther
mercedes2803
Zeer actief

Nicoline schreef:he wat naar zeg, op zo'n jonge leeftijd nog :( Daiyu's baasje vertelde dat ze een erg goede fokster was, heel betrokken en met veel liefde voor de honden.

Yuki had deze berichten van jou en mij nog niet eens gelezen en reageerde al...
En zie hier...
Dat wat jij zegt over wat je weet van de fokster, dat is precies wat Yuki ook over haar schrijft :wink:

Het was ook echt zo...
Lees de topics hier bvb maar eens terug of de discussie's of meningen die ik over de Sharpei heb en had...
Ik noem daar Inge weleens en heb ook altijd gezegd dat de fokkers die in mijn ogen echt met liefde voor hun ras bezig waren om te verbeteren in plaats van maar 'wat leuk ogende plofkoppen ' de wereld op te schoppen op 1 hand te tellen waren en dat het er eigenlijk maar 1 !!! was waar ik ooooit nog een Sharpei van zou willen hebben, zou ik ooit de ambitie hebben er weer aan 1 te beginnen..
En dat was Inge... :wink:
En Inge is niet meer en Tsjoeng Foe wordt niet voortgezet door haar echtgenoot.

Toen ze overleed kwam dat gegeven ook best even hard bij me binnen..
Ik was altijd al heel erg stellig dat er nooit, nooit, nooit meer een Sharpeitje zou komen bij mij na Rimpel...gewoon als in nooit...
Maar die ene procent die er nog in zat dat ik misschien toch ooit voor de bijl zou gaan voor een Tsjoeng Foe hondje van Inge was toch wel aanwezig...
Met Inge 's overlijden overleed voor mij en in mij ook echt heel definitief het ras Sharpei...
Dat was wel even gek om te ervaren
Toen in november Rimpel overleed (krap een half jaartje na Inge) was dat het uber - definitieve einde van het tijdperk Sharpei voor me...

Godverdomme...en nu moet ik weer even keihard janken :jank:
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Awww een peitje van Inge! Goed om te horen dat ze nooit wat mankeert, dat bevestigt wel weer even wat we al wisten inderdaad :) Ik heb Inge leren kennen op de KC, via de ringtraining, en ze was echt een prachtmens. Ik heb onwijs veel van haar geleerd en inderdaad, een van de weinige fokkers die ik ken die volgens mij écht wist waar ze mee bezig was. Een enorm gemis, dat ze er niet meer is..

De garage hier verderop heeft ook een pei van Inge, en die mankeert ook nooit wat. Geen idee hoe oud ie is overigens, maar hij loopt er al zeker 8 jaar rond :)
yuki
Zeer actief

grover schreef:Awww een peitje van Inge! Goed om te horen dat ze nooit wat mankeert, dat bevestigt wel weer even wat we al wisten inderdaad :) Ik heb Inge leren kennen op de KC, via de ringtraining, en ze was echt een prachtmens. Ik heb onwijs veel van haar geleerd en inderdaad, een van de weinige fokkers die ik ken die volgens mij écht wist waar ze mee bezig was. Een enorm gemis, dat ze er niet meer is..

De garage hier verderop heeft ook een pei van Inge, en die mankeert ook nooit wat. Geen idee hoe oud ie is overigens, maar hij loopt er al zeker 8 jaar rond :)
Fijn om dit te lezen, dat jij haar op een andere manier, toch hetzelfde kent al wij......
Inge stopte al eerder met fokken, wilde de onderzoeken in Upsala afwachten en daarna een test die ontwikkeld zou worden om fsf (sharpeikoorts) in de toekomst te voorkomen, eerder wilde ze niet meer fokken. 3 van haar teven, zowel import uit de VS, als 1 uit eigen fok, vond ze niet geschikt om mee te fokken, ondanks dat ze lange wachtlijsten had van mensen die alleen daar een hondje wilden, ze fokte er niet mee. En die mochten daar oud worden. Ze droomde er van om ooit, als ze weer beter was, een nieuwe lijn gezonde honden op te zetten..... Tot een paar maanden voor haar dood hebben we het daar nog wel eens over gehad.... ...

Esther
Nicoline
Zeer actief

Leuk inderdaad dat iedereen zo over haar te spreken is :-) Ik "kende" haar dan alleen via wat Daiyu's baasje mij vertelde, en dat in combinatie met de mooie gezonde hond die Daiyu is heeft er wel voor gezorgd dat ik de kennelnaam heb onthouden. Vanuit mijn principe ga ik liever voor een herplaatser of asielhond, maar heb altijd gedacht dat *als* ik daar van af wil wijken, ik best een hondje uit die kennel zou willen hebben. Ik dacht als ik daar een hondje vandaan haal, dan koop ik zeker weten geen dierenleed en draag ik ook een steentje bij aan het gezond houden van het ras, wel leuk dat mijn gevoel daarover dan ook klopte :-)
Nou ben ik heel blij met mijn dametje uit het asiel, en daar kan jammer genoeg geen andere hond bij, maar gezien haar leeftijd kan het voor mij zeker geen kwaad om een beetje om me heen te blijven kijken :-) *Te veel* jachtinstinct is voor mij niet handig, heb namelijk ook 2 konijntjes... maarja mijn huidige staff heeft ook jachtpassie, inmiddels heeft ze geleerd dat ze niet bij de konijnen mag en doet dat dus ook niet (als ik weg ben gaat ze uit voorzorg wel in een bench). Ook Daiyu, die stond te blaffen voor het hok maar liet zich ook heel makkelijk weer wegsturen. Enige keer dat het echt niet werkte was met een Pondenco kruising, die bleef er constant mee bezig :-/
yuki
Zeer actief

Nicoline schreef:Leuk inderdaad dat iedereen zo over haar te spreken is :-) Ik "kende" haar dan alleen via wat Daiyu's baasje mij vertelde, en dat in combinatie met de mooie gezonde hond die Daiyu is heeft er wel voor gezorgd dat ik de kennelnaam heb onthouden. Vanuit mijn principe ga ik liever voor een herplaatser of asielhond, maar heb altijd gedacht dat *als* ik daar van af wil wijken, ik best een hondje uit die kennel zou willen hebben. Ik dacht als ik daar een hondje vandaan haal, dan koop ik zeker weten geen dierenleed en draag ik ook een steentje bij aan het gezond houden van het ras, wel leuk dat mijn gevoel daarover dan ook klopte :-)
Nou ben ik heel blij met mijn dametje uit het asiel, en daar kan jammer genoeg geen andere hond bij, maar gezien haar leeftijd kan het voor mij zeker geen kwaad om een beetje om me heen te blijven kijken :-) *Te veel* jachtinstinct is voor mij niet handig, heb namelijk ook 2 konijntjes... maarja mijn huidige staff heeft ook jachtpassie, inmiddels heeft ze geleerd dat ze niet bij de konijnen mag en doet dat dus ook niet (als ik weg ben gaat ze uit voorzorg wel in een bench). Ook Daiyu, die stond te blaffen voor het hok maar liet zich ook heel makkelijk weer wegsturen. Enige keer dat het echt niet werkte was met een Pondenco kruising, die bleef er constant mee bezig :-/
Mijn turkse kreukel heeft t ook, maar goed die heeft 2 jaar in een bos voor zichzelf weten te zorgen; een dood molletje, een muis, wat mensenpoep, ze ruikt het op een kilometer afstand. :roll:
Maar aangezien peitjes wel erg baasgericht zijn kun je dat meestal goed benutten. Wij zijn nu bijna 1, 5 jaar bezig en het gaat steeds beter :ok:

Esther
Nicoline
Zeer actief

Die heeft dus als ik het goed begrijp 2 jaar in een bos in Turkije gezworven? Kan me voorstellen dat dat een flinke omslag is geweest toen die hierheen kwam, is vast ook een sterke hond. Ben trouwens ook wel benieuwd hoe dat peitje in je onderschrift er van voren uitziet :-)
yuki
Zeer actief

Ja, vlgs een oudere man die bij dat bos woont is ze er toen ze paar maanden was achtergelaten ( wat op zich veel gebeurt daar) Haar vangst cq redding staat ergens nog in een topic van een jaar terug, ik vind de fotos nog steeds bijzonder en vraag me nog wel regelmatig af hoe het met de 2 Kangals gaat waar ze mee optrok.

En ja, ik heb de illusie / hoop dat ze wel sterk moet zijn niet ingeent en toch in goede toestand :mrgreen:

En wat de voorkant betreft, er zit een wit, lief brutaal hoofd, zeg gerust kop op, een grotere levensgenieter is bijna niet denkbaar :wink:
viewtopic.php?f=1&t=281424&p=6748763#p6748763

Esther
Nicoline
Zeer actief

aww wat een leuk smoeltje, net een ijsbeertje :) ja ik vind sharpei's vaak op allerlei andere dieren lijken, nijlpaardje, walrus, neushoorn is ook wel eens voorbij gekomen geloof ik :P dat bedoel is natuurlijk niet als belediging.
Die van jou is volgens mij wel sociaal naar mensen? Daiyu namelijk totaal niet, die zal ook echt bijten als een vreemde haar of iemand in haar roedel te brutaal benaderd. Opzich vind ik dat niet zo erg, zo'n bodyguard :-D maar ik vraag me af of dat hoort bij een sharpei of dat dit een uitzondering is
ik ga wel even op zoek naar dat topic, ben wel benieuwd :)
purple_ikke
Actief
Mijn ras(sen): Sharpei

Ongelezen bericht door purple_ikke »

Wat een mooi peitje zeg die van Inge.
En wat fijn dat ze zo gezond is, heerlijk om te horen.

Hierbij mij boeffies
Afbeelding

Afbeelding

En mijn overleden peitje Isa
Afbeelding
Nicoline
Zeer actief

nog meer leuke koppies, ze kunnen zo lekker arrogant kijken ook he
joeie
nieuw lid

Ongelezen bericht door joeie »

ik ben ook op zoek naar de bonemouth oftewel de traditionele sharpei
is er iemand die mij kan helpen?
yuki
Zeer actief

Op facebook heb je verschillende stromingen.
Tara's traditional sharpei talk, Zoek gewoon even op traditional of tradi.
Hier in NL is 1 fokker die tradi's fokt, geloof dat haar kennel unique sharpeimodels ofzo heet. Natacha Hettelder. Je kunt ook kijken bij Joanna Brenndorfer en Kikka Posti.

Enne niet iedere bonemouth is een tradi, wel iedere tradi heeft een bonemouth :ok:

Esther
mercedes2803
Zeer actief

yuki schreef:Op facebook heb je verschillende stromingen.
Hier in NL is 1 fokker die tradi's fokt, geloof dat haar kennel unique sharpeimodels ofzo heet. Natacha Hettelder. Je kunt ook kijken bij Joanna Brenndorfer en Kikka Posti.

Enne niet iedere bonemouth is een tradi, wel iedere tradi heeft een bonemouth :ok:
En niet onbelangrijk om erbij te vermelden;
Ik vind de meeste Bonemouth Peitjes 'fel' qua karakter..
het zijn echte Sharpei's....
Weinig knuffeligs aan, geen honden die graag iets voor de baas doen laat staan voor een ander.
Vreemden zijn per definitie 'niet-lollig- en worden argwanend benaderd of gepaard gaande met een hoop geblaf en bravoure.
Ach...ik lach er hard om en dender er toch wel omheen maar ik vind een beetje een tradi pei , en de gemiddelde Bonemouth Pei niet echt
geschikt om gezellig in je woonwijk je met buurtgenoten en buurthonden te gaan houden.
yuki
Zeer actief

mercedes2803 schreef:

Weinig knuffeligs aan, geen honden die graag iets voor de baas doen laat staan voor een ander.
Vreemden zijn per definitie 'niet-lollig- en worden argwanend benaderd of gepaard gaande met een hoop geblaf en bravoure.
Ach...ik lach er hard om en dender er toch wel omheen maar ik vind een beetje een tradi pei , en de gemiddelde Bonemouth Pei niet echt
geschikt om gezellig in je woonwijk je met buurtgenoten en buurthonden te gaan houden.
Dat valt nog best mee heb ik begrepen van een aantal eigenaars. Sowieso actiever, die van Natasja doen flyball, activity, speuren en doggydancing :mrgreen:
Ze zijn idd wat wilder, ik denk beetje zoals de peruanen, maar niet perse onvriendelijker.

Esther
mercedes2803
Zeer actief

yuki schreef:
mercedes2803 schreef:

Dat valt nog best mee heb ik begrepen van een aantal eigenaars. Sowieso actiever, die van Natasja doen flyball, activity, speuren en doggydancing :mrgreen:
Ze zijn idd wat wilder, ik denk beetje zoals de peruanen, maar niet perse onvriendelijker.

Neuh...niet onvriendelijker en ik waardeer ze nogal...
Juist om dat actieve :E:
maar de gemiddelde soon-to--be - Sharpei Baas moet wel weten wat het verschil is..
Je zult maar de pluizige wobbelige bijna-allemansvriend zoals bvb lieve Fleur van As, als referentiekader hebben omdat je die een paar keer gezien hebt en dan zelf een bonemouthje tradi pei aanschaffen met flink wat pit, actief van s ochtends vroeg tot s avonds laat hahhahaha
As had het verschil in huis lopen...Lola en Fleurtje... ik vond dat aandoenlijk, die combi...
Anderen zouden er gillend gek van worden
yuki
Zeer actief

mercedes2803 schreef:
yuki schreef:
mercedes2803 schreef:

Neuh...niet onvriendelijker en ik waardeer ze nogal...
Juist om dat actieve :E:
maar de gemiddelde soon-to--be - Sharpei Baas moet wel weten wat het verschil is..
Je zult maar de pluizige wobbelige bijna-allemansvriend zoals bvb lieve Fleur van As, als referentiekader hebben omdat je die een paar keer gezien hebt en dan zelf een bonemouthje tradi pei aanschaffen met flink wat pit, actief van s ochtends vroeg tot s avonds laat hahhahaha
As had het verschil in huis lopen...Lola en Fleurtje... ik vond dat aandoenlijk, die combi...
Anderen zouden er gillend gek van worden
Klopt, karakter en activiteit zijn wezenlijk anders. Denk dat het ook wat richting de thai ridgeback gaat?
Als baas die met zijn hond veel activiteit wil , ben je wezenlijk beter af met een tradi. En zoals bij zo veel rassen, valt of stast alles met een doordachte, verantwoordelijke leider

Esther
joeie
nieuw lid

Ongelezen bericht door joeie »

thnx voor de reacties!
ik zal de genoemde namen even googlen haha
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Nanna schreef:
mercedes2803 schreef:bonemouthje tradi pei aanschaffen met flink wat pit, actief van s ochtends vroeg tot s avonds laat hahhahaha
Horen daar die achterhanden zo gillend steil? :80:

Afbeelding
Heb je de rasbeschrijving niet gelezen dan :hmmm:
Matig gehoekt moeten ze zijn..
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
yuki
Zeer actief

Nanna schreef:
mercedes2803 schreef:bonemouthje tradi pei aanschaffen met flink wat pit, actief van s ochtends vroeg tot s avonds laat hahhahaha

Afbeelding
Deze is echt extreem :80: het zou er meer uitzien zoal foto's waarop ze staan uit midden vorige eeuw.
Zowel deze, als ook de enorme plofkoppen, het zijn allemaal extremen, maar helaas geen uitzondering.

Esther
deugenietje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en witte dwerg schnauzer

Ongelezen bericht door deugenietje »

yuki schreef:
Nanna schreef:

Afbeelding
Deze is echt extreem :80: het zou er meer uitzien zoal foto's waarop ze staan uit midden vorige eeuw.
Zowel deze, als ook de enorme plofkoppen, het zijn allemaal extremen, maar helaas geen uitzondering.

Ik vind hem niet raszuiver. Hij is te groot. En alleen qua kop is het een shar-pei verder niet.
mercedes2803
Zeer actief

deugenietje schreef:
yuki schreef:
Nanna schreef:

Afbeelding

Ik vind hem niet raszuiver. Hij is te groot. En alleen qua kop is het een shar-pei verder niet.
Dat mag je idd zelf 'in twijfel trekken' maar je hebt geen gelijk :wink:

De Sharpei is er in diverse 'uitvoeringen' en dit is het oude type zogezegd.
Het type zoals ze van ORIGINE waren.
straker, spitsere kop, steiler en hoger op de poten, hoewel deze foto idd een wel heeeeel steile achterhand laat zien, maar goed

Dat mensen gewend zijn geraakt aan die kleine dwerg Sharpeitjes, gedrongen, compact, met een enorme dikke kop, dik in de vacht etc
Wil niet zeggen dat DAT een rastypische Sharpei is :wink:

Bovenstaande foto komt namelijk dichter in de buurt van een rastypische en zuivere Sharpei dan welke Sharpei ook die je rond ziet lopen
yuki
Zeer actief

klopt wat Hilje schrijft, al vind ik dit weer een overdreven voorbeeldje, op deze site staan meer tradi's en ook oude fotos waarbij duidelijk te zien is hoe de sharpeis in de vorige eeuw eruit zagen.

https://www.facebook.com/pages/Traditio ... 4322420356

Zelf ben ik niet van de extremen, beide kanten op niet, en zie ik het liefst een type hond die geen plofkop/lijf heeft, maar ook geen langpootmug, ff oneerbiedig benoemd dan. :wink: Gewoon wat meer gedrongen dan hier op de foto, wat meer body maar met goed zichtbare ogen, wat plooien op kop en hals en ja met blauwe tong.
afhankelijk van het vachttype en snuittype goed in verhouding (bonemouths hebben andere verhoudingen dan meatmouths)

Esther
deugenietje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en witte dwerg schnauzer

Ongelezen bericht door deugenietje »

Dank jullie wel voor de uitleg.

Die oude ras type, is die gezonder dat die kleine gedrongen types?
mercedes2803
Zeer actief

deugenietje schreef:Dank jullie wel voor de uitleg.

Die oude ras type, is die gezonder dat die kleine gedrongen types?
Kort door de bocht antwoord?

Ja :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Rasstandaards”