Herder taait af Dol komt aanlopen en die man roept dat ik een lekkere hond heb
Ik neem liever niet Vlo mee omdat ik weet dat Dol beschermend kan optreden maar was dit wel een vorm van bescherming?
Moderator: moderatorteam

Hoe bedoel je dit?.Ik zie namelijk verschil als ik alleen met Dol loop of als Vlo meeloopt en de lab van vriendin erbij.Nanna schreef:Nee. Honden beschermen elkaar niet. Punt.

Ik vind het stom van mijzelf dat ik haar weer los liet.wetende dat als ze einde loopsheid is toch best fel kan reageren..Ik lijnde haar aan omdat ze nog lekker ruikt.Laura84 schreef:Ik vind het bezopen dat die fietser zijn herder niet even aangelijnd heeft en wat Dol betreft, vind dat ze het netjes heeft gedaan al had ik zelf liever de HH weg gebruld

Ze voelen zich gesterkt door elkaarPepie schreef:Hoe bedoel je dit?.Ik zie namelijk verschil als ik alleen met Dol loop of als Vlo meeloopt en de lab van vriendin erbij.Nanna schreef:Nee. Honden beschermen elkaar niet. Punt.

Denk idd dat het meer roedelgedrag is dat ze dan vertonen.Nanna schreef:Een hond heeft nooit nobele motievenPepie schreef:Hoe bedoel je dit?.Ik zie namelijk verschil als ik alleen met Dol loop of als Vlo meeloopt en de lab van vriendin erbij.Nanna schreef:Nee. Honden beschermen elkaar niet. Punt.En beschermen impliceert dat wel.
De enige hond die beschermt is een moederhond met pups. Zij zal haar leven geven als het moet.
Dat Dol anders op andere honden reageert als Vlo er bij is kan natuurlijk prima. Maar dat is niet omdat ze kleine Vlo wil beschermen tegen eventuele ellende
Mwah, dat hoor je vaak inderdaad. Ik heb daar een wat afwijkende mening over.alm@ schreef:Ze voelen zich gesterkt door elkaarPepie schreef:Hoe bedoel je dit?.Ik zie namelijk verschil als ik alleen met Dol loop of als Vlo meeloopt en de lab van vriendin erbij.Nanna schreef:Nee. Honden beschermen elkaar niet. Punt.maar elkaar beschermen? Nee daar geloof ik ook niet in.
Is geen losloopgebiedranetje schreef:Denk idd dat het meer roedelgedrag is dat ze dan vertonen.Nanna schreef:Een hond heeft nooit nobele motievenPepie schreef:Hoe bedoel je dit?.Ik zie namelijk verschil als ik alleen met Dol loop of als Vlo meeloopt en de lab van vriendin erbij.Nanna schreef:Nee. Honden beschermen elkaar niet. Punt.En beschermen impliceert dat wel.
De enige hond die beschermt is een moederhond met pups. Zij zal haar leven geven als het moet.
Dat Dol anders op andere honden reageert als Vlo er bij is kan natuurlijk prima. Maar dat is niet omdat ze kleine Vlo wil beschermen tegen eventuele ellende
"Wij horen bij elkaar en daar hoor JIJ niet bij"
Die man hoeft zijn hond niet per sé aan te lijnen als het daar losloop is, maar hij zou hem wel bij zich moeten houden.
Zeker als jij je hond aanlijnt, Pepie.
Maar ja, dat gebeurt doorgaans niet

Ja dit denk ik zelf ook..echt stom van mij.Miranda schreef:Mwah, dat hoor je vaak inderdaad. Ik heb daar een wat afwijkende mening over.alm@ schreef:Ze voelen zich gesterkt door elkaarPepie schreef:Hoe bedoel je dit?.Ik zie namelijk verschil als ik alleen met Dol loop of als Vlo meeloopt en de lab van vriendin erbij.Nanna schreef:Nee. Honden beschermen elkaar niet. Punt.maar elkaar beschermen? Nee daar geloof ik ook niet in.
Overigens denk ik dat in deze specifieke situatie willen beschermen niet meespeelde. Ze hep hormonen. Daar wordt ze een kreng van![]()
Als de hormonen door mijn lijf razen ben ik ook wel eens in staat om iemand de strot af te bijten![]()
Maar de motivatie maakt niks uit. Het is ongewenst gedrag. Het kan best zijn dat je de situatie spannender hebt gemaakt door eerst aan te lijnen en daarna weer los te laten. Dat zijn gemengde signalen

Mwah. Het is een leermoment. Er is verder niks ernstigs gebeurd, en je hebt iets geleerd.Pepie schreef:Ja dit denk ik zelf ook..echt stom van mij.

Ik ook, heb het meerdere malen meegemaakt.Miranda schreef:Ik ben het volledig met je eens, Laeken.

Je verhaal kan wel, maar niet als er geen hond in de nesten zit.laeken schreef:Ik denk wel dat honden elkaar beschermen. Motieven hebben daar niets mee te maken. Als een hond optreed als een roedelgenoot in de nesten zit is dat beschermen. De honden beschermen ook vaak hun baas en bezit en voer. Wederom, motief niet van belang lijkt mij.
Toen ik nog 3 honden had moest ik ook niet hebben dat een reu op Eva of Cleo kwam rijden of klappen want dan vloog Dapper uit de bocht. Dat is dus beschermen. Dat is nl letterlijk wat er gebeurd. Ook toen ik met een vriend van mij en zijn reuen liep klapte er een DH op zijn reu. Mijn teef greep die hond meteen. Zij greep nooit reuen. Dus zij beschermde die reu die gepakt werd.
Wat Dol niet moet hebben zijn honden of een hond die haar tegemoet komen op snelheid, die blokt ze direct. Ik vind toch dat ze alerter is bij mensen die op de fiets zitten en waarbij de hond ergens rondzweeft,volgt zo hond gewoon netjes de fiets dan is er bij Dol niks aan het handje.Je mag kennismaken maar je stel je eigen maar netjes voor..maar hier zag ik nergens een aanleiding behalve dan dat ze ons tegemoet kwamen.ranetje schreef:Je verhaal kan wel, maar niet als er geen hond in de nesten zit.laeken schreef:Ik denk wel dat honden elkaar beschermen. Motieven hebben daar niets mee te maken. Als een hond optreed als een roedelgenoot in de nesten zit is dat beschermen. De honden beschermen ook vaak hun baas en bezit en voer. Wederom, motief niet van belang lijkt mij.
Toen ik nog 3 honden had moest ik ook niet hebben dat een reu op Eva of Cleo kwam rijden of klappen want dan vloog Dapper uit de bocht. Dat is dus beschermen. Dat is nl letterlijk wat er gebeurd. Ook toen ik met een vriend van mij en zijn reuen liep klapte er een DH op zijn reu. Mijn teef greep die hond meteen. Zij greep nooit reuen. Dus zij beschermde die reu die gepakt werd.
En er zat hier geen hond in de nesten.

nou, hier wel hoor. voorbeelden te over. maar daar staan bm's ook wel om bekend. kiefer was er een ster in (op een hele nette manier zolang dat kon) en zelfs peer doet het nu bij lijf.Nanna schreef:Nee. Honden beschermen elkaar niet. Punt.

Als ik uit voorzorg aanlijn dan hou ik mijn hond verder aan de lijn tot de reden van aanlijnen weg is, ook al komt de hond op mijn aangelijnde hond af.Pepie schreef:Ik denk zelf dat ik haar niet had moeten aanlijnen, en toen ze eenmaal aan de lijn zat niet had moeten losgooien hierdoor werd ze alert.Wat denken jullie?
Hier merk ik ook zeker dat destijds Finn en Bluf voor elkaar opkwamen, en nu met Jol is Bluf ook erg alert als het op opdringerige honden aankomt.Hutsje schreef:nou, hier wel hoor. voorbeelden te over. maar daar staan bm's ook wel om bekend. kiefer was er een ster in (op een hele nette manier zolang dat kon) en zelfs peer doet het nu bij lijf.Nanna schreef:Nee. Honden beschermen elkaar niet. Punt.
lijfje was nooit ergens bang voor en liep overal op af maar toen kief wegviel werd het een onzeker bang vogeltje.
blondie schreef:Als ik uit voorzorg aanlijn dan hou ik mijn hond verder aan de lijn tot de reden van aanlijnen weg is, ook al komt de hond op mijn aangelijnde hond af.Pepie schreef:Ik denk zelf dat ik haar niet had moeten aanlijnen, en toen ze eenmaal aan de lijn zat niet had moeten losgooien hierdoor werd ze alert.Wat denken jullie?
Want zou ik los gooien dan heb ik haar al alert gemaakt op iets en dan kan ze wel wat pittiger reageren is mijn ervaring. Aan de lijn heb ik dan ten alle tijden meer controle. Kan ze ook pittig reageren, maar dan komt ze in ieder geval niet ver en negen van de tien keer verdwijnt de hond dan wel bij het zien van haar houding.

Eigenbelang?laeken schreef:Hoe verklaren de mensen die zeggen dat hun honden elkaar niet beschermen dan dat een hond wel huis en haard, voedsel en baas beschermd? Want je hoefde mij echt in het donker niet lastig te vallen. De honden stelden zich dan tussen mij en de onbekende persoon op en verdedigden mij wel degelijk. Onbaatzuchtig en zonder commando.
Dat denk ik ookDeDiana schreef:Het beschermen van de roedel(leden) is ook eigenbelang. Ik denk ook dat honden elkaar in sommige gevallen wel beschermen.
Ach in geval van mijn herders was het gewoon regelneverij of nichterij. Toen Finn mij tegen mensen wilde gaan beschermen was dat niet zo gewenst in ieder gevalranetje schreef:Eigenbelang?laeken schreef:Hoe verklaren de mensen die zeggen dat hun honden elkaar niet beschermen dan dat een hond wel huis en haard, voedsel en baas beschermd? Want je hoefde mij echt in het donker niet lastig te vallen. De honden stelden zich dan tussen mij en de onbekende persoon op en verdedigden mij wel degelijk. Onbaatzuchtig en zonder commando.
Zijn eigen plek verdedigen?Dat denk ik ookDeDiana schreef:Het beschermen van de roedel(leden) is ook eigenbelang. Ik denk ook dat honden elkaar in sommige gevallen wel beschermen.![]()
Of dat nog onder de term "beschermen" van de andere hond of baas valt weet ik niet.
Misschien wel, misschien niet