Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

HD

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

kipo
Zeer actief

Re: HD

Ongelezen bericht door kipo »

lieke schreef:
Interessante theorie. Misschien een domme vraag, maar is er een correlatie tussen genetische hd-aanleg en artrose?

Zoals al eerder hierboven werd gezegd, komt hd nauwelijks nog voor bij collies en ook mijn meiden hebben goede heupen, maar beiden hebben wel artrose. Bij Kyra zijn nu alle gewrichten aangetast maar het begon in de heupen op 7-jarige leeftijd. En Lyndie heeft nu sinds twee jaar artrose in haar heupen.
arthrose ontstaat door overbelasting. Overbelasting kan zijn;
1 daadwerkelijk teveel belasten van een gezond gewricht.
2 normale belasting van een minder goed gebouwd gewricht.

Een hond met HD zit in situatie 2 en zal dus bij 'normale' belasting sneller arthrose krijgen dan een hond met gezonde gewrichten.
cadeboualmere
Actief
Mijn ras(sen): ca de bou
Contacteer:

Ongelezen bericht door cadeboualmere »

Het maakt heel veel uit ben ik van mening.Het word voor een fokker makkelijker om te beslissen of hij de dekreu wil gebruiken.Of je nu verder gaat met een lijn vol met HD of een lijn zonder HD. Hier kom je alleen maar achter als de honden officieel beoordeelt zijn.

Ik denk dat sociaal media er een hoop aan heeft bijgedragen dat fokkers nu ook een beetje worden gedwongen om de testen te doen die rasverenigingen opstellen.
cadebou oldpride
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

cadeboualmere schreef:Het maakt heel veel uit ben ik van mening.Het word voor een fokker makkelijker om te beslissen of hij de dekreu wil gebruiken.Of je nu verder gaat met een lijn vol met HD of een lijn zonder HD. Hier kom je alleen maar achter als de honden officieel beoordeelt zijn.

Ik denk dat sociaal media er een hoop aan heeft bijgedragen dat fokkers nu ook een beetje worden gedwongen om de testen te doen die rasverenigingen opstellen.
Volgens mij kom je daar alleen achter als alle honden beoordeeld zijn en niet alleen de honden waar men mee wil fokken.
En dat blijkt in de praktijk nog behoorlijk lastig.

De fokker van mijn jongste hond had een vergoeding klaarliggen voor iedereen die de pup na een jaar zou laten röntgenen.
Hij heeft dat nog eens ter herinnering gemaild toen de honden bijna 1 jaar oud waren.
Desondanks zijn er maar drie van de zeven geröntgend....................... :?

Als de pupkopers niet meewerken blijf je nergens.

En ik betwijfel of de rellerige sfeerr bij de social media meehelpen bij die controles.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Ik vind het allemaal een beetje onzin, ze weten niet of en hoe het vererft, ze hebben er nooit echt wetenschappelijk naar gekeken.
En een klein praktijk voorbeeldje wat mij al jaren aan het denken heeft gezet:
Vader heeft E met twee bot afwijkingen, norbergwaarde 24
Moeder heeft C met 1 bot afwijking norbergwaarde 28
Daar kwam toen een oeps nestje uit, waarvan de teef een A kreeg met een norbergwaarde van 34 geen bot afwijkingen.
Dus zeg het maar, ik geloof niet meer in die erfelijkheids factor.

Overigens heeft dat teefje ondertussen ook alweer nageslacht gehad, waarvan er twee een B hebben en één een A.
ranetje
Zeer actief

HD ontstaat toch ook niet alleen door vererving?

Voor zover ik heb begrepen komt HD niet alleen door "nature" maar ook in meer of mindere mate door "nurture"?.

Jouw voorbeeld is heel misschien wel juist het voorbeeld van twee honden die beiden voortkomen uit familie's waar de heupen bij bijna alle honden perfect zijn, wie zal het zeggen :tongue: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
silvester

ranetje schreef:HD ontstaat toch ook niet alleen door vererving?

Voor zover ik heb begrepen komt HD niet alleen door "nature" maar ook in meer of mindere mate door "nurture"?.

Jouw voorbeeld is heel misschien wel juist het voorbeeld van twee honden die beiden voortkomen uit familie's waar de heupen bij bijna alle honden perfect zijn, wie zal het zeggen :tongue: :wink:
Klopt Ranetje, sterker nog, ik vermoed dat het niets met vererven van doen heeft.
These: als het er "genetisch" in zit en het "erfelijk" is dan moet het er toch ook uitkomen?
Tevens, als er honden zijn die goede heupen hebben betekend dat dat het er "genetisch" dus in zit, maar stammen alle honden niet af van één en dezelfde voorouders? Dat moet dan betekenen dat het dan bij alle honden er "genetisch" in moet zitten.
Honden met slechte heupen moeten dan wel in hun genenpool goede heupen hebben maar is er dan niet uit gekomen, en dan kan je naar mijn mening niet meer over "erfelijk" praten.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ranetje schreef:
cadeboualmere schreef:Het maakt heel veel uit ben ik van mening.Het word voor een fokker makkelijker om te beslissen of hij de dekreu wil gebruiken.Of je nu verder gaat met een lijn vol met HD of een lijn zonder HD. Hier kom je alleen maar achter als de honden officieel beoordeelt zijn.

Volgens mij kom je daar alleen achter als alle honden beoordeeld zijn en niet alleen de honden waar men mee wil fokken.
En dat blijkt in de praktijk nog behoorlijk lastig.

De fokker van mijn jongste hond had een vergoeding klaarliggen voor iedereen die de pup na een jaar zou laten röntgenen.
Hij heeft dat nog eens ter herinnering gemaild toen de honden bijna 1 jaar oud waren.
Desondanks zijn er maar drie van de zeven geröntgend....................... :?

Als de pupkopers niet meewerken blijf je nergens.

En ik betwijfel of de rellerige sfeerr bij de social media meehelpen bij die controles.
Dan ben ik toch blij met m'n werkhonden, zelfs als ze niet bij de eerste eigenaar blijven wordt in elk geval alles geröntgend, denk dat 90% (deel particulier geplaatst) inmiddels geröntgend is vd nakomelingen.

silvester schreef:Ik vind het allemaal een beetje onzin, ze weten niet of en hoe het vererft, ze hebben er nooit echt wetenschappelijk naar gekeken.
Daar kwam toen een oeps nestje uit, waarvan de teef een A kreeg met een norbergwaarde van 34 geen bot afwijkingen.

Overigens heeft dat teefje ondertussen ook alweer nageslacht gehad, waarvan er twee een B hebben en één een A.
En dan enkele generaties verder zich natuurlijk afvragen waar ineens die HD gevallen weer vandaan komen als die voorouders vd stamboom af zijn....
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

silvester schreef:Ik vind het allemaal een beetje onzin, ze weten niet of en hoe het vererft, ze hebben er nooit echt wetenschappelijk naar gekeken.

Oké, dat is de eerste generatie. Ik zou juist deze dieren willen volgen (als ik hun fokker was) en dan van de volgende generaties ook willen weten hoe de heupen van de honden zijn. Dat HD niet alleen erfelijk is staat buiten kijf lijkt me, maar ik kan niet geloven dat erfelijkheid er helemaal niets mee te maken heeft.

Trouwens, wat het röntgenen van hele nesten betreft; tot zover hebben gelukkig alle baasjes onze pups getest. Er zijn best veel mensen die het wel belangrijk vinden om te röntgenen en hun bijdrage willen leveren aan een betere gezondheid van een ras. :wink:
silvester

Jep, de derde generatie van dat nest is ook op komst, duurt nog even, maar komt wel. Het is idd erg interessant om dat zo te volgen. Overigens zijn er wel meer voorbeelden van dien aard bij ons ras, ook dat beide ouders A hebben met goede norberg waardes en de voorouders ook, en er dan toch een D hondje uit komt met slechtere norberg waarders.

@ Crutz: bij de Tatra's is er een data base, waar alles in staat, dus die gegevens "verdwijnen" niet "zomaar" :wink:

Tevens is dat ook de boel besodemieteren als je wel kan weten wat vererft wordt, maar je dan alleen aan een stamboom papiertje houd. Want vele andere erfelijke ziektes staan niet op dat stamboom papiertje. :wink:
(Of te wel, verdiep je eerst in je ras voordat je gaat fokken).
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Nog even en dan is de erfelijke belastings factor gewoon door middel van een dna(gen) test te bepalen. Dan sluit je alle bijkomende factoren gewoon uit .

Bij de rottweilers is er trouwens echt een duidelijke verbetering sinds het screenen en uitsluiten. Of dat geen andere zaken verslechterd heeft is weer een andere discussie.

Officieel is een dierenarts die officiële foto's maakt verplicht ! die foto's in te sturen ook als ze slecht zouden zijn !
Afbeelding
Rattaplan
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Hollandse herder x American Bulldog en Hollandse herder x Fila Brasiliero
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rattaplan »

Het hoort inderdaad wel, zover ik weet.

Ik heb mijn pup (holl herder x American Bulldog) laten pennhippen op 16 weken.
Gelukkig wassie goed, pak van mn hart.
Maar als het nou niet zo was kon ik een JPS laten doen, zodat de groei van het bekken beinvloed word en het nog een heel end kan corrigeren.
Ik heb er al veel gezien die na 4 maanden veel beter waren.

Iemand daar ervaring mee?
ranetje
Zeer actief

Wat is een JPS?
Afbeelding
Rattaplan
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Hollandse herder x American Bulldog en Hollandse herder x Fila Brasiliero
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rattaplan »

Even een linkje met een korte uitleg: http://www.detweedelijn.nl/page/jps.ashx
ranetje
Zeer actief

Rattaplan schreef:Even een linkje met een korte uitleg: http://www.detweedelijn.nl/page/jps.ashx
Dank :ok:

De uitleg is wat kort :mrgreen:
Maar ik snap een heeeeel klein beetje wat de bedoeling is.
Het hoe snap ik nog niet helemaal. :wink:

Maakt dit dat de hond t.z.t. helemaal geen problemen zou hebben en ook als een sporthond zou kunnen functioneren?
Afbeelding
kipo
Zeer actief

ranetje schreef:
Rattaplan schreef:Even een linkje met een korte uitleg: http://www.detweedelijn.nl/page/jps.ashx
Dank :ok:

De uitleg is wat kort :mrgreen:
Maar ik snap een heeeeel klein beetje wat de bedoeling is.
Het hoe snap ik nog niet helemaal. :wink:

Maakt dit dat de hond t.z.t. helemaal geen problemen zou hebben en ook als een sporthond zou kunnen functioneren?

Afbeelding

Bij de zwarte pijl zit de symfysis van het os pubis Oftewel de verbinding tussen beide schaambeenhelften. Dat is een min of meer flexibele verbinding, bestaande uit strak bindweefsel (Tijdens zwangerschap verweekt dit bindweefsel om extra ruimte te creeëren). Wat ze bij een JPS doen is die verbinding vastzetten, hierdoor groeit die ook niet meer volledig mee, beide bekkenhelften, die wel nog groeien, worden dan in een andere richting gedwongen dan ze van nature zouden gaan, die draaien dan als het ware om dat vastgezette punt heen. De heupkommen draaien dan wat meer naar beneden en vouwen zich beter om de heupkoppen heen. Dat laatste is ook wat ze doen bij een bekkenkanteling, alleen dan zagen ze het bot door en zetten het in de nieuwe positie weer vast.

Vastzetten van die symfysis is een veel kleinere ingreep, dan bot doorzagen.
ranetje
Zeer actief

Dank je wel Kipo :ok:
Omdat de ingreep zo klein is kan de hond gewoon belast worden later?
Dus ook sporthond zijn, bijv. met de jacht mee als het een jachthond is of behendigheid o.i.d. ?
Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Helaas deze week de klapper gehad, teef 2.5 jaar oud als pup niet zwaar belast, goed voer gehad in mijn ogen, moeder A en vader B.
Uitslag voor die teef D helaas, wordt dus ook niet mee gefokt.
Ze was pas anderhalf toen ze intensief mee ging jagen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

loony schreef:Helaas deze week de klapper gehad, teef 2.5 jaar oud als pup niet zwaar belast, goed voer gehad in mijn ogen, moeder A en vader B.
Uitslag voor die teef D helaas, wordt dus ook niet mee gefokt.
Ze was pas anderhalf toen ze intensief mee ging jagen.
:jank: :jank: :jank:

die ook of is dat dezelfde als waar je het pas over had....in elkgeval mooi K U T.......wist niet dat er bij de springers zo veel problemen voor kwamen (tenminste zo veel, als het er idd 2 zijn bij 1 eigenaar en deze wel zorgvuldig uitgezocht ipv andere herplaatser) dan vind ik het nogal wat...
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Nee deze keer is het dender.
En op zich krijgt een springer er niet gauw last van, je ziet dus compleet niks aan haar dat erop wijst dat het niet goed zit.
In mei kan ik sinner laten rontgen en zij komt uit een A combi. Ben benieuwd en de gereserveerde pup ook uit een A combi.
In hetzelfde nest als dender zat nog een D heb ik ontdekt. Verder alles dat ik kan vinden uit de combi met dezelfde moeder is A. Zou dit gewoon een vet pech nest geweest zijn?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

loony schreef:Nee deze keer is het dender.
En op zich krijgt een springer er niet gauw last van, je ziet dus compleet niks aan haar dat erop wijst dat het niet goed zit.
In mei kan ik sinner laten rontgen en zij komt uit een A combi. Ben benieuwd en de gereserveerde pup ook uit een A combi.
In hetzelfde nest als dender zat nog een D heb ik ontdekt. Verder alles dat ik kan vinden uit de combi met dezelfde moeder is A. Zou dit gewoon een vet pech nest geweest zijn?

ik dacht het al hoor, want toen ik aan het typen was "herplaatser"en "uitgekozen combi" wist ik het eigenlijk al, helaas.....
kipo
Zeer actief

ranetje schreef:Dank je wel Kipo :ok:
Dus ook sporthond zijn, bijv. met de jacht mee als het een jachthond is of behendigheid o.i.d. ?
Dat hangt er van af hoe de heupen zich verder ontwikkelen, bij heel slechte heupen kan het zijn, dat ze ondanks de ingreep nog niet helemaal vergelijkbaar met gezonde heupen worden. Dan moet je zo'n hond natuurlijk niet te zwaar gaan belasten. Ontwikkelen de heupen zich praktisch normaal, dan zou het wel moeten kunnen (ik hou hierin wel enige reserve, ik heb nl geen ervaring met deze ingreep).
ranetje
Zeer actief

kipo schreef:
ranetje schreef:Dank je wel Kipo :ok:
Dat hangt er van af hoe de heupen zich verder ontwikkelen, bij heel slechte heupen kan het zijn, dat ze ondanks de ingreep nog niet helemaal vergelijkbaar met gezonde heupen worden. Dan moet je zo'n hond natuurlijk niet te zwaar gaan belasten. Ontwikkelen de heupen zich praktisch normaal, dan zou het wel moeten kunnen (ik hou hierin wel enige reserve, ik heb nl geen ervaring met deze ingreep).
:ok:
Weer wat nieuws geleerd :D
Afbeelding
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Momenteel heb ik een duitse herder met ED,hij heeft nu zelfs een kunstuk in zijn elleboog gekregen.We hebben hem met zorg uitgezocht en hij komt uit een stamboom waar alle honden getest zijn op hd en ed en daar dan ook vrij van zijn.
We hebben de pup toen met zorg grootgebracht.Op 11 maanden is hij voor het eerst geopereerd.
De oprthopeed die hem heeft geopereerd,heeft zijn stamboom nagekeken met name omdat we zelf niet snapte dat wij juist pech hadden.
Volgens haar sluit het testen toch niet alles uit en kan je met een genenclatch te maken hebben.Ze raade wel aan dat de fokker met deze combinatie niet meer fokt.Wij hebben het doorgegeven,of ze er wat mee gedaan heeft weet ik niet.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”