Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Canicross": Sue haat het tuig

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

VickyD.
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog, Border Collie
Aantal honden: 2

"Canicross": Sue haat het tuig

Ongelezen bericht door VickyD. »

Ik ga sinds een jaar met mijn 2 sjarels lopen/joggen. Blitz loopt mooi naast mij, Sue voor mij uit, met een lichte druk op de leiband. Dus canicrossen doen we niet echt. We lopen gewoon gezellig samen.

Beide krijgen een tuig om voor dat lopen. Blitz heeft het niet zozeer nodig, maar Sue... (ik durf nogal is 'go go go' roepen in de bergop :D )

Anyway, Sue hààt dat tuigje (net zoals fluohesjes en allerlei dingen die ik over haar zou moeten trekken). Ze loopt er weg van. Ik moet haar dan gaan 'vangen' of beetnemen om dat tuig aan te doen. Eens ze het tuigje aanheeft, is er geen vuiltje meer aan de lucht.

Nu is het zo ver gekomen, dat wanneer ik mijn loopschoenen aantrekt, ze zich al gaat verstoppen en echt niet mee wil. Ik dénk niet dat het het lopen zelf is, dat ze niet leuk vindt, maar echt dat tuigje.

Vandaag ben ik dan ook met halsband gaan lopen en ervoor gezorgd dat ze naast mij liep (niet zo handig bij haar).

Ervaringen hiermee? Zijn er hier honden die gewoon niet graag mee gaan lopen? Mensen die alsnog met halsband gaan lopen?
Afbeelding
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Re: "Canicross": Sue haat het tuig

Ongelezen bericht door bellabeest »

kopó van mij heeft ook zoiets, niet zo zeer het aantrekken maar wel als er iets flappert aan een tuig. nu hebben we een ander tuig gekocht en is het over.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

VickyD. schreef:Anyway, Sue hààt dat tuigje (net zoals fluohesjes en allerlei dingen die ik over haar zou moeten trekken). Ze loopt er weg van. Ik moet haar dan gaan 'vangen' of beetnemen om dat tuig aan te doen. Eens ze het tuigje aanheeft, is er geen vuiltje meer aan de lucht.
Ik trek hier een hele andere conclusie uit dan jij, ik lees helemaal geen hond die het tuigje haat namelijk. Je zegt het zelf: als ze het draagt is er niets aan de hand. Ik zie dus meer een punt in de handeling van het aantrekken van het tuigje. Dáár zou ik aan gaan werken als ik jou was. Ik zou dit topic dan ook laten verplaatsen naar gedrag.

Er zijn anderen die veel beter kunnen verwoorden hoe je dit aanpakt, maar er is ook al veel over terug te vinden hier. Maar in het kort: zorg dus dat je haar niet dwingt bij het omdoen, maar dat ze elke stap okee vindt.
Begin eens met het tuigje te associëren met voer (neerleggen en als ze ernaar kijkt koekje erin), evt. icm een clicker.
simone20
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): jack russel terrier

Ongelezen bericht door simone20 »

Hier ook een hond die vanaf dag 1 tuigje niet aan wil. Eenmaal aan is het goed. Maar als ik het pak of ze ziet het is ze over de zeik verstoppen bibberen. Maar ze heeft dat ook met het loopsheidbroekje
groetjes van simone
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Heb er hier ook zo eentje

Tuig betekend fietsen ( en als t straks weer warmer is hardlopen )

Fietsen deden we eerst op de springer.
En gewoon niet fatsoenlijk mee willen lopen , per toeval kwam ik erachter dat als hij zonder springer meegaat hij wel goed meeloopt.

Ligt dus echt aan die springer.

Ik heb dat opgelost door elke keer als we gingen wandelen dat tuig aan te doen , hij loopt wel op een halfcheck maar t tuig moest leuk worden.

Fietsen heeft hij hem ook nog gewoon aan. ( maar niet aan de springer, die gaat eraf als ik met hem ga fietsen )
Zonder zien ze hem trouwens ook echt niet lopen , komt wrs omdat hij zo donker is.

Maar goed , tuig is nog steeds niet zijn favoriet, maar t gaat langzaam beter.
Ik hoef m in ieder geval niet meer te vangen

Enige waar hij echt een pest hekel aan heeft is zn veiligheidshesje.
Dat heeft hij al vanaf t moment dat hij hem voor het eerst om kreeg , slecht voor zn image zeker haha

Maar daar blijft hij nu ook voor staan gelukkig
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Sita heeft ook een hekel aan het omdoen van een tuig. Als het eenmaal aan is, dan is er niets meer aan de hand. Ik doe er niets mee, heeft ze maar gewoon even pech.

Met een hond gaan hardlopen die trekt aan een halsband, zou ik niet doen. Loopt voor jezelf niet fijn als je alleen maar bezig bent met je hond en continue laten trekken is voor mij ook geen optie als ze aan een halsband lopen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Pjotr vindt het aandoen ook ruk, het om hebben op zich niet.
Vaak doe ik het tuig al ver vooraf aan (bij voorkeur na een wandeling) zodat ik ruim de tijd heb om hem zelf te laten komen.
Vangen is echt geen succes, daar wordt het alleen vervelender van.
Sita
Zeer actief

Inge O schreef:ik lees hier telkens dat die honden 'geen probleem meer hebben eens het aan is' maar dat kun je toch niet zeker weten? wat zou een hond dan moeten doen om te bewijzen dat hij het niet leuk, ook het aanhebben niet?

dat zeg ik maar omdat deskundigen niet allemaal positief zijn over tuigen, eerder het tegenovergestelde. nogal wat van die riemen geven druk op de verkeerde plaatsen (oa. waar peesaanhechtingen, slijmbeurzen, botuitsteeksels enz. zitten) waardoor het niet comfortabel voelt tijdens het bewegen en er op termijn zelfs manken kan door ontstaan door ontstekingen op die plaatsen.

Bij Sita weet ik bijna zeker dat het komt doordat het tuig over haar kop gaat met het aandoen. Dat vindt zij niet fijn. In Oostenrijk loopt zij twee weken lang minimaal 5 uur met een tuig en nog nooit gemerkt dat ze daar last van heeft. Dan had ik het wel moeten merken als het tuig ergens verkeerd zou zitten.

Ben het wel eens dat veel tuigen minder goed zijn dan men denkt.

Afbeelding
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Hier wordt druk rondgesprongen als het tuig gepakt wordt; jottem, steppen! Is ook wat moeilijk bij het aantrekken, maar geen angst dus.
Toen Shadow echter een medical petshirt aan moest was het aantrekken nog niet eens zo'n issue, maar hij wilde er niet mee over straat (verstoppen achter mijn vriend en zodra hij uit ging wel fier vooruit stappen).
VickyD.
geregistreerd lid

Ik werk met Sue soms ook met een Gentle Leader, en in tegenstelling tot het tuig, komt ze daar bijna in gekropen (net zoals haar halfcheck trouwens)

Maar, als ze hem aanheeft schuurt ze regelmatig wel met haar muil in het gras enzo. Dus daarvan weet ik dat ze hem niet al te comfortabel vindt.

Maar inderdaad, het tuig... Tot nu toe ging ik ervan uit dat eens ze hem aanheeft, ze het niet erg vindt. Maar lijkt me dan weer sterk dat ze gewoon niet meer mee wil gaan lopen vanwege die 5 seconden ambetantigheid. Ze blijft zich zelf verstoppen als ik de deur opendoe en wegga.

Je zou dan toch denken tuig = lopen = joepie... maar neen... Daarom dat ik er ook niet meer zeker van ben of het enkel het aandoen is.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Wat voor tuigje heb je voor je Sue?

Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Boomer vind het aandoen van een tuig ook helemaal niets, hij gaat met een lage houding tegen de muur staan en laat vervolgens toe dat het omgaat. Eenmaal om is hij direct weer het heertje; rechtop, staart in de krul en gaan!
Bij hem is het het aandoen, maar dat is mijn fout geweest. Hij had als pup een tuig waar hij met zijn voorpoten door moest en na enige tijd bleek ik dat consequent verkeerd omgedaan te hebben :blauwoog:
Tegenwoordig heeft hij een Hurtta-tuig voor fietsen en een Julius K9 voor wandelen. Het Hurtta-tuig gaat vrijwel zonder problemen, het andere tuig duikt hij voor weg zodra het in de buurt van zijn kop komt. Daarmee laat ik hem een stuk worst zien, wat ik vlak voor/na het tuig houdt, zodat hij zelf zijn kop erin steekt. Kost redelijk wat tijd, maar gaat steeds beter.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik ben ook benieuwd naar het tuig. heb je een foto ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
VickyD.
geregistreerd lid

't Is een Noors tuigje (zoals die van Hurrta) dat ik 'op maat' heb laten maken. Dus gewoon over het hoofd schuiven en vastklikken. Geen gedoe met poten die ergens in moeten ofzo.

Ik zal morgen eens een foto nemen als ze het aanheeft. Dan kunnen jullie zien of het misschien niet goed zit.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Tapas heeft een hekel aan het om krijgen van haar Ruffwear tuig, als het eenmaal om zit is ze superhappy en kan niet wachten er mee de straat op te gaan, want het tuig betekent altijd dat we iets gaan doen dat ze leuk vindt. Voor het aandoen van dit tuig is het nodig er 1 voorpoot doorheen te halen.

Toen ze een poos terug bij de fysio geweest was bleek dat ze haar nekspieren door het op spanning zetten van haar halsband tijdens aanlijnwandelingen nogal strak te hebben, en heb ik voor haar een Hurrta tuig aangeschaft. Bij dit tuig is het geen enkel probleem hem om te doen, ze steekt zelf haar kop erdoor en blijft netjes wachten tot ik het heb vastgemaakt. Bij dit tuig hoeft de poot niet ergens doorheen. Mijn conclusie is dan ook dat ze het door een opening heen halen van haar poot gewoon niet prettig vindt.
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Charlie »

Sommige tuigen geven gewoon verkeerde druk op bepaalde plaatsen. Daarom zal de hond het ook niet fijn vinden om aan te hebben.
Groetjes Charlie

Afbeelding
VickyD.
geregistreerd lid

Iets later als bedoeld, maar hier dan de foto's;

Zien jullie iets wat fout zit? (Sue was het er overigens duidelijk NIET mee eens, dat er foto's getrokken werden :D )

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ollie heeft ook een beetje "issues" met het aandoen van het tuig. Pak ik zijn halsband staat ie naast me te dansen, pak ik het tuig loopt ie er niet écht voor weg, maar echt fijn vindt ie het ook niet. Ook hier het idee dat het de handeling van het aandoen is, want hij loopt veel aan het ding en ongemak heb ik nog niet bij 'm waargenomen. Zodra het ding om is is het weer "goed" en kan er weer een brede kwispel en een grijns van af. Ook is ie met tuig veel minder heftig bij passeren andere honden, dus ik heb juist het idee dat het tuig veel fijner is dan de halsband.. Maar het ómdoen is gewoon niet tof, denk ik..
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Een tuig als die van Sue kan zeker drukken op de schouders en daardoor pijn veroorzaken. Het hoeft niet zo te zijn, maar voor canicross of andere sporten waarbij een hond iets of iemand moet voorttrekken zou ik een andere pasvorm kiezen.

Daarnaast is het aantrekken van een tuig voor sommige honden een intimiderende handeling. De meeste baasjes hangen dan over de hond heen en dan nog het gehannes met over de kop, poten erin e.d..

Ik wil met mijn huidige mechel ook gaan canicrossen als hij oud genoeg is. Ik ga dan voor zo'n tuig -> http://www.mushingsupplies.eu/Kiwaq-Pro ... ets-harnas . Je ziet dat de banden van het tuig niet horizontaal maar schuin/verticaal langs de hals en schouders lopen. Meer zoals een rugzak bij ons zit.

Mocht het te maken hebben met het omdoen, dan zou ik zelf dit veel gaan oefenen en het tuig dus ook omdoen in huis. Daarbij gaan zitten/knielen met omdoen. Neem de tijd, wacht desnoods met elke stap van het omdoen tot je hond weer ontspand en beloon haar daarvoor.

Succes!
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Inge O schreef:
grover schreef:Ook is ie met tuig veel minder heftig bij passeren andere honden, dus ik heb juist het idee dat het tuig veel fijner is dan de halsband.
dat zie ik nu eerder net andersom : het kan net zo goed zijn dat het tuig meer hinder geeft bij het trekken zodat hij het om die reden eerder laat.
Ja dat zóu kunnen, maar trekken doet ie mét tuig net zo hard als zonder. Wat ie níet doet met tuig en wél aan halsband is echt vervelend soort-van-uitval gedraag.. Maargoed, zolang ze niet kunnen praten weten we het natuurlijk nooit zeker, hoe het precies zit..
VickyD.
geregistreerd lid

Ik heb ook de indruk dat Sue hier minder fel aan het tuig trekt dan aan de halsband. Vandaar ook mijn idee dat het misschien niet comfortabel zit.

Bedankt Hippo voor de link! Die zien er inderdaad beter op afgestemd uit om te trekken. Ik heb de aanschaf hiervan ook overwogen toen ik begon met lopen, maar gezien ik geen echte canicross ambities heb, en ik eerder gewoon gezellig wat wil joggen met de hond, heb ik dan toch beslist dat te laten.

Anyway, ik ben net voor de 3e keer met beide honden aan de halsband gaan lopen. 't Is wat ambetant in het begin, maar eens de ergste energie er uit is, lopen ze alletwee mooi los aan de riem. Handig is voor mij toch anders, dus ik ga ondertussen eens wat lopen belonen op het tuig :) Maak ik er gelijk een 'kunstje' van, eens zien of dat helpt :wink:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Let ook goed op de plekken waar de banden van het tuigje zitten. Soms is de huid daaronder geïrriteerd als het te veel wrijving heeft.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”