Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Baas van pup claimen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Krook
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Friese Stabij

Baas van pup claimen

Ongelezen bericht door Krook »

Hallo forumleden,

Even een vraag. Mijn stabij (reu) is inmiddels drie jaar. Het gaat redelijk goed allemaal. Alleen erg veel praatjes naar andere reutjes. Daar wordt constant aan gewerkt. Maar gisteren deed hij iets wat ik niet helemaal kan plaatsen.
Er was gisteren iemand bij mij op bezoek met een half jaar oude pup, een vrouwtje. De pup mocht uiteraard niet aan zijn mand en speelgoed komen. Mee eens. Dan is waarschuwend grommen terecht.
De pup zat in de ene hoek van de kamer en syb bij mij. Syb sloop wel steeds naar de eigenaresse van de pup toe om dicht tegen haar aan te zitten. Ok, snap ik ook nog wel - bezoek is interessant zeker als je geknuffeld wordt. Maar aan het einde van het bezoek, toen Syb bij mij zat en de hondeneigenaresse haar pup even bij zich riep, mocht dat niet van mijnheer sybryn. Hij gromde niet alleen, hij viel ook uit naar de pup. Hij was razend.
Ik heb syb subiet op de gang gezet.
Na een kwartier afkoelen was alles weer in orde.

Wat is dit voor gedrag? Wat doet hij nu precies en waarom doet hij zo?
Heb ik goed ingegrepen? Had ik iets anders moeten doen? Of moet ik het sowieso niet goed vinden dat hij andere hondenbazen 'claimt'? Of is dat geen claimen?

Alvast dank!
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Aantal honden: 1

Re: Baas van pup claimen

Ongelezen bericht door Marco88 »

half jaar is eigenlijk net geen pup meer, maar een puber, maar goed ik denk dat mensen die lijn anders trekken dan honden :hmmm:
En iemand ''claimen'' is zo wie zo niet goed, dus ik denk dat je prima gehandeld hebt, jij bent de baas, niet de hond.
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Ik persoonlijk vind het vreemd dat een reu zo reageert tegen een jong teefje. Op de gang zetten ben ik ook geen voorstander van, dan zie je hem meer als een mens dan een hond. Is het niet een beetje teveel zijn kingdom bij jullie thuis?

Verstuurd van mijn GT-I9001 met Tapatalk
Afbeelding
Krook
Vaste gebruiker

Dank voor jullie reacties.
Ok, dus zes maanden is eigenlijk geen pup meer voor honden onderling?
Of het hier misschien teveel zijn koninkrijk is? Uh tsja, hoe kom je daar achter? Er hebben hier wel honden gelogeerd, oude dames. Dan lagen de verhoudingen meer op het niveau van hoe kunnen we zo snel mogelijk elkaars manden, speeltjes, botten en voer jatten. Daar waren ze dan de hele dag erg druk mee.
Voor sommige dames valt ie als een blok en andere vindt ie irritant. Maar het was een drukke pup die het liefst syb de hele avond had doodgeknuffeld. De pup sloop wel steeds van haar plek. Misschien dat er ineens een pedagoog in syb boven kwam drijven en dat ie even had gemist dat de pup nu wel van haar plek mocht? Niettemin ik blijf het bizar gedrag vinden - het was agressie.
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Ik zoek sowieso nergens iets achter als het mij niet aanstaat; gedrag wat ik niet duld kap ik af met een stevige brul.

Ik geloof heilig in eigen karakters, en eigen persoonlijkheden en eigen ding van honden, en ik geloof ook dat ik de hondentaal niet zo vloeiend spreek als honden zelf. Maar mijn honden hebben de pech dat ze bij mij in huis wonen. Ze hebben zich daar te gedragen zoals ik het wil, ook al is hun gedrag hondentechnisch gezien zo logisch als de pest.

Wat mij betreft heb je dus goed gehandeld als jij dit gedrag niet blieft van je hond in jouw huis.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Krook schreef:Dank voor jullie reacties.
Ok, dus zes maanden is eigenlijk geen pup meer voor honden onderling?
6~8 maanden zijn ze geen pup meer ongeveer.
Verschilt per hond
Afbeelding
Krook
Vaste gebruiker

Dank iedereen voor de reacties! Alle reacties bij elkaar geven weer even genoeg stof tot denken. Heel blij mee.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

En misschien moet je je sowieso gaan afvragen hoe gewenst bezoek voor hem is. Bij Kay was de leeftijd wel een omkeerslag moet ik zeggen. Niet dat hij bezoekers niet meer accepteerde, maar ik zag wel dat hij het minder leuk begon te vinden. En tja het is ook nog eens een regelneef. Hij heeft wel degelijk een hekel aan honden die niet luisteren en wil dan die honden wel even helpen om te luisteren (flauw, maar mag niet van mij).

En hop dan kunnen ze van mij ook moven. En sluit ik ze ook weg. Kan heel honds vertaald worden hoor. Is namelijk niet leuk dat je weggesloten worden van de rest van de groep. Snapt hond heel goed, is immers sociaal levend dier.....Is niks vermenselijke.

Je moet wel een afweging maken, in hoe verre laat ik honden toe in mijn huis en in hoe verre laat ik meetellen wat de hond er van vind. Mijn honden zijn er voor mij plezier, de honden van bezoekers niet. Dus komt er hier ook minder vaak iets over de vloer. Wil best een beetje rekening houden en kies ook wel uit wie er over de vloer komen en hoe dat verloopt.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Cleva schreef:Bijzonder dat je er vanuit gaat dat je hond weet dat de visite en de andere hond bij elkaar horen. Waarom is dat, eigenlijk?
Ze komen samen binnen?

Dat baas claimen vind ik nog wel herkenbaar. Jack is daar heel sterk in als het gaat om een hond die hij niet heel leuk vindt. Gooit al z'n charmes in de strijd bij die baas, en dat werkt vaak, en dan is het met een arrogante bek naar die hond van 'Kijk, jouw baas vindt mij leuker dan jou, haha.'

Ik kan me ook nog wel voorstellen dat een reu een bepaalde nog niet volwassen teef gewoon niet leuk vindt. Het is nog geen 'echte' teef, en ze moest het dus nog deels van haar puppen-/pubercharme hebben. En dit was blijkbaar een type waar de reu niet als een blok voor viel, dat kan.

De agressie vind ik wel vreemd. Ik vind het meer klinken als angstagressie dan dominantie-agressie, vooral omdat het zo'n overdreven reactie is naar een niet-bedreigende pup.

Ik zou dit soort gedrag niet bestraffen, maar het allemaal überleuk maken. Sowieso als er een vreemde hond binnen stapt roep ik van hoera en koekies. Ik krijg een beetje de indruk dat TS niet echt gestuurd heeft in het gedrag, terwijl je juist in een situatie waarin je hond een beetje van slag is vaak de boel met een paar duidelijke signalen aardig kan sturen.

(Als er hier iemand met een forse zeg zwarte lab pup van 4 maanden voor de deur staat en ik zeg of doe niks, zou Lilo al haar haren overeind zetten en vanachter de bank moord en brand gaan schreeuwen. Doe ik de deur open en zeg ik van 'Oh Lilo kijk een puppie!', dan gaat ze stuiterend snuffelen en als het dan ook ruikt als een pup is het feest, ook al is het 'eigenlijk' een grote vreemde zwarte hond. Je eigen reactie en gedrag is vaak zo bepalend, en dan vooral bij honden die niet heel zelfverzekerd zijn. )
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sky »

Ik denk dat het al fout ging bij het "knuffelen" terwijl hij dicht tegen de eigenaar van de pup aan kroop.
Hij werd beloond voor het claimen, en als dat ineens een indringer (jonge hond die hij makkelijk de baas kan en die ook nog eens vaak in z'n omstuimigheid sommige signalen gemist heeft?) bij z'n eigen baasje wil zijn, pikt hij het niet want daarvoor heeft hij die toch echt opgeëist waar die voor beloont en dus bevestigd in is.

En alles begon al met het grommen zodra de pup bij z'n mand en speeltjes kwam, omdat jij dat terecht vond dat hij dat aan het claimen was is hij het gaan uitbreiden naar de eigenaar van de andere hond.
Rita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rita »

Ik wil geen claimend gedrag.
Nog naar de eigen mand/plats of speelgoed.
Bovendien maken wij als baasjes uit wie er binnen mag en wie niet.
Alles wat binnen komt wordt met respect behandel en ze weten het, ze halen het niet in hun kop om daar iets tegen in te brengen.
Oké, onze honden weten wat wel en niet mag in huis, als een vreemde hond zich daar niet aan houd, dan hoor ik een grommeltje, maar er zijn verschillende soorten grommen, dat mag, maar meer ook niet, ze weten dat ze anders mij tegen komen :wink:
Onze Bayco weet een "vreemde" hond zo heel goed de huisregels duidelijk te maken, waardoor een "vreemde" hond eigenlijk gelijk in de roedel opgenomen wordt!

Ik heb ze hier van jongs af aan duidelijk gemaakt dat hij mand/plaats mijn mand of plaats is waar zij gebruik van mogen maken, hun speelgoed is mijn speelgoed, dat afgepakt genomen kan worden bij vervelend gedrag, dat weten ze heel goed, dus ze laten het echt wel uit hun hersens om iets/iemand te claimen :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
Hanneke2 schreef: Sowieso als er een vreemde hond binnen stapt roep ik van hoera en koekies.
als je maar weet dat dit in nogal wat situaties juist reden tot acute oorlog zou zijn.
:ok:
Als er meerdere honden zijn en ze misgunnen elkaar het koekje ........
Nou en of dat dan oorlog zou kunnen worden :schrik:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ranetje schreef:
Inge O schreef:
Hanneke2 schreef: Sowieso als er een vreemde hond binnen stapt roep ik van hoera en koekies.
als je maar weet dat dit in nogal wat situaties juist reden tot acute oorlog zou zijn.
:ok:
Als er meerdere honden zijn en ze misgunnen elkaar het koekje ........
Nou en of dat dan oorlog zou kunnen worden :schrik:

ik heb beeld :blauwoog:

hier was het altijd: mond dicht, niet aaien, rustig lopen en op je plaats gaan zitten. voel je je dan nog steeds welkom dan kun je misschien een hond aaien maar er wordt niet geknuffeld en al helemaal niet gespeeld of uitgedeeld.

en dan was dat alleen visite.. niet eens een hond erbij...
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Mond dicht, rustig lopen en gaan zitten. Haha!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dat je dat durft ook, zonder even kennismaken? Stabijs zijn ontzettende regelneven en niet te beroerd om dingen hardhandig uit te leggen.
En ze kunnen erg claimen.
Die combinatie maakt dat ik altijd buiten laat kennismaken. Zo jammer als de bezoekhond met een oor minder naar huis gaat.

In elk geval, zorg dat je hond duidelijk de regels kent en dat de bezoekhond die ook kent.
En dat ze zich er beiden aan houden ook.
Dus geen flauwekul met opschuiven en claimen van wat dan ook. Dan gaat het goed.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Krook
Vaste gebruiker

Hallo allemaal, dank wederom voor de reacties.

Syb had buiten op de oprit al met de dame in kwestie kennis gemaakt. Ik had hem speciaal mee naar buiten genomen - bovendien was hij de pup (of puber) en baas al eens uitgebreid tegengekomen buiten. En inderdaad Marjoleine, Syb is een verschrikkelijke bemoeial.
Ik ben blij met alle reacties. Geeft veel stof tot nadenken. Een hond ontwikkelt zich ook nog steeds en merk dat hij steeds meer praatjes krijgt tegenover andere honden. Waar hij ook altijd mee weg komt omdat hij verschrikkelijk sterk en snel is. Maar alle reacties bij elkaar geven mij wel duidelijk aan: er moet iets veranderen hier want dit gaat een keer mis. Gisteren deed hij namelijk opnieuw iets idioots. Hij liep los in een losloopgebied (bos) en ineens trekt hij een streep en duikt zo maar een roedel van drie witte herders in buiten mijn gezichtsveld... Die honden gingen tekeer tegen hem. Trok hij zich niets van aan. Marjoleine jij bent een echte stabijkenner. Train jij ook weleens of ken jij iemand die stabijs traint in midden nederland bij wie ik eens langs kan gaan?
Krook
Vaste gebruiker

Krook schreef:Hallo allemaal, dank wederom voor de reacties.

Syb had buiten op de oprit al met de dame in kwestie kennis gemaakt. Ik had hem speciaal mee naar buiten genomen - bovendien was hij de pup (of puber) en baas al eens uitgebreid tegengekomen buiten. En inderdaad Marjoleine, Syb is een verschrikkelijke bemoeial.
Ik ben blij met alle reacties. Geeft veel stof tot nadenken. Een hond ontwikkelt zich ook nog steeds en merk dat hij steeds meer praatjes krijgt tegenover andere honden. Waar hij ook altijd mee weg komt omdat hij verschrikkelijk sterk en snel is. Maar alle reacties bij elkaar geven mij wel duidelijk aan: er moet iets veranderen hier want dit gaat een keer mis. Gisteren deed hij namelijk opnieuw iets idioots. Hij liep los in een losloopgebied (bos) en ineens trekt hij een streep en duikt zo maar een roedel van drie witte herders in buiten mijn gezichtsveld... Die honden gingen tekeer tegen hem. Trok hij zich niets van aan. Marjoleine jij bent een echte stabijkenner. Train jij ook weleens of ken jij iemand die stabijs traint in midden nederland bij wie ik eens langs kan gaan?
Ik bedoel natuurlijk: die bazen van stabijs traint :oohja: :blont:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Krook schreef: Marjoleine jij bent een echte stabijkenner. Train jij ook weleens of ken jij iemand die stabijs traint in midden nederland bij wie ik eens langs kan gaan?
Midden Nederland niet direct. Ik weet niet waar je woont en hoever je zou willen rijden?
Ik ken wel wat goede trainers die de truken van dit ras kennen namelijk.
Pb me anders maar even ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Inge O schreef:
Hier niet. Ik laat ook niet zomaar alles binnen. :mrgreen:

Als ik twijfel of het wel of niet in 1 klap goed gaat, ga ik eerst een stukkie wandelen. Ik heb hier ooit een flatcoat en een zwarte lab tegelijk binnen gehad, dat was hartstikke gezellig en iedereen kon het goed met elkaar vinden, maar wel na eerst een half uurtje samen lopen. Als ik zo'n duo zonder voorbereiding binnen laat (TWEE GROTE ZWARTE HONDEN!), dan hangt Lilo krijsend in de gordijnen en gaat vervolgens wellicht happen en schiet Jack in de verdediging.

Maar kleine honden, pups, andere podenco's, en een hele zooi aan verschillende rassen zoals borders en cockers kan ik hier werkelijk wildvreemd binnenhalen zonder problemen. Ik heb binnenshuis nog nooit toestanden gehad met vreemde honden. Altijd gezellig en koekies en dikke vrienden.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Krook schreef:en ineens trekt hij een streep en duikt zo maar een roedel van drie witte herders in buiten mijn gezichtsveld...
Oh, krisis. Skadi zou hem opgevroten hebben :schrik:
Die heeft zó de pest aan onbeleefde honden.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”