Wij zijn hier nieuw, dus alvast onze excuses als we iets verkeerds doen of schrijven.
Ook moeten jullie weten dat we heel veel interesse hebben in het fokken van honden, maar wij beide alle ins en outs ervan (lees: erfelijkheidsleer en genetica vooral) willen weten voordat we verder gaan. Zo zijn wij dus ook zo irritant dat wij jullie komende tijd waarschijnlijk veel gaan vragen met een rare uitleg (zie hieronder)... Met de beste bedoelingen, en alvast bedankt!

Ik heb hier naar gezocht, en heel veel gevonden. Maar snap er nog steeds niet veel van.
Het COI, Coefficient of Inbreeding. Hoe bereken je dit, en waar naar kijk je? Hoe kies je 2 geschikte ouderdieren? Leg je de stambomen naast elkaar, of kijk je generaties verder? En wat als je lijnteelt ziet, dit kan toch ook juist goed uitpakken? En in hoeverre zou je dit doen, bij welke rassen wel of niet, en waarom?
Ik heb begrepen dat hoe lager het percentage is, hoe lager de 'inteelt-lijnteelt' is in die lijn. Maar hoe zit het nu met hondenrassen van een kleine populatie? De Labrador of iets dergelijks is veel groter dan bijvoorbeeld de Akita. Naar mijn zoektochten komt het dan ook bij het tweede ras veel vaker voor, terwijl het voor mij nog een vrij nieuw fenomeen is... Ik heb al op veel fora gelezen dat mensen/fokkers streven naar een zo laag mogelijk COI, terwijl ik in de pedigree database ben gaan speuren (willekeurig) en daar nogal wat nummers terugvind bij relatief kleine rassen vergeleken met onze top-10-beste-vriend-van-de-mens.

Dan is er nog een deklimiet, wat niet veel rasverenigingen volgens mij hanteren (ben het niet veel tegengekomen). Wat moet ik hier van vinden? Met het oog op de dragende-erfelijke-eigenschappen (ik kan het niet mooier vertellen) die niet tot uiting komen (heb het toch goed?) maar wel over gedragen worden op pups en daar wel tot uiting kúnnen komen... Is het dan niet verstandig niet te vaak dezelfde lijnen te gebruiken? Of zit ik nu helemaal mis?

Misschien kan iemand hier op het forum die ook ervaring heeft met minder-grote rassen (betreft voorkomen dan) het uitleggen...
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Alvast bedankt!