Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jack russel fel naar andere honden buiten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Doefus
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Jack russel en old english bulldog
Aantal honden: 2

Jack russel fel naar andere honden buiten

Ongelezen bericht door Doefus »

Mijn jack russel is af en toe echt niet leuk naar andere honden buiten. Hij loopt aan een uitloopriem, maar bij ons durf ik hem niet los te laten omdat de omgeving niet echt veilig is. Drukke wegen enzo.
In het bos of op het strand kan ik hem wel los laten. En dan kan die met elke hond.
Hij is dus fel aan de riem. Ik weet dat het grotendeels door mijn gemoedsrust ook komt omdat ik al ga denken van shit er komt een hond aan. Hij gaat in staarstand en begint te grommen en blaffen. Hij is nu 10 jaar en wel dingen geprobeerd om af te leren, zoals afleiden met voer of balletje. Soms werkt dit.
Ik ben gewoon bang dat door zijn macho gedrag er een keer wat gebeurd. Want voor mijn gevoel wekt hij "agressie" op bij de andere honden door zijn gedrag. Althans geen agressie maar felheid.
De andere honden zijn natuurlijk niet per definitie agressief en de mijne ook niet.
wat ik al zei hij is puur aan de riem fel.
Hebben jullie tips of iets. Zou een cursus nog kunnen helpen?
Misschien een cursus voor mij. Anti stress of iets
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Aantal honden: 1

Re: Jack russel fel naar andere honden buiten

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Je zegt het zelf al. :wink:
Jouw houding is enorm belangrijk. Ik heb met mijn hond hetzelfde probleem maar dat gaat nu gelukkig steeds beter. Hij kent het commando 'kijk eens!', dat betekent dat ik iets leuks/lekkers heb en zijn aandacht wil. Zolang hij op mij let krijgt hij om de paar seconden iets lekkers. De truc is vooral om niet te wachten met aandacht vragen tot je vlakbij de andere hond bent, maar om op ruime afstand al te beginnen. Eigenlijk zodra jouw hond de andere heeft gezien. Dan ga je steeds iets dichterbij, maar zodra hij geen aandacht voor jou meer heeft loop je terug tot hij dat wél weer heeft. Dat werkt natuurlijk niet direct bij honden waar hij heel heftig op reageert, dus begin met oefenen bij wat 'makkelijkere' honden. Daarnaast is het nogal belangrijk dat jij gaat ontspannen. Hij is aangelijnd, er gaat niks gebeuren. Probeer bewust je spieren te ontspannen (schouders omlaag, handen niet verkrampt), rustig adem te halen, en de riem bij het uiteinde vast te houden en niet gelijk kort te pakken. Ook niet boos worden. Zie het gewoon als trainingsmoment - houdt hij zijn aandacht bij jou dan is hij het knapste en geweldigste hondje, lukt het niet dan ga je bedenken waardoor dat kwam (afstand te klein, jouw houding, timing niet goed?) en ga je het de volgende keer weer proberen.
Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Boyke, border terriër van 11, heeft ook die neiging bij sommige honden. Hij reageert nu op een korte stemcorrectie (een laag "klaar") en verder gewoon korter pakken en geen gedoe, doorlopen dus :wink: Ik vind trouwens wel dat je bij dit soort training meer hebt aan een gewone lijn dan aan een rolriem; de controle is gewoon veel beter bij een gewone lijn.
Doefus
geregistreerd lid

Bedankt allebei voor de tips, ik ga het zeker proberen. En misschien even de uitlooopriem vervangen door normale lijn. Dank julie wel
corina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër

Ongelezen bericht door corina »

Ik heb ook zo'n drakerige jr teef van nu 10 jaar.
sinds 4 maanden wonen we weer in de bebouwde kom en het werkt bij haar heel goed door haar aandacht op mij te vestigen dmv een koekje.
Groetjes Corina & Spot

Afbeelding

Dana 26/01/2004 - *28/08/2018
Elvis 14/04/2005 - *21/06/2018
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik neem aan dat je een flexi bedoelt, die kun je natuurlijk ook kort houden. ..
Afbeelding
h a n s
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin Espanol

Ongelezen bericht door h a n s »

Mijn ervaring is dat honden aan de lijn zich over het algemeen anders gedragen als wanneer ze los lopen. Afleiden en zien dat de aandacht bij jou blijft, dus wat DaniBanani zegt. Misschien iets superlekkers louter en alleen geven wanneer zo'n situatie zich voor doet, dat heeft 'ie snel in de gaten hoor.
Doefus
geregistreerd lid

Ik ga het proberen en ga ervoor.... En mijn houding ook veranderen...
Foxen
Actief
Mijn ras(sen): Boerenfox

Ongelezen bericht door Foxen »

Jack-russells zie ik dit gedrag best vaak vertonen. Onze boerenfox doet dit ook soms. Nu er een kleine bij is, is hij wat feller geworden. Maar het verschilt heel erg per hond en per situatie. Bij de ene hond is hij heel vriendelijk en bij de andere best fel. En als hij los loopt dan gaat het met onze hond ook altijd wel goed. Wat helpt is niet meteen de lijn heel strak houden maar gewoon losjes. Vaak gaat het dan goed. Je kunt ook proberen de aandacht van de hond af te leiden.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”