Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Exotische dieren in Nederland?!

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
Aantal honden: 1

Exotische dieren in Nederland?!

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Gister heb ik 3Onderzoekt gekeken.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1395422

Ik schrok er van wat er wel allemaal niet mogelijk is in Nederland en wat gewoon toegestaan is. Zoals die man met die beer in het bos, je zal ze maar tegenkomen tijdens het wandelen :80: !

Ik vind het absurd eerlijk gezegd, ben wel benieuwd hoe jullie er over denken en of er toevallig iemand is die er ervaring mee heeft zelf of in de omgeving?? Ik ken wel iemand die slangen houdt maar daar stopt het bij zegmaar...
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Re: Exotische dieren in Nederland?!

Ongelezen bericht door Ayronna »

Ik heb zelf een slang gehad.. Naast een aantal muizen (die ik nu nog steeds heb/fok) en de hond heb ik ook nog een hamster en ratten gehad.

Maar eekhoorns, verschillende vogelsoorten, verschillende andere reptielen en amfibieën.. Ik ben al een heleboel tegen gekomen. De enige exoot die mijn interesse direct heeft is de tamme zilvervos, maar dat komt meer omdat ik die een keertje heb vast gehouden en toen ben gesmolten. En dat was een pup- een volwassen vos in huis hoef ik niet als ik de verhalen hoor, dus ik hou het wel bij interesse, niet huisdier.

Overigens is er een nieuwe wet die dieren verbied die niet op de positieflijst staan, en die positieflijst is vrijwel leeg, dus ik vermoed dat er nog veel meer illegale dieren komen/zijn.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ik heb niets met exotische dieren bij particulieren en vind dat ze het moeten verbieden..
Is hier weleens eerder discussie over geweest en ik kon me helemaal aansluiten bij ik denk dat het Cleva was,
Het is gewoon interssant doenerij...
"Kijk mij speciaal zijn met mijn witte egel of ander spannend dier"

Slangen, hagedis beesten etc is al zolang ingeburgerd dat ik daar wel mee leven kan...
PLUs dat dat soort beesten het vaak ook prima doen bij goede verzorging.
Maar zo is van eekhoorns bvb en Chincilla's bekend dat ze bakken stress hebben van een kooi
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ayronna schreef: Overigens is er een nieuwe wet die dieren verbied die niet op de positieflijst staan, en die positieflijst is vrijwel leeg, dus ik vermoed dat er nog veel meer illegale dieren komen/zijn.
Die is er nog niet, het is "de bedoeling" dat die er komt.
Ayronna
Zeer actief

lor1_1984 schreef:
dagmar88 schreef:
Ayronna schreef: Overigens is er een nieuwe wet die dieren verbied die niet op de positieflijst staan, en die positieflijst is vrijwel leeg, dus ik vermoed dat er nog veel meer illegale dieren komen/zijn.
Die is er nog niet, het is "de bedoeling" dat die er komt.
Klopt, 2015 staat de positieflijst voor reptielen etc op de planning. ;)
Hm, ik meende dat die op 1 januari 2014 effectief zou worden? Er was nogal wat gedoe over in de knaagdierwereld omdat de dwerghamster er niet op stond.
dagmar88
Zeer actief

Het is de bedoeling dat de positieflijst op 1 juli 2014 van kracht wordt. De Tweede Kamer moet nog instemmen met de regeling. Op een later moment komen er ook positieflijsten voor vogels en reptielen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... huisdieren
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Die positieflijst geldt dus niet voor reptielen, amfibieën en ongewervelden?

Oh wacht, zie net dat die nog komt...Hm. Vreemd, dan zal er een hoop overschot aan nakweek ontstaan.

Ik heb zelf slangen gehad en de planning is ook om weer verder te gaan met de terrariumhobby.
Ik vind die exotische zoogdieren verder allemaal wel geinig, kan weleens een spoor van jaloezie voelen als ik iemand lees die een woestijnvosje heeft of iets dergelijks maar ik denk wel dat je een heel goed verblijf moet kunnen bieden voor zo'n dier.
Ik houd het wel bij de reptielen en ongewervelden dus. Mijn Mexicaanse Chihuahua's zijn exotisch genoeg verder :mrgreen:
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik hou niet van opgesloten beesten, ik voel me zelfs al rot vanwege de vissen die ik in een bak heb zitten. Kreeg toen ik in de winkel werkte te zien hoe veel wildvang er nog was in de aquaristiek wereld.

Ik hou het gewoon bij honden en daar blijft het bij
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Mit
Zeer actief

lor1_1984 schreef:
Mit schreef:Die positieflijst geldt dus niet voor reptielen, amfibieën en ongewervelden?

Oh wacht, zie net dat die nog komt...Hm. Vreemd, dan zal er een hoop overschot aan nakweek ontstaan.
Nakweek wordt ook verboden als zo'n dier niet op de positieflijst komt. ;)
Maar ik verwacht dat er tegen die tijd heel veel illegale handel komt, ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.
Ja dat zag ik maar mensen hebben straks nakweek liggen, lijst gaat in werking, nieuwe mensen mogen die nakweek dus niet kopen dus daar zit je dan met je nakweek :mrgreen:
Ik hoop in elk geval dat er voldoende dieren op de reptielen&co lijst blijven staan, niet dat ze straks besluiten dat je alleen nog maar wandelende takken mag houden ofzo :mrgreen:
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Mijn (laatste) chinchilla is 20 (heb hem in juni '94 als herplaatser gekregen), kan me niet voorstellen dat dat ondanks bakken stress is. Hij heeft nog altijd belangstelling voor vanalles, wordt graag geknuffeld, daar gaat 'ie echt voor zitten en verder slaapt 'ie veel. Wel is het sneu dat 'ie nu alleen zit, zijn maatje is dood en om op zijn leeftijd nog een nieuwe erbij te zitten is én niet heel gemakkelijk én ik wil na hem geen nieuwe chins meer.
Mit
Zeer actief

Ik ben ook wel verbaasd dat Chinchilla's op de lijst staan (of in elk geval dat je onder randvoorwaarden ze mag houden) net als Lama's en zulks. Hoewel het er wel van af hangt welke randvoorwaarden worden bedoeld; heeft dat betrekking op huisvesting dan mogen er wel meer van de toegestane lijst op die lijst. Stoppen ze misschien ook eens met de verkoop van veel te kleine hamster- en vogelkooitjes.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Mit schreef:Ik ben ook wel verbaasd dat Chinchilla's op de lijst staan (of in elk geval dat je onder randvoorwaarden ze mag houden) net als Lama's en zulks. Hoewel het er wel van af hangt welke randvoorwaarden worden bedoeld; heeft dat betrekking op huisvesting dan mogen er wel meer van de toegestane lijst op die lijst. Stoppen ze misschien ook eens met de verkoop van veel te kleine hamster- en vogelkooitjes.
Eens!
dagmar88
Zeer actief

Mit schreef:Ik ben ook wel verbaasd dat Chinchilla's op de lijst staan (of in elk geval dat je onder randvoorwaarden ze mag houden) net als Lama's en zulks. Hoewel het er wel van af hangt welke randvoorwaarden worden bedoeld; heeft dat betrekking op huisvesting dan mogen er wel meer van de toegestane lijst op die lijst. Stoppen ze misschien ook eens met de verkoop van veel te kleine hamster- en vogelkooitjes.
Tja, die Dijksma is er al even mee bezig, maar of dat nu echt concreets is? Heb nu al een paar keer gelezen dat het op datum x gaat gebeuren en dan hoor je alsnog niets.
En wat die randvoorwaarden dan zijn? Een dwergmuisje, fret of chinchilla vind ik nogal even een andere categorie dan een wallabie of tapir :hmmm:
Mit
Zeer actief

lor1_1984 schreef: Zorgen dat je een wachtlijst hebt en dat gegadigden die in aanmerking komen uiterlijk de dag voor de positieflijst ingaat betaald hebben. :W:
Maar als het goed is weet je ruim van te voren wanneer die lijst in werking treedt dus zou je moeten kunnen anticiperen erop.
Dit gaat de reptielenbeurzen wel nekken denk ik. :ugh:
Haha ja hangt ook af van de soort dier natuurlijk. Maar we zien het wel.
Ik denk dat het qua reptielen&co misschien wel mee zal vallen, daar zal het wellicht gaan om giftige soorten. Maar waar trek je die grens? Cobra's, okee. Maar haakneusjes? Of vogelspinnen? Duizendpoten, die ook vaak giftig zijn?
Het zou wel érg specifiek moeten gaan worden.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik vind het niet kunnen. In zo goed als alle gevallen is het verblijf van die beesten ridicuul klein en wordt het gewoon niet optimaal verzorgd. Goed, een korenslang of luipaardgekko kan je nog een mooi verblijf voor maken als je voorbij de 60cm terraria kijkt.
Maar wilde katachtigen, vossen of roofvogels?

Vriendin van me heeft net een Oehoe in huis, die krijgt straks een verblijf van 3 op 4.
Een cites papiertje, verder had ze niets van vergunningen nodig.
Haar vriend zit in de reptielenwereld, houdt zijn tientallen slangen in curverboxen en binnenkort komen er nog een handjevol roofvogels hun kant op, om mee te jagen. Die paar uur per week dan, de rest van de tijd mogen ze fladderen in hun mini-volière.
Om van te huilen, zoiets :ugh:
dagmar88
Zeer actief

Tara schreef:En ik zou toch wel zo graag twee capibara's willen hebben...

:lol1: zo'n tapir lijkt me wel wat, met plasbandje.
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Doe mij dan maar een Tapir, want dat mag wel... En de Russische dwerghamster gooien we er gewoon uit... apart, heel apart..
Ayronna
Zeer actief

De Russische dwerghamster komt inmiddels wel gewoon op de lijst :)

Volgens mij staan op de positieflijst ook voornamelijk dieren die bedrijfsmatig gehouden worden (chinchillas voor de vacht, muizen/ratten/goudhamsters als proefdier etc). Waarom een tapir dan wel mag, geen idee.. Maar het is nu niet bepaald een goed opgestelde lijst.
Mit
Zeer actief

-Saskia- schreef:Ik vind het niet kunnen. In zo goed als alle gevallen is het verblijf van die beesten ridicuul klein en wordt het gewoon niet optimaal verzorgd. Goed, een korenslang of luipaardgekko kan je nog een mooi verblijf voor maken als je voorbij de 60cm terraria kijkt.
Maar wilde katachtigen, vossen of roofvogels?

Vriendin van me heeft net een Oehoe in huis, die krijgt straks een verblijf van 3 op 4.
Een cites papiertje, verder had ze niets van vergunningen nodig.
Haar vriend zit in de reptielenwereld, houdt zijn tientallen slangen in curverboxen en binnenkort komen er nog een handjevol roofvogels hun kant op, om mee te jagen. Die paar uur per week dan, de rest van de tijd mogen ze fladderen in hun mini-volière.
Om van te huilen, zoiets :ugh:
Ik vind dat ook discutabel. Slangen liggen in principe de hele dag op 1 plek dus een curverbox voldoet maar ik vind dat je wel voorbij 'voldoen' moet kijken. Het hangt er trouwens wel vanaf wat voor slangen, heb je rattenslangen of kousebandjes dan vind ik die vaak actiever dan een gemiddelde boompython. Maar een normaal terrarium vind ik zelf mooier en ik vraag me af wat de lol is van het houden van die dieren als je er niet naar kunt kijken. Het zijn bij uitstek kijkdieren. Kweek je ermee en heb je jongen tijdelijk zo zitten dan snap ik dat. Maar als je eerst een deksel van een bak moet trekken om vervolgens een dier van bovenaf te benaderen én te bekijken (stress) dan vraag ik me af of je niet beter kan inkrimpen en voor je dieren en voor jezelf mooie verblijven kunt maken.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ayronna schreef:De Russische dwerghamster komt inmiddels wel gewoon op de lijst :)

Volgens mij staan op de positieflijst ook voornamelijk dieren die bedrijfsmatig gehouden worden (chinchillas voor de vacht, muizen/ratten/goudhamsters als proefdier etc). Waarom een tapir dan wel mag, geen idee.. Maar het is nu niet bepaald een goed opgestelde lijst.
Waarom mag een konijn/nerts wel en bijvoorbeeld een fret niet? Het konijn en de nerts vallen al onder andere wetten als ‘productiedier’ en moesten derhalve buiten beschouwing gelaten worden.

http://www.aap.nl/positieflijst-vragen- ... orden.html
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Ik heb begrepen dat de positieflijst zoals die er nu ligt (nog niet klaar dus) ontstaan is door een vreemde en niet bij elkaar passende combinatie van dierenactivisme (bijvoorbeeld Partij van de Dieren en Zeehondencreche Pieterburen hebben invloed) en mensen uit de productiesfeer. Vandaar dus wel allerlei dieren die vacht of vlees leveren (joepie, een waterbuffel in de tuin en een totaal niet tam te krijgen nerts in een hokkie :mrgreen: ) en verder vooral veel niet. Een fret kan niet, want dat is volgens sommige dierenactivisten een wild dier (NOT). Ik ben absoluut niet voor het houden van allerlei dieren die je niet datgene kunt bieden wat ze nodig hebben aan verblijf en mogelijkheid tot het uiten van natuurlijk gedrag, maar om nu de Griekse Landschildpad, de dwerghamster en de fret te verbieden, dat slaat echt nergens op :hmmm: De lijst is duidelijk gemaakt door mensen die niet weten waar ze het over hebben.
Rita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rita »

Stichting AAP schijnt mede achter de lijst te zitten.

Er zijn minder apen te redden, misschien voor een plan om te blijven bestaan?
Afbeelding
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

ik wil een beer. :pffff:
ik zag op tv dat dat mag. :cheer:
oh sjips ik heb er al eentje. :F:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”