Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat doen met t vuurwerk?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik doe om te beginnen helemaal niks. Heb hier drie honden, eentje was 8 weken bij zijn eerste vuurwerk en de anderen hebben het nog nooit meegemaakt. Nu horen we buiten weleens een knal, heb hier wat hangjongeren in de buurt staan. :roll:

In het begin helemaal verschrikt. Ik doe niks, loop onverstoorbaar verder, ik hoor gewoon niks en alles is normaal. En nu lopen ze gewoon door bij een knal. Zal natuurlijk wel heel anders gaan bij veel tegelijk maar dat wacht ik maar af. Het is natuurlijk wel anders als je hond een trauma heeft ervan ofzo.

Ook wordt er hier de komende maanden geheid in de buurt. De eerste twee dagen helemaal geschrokken, staart laag en gauw naar huis willen. Nu reageren ze er niet meer op.
Jacqie
Actief

Ongelezen bericht door Jacqie »

Bo is doodsbang voor vuurwerk en nu ze al een beetje beginnen met knallen is ze helemaal getressed, zelfs als ze niets hoort zit ze paniekerig om zich heen te kijken. Echt een nare tijd voor haar, heb het met haar te doen. Ik doe maar heel gewoon, laat niks merken, het liefst zou ik haar troosten maar doe ik niet want dan versterk je het probleem. Puppy Fovos reageert niet op de knallen, ben benieuwd hoe hij reageert met oud en nieuw. Ben zelf ook niet wild van vuurwerk dus laat deze tijd maar gauw over gaan!!!
gr. Jacqie
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik blijf gewoon binnen met ze en doe alsof er niets aan de hand is.
Nika geeft er zowiezo niets om, zodra het wat rustiger is wil die de tuin in om te gaan kijken.
Marouck gaf er vorig jaar niets om, maar dit jaar is het afwachten. Ze heeft maanden geleden een stroomdraad doorgebeten, vervolgens sloeg de stop er met een knal uit en 's avonds werd er ook nog een 100000knaller afgestoken aan de overkant. Sindsdien reageerde ze angstig op het schot, maar die angst heb ik er uitgekregen door haar er veel mee te confronteren en tijdens het schot appel-oefeningen te doen en te spelen.
Gisteren hoorde ze voor het eerst een harde knal in de buurt en ging ze woedend voor het raam staan blaffen. Ik zie wel hoe ze reageert als het echt losbarst. Heb in ieder geval rescue-remedy in huis en dat krijgt ze bij het eerste teken van angst, anders niet.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Magic blijft thuis bij ons die is er niet van onder de indruk. Mijn andere 2 laat ik de 31ste op mijn werk, daar is het erg rustig en hoor je vrijwel niets. Tank is namelijk doodsbang en Alano reageert er ook al erg op ondanks dat het voor hem de 1ste keer wordt hebben we besloten om hun met zijn 2tjes daar te laten. De volgende dag haal ik ze weer op. Hun geen gestress en ik ook niet.
Yuno
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Yuno »

Misschien wel een late reactie, maar ik heb net de vuurwerktraining gedaan bij ons op de KC. Daarbij kregen we de volgende tips:

Wat niet te doen bij honden:
- Niet speciaal aandacht op knallen gaan vestigen.
- Niet de hond optillen, aaien of troostend toespreken als de hond van een knal schrikt.
- Ga jongeren die met rotjes bezig zijn uit de weg.

Wat wel te doen bij honden:
- Van jongs af aan wennen aan verschillende geluiden, op cursus door middel van ballonnetjes en schieten, thuis door regelmatig een CD met geluiden af te draaien.
- Bij het wandelen buiten de hond afleiden bij het horen van knallen als de hond erop reageert, bijvoorbeeld spelen of met voer afleiden en leuke oefeningen gaan doen die de hond kent.
- Als de hond niet op knallen reageert, negeer ze dan zelf ook.
- Let op jongeren die met rotjes e.d. bezig zijn dat deze niet naar de hond gegooid worden. Leg eventueel uit wat ze hiermee honden, maar ook andere dieren aan kunnen doen.
- Laat de hond in deze periode niet los lopen.

Adviezen voor Oudejaarsavond:
- Laat de hond niet vlak voor het begin van het vuurwerk uit, maar bijvoorbeeld rond 22.00 uur.
- Sluit voor het vuurwerk begint de gordijnen, lamellen e.d.
- Zet voor het vuurwerk begint muziek aan zodat de geluiden van buiten niet al te zeer opvallen.
- Laat de hond NIET bij het raam naar het vuurwerk kijken, ook al is hij niet bang.
- Laat de hond niet alleen in een ruimte.
- Als de gezinsleden de buren een gelukkig nieuwjaar willen wensen, zorg er dan voor dat de hond niet alleen gelaten wordt en er iemand bij de hond is die gezag over de hond heeft.
- Neem de hond niet mee naar buiten tijdens het vuurwerk.
- Richt de aandacht niet op het vuurwerk en indien de hond opgewonden is blijf zelf dan rustig.
- Als de hond op het vuurwerk reageert, probeer hem dan met spelen af te leiden of door hem een lekkere kluif te geven. Blijf, als de hond een kluif krijgt, in de gaten houden of de hond hier voldoende door wordt afgeleid.

Algemeen:
- Let ook de eerste dagen van het nieuwe jaar op knallen e.d. en voorkom dat de hond vuurwerkresten in zijn bek kan nemen.
- Een hond die niet bang is voor knallen, vuurwerk, onweer e.d. kan dit op ieder moment in zijn leven alsnog worden als wij niet goed op de hond reageren. Bijvoorbeeld door ‘ohh’ te roepen als hij een schrikreactie vertoont. Door dit simpele woord kunnen we letterlijk hetgeen wat jarenlang goed is gegaan binnen één seconde verknallen.

Met Yuno hebben we vorig jaar ook de training gedaan en hij is oudejaarsavond goed doorgekomen. Voor Dano wordt het de eerste keer en tot nu toe was hij niet onder de indruk. We zijn in ieder geval goed voorbereid en rond twaalf uur zijn wij dus druk in de weer met spelen.

We een leuk detail trouwens. Met het oefenen op de CD spelen we met het intelligentiespeelgoed van hondtotaal. Dat heeft weer voor een jaar in de kast gestaan, maar bij het horen van de eerste geluiden dook Yuno meteen naar de kast om weer met dat speelgoed te spelen. Hij heeft dus duidelijk de vuurwerkgeluiden gelinkt aan het spelen met de I-qube.
Groetjes Lilian, Yuno en Dano*
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Vorig jaar met oud en nieuw was onze Beau net drie maanden.
Ik ben toen ook bij hem binnen gebleven, gordijnen dicht en de tv stond wat harder.
Hier in de omgeving wordt best wel veel geknald.
Ik blijf gewoon weer lekker binnen bij hem en zie wel hoe het gaat. Hij begrijpt het nu natuurlijk beter, morgen is hij 15 maanden.
Ik ga wel met hem spelen dat doet hij het liefst de hele dag.
Onze vorige hond was er helemaal niet bang van, die ging voor het raam naar buiten staan te kijken. :ok:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Einda
Actief

Ongelezen bericht door Einda »

Dit wordt voor Sunna de twwede en voor Lothar de eerste keer oud en nieuw.
Bij Sunna heb ik vorig jaar helemaal niet gereageerd op het vuurwerk; dus ook niet naar haar GEKEKEN.
Net gedaan of ik het niet hoorde, en Sunna reageerde ook helemaal niet op het vuurwerk.
Ik ben benieuwd hoe het Lothar zal vergaan....
PoohPie
Actief

Ongelezen bericht door PoohPie »

hmm
mijn hondje heeft 1x vuurwerk meegekregen , ikzelf was niet thusi maar het schijnt goed te zijn gegaan
dit jaar ga ik nix speciaals doen , en ben gewoon thuis
lekker met me woefjes op de bank tv kijken ;)
als ze er last van hebben sjah.. hebben ze pech denkik :/
ik ben gewoon heel de avond bij ze , dus normaal gesproken zouden ze zich op hun gemak moeten voelen :)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”