Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moeilijk met andere honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ecoliner
nieuw lid
Mijn ras(sen): Boomer
Aantal honden: 1

Moeilijk met andere honden

Ongelezen bericht door ecoliner »

Onze Boomer Snoepie is in vrijwel alles een perfect maatje; hij blaft niet, sloopt niks, haalt je pantoffels, ligt graag op schoot, luistert goed (als ie daar zin in heeft :lol1: ) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Kortom, niks menselijks is hem vreemd. En dat is ook meteen het probleem(pje). Met mensen gaat ie graag om, bekend en onbekend. Met honden ligt dat anders. Daar wil ie geen contact mee. Niks agressiefs of zo maar hij loopt er in een boog omheen, wil ook niet besnuffeld worden en besnuffeld zelf ook niet. Dat is begonnen in Portugal, waar hij werd aangevallen door een klein agressief hondje. Er gebeurde verder niets, geen gebijt of zo, maar hij schrok geweldig van die aanval. Sindsdien wil hij alleen contact met mensen en that's it. Nu zou dit geen probleem zijn ware het niet dat onze dochter sinds enige tijd een nieuwe vriend heeft en ja hoor, die heeft een hond. En die wil maar wat graag contact met Snoepie maar die gaat er met zijn staart tussen de poten vandoor. We hebben geprobeerd om ze een heel weekend bij elkaar te laten zijn maar dat was niet echt een succes.
Mijn vraag is dus: komt iemand dit bekend voor? En heb je dat opgelost? En zo ja, hoe?
Ik ben hevig benieuwd! :wachten:
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: Moeilijk met andere honden

Ongelezen bericht door Hippo »

Onze vorige mechel moest ook niks hebben van andere honden. Hij vermeed ze niet, maar straalde een enorme air uit dat 9 vd 10 bij hem vandaan bleven. Vanaf dag 1 klikte hij wel geweldig met onze amerikaanse stafford Hippo die we er als pup bij hebben genomen. Dikke maatjes, altijd rauzen en spelen, maar met andere honden had hij dus niks. Ik vond 't heerlijk :lol1: .

Ik zou je dus zeker geen zorgen maken. En wat betreft de hond van je schoonzoon, niks opdringen. Zorg ervoor dat zijn hond Snoepie respecteert(dus niet er overheen denderen en terroriseren). Geef dat de kans en best kans dat Snoepie alsnog los komt en contact met hem wil. Wil Snoepie na een aantal ontmoetingen nog steeds niks van hem weten? Respecteer dat :wink:
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Hond van de vriend begeleiden in het negeren van Snoepie als je ze echt samen wilt hebben. Op deze manier blijft Snoepie negatieve ervaringen houden met een hond die hem niet met rust laat
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Hoe hebben jullie ze kennis laten maken? Hoe reageerde de hond van vriend en hoe reageerde Snoepie? En wat voor soort hond is de hond van vriend? Groot, klein, druk, rustig?
ecoliner
nieuw lid

Hoi Nienke,
De andere hond is vriendelijk en enthousiast, een kleine, nogal gedrongen stevige hond, het "merk" weet ik niet zo. Van veraf zou je denken een pit-bul maar dat is het niet. Het is een teefje die wil graag spelen. Snoepie ervaart dat denkelijk als opdringerig en kruipt in zijn schulp. Ben ik erbij dan bij mij op schoot, of nog liever, op mijn nek.

Afbeelding
Een echt "hondenleven".
Gollum
Zeer actief

haha het is echt een snoepie zo op de foto :D
Hebben jullie ook met elkaar gewandeld en hoe reageert Snoepie dan? Reageert hij buiten anders dan binnen?
Binnen zou ik eerst proberen de honden gescheiden te houden en te zorgen dat de hond van vriend niet bij Snoepie kan komen. Het contact zou ik geheel vanuit Snoepie laten komen. Je zou denken dat een reu een teef uiteindelijk wel interessant gaat vinden maar dat kan ik verkeerd hebben natuurlijk.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

ecoliner schreef: Snoepie ervaart dat denkelijk als opdringerig en kruipt in zijn schulp. Ben ik erbij dan bij mij op schoot, of nog liever, op mijn nek.
dat laat je toch niet toe.. of wel ? :denken:
maar ik denk eerder dat snoepie bang/onzeker is voor andere honden
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Marco88 schreef:
ecoliner schreef: Snoepie ervaart dat denkelijk als opdringerig en kruipt in zijn schulp. Ben ik erbij dan bij mij op schoot, of nog liever, op mijn nek.
dat laat je toch niet toe.. of wel ? :denken:
maar ik denk eerder dat snoepie bang/onzeker is voor andere honden
Het hangt er een beetje vanaf hoe Snoepie daarbij reageert, voelt hij zich ineens het heertje zo hoog en valt hij uit dan zou ik het niet toelaten, is hij echt bang en zoekt hij steun zou ik het wel toelaten.
Marco88
Zeer actief

tja, wat is echt bang en wat is aanstellerietus :)

Dat kan de eigenaar alleen inschatten, maar zelfs als ie bang is, zou ik het niet toelaten, dan versterk/bevestig je het alleen maar..
En als ie in paniek raakt, zou ik zelf eindje weg lopen en lekker van afstandje gaan bekijken tot ie weer rustig is.

Wanneer kun je dan wel optillen? als er een klapkaak op je hondje komt afgestormd en je moet hem beschermen voor zn leven.
Afbeelding
ecoliner
nieuw lid

Ach, hij heeft eigenlijk wel iets van een kat want wat is één van zijn favoriete plekjes? Zie foto:

Afbeelding

Hij valt niet uit naar andere honden en gromt zelfs niet, er zit geen greintje agressie in. Hij vind dat gesnuffel aan zijn kont maar niks en doet dat zelf ook niet. We hebben ze voorzichtig samen gedaan en dan is er vanuit allebei geen agressie alleen toenadering van het teefje. We zullen het eens proberen ze apart te houden, misschien werkt dat wel al moet ik zeggen dat het bij mijn broer wél goed gaat maar dat komt omdat zijn hond geen enkele interesse toont in Snoepie. Daar liggen ze allebei een eindje uit elkaar en keuren elkaar geen blik waardig. Ook vreemd.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Marco88 schreef:tja, wat is echt bang en wat is aanstellerietus :)

Dat kan de eigenaar alleen inschatten, maar zelfs als ie bang is, zou ik het niet toelaten, dan versterk/bevestig je het alleen maar..
En als ie in paniek raakt, zou ik zelf eindje weg lopen en lekker van afstandje gaan bekijken tot ie weer rustig is.

Wanneer kun je dan wel optillen? als er een klapkaak op je hondje komt afgestormd en je moet hem beschermen voor zn leven.
Het risico als je er bij wegloopt en de hond eigenlijk aan z'n lot overlaat is dat hij zichzelf maar gaat verdedigen en in de aanval gaat. En dan is het weer een vals kutkeffertje :19: Ik vind het overdreven gedoe, dat "maar dan bevestig je z'n angst!" Ten eerste klinkt hij niet angstig maar hij heeft geen zin in het drukke gedoe van een (veel) grotere hond. Dat is z'n goed recht en dat probeert hij duidelijk te maken door steun te zoeken bij z'n baas. Maar al zal hij angstig zijn, dan ben jij als baas en roedelleider z'n steun, dat heeft niets met bevestigen te maken. Mijn honden mogen in situaties waarin ze onzeker zijn gewoon tegen me aan zitten hoor. En dan kan ik ze met mijn houding laten zien dat het niets engs is, zonder dat ik ze naar voren schuif en er bij weg loop.

Maar goed, ontopic: ik zou het idee vergeten dat beide honden elkaar geweldig moeten vinden. De kleine hond heeft geen behoefte aan contact, dat geeft hij zo te horen heel netjes aan. Aan de eigenaren de taak om de andere hond hier ook in te begeleiden, leer hem maar dat ze elkaar kunnen negeren.
Marco88
Zeer actief

Maeve schreef: Het risico als je er bij wegloopt en de hond eigenlijk aan z'n lot overlaat is dat hij zichzelf maar gaat verdedigen en in de aanval gaat. En dan is het weer een vals kutkeffertje :19: Ik vind het overdreven gedoe, dat "maar dan bevestig je z'n angst!" Ten eerste klinkt hij niet angstig maar hij heeft geen zin in het drukke gedoe van een (veel) grotere hond. Dat is z'n goed recht en dat probeert hij duidelijk te maken door steun te zoeken bij z'n baas. Maar al zal hij angstig zijn, dan ben jij als baas en roedelleider z'n steun, dat heeft niets met bevestigen te maken. Mijn honden mogen in situaties waarin ze onzeker zijn gewoon tegen me aan zitten hoor. En dan kan ik ze met mijn houding laten zien dat het niets engs is, zonder dat ik ze naar voren schuif en er bij weg loop.
Naar voren schuiven en weglopen, lot overlaten zeg ik niet, maar ja, normale dingen zoals andere honden die even komen snuffelen, heb ik zoiets van, stel je niet aan, leer er maar mee omgaan.
Is hij wat onzeker mag die best bij me komen staan hoor, maar betuttellend toespreken, optillen of in m'n nek laten kruipen voor iets kleins, no way :cool2:

Als je hem iedere keer optilt help je hem echt niet mee van zijn angst af hoor, maak je het 9 van 10 keer alleen maar erger mee.
Ik zou hem persoonlijk 87367736 keer laten kennismaken met sociale honden op een rustige goede manier, en positief aanmoedigen dat het leuk is.
Maar goed, niet iedere hond is hetzelfde, en heeft andere manier van aanpak nodig.
Tis beetje uitzoeken wat goed werkt voor jouw hond
Laatst gewijzigd door Marco88 op 12 feb 2014 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Maeve schreef:

Het risico als je er bij wegloopt en de hond eigenlijk aan z'n lot overlaat is dat hij zichzelf maar gaat verdedigen en in de aanval gaat. En dan is het weer een vals kutkeffertje :19: Ik vind het overdreven gedoe, dat "maar dan bevestig je z'n angst!" Ten eerste klinkt hij niet angstig maar hij heeft geen zin in het drukke gedoe van een (veel) grotere hond. Dat is z'n goed recht en dat probeert hij duidelijk te maken door steun te zoeken bij z'n baas. Maar al zal hij angstig zijn, dan ben jij als baas en roedelleider z'n steun, dat heeft niets met bevestigen te maken. Mijn honden mogen in situaties waarin ze onzeker zijn gewoon tegen me aan zitten hoor. En dan kan ik ze met mijn houding laten zien dat het niets engs is, zonder dat ik ze naar voren schuif en er bij weg loop.

Maar goed, ontopic: ik zou het idee vergeten dat beide honden elkaar geweldig moeten vinden. De kleine hond heeft geen behoefte aan contact, dat geeft hij zo te horen heel netjes aan. Aan de eigenaren de taak om de andere hond hier ook in te begeleiden, leer hem maar dat ze elkaar kunnen negeren.

:ok:

Je kunt proberen samen te wandelen, aangelijnd en zonder zich met elkaar te bemoeien.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Maeve schreef:

helemaal mee eens :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

dagmar88 schreef:
Maeve schreef:

:ok:

Je kunt proberen samen te wandelen, aangelijnd en zonder zich met elkaar te bemoeien.
Regelmatig samen wandelen lijkt mij ook een betere manier. Dat schept bijna ongemerkt een band, en als je na een flinke wandeling samen je huis instapt zijn de honden allebei moe en aan een dutje toe, en slapen in dezelfde ruimte als een andere hond versterkt ook het onderlinge vertrouwen, ook weer zonder stress.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Marco88 schreef:
Maeve schreef: Het risico als je er bij wegloopt en de hond eigenlijk aan z'n lot overlaat is dat hij zichzelf maar gaat verdedigen en in de aanval gaat. En dan is het weer een vals kutkeffertje :19: Ik vind het overdreven gedoe, dat "maar dan bevestig je z'n angst!" Ten eerste klinkt hij niet angstig maar hij heeft geen zin in het drukke gedoe van een (veel) grotere hond. Dat is z'n goed recht en dat probeert hij duidelijk te maken door steun te zoeken bij z'n baas. Maar al zal hij angstig zijn, dan ben jij als baas en roedelleider z'n steun, dat heeft niets met bevestigen te maken. Mijn honden mogen in situaties waarin ze onzeker zijn gewoon tegen me aan zitten hoor. En dan kan ik ze met mijn houding laten zien dat het niets engs is, zonder dat ik ze naar voren schuif en er bij weg loop.
Naar voren schuiven en weglopen, lot overlaten zeg ik niet, maar ja, normale dingen zoals andere honden die even komen snuffelen, heb ik zoiets van, stel je niet aan, leer er maar mee omgaan.
Is hij wat onzeker mag die best bij me komen staan hoor, maar betuttellend toespreken, optillen of in m'n nek laten kruipen voor iets kleins, no way :cool2:

Als je hem iedere keer optilt help je hem echt niet mee van zijn angst af hoor, maak je het 9 van 10 keer alleen maar erger mee.
Ik zou hem persoonlijk 87367736 keer laten kennismaken met sociale honden op een rustige goede manier, en positief aanmoedigen dat het leuk is.
Maar goed, niet iedere hond is hetzelfde, en heeft andere manier van aanpak nodig.
Tis beetje uitzoeken wat goed werkt voor jouw hond
Jij zegt dat je de hond zou negeren en naar achter loopt, dat komt er op neer dat je hem aan z'n lot over laat en hij het zelf mag uitzoeken. Daarnaast komt de andere hond niet even snuffelen maar geeft TS zelf aan dat haar hond het gedrag als opdringerig ziet. Dan kan hij er voor kiezen om in de aanval te gaan óf hij zoekt steun bij z'n baas. Nou, wat zou jij stimuleren? Daarbij heeft ze het niet over optillen, de hond zoekt haar op. Als je dat niet toelaat wijs je de hond af en maak je de onzekerheid alleen maar groter.
Die hond is ook helemaal niet bang dus er valt niet zoveel te bevestigen. Hij wil alleen geen contact met drukke honden. Als je daar zo op reageert als jij beschrijft kun je er wel een bange hond van maken.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Eens met Maeve..

Overigens vind ik je hond helemaal niet moeilijk met andere honden, hij wil gewoon met rust gelaten worden. Moeilijk met andere honden vind ik als hij echt lelijk zou doen/ uit zou vallen/aan zou vallen.
Hondje wil geen contact, respecteer dat en zorg dat de andere hond dat ook respecteert, dan kunnen ze gewoon bij elkaar in de buurt zijn.
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Mijn Tibetaan is de grootste vrienden met bekende en onbekende mensen/kinderen. Van andere honden moet ze eigenlijk niks hebben. Ze valt niet aan maar snauwt ze wel van zich af ..... Sommige honden zijn na een lange tijd dusdanig bekende van haar geworden dat ze die wel leuk vindt ..... die zijn dus uitverkoren :mrgreen:
Ik heb er zelf geen probleem mee ..... ik heb liever dat ze zich vriendelijk opstelt naar mensen en kinderen dan naar andere honden.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Marco88
Zeer actief

Maeve schreef: Jij zegt dat je de hond zou negeren en naar achter loopt, dat komt er op neer dat je hem aan z'n lot over laat en hij het zelf mag uitzoeken. Daarnaast komt de andere hond niet even snuffelen maar geeft TS zelf aan dat haar hond het gedrag als opdringerig ziet. Dan kan hij er voor kiezen om in de aanval te gaan óf hij zoekt steun bij z'n baas. Nou, wat zou jij stimuleren? Daarbij heeft ze het niet over optillen, de hond zoekt haar op. Als je dat niet toelaat wijs je de hond af en maak je de onzekerheid alleen maar groter.
Die hond is ook helemaal niet bang dus er valt niet zoveel te bevestigen. Hij wil alleen geen contact met drukke honden. Als je daar zo op reageert als jij beschrijft kun je er wel een bange hond van maken.
Nee, boomer heeft een nare ervaring opgelopen in portugal, en is bang voor andere honden.
Mij is altijd geleerd als een hond gebeten is, of hele nare ervaring heeft gehad , dat je die angst moet overwinnen met een heleboel goede ervaringen met andere honden, zodat ze eroverheen kunnen groeien (de angst voor honden)
De angst is ook de reden waarom boomer totaal geen contact meer wil met andere honden, en ook waarom hij opgetild wil worden. Dat is wat ik begrijp uit het verhaal van de topicstarter.
Als je iedere keer toegeeft aan de angst van de hond (hem optilt) daarmee bevestig je zijn angst.
Ik zou zelf niet toegeven aan zijn angst, en proberen zoveel mogelijk goede ervaringen te laten opdoen, en hem stimuleren op een vriendelijke manier.
Jij denkt dat ik hem tussen een groep honden zou gooien met de instelling van zoek het zelf maar uit, maar dat is wellicht mijn fout doordat ik het niet goed verwoord heb wat ik bedoelde.
Maar als er niks aan de hand is, is het geen kwestie van of aanval of heil zoeken bij de baas, het is een kwestie van opnieuw wennen/socialiseren.
Als hij totaal geen contact meer wil met andere honden(door die aanval in portugal), en jij vind dat prima, dan kun je het er ook bij laten.
Maar goed, iedere hond is anders, en de manier van aanpak om andere hondjes toch weer leuk/normaal te vinden kan verschillen
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Marco88 schreef:
Maeve schreef: Jij zegt dat je de hond zou negeren en naar achter loopt, dat komt er op neer dat je hem aan z'n lot over laat en hij het zelf mag uitzoeken. Daarnaast komt de andere hond niet even snuffelen maar geeft TS zelf aan dat haar hond het gedrag als opdringerig ziet. Dan kan hij er voor kiezen om in de aanval te gaan óf hij zoekt steun bij z'n baas. Nou, wat zou jij stimuleren? Daarbij heeft ze het niet over optillen, de hond zoekt haar op. Als je dat niet toelaat wijs je de hond af en maak je de onzekerheid alleen maar groter.
Nee, boomer heeft een nare ervaring opgelopen in portugal, en is bang voor andere honden.
Mij is altijd geleerd als een hond gebeten is, of hele nare ervaring heeft gehad , dat je die angst moet overwinnen met een heleboel goede ervaringen met andere honden, zodat ze eroverheen kunnen groeien (de angst voor honden)
De angst is ook de reden waarom boomer totaal geen contact meer wil met andere honden, en ook waarom hij opgetild wil worden. Dat is wat ik begrijp uit het verhaal van de topicstarter.
Als je iedere keer toegeeft aan de angst van de hond (hem optilt) daarmee bevestig je zijn angst.
Ik zou zelf niet toegeven aan zijn angst, en proberen zoveel mogelijk goede ervaringen te laten opdoen, en hem stimuleren op een vriendelijke manier.
Jij denkt dat ik hem tussen een groep honden zou gooien met de instelling van zoek het zelf maar uit, maar dat is wellicht mijn fout doordat ik het niet goed verwoord heb wat ik bedoelde.
Maar als er niks aan de hand is, is het geen kwestie van of aanval of heil zoeken bij de baas, het is een kwestie van opnieuw wennen/socialiseren.
Als hij totaal geen contact meer wil met andere honden(door die aanval in portugal), en jij vind dat prima, dan kun je het er ook bij laten.
Maar goed, iedere hond is anders, en de manier van aanpak om andere hondjes toch weer leuk/normaal te vinden kan verschillen
Ik snap je idee er achter ook wel hoor, maar denk dat de uitwerking anders is dan jij verwacht. Je hond in contact brengen met een andere hond en zelf een stap terug zetten lijkt een klein signaal, maar dit kan voor de hond enorm veel betekenen. Voorbeeldje: afgelopen weekend moest de auto naar de garage en ik heb Coda even meegenomen. Een drukke garage, allemaal auto's, harde geluiden, vreemde mensen etc. Ze liep netjes met me mee maar was niet helemaal op haar gemak. Ze ging dus tegen me aan zitten. Prima, verder heb ik haar geen aandacht gegeven maar ze mocht wel blijven zitten. Na een paar minuten was ze het gewend en liep weer gewoon geïnteresseerd rond. Was ik op zo'n moment achteruit gestapt en haar aan gaan moedigen om zelf op onderzoek uit te gaan, had ze het niet leuk gevonden en was de spanning alleen maar meer geweest. Dan had ze haar onzekerheid ook niet overwonnen.

Zo is het eigenlijk ook met dit hondje. Je kan hem wel confronteren met z'n onzekerheid maar groot kans dat hij het dan helemaal vertikt. Waarschijnlijk had hij al niet veel met andere honden, anders had zo'n uitval van een andere hond niet zoveel indruk gemaakt. Maar als hij steun mag zoeken bij z'n baas én de andere hond wordt begeleid in de omgang met hem kunnen ze prima aan elkaar wennen lijkt me. Het klinkt niet als een hond waarvan je moet verwachten dat hij ooit vol enthousiasme zal spelen met andere honden en dat hoeft ook niet. Hier spelen ze alleen met elkaar, andere honden worden begroet en weer genegeerd. En dat is goed zo :ok:
Marco88
Zeer actief

Dan is het maar goed dat ik zeg stimuleren op een vriendelijke manier, en niet zelf een stap terug zetten, dat begreep je van mij dus verkeerd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”