Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Druk.
Moderator: moderatorteam
- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
- Aantal honden: 3
Re: Druk.
Haha bench, nog zo'n verhaal. Ze heeft zich er bij mijn neef een keer uitgegraven. Het kostte een paar hechtingen, maar dan heb je wat.
Nee, geen benches hier. Als alleen ZIT al een uitdaging is, begin ik niet aan benchtraining.
Ik doe haar wel eens ik de stal. Dat accepteerde ze prima, totdat ze begon te graven.
Een kong doet haar niets (ze eet hier ook bijzonder slecht) en als ze aangelijnd ligt, begint het geblaf.
Ik heb een hoop geprobeerd hoor, maar voor mijn eigen gemak laat ik haar gewoon naar buiten. Het is bedoeld als vakantie, ik ben hier geen hond aan het 'breken'
En jullie moeten ook niet denken dat mijn statusupdate een nieuwe schreeuw om tips is. Want ik ben inmiddels de hond aan het leren kennen in tegenstellen tot jullie want jullie kennen alleen maar mijn relaas (en ik ken ook wel meer jachthonden hoor, daar heb ik niet persé een wandeling voor nodig, alhoewel vriendelijk aangeboden)
Nee, geen benches hier. Als alleen ZIT al een uitdaging is, begin ik niet aan benchtraining.
Ik doe haar wel eens ik de stal. Dat accepteerde ze prima, totdat ze begon te graven.
Een kong doet haar niets (ze eet hier ook bijzonder slecht) en als ze aangelijnd ligt, begint het geblaf.
Ik heb een hoop geprobeerd hoor, maar voor mijn eigen gemak laat ik haar gewoon naar buiten. Het is bedoeld als vakantie, ik ben hier geen hond aan het 'breken'
En jullie moeten ook niet denken dat mijn statusupdate een nieuwe schreeuw om tips is. Want ik ben inmiddels de hond aan het leren kennen in tegenstellen tot jullie want jullie kennen alleen maar mijn relaas (en ik ken ook wel meer jachthonden hoor, daar heb ik niet persé een wandeling voor nodig, alhoewel vriendelijk aangeboden)
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- Sanchis
- Zeer actief
Ja grappig, er ligt hier op het forum echt een taboe op verstandelijk aangeboren beperkingen.
Dat ben ik in de hondentraining vaker tegen gekomen.
Als de hond het niet goed doet, ligt het aan de baas. Als kinderen het niet goed doen, oweee als je het waagt de ouders de schuld te geven!
Als de hond het niet goed doet, ligt het aan de baas. Als kinderen het niet goed doen, oweee als je het waagt de ouders de schuld te geven!
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- laura23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen. - Aantal honden: 0
ik heb een autistische hond gehad...dus sja...maar ik ben echt benieuwd! mijn hond was als jonge hond hond ook belachelijk druk maar die heb ik wel strak aangepakt. plaats is plaats en werd er desnoods naartoe gebracht, zonder ook maar iets te zeggen. 1 keer commando en daarna zonder iets te zeggen naar de mand gebracht. dat hielp echt en na een dag had hij het plaats houden door.Sanchis schreef:Ja grappig, er ligt hier op het forum echt een taboe op verstandelijk aangeboren beperkingen.
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020
Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik heb totaal geen probleem met verstandelijk beperktere honden.Sanchis schreef:Ja grappig, er ligt hier op het forum echt een taboe op verstandelijk aangeboren beperkingen.
Alleen wat je hier beschrijft is volgens mij nog steeds geen verstandelijke beperking maar totaal gebrek aan rust en daar door een enorme frustratie.
Maar ik zal je topic vanaf nu alleen volgen en mijn best doen geen reactie meer te geven.
edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 14 feb 2014 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sanchis
- Zeer actief
Ja zo werkt het bij de meeste honden.laura23 schreef: plaats is plaats en werd er desnoods naartoe gebracht, zonder ook maar iets te zeggen. 1 keer commando en daarna zonder iets te zeggen naar de mand gebracht. dat hielp echt en na een dag had hij het plaats houden door.
En bij Jessie dus niet.
Ze reageert in heel veel situaties anders dan dat ik van alle honden die ik tot nu toe (in opvang) heb gehad zouden hebben gereageerd.
En zoals Renee-uk zei
Tot die conclusie was ik zelf ook gekomen:renee-uk schreef:misschien helpt het als je eens ophoudt jessie te vergelijken met andere honden.
Daarmee bedoel ik twee dingen.Sanchis schreef: Ik denk dat ze het beste af is bij iemand die gewoon niet zoveel verwachtingen van haar heeft.
"verwachtingen" als in: trainingsmethoden die algemeen zijn, dus effectief bij 'andere' honden
en "verwachtingen" niet verwachten dat er in korte tijd veel gaat veranderen
- Sanchis
- Zeer actief
Je hebt me een erg mooi artikel gestuurd. Niets nieuws maar wel mooi. Had ik je daar nog voor bedankt?ranetje schreef:
Maar ik zal je topic vanaf nu alleen volgen en mijn best doen geen reactie meer te geven.
- laura23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen. - Aantal honden: 0
ik denk wel dat het lastig word om voor een heidewachtel iemand te vinden zonder verwachtingen, zeker omdat het energieke honden zijn die je toch ook geestelijk moe wilt hebben...en als ze loslopen dat ze dan ook wel terugkomen als je ze roept/fluit. of je moet iemand kunnen vinden waar ze het terrein niet af hoeft en waar ze haar energie op een afgesloten stuk kwijt kan...lastig hoor!Sanchis schreef:Ja zo werkt het bij de meeste honden.laura23 schreef: plaats is plaats en werd er desnoods naartoe gebracht, zonder ook maar iets te zeggen. 1 keer commando en daarna zonder iets te zeggen naar de mand gebracht. dat hielp echt en na een dag had hij het plaats houden door.
En bij Jessie dus niet.
Ze reageert in heel veel situaties anders dan dat ik van alle honden die ik tot nu toe (in opvang) heb gehad zouden hebben gereageerd.
En zoals Renee-uk zeiTot die conclusie was ik zelf ook gekomen:renee-uk schreef:misschien helpt het als je eens ophoudt jessie te vergelijken met andere honden.Daarmee bedoel ik twee dingen.Sanchis schreef: Ik denk dat ze het beste af is bij iemand die gewoon niet zoveel verwachtingen van haar heeft.
"verwachtingen" als in: trainingsmethoden die algemeen zijn, dus effectief bij 'andere' honden
en "verwachtingen" niet verwachten dat er in korte tijd veel gaat veranderen
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik hou mijn mond ook wel weer, daar word ik de laatste tijd steeds beter in gelukkig.
succes met wat je dan ook maar wil met dit hondje

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Sanchis
- Zeer actief
Als erfhond doet ze het te gek. Ze loopt hier ook het liefst de hele dag buiten. En er lag hier een dode rat op het erf waarvan ik zeker weet dat mijn collies er niet voor verantwoordelijk zijn.laura23 schreef:
ik denk wel dat het lastig word om voor een heidewachtel iemand te vinden zonder verwachtingen, zeker omdat het energieke honden zijn die je toch ook geestelijk moe wilt hebben...en als ze loslopen dat ze dan ook wel terugkomen als je ze roept/fluit. of je moet iemand kunnen vinden waar ze het terrein niet af hoeft en waar ze haar energie op een afgesloten stuk kwijt kan...lastig hoor!
Ik bedoel - er zitten heel veel goede eigenschappen in dit hondje hoor. Ze is heel lief en grappig en vrolijk en levenslustig en waaks en mooi.
Ik ben haar hier echt niet aan het afkraken, ik vind dr te gek! Maar zoals Renee al zei: vergelijk haar niet teveel met andere honden. Want het is een hele bijzondere.
- Sanchis
- Zeer actief
Dank je!renee-uk schreef:ik hou mijn mond ook wel weer, daar word ik de laatste tijd steeds beter in gelukkig.
- Sanchis
- Zeer actief
Wauw, klinkt als een Jessie in BC kostuum.Kruimel53 schreef:Klinkt heel erg als een Border Collie die ik gekend heb. Die was van een zeer ervaren BC-eigenaar die heel lang beroepshalve schapen had gewerkt met tientallen BC's en ook zij kreeg de hond niks aangeleerd. Niet dat die niet wilde, ze wilde maar al te graag, leukleukleuk werken met de mens! En het beklijfde misschien 5 minuten en daarna was het echt compleet weg en kon je weer opnieuw beginnen. En was ze exact even enthousiast en blij en werkwillig.
Die hond kon als pup al absoluut geen rust vinden. De eigenaar moest haar met een hand in de bench vasthouden wilde ze überhaupt gaan liggen, dan sliep ze even maar liet je haar los dan ging ze weer ijsberen. De truc van naar de mand brengen, en weer naar de mand brengen, en weer naar de mand brengen etc enz. leverde dagwerk op maar geen hond die ook maar enigszins het idee van op de plaats blijven snapte.
Ze heeft ritalin geprobeerd, gewoon om te kijken wat dat zou doen. En dat werkte. De hond kon met medicatie eindelijk rust vinden en slapen, en ook leek ze wat makkelijker te leren, al was onthouden nog steeds een groot probleem. Geef je ritalin aan een 'normale' hond dan wordt die daar juist heel erg druk en rusteloos van. De diagnose van de da was ADHD, met het advies om de ritalin te blijven geven. Dat heeft ze niet gedaan omdat zij prima kon leven met de hond zoals ze in haar normale doen was, en omdat de hond absoluut niet ongelukkig was met haar eigen gedrag.
Misschien ga ik het eens met mijn dierenarts overleggen, puur om de test te doen, zoals de BC eigenaar die je noemt.
Het zou een eye-opener zijn, en al helemaal voor mijn neef een manier om meer dingen te accepteren zoals ze zijn, en daarin vrede te hebben.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ik zou ook geen rust vinden als ik ineens uit m'n vertrouwde omgeving gerukt werd en met een bijna vreemde mee moest, die vervolgens ook nog de hele dag dingen van me vraagt en verwacht.
Als 1000 keer naar de mand brengen niet werkt, kan je ook eens naar je eigen aanpak kijken en niet alle schuld bij de hond leggen. Een hond die de betonnen vloer uit de stal gaat graven heeft stress, zo simpel is het!
Laat die hond überhaupt eens wennen bij je, als je haar echt een eerlijke kans wil geven, meteen met tig commando's op een "herplaatser" duiken is niet de meest efficiente manier
haar in een stal,proppen als je gefrustreerd raakt helpt ook al niet!
Ik verdwijn wel weer uit het topic, maar wilde dit toch even kwijt!
Als 1000 keer naar de mand brengen niet werkt, kan je ook eens naar je eigen aanpak kijken en niet alle schuld bij de hond leggen. Een hond die de betonnen vloer uit de stal gaat graven heeft stress, zo simpel is het!
Laat die hond überhaupt eens wennen bij je, als je haar echt een eerlijke kans wil geven, meteen met tig commando's op een "herplaatser" duiken is niet de meest efficiente manier
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Ik had met Kay al heel wat te stellen gehad dacht ik. Ik had meer verwacht van een border collie en Kay viel dus mee. Ik zag meer border collies om me heen en de meeste kon ik redelijk met Kay vergelijken. Tot vorig jaar Norah kwam. Een bc is niet per se een drukke of zenuwachtige hond. Norah reageert op elk geluid op elke beweging. Ze is niet zo makkelijk trainbaar als de gemiddelde border collie, gelukkig had ze wel het 1 en ander bij de vorige eigenaar geleerd. Maar alles gaat met een ongenuanceerde enthousiasme dat het moeilijk controleerbaar is. Zo is het wandelen aan de lijn voor haar extra moeilijk. Dat was bij Kay ook niet heel makkelijk, maar Norah snapt het wel, ze is het alleen binnen 4 meter al weer vergeten. Ik moet haar vaak herinneren en soms boos worden heeft ook niet een blijvend effect. Dit is overigens een voorbeeld van wandelen aan de lijn, maar kenmerkt zich eigenlijk in alle andere zaken die ze al kent. Nieuwe commando's aanleren, het gaat moeizaam en eigenlijk heb ik haar de afgelopen jaar en 2 maanden maar weinig aan kunnen leren(ten minste als ik het vergelijk met Kay en andere honden).
Overigens wil ik nog meegeven dat afgelopen jaar Norah zich waarschijnlijk ook wat afgesloten heeft om te leren. De laatste maanden lijkt ze zaken beter op te pakken. Zo kan ze ineens commando hop en vind dat zo'n leuk commando dat ze het ook ongevraagd steeds uitoefent. De verhuizing heeft haar dus eigenlijk helemaal niet zo goed gedaan. Ik heb haar in begin ook maar gelaten, maar zoals wel op forum is terug te vinden leek dat ook voor haar uiteindelijk niet de oplossing en sloeg ze eigenlijk best wel door. Ik ben laatst pas met haar voor eerst bij een workshop geweest. Eerder kon ik dat niet meer haar. Vorige week is ze bij ons voor eerst bij de schapen geweest. Ze leek het totaal niet meer te kennen, terwijl vorige eigenaar daar wel met haar in getraind had en het toen ook heel leuk deed. Ze leek het in een jaar dus helemaal vergeten te zijn! Dat heb ik nog nooit met een hond meegemaakt. Wel dat het iets wegzakt, maar helemaal kwijt zijn nog nooit.
Een hond die al niet echt op eten is, is sowieso moeilijk iets aan te leren. Ik heb dat met Kay ook wel ervaren (was een extreem slechte eter). Met rodyworst lukte het overigens best aardig soms. Clickeren is dan ook iets wat met Kay niet lukte, omdat clicker en met bal belonen (iets waar Kay dol op is) gewoonweg niet zo praktisch en makkelijk uitvoerbaar is. Een hond trainen op basis van voer die daar niet gemotiveerd genoeg voor is, zal niet snel leren, gewoonweg omdat niet die mate van vreugde uit het voer gehaald wordt. Ik zou zoeken naar waar deze hond wel motivatie uithaalt. (bij kay is dat iets met beweging en veel actie) Dat voergerichte kan wel bijtrekken als de hond ouder is. Kay is nu beter te belonen met voer dan tot een jaar of 3 a 4. En zoals ik inmiddels van mijn honden heb geleerd, misschien ook wel kijken voor welke oefening je hond gemotiveerd is. Kay is ook niet gemotiveerd voor zit, maar wel voor een down. Norah is niet gemotiveerd voor normale g&g oefeningen, maar wel voor abc oefeningen. Laat het leren vanuit de hond komen, laat hem eens leren vanuit wat hij al laat zien, zo heb ik Kay ook veel commando's aangeleerd, gewoon benoemen wat hij deed.Daardoor kan hij veel nutteloze commando's die soms ook best toepasbaar zijn. Het is volgens mij ook een trainingsmethode, waarvan ik niet de naam zou weten, maar die volgens mij wel een grote mate van slagen zou kunnen hebben bij deze hond.
De term ADHD staat ook weer onder druk. Ach ik zie het maar als een label voor bepaald gedrag. Ik heb een zus met ADHD maar dat niet als dusdanig zo benoemd werd. Ja ze was druk, ja ze had concentratieproblemen (en nog wat andere kenmerken), maar dat geeft ook andere mogelijkheden het is eigenlijk alleen een beschrijving van een groep kenmerken waardoor iemand zo reageerd. Ik zie het dan ook als normaal en niet als een beperking.
Overigens wil ik nog meegeven dat afgelopen jaar Norah zich waarschijnlijk ook wat afgesloten heeft om te leren. De laatste maanden lijkt ze zaken beter op te pakken. Zo kan ze ineens commando hop en vind dat zo'n leuk commando dat ze het ook ongevraagd steeds uitoefent. De verhuizing heeft haar dus eigenlijk helemaal niet zo goed gedaan. Ik heb haar in begin ook maar gelaten, maar zoals wel op forum is terug te vinden leek dat ook voor haar uiteindelijk niet de oplossing en sloeg ze eigenlijk best wel door. Ik ben laatst pas met haar voor eerst bij een workshop geweest. Eerder kon ik dat niet meer haar. Vorige week is ze bij ons voor eerst bij de schapen geweest. Ze leek het totaal niet meer te kennen, terwijl vorige eigenaar daar wel met haar in getraind had en het toen ook heel leuk deed. Ze leek het in een jaar dus helemaal vergeten te zijn! Dat heb ik nog nooit met een hond meegemaakt. Wel dat het iets wegzakt, maar helemaal kwijt zijn nog nooit.
Een hond die al niet echt op eten is, is sowieso moeilijk iets aan te leren. Ik heb dat met Kay ook wel ervaren (was een extreem slechte eter). Met rodyworst lukte het overigens best aardig soms. Clickeren is dan ook iets wat met Kay niet lukte, omdat clicker en met bal belonen (iets waar Kay dol op is) gewoonweg niet zo praktisch en makkelijk uitvoerbaar is. Een hond trainen op basis van voer die daar niet gemotiveerd genoeg voor is, zal niet snel leren, gewoonweg omdat niet die mate van vreugde uit het voer gehaald wordt. Ik zou zoeken naar waar deze hond wel motivatie uithaalt. (bij kay is dat iets met beweging en veel actie) Dat voergerichte kan wel bijtrekken als de hond ouder is. Kay is nu beter te belonen met voer dan tot een jaar of 3 a 4. En zoals ik inmiddels van mijn honden heb geleerd, misschien ook wel kijken voor welke oefening je hond gemotiveerd is. Kay is ook niet gemotiveerd voor zit, maar wel voor een down. Norah is niet gemotiveerd voor normale g&g oefeningen, maar wel voor abc oefeningen. Laat het leren vanuit de hond komen, laat hem eens leren vanuit wat hij al laat zien, zo heb ik Kay ook veel commando's aangeleerd, gewoon benoemen wat hij deed.Daardoor kan hij veel nutteloze commando's die soms ook best toepasbaar zijn. Het is volgens mij ook een trainingsmethode, waarvan ik niet de naam zou weten, maar die volgens mij wel een grote mate van slagen zou kunnen hebben bij deze hond.
De term ADHD staat ook weer onder druk. Ach ik zie het maar als een label voor bepaald gedrag. Ik heb een zus met ADHD maar dat niet als dusdanig zo benoemd werd. Ja ze was druk, ja ze had concentratieproblemen (en nog wat andere kenmerken), maar dat geeft ook andere mogelijkheden het is eigenlijk alleen een beschrijving van een groep kenmerken waardoor iemand zo reageerd. Ik zie het dan ook als normaal en niet als een beperking.

- Sanchis
- Zeer actief
Het is heel 'makkelijk' om vanuit de zijlijn allerlei commentaar te geven, zoals je doet.Lunatic schreef:Ik zou ook geen rust vinden als ik ineens uit m'n vertrouwde omgeving gerukt werd en met een bijna vreemde mee moest, die vervolgens ook nog de hele dag dingen van me vraagt en verwacht.
Laat die hond überhaupt eens wennen bij je, als je haar echt een eerlijke kans wil geven, meteen met tig commando's op een "herplaatser" duiken is niet de meest efficiente manierhaar in een stal,proppen als je gefrustreerd raakt helpt ook al niet!
Geef je teveel activiteit, dan "duik ik ineens met tig commando's erop" (zit was al lastig, dus de rest heb ik gelaten. tis is dus 1)
Doe ik het niet, dan moet ik haar "geestelijke uitdaging geven"
Want het is immers een werkhond.
Een bench is volledig geaccepteerd maar een hond in een stal laten overnachten om een prikkelarme omgeving te bieden, en er wordt me ineens verweten dat ik "haar in een stal prop omdat ik gefrustreerd raak". Terwijl het een ruimte is die groter is dan de gemiddelde huiskamer en waar de honden allemaal graag zijn.
"Even rustig laten wennen" zeg je, maar ik moet ook werken aan rust en regelmaat en voorkomen dat mijn huisraad wordt afgebroken en tegelijkertijd structuur geven en
en en en .. EN.
De beste stuurlui staan aan wal, blijkt weer eens.
Hoor eens, ik raak helemaal niet gefrustreerd. Ik ben wel wat gewend en het is mijn hond niet, ze is hier naar volledige tevredenheid van mij en ze is hier tijdelijk. Niet erg ingrediënten om gefrustreerd te raken. Ze overnacht in de stal zonder morren en dat heb ik besloten omdat ze daar helemaal geen kwaad kan en ik dus ook niet allerlei regels op hoef te leggen. Als ze dan besluit om de betonnen vloer eruit te krabben, dan schrik ik daarvan maar link de stress die ze ervaart niet direct aan de ruimte, omdat ze er nog steeds graag is.
Ik leg geen schuld bij de hond, ik ben alleen wel op zoek naar een manier om deze hond te bieden wat ze nodig heeft.
Ben blij dat je weg bent uit het topic, maar hoop met dit bericht toch dat je inziet dat je een hoop negativiteit op me projecteert waar ikzelf weinig mee te maken heb.
-
j.werkman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Heidewachtel
Herman is mijn heidewachtel, wat je beschrijft is een heidewachtel van 1,5 jaar en baasjes die opvoeden en aan willen leren. Ik heb weinig verstand van opvoeden, trainen en cursussen enzo. Dat is jammer, maar ik ben er niet geschikt voor. Waar ik wel geschikt voor ben is samenwerken, tegemoet komen aan wat het beestje nodig heeft en aangeven wat ik graag wil.Commando's geef ik zelden, wel aanwijzingen, vaak zonder woorden. Het is een manier van leven zeg maar. Heidewachtels lijken het samenwerken te hebben uitgevonden. Maar ja, dit ging van pup af aan, dat is gemakkelijker dan op deze leeftijd de hond telaten weten dat je het anders gaat doen. Toen hij heel jong was en niet kon stoppen, deed ik er zonder iets te zeggen een lijntje aan en hield hem vast terwijl ik ging lezen of gewoon even met de ogen dicht nietsen, zodra ik voelde dat het drukke afnam, liet ik het lijntje los en ging hij ergens liggen. Hij was later vaak al blij als ik in die situaties het lijntje eraan deed.
Ik kreeg uit de omgeving wel eens het advies om hem meer met commando's te laten gehoorzamen, maar ik kan dat niet, ik kan er niet tegen als iemand mij gehoorzamen moet.
En hoe het kan weet ik niet, maar ik heb een Herman die eigenlijk haast altijd doet wat ik graag wil en ik doe haast altijd wat hij graag wil.
Vaak is het toch een wisselwerking tussen baas en hond en volgens mij, als er iets niet naar wens gaat, moet het initiatief voor een andere aanpak dan toch uitgaan van de baas, of de hond nu een beetje afwijkt of niet.
En vaak is het ook zo dat een baas meer wil dan mogelijk is op een bepaald moment. Niet druk zijn op 1,5 jaar is voor een heidewachtel teveel gevraagd, iets rustiger worden ze wel als ze 4jaar of ouder zijn.
En in een stal, kan natuurlijk wel, maar voor een heidewachtel is het dan toch het mooiste als de baas daar ook verblijft.
Ik vind overigens je reacties naar de forumleden niet tof. Ze hebben je verhalen gelezen zoals jij die gepresenteerd hebt en reageren vanuit wat zij aan ervaring en kennis in huis hebben met de bedoeling te ondersteunen of te helpen. Jouw antwoord is eigenlijk steeds dat zij geen benul hebben waar ze het over hebben en dat je zelf met jouw kennis en ervaring het toch beter weet. Eigenlijk schiet je in de verdediging, terwijl niemand je aanvalt, maar wel suggesties e,d, doet.
Nou stel ik me hier nogal kwetsbaar op, als je mij van dom geleuter wilt beschuldigen, of beste stuurlui...,dan ga je gang, ik heb er niet veel kaas van gegeten, wel meerdere honden gehad, dat wel.
Ik kreeg uit de omgeving wel eens het advies om hem meer met commando's te laten gehoorzamen, maar ik kan dat niet, ik kan er niet tegen als iemand mij gehoorzamen moet.
En hoe het kan weet ik niet, maar ik heb een Herman die eigenlijk haast altijd doet wat ik graag wil en ik doe haast altijd wat hij graag wil.
Vaak is het toch een wisselwerking tussen baas en hond en volgens mij, als er iets niet naar wens gaat, moet het initiatief voor een andere aanpak dan toch uitgaan van de baas, of de hond nu een beetje afwijkt of niet.
En vaak is het ook zo dat een baas meer wil dan mogelijk is op een bepaald moment. Niet druk zijn op 1,5 jaar is voor een heidewachtel teveel gevraagd, iets rustiger worden ze wel als ze 4jaar of ouder zijn.
En in een stal, kan natuurlijk wel, maar voor een heidewachtel is het dan toch het mooiste als de baas daar ook verblijft.
Ik vind overigens je reacties naar de forumleden niet tof. Ze hebben je verhalen gelezen zoals jij die gepresenteerd hebt en reageren vanuit wat zij aan ervaring en kennis in huis hebben met de bedoeling te ondersteunen of te helpen. Jouw antwoord is eigenlijk steeds dat zij geen benul hebben waar ze het over hebben en dat je zelf met jouw kennis en ervaring het toch beter weet. Eigenlijk schiet je in de verdediging, terwijl niemand je aanvalt, maar wel suggesties e,d, doet.
Nou stel ik me hier nogal kwetsbaar op, als je mij van dom geleuter wilt beschuldigen, of beste stuurlui...,dan ga je gang, ik heb er niet veel kaas van gegeten, wel meerdere honden gehad, dat wel.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
wat een mooi duidelijk verhaal, als ik ts was zou ik dit een paar keer heel goed doorlezenj.werkman schreef:Herman is mijn heidewachtel, wat je beschrijft is een heidewachtel van 1,5 jaar en baasjes die opvoeden en aan willen leren. Ik heb weinig verstand van opvoeden, trainen en cursussen enzo. Dat is jammer, maar ik ben er niet geschikt voor. Waar ik wel geschikt voor ben is samenwerken, tegemoet komen aan wat het beestje nodig heeft en aangeven wat ik graag wil.Commando's geef ik zelden, wel aanwijzingen, vaak zonder woorden. Het is een manier van leven zeg maar. Heidewachtels lijken het samenwerken te hebben uitgevonden. Maar ja, dit ging van pup af aan, dat is gemakkelijker dan op deze leeftijd de hond telaten weten dat je het anders gaat doen. Toen hij heel jong was en niet kon stoppen, deed ik er zonder iets te zeggen een lijntje aan en hield hem vast terwijl ik ging lezen of gewoon even met de ogen dicht nietsen, zodra ik voelde dat het drukke afnam, liet ik het lijntje los en ging hij ergens liggen. Hij was later vaak al blij als ik in die situaties het lijntje eraan deed.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- gyanty
- Zeer actief
Persoonlijk vraag ik mij ten zeerste af of deze korte time oud in belang van de hond is. Het is vooral in belang van de eigenlijke baas. Daar is niks mis mee. Maar zou het zou erg zijn dat de hond herplaatst moet worden omdat de eigenlijke eigenaar hem gewoonweg niet aan kan.
Denk je echt dat je in een paar weken het verschil kan maken met die hond? Ik heb al een hoop gedaan met betrekking tot opvang, maar in zulk soort situatie heb ik nooit de illusie gehad dat ik in een paar week de hond kon veranderen en dat lijkt hier toch de bedoeling te zijn.
Die hond is jong, maar moet rustig zijn. Al zal de hond ADHD hebben, daar kan heel goed mee geleefd worden. Ja met concentratieproblemen en al. Bepaalde zaken moet je anders aanpakken. Je moet ze niet verplichten om te blijven zitten, maar ook niet als een kip zonder kop haar gang maar laten gaan. Ze heeft die activiteit nodig om normaal te kunnen functioneren. Korte momenten van concentratie kun je waarschijnlijk beter belonen met haar volledig even gek te laten doen. Geen grotere beloning voor iemand met ADHD of die gewoonweg druk is. Niet willen dwingen die rust erin te krijgen, maar ook hun eigenschap kunnen waarderen (en dat is iets anders dan een baas die de lat minder hoog willen leggen).
Ja sommige mensen waarderen zo'n supergek dier echt! Niet altijd maar alles willen onderdrukken met medicatie, want dat heeft wel degelijk ook nadelige gevolgen. Het is namelijk niet alleen het onderdrukken van de 'ADHD' verschijnselen. Gek genoeg dat veel volwassen namelijk ook niet aan de ritalin blijven......
Tuurlijk kan je die hond wel iets leren. Probeer eens zaken als beheersingsoefeningen (op zeer laag niveau). Probeer eens ABC (met name misschien de balans en coordinatieoefeningen). Probeer eens iets anders. Misschien is behendigheid of dogdance(al betwijfel ik dezen laatste) wel meer waar deze hond zijn draai kan vinden. Ga eens mee in de hond, in plaats van dat de hond zo veel mee moet in wat de baas wil. Is zit echt de essentie van rust, of kan dat ook in een lig of blijven staan of in ieder geval een meter bij jou vandaan blijven? Ik bedoel maar, denk eens buiten de standaard.... Moet het per se in de mand, of mag ze ook gewoon ergens rustig gaan liggen of misschien gewoonweg wel ergens rustig mee bezig zijn?
Er is zo'n mooi boekje: omdenken. Kom eens buiten de lijntjes! Dit is een mooi voorbeeld van dat je opvoeding en training aan de hond moet aanpassen. Een jachthond kan ook ongeschikt zijn voor jacht, zoals zelfs een border collie uit werklijn ongeschikt voor schapendrijven kan zijn.
Denk je echt dat je in een paar weken het verschil kan maken met die hond? Ik heb al een hoop gedaan met betrekking tot opvang, maar in zulk soort situatie heb ik nooit de illusie gehad dat ik in een paar week de hond kon veranderen en dat lijkt hier toch de bedoeling te zijn.
Die hond is jong, maar moet rustig zijn. Al zal de hond ADHD hebben, daar kan heel goed mee geleefd worden. Ja met concentratieproblemen en al. Bepaalde zaken moet je anders aanpakken. Je moet ze niet verplichten om te blijven zitten, maar ook niet als een kip zonder kop haar gang maar laten gaan. Ze heeft die activiteit nodig om normaal te kunnen functioneren. Korte momenten van concentratie kun je waarschijnlijk beter belonen met haar volledig even gek te laten doen. Geen grotere beloning voor iemand met ADHD of die gewoonweg druk is. Niet willen dwingen die rust erin te krijgen, maar ook hun eigenschap kunnen waarderen (en dat is iets anders dan een baas die de lat minder hoog willen leggen).
Ja sommige mensen waarderen zo'n supergek dier echt! Niet altijd maar alles willen onderdrukken met medicatie, want dat heeft wel degelijk ook nadelige gevolgen. Het is namelijk niet alleen het onderdrukken van de 'ADHD' verschijnselen. Gek genoeg dat veel volwassen namelijk ook niet aan de ritalin blijven......
Tuurlijk kan je die hond wel iets leren. Probeer eens zaken als beheersingsoefeningen (op zeer laag niveau). Probeer eens ABC (met name misschien de balans en coordinatieoefeningen). Probeer eens iets anders. Misschien is behendigheid of dogdance(al betwijfel ik dezen laatste) wel meer waar deze hond zijn draai kan vinden. Ga eens mee in de hond, in plaats van dat de hond zo veel mee moet in wat de baas wil. Is zit echt de essentie van rust, of kan dat ook in een lig of blijven staan of in ieder geval een meter bij jou vandaan blijven? Ik bedoel maar, denk eens buiten de standaard.... Moet het per se in de mand, of mag ze ook gewoon ergens rustig gaan liggen of misschien gewoonweg wel ergens rustig mee bezig zijn?
Er is zo'n mooi boekje: omdenken. Kom eens buiten de lijntjes! Dit is een mooi voorbeeld van dat je opvoeding en training aan de hond moet aanpassen. Een jachthond kan ook ongeschikt zijn voor jacht, zoals zelfs een border collie uit werklijn ongeschikt voor schapendrijven kan zijn.

- gyanty
- Zeer actief
En dan nog. Ik heb een uitgebreid consult toen gehad en de bach bloesem zijn helemaal op maat gemaakt toen voor Norah. Zelfs die persoon zei tegen mij dat de hond feitelijk niet zou veranderen. Het ondersteunt hoogstens bij bepaalde gevoelens en emoties die het voor de hond moeilijk maken, maar de hond blijft de hond, het aard van het beestje verander je niet. Een drukke hond wordt niet minder druk, een nerveuze hond kan hoogstens beter zelf omgaan met prikkels. Bij Norah heeft het uiteindelijk totaal niks gedaan. (en ik weet wel gevallen waarbij bach bloesem voor bepaalde problemen wel degelijk hebben geholpen hoor)Tara schreef:Daar ga je geen Rescue Remedy voor geven, als je Bachremedies in wilt zetten, laat dan ook een remedie op maat voorschrijven.Heavy schreef:Ik geloof zeker dat ADHD honden bestaan , heb je al eens Bach Rescue geprobeerd ter ondersteuning van de nieuwe indrukken omgeving?

-
korthaar
- Zeer actief
Vind het een goed verhaal J. Werkman, heb het met plezier / interesse gelezen.j.werkman schreef:Herman is mijn heidewachtel, wat je beschrijft is een heidewachtel van 1,5 jaar en baasjes die opvoeden en aan willen leren. Ik heb weinig verstand van opvoeden, trainen en cursussen enzo. Dat is jammer, maar ik ben er niet geschikt voor. Waar ik wel geschikt voor ben is samenwerken, tegemoet komen aan wat het beestje nodig heeft en aangeven wat ik graag wil.Commando's geef ik zelden, wel aanwijzingen, vaak zonder woorden. Het is een manier van leven zeg maar. Heidewachtels lijken het samenwerken te hebben uitgevonden. Maar ja, dit ging van pup af aan, dat is gemakkelijker dan op deze leeftijd de hond telaten weten dat je het anders gaat doen. Toen hij heel jong was en niet kon stoppen, deed ik er zonder iets te zeggen een lijntje aan en hield hem vast terwijl ik ging lezen of gewoon even met de ogen dicht nietsen, zodra ik voelde dat het drukke afnam, liet ik het lijntje los en ging hij ergens liggen. Hij was later vaak al blij als ik in die situaties het lijntje eraan deed.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Je hebt, hoe dan ook, wel goed in de gaten dat opvoeden en trainen heel verschillende zaken zijnj.werkman schreef:Ik heb weinig verstand van opvoeden, trainen en cursussen enzo.
Goed stukje hoor
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
krissie20
- Vaste gebruiker
Jammer dat het je niet gelukt is de hond te veranderden. Ik volg het topic al sinds het begin en had graag gelezen dat het was gelukt. Echter het verbaasd me ook niet aangezien mijn ervaring is dat een hond een aantal maanden tot een half jaar nodig heeft om aan een nieuwe omgeving te wennen. Volgens mij is het ook zo dat je eerst een band moet opbouwen met een hond voor je met ze kunt samenwerken (zeker in zo'n extreem geval als dit). Ik hoop van harte dat het hondje een fijne plek gaat vinden en hoop dat je ons, ondanks de negatieve reacties, op de hoogte houdt van wat er met de hond gaat gebeuren. 
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Ik had in een week geen verandering verwacht en verergering van gedrag zou ik ook niet gek vinden in een nieuwe omgeving. In een week kun je een hond niet volledig leren kennen en evenmin besluiten dat er dan wel iets mis met de hond moet zijn. Ik vind het een beperking als je naar een hond kijkt als een dier met een stoornis of beperking en niet kijkt naar mogelijkheden om opvoeding / training bij het dier aan te laten sluiten. Jij, TS, hebt besloten dat het beestje beperkt is. Jij hebt besloten dat alle reguliere mogelijkheden uitgesloten zijn. Je geeft ook nog gelijk even een sneer aan alle mensen die hier suggesties doen, je weet wel, omdat je er misschien wel iets mee zou kunnen. Of niet, daarom zijn het ook suggesties. Wat je er wel of niet mee doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar alle goedbedoelde adviezen als dom en onbenullig af doen (want je weet het immers zelf toch zeker vele malen beter) vind ik dan weer een vervelende reactie.
Overigens klinkt het voor mij vooral als een gestresste, overprikkelde hond en ik zou nog steeds duidelijke rust momenten bieden. Sommige honden zijn daar nou eenmaal bij gebaat. Of jessie daar een van is weet je pas als je het probeert.
Overigens klinkt het voor mij vooral als een gestresste, overprikkelde hond en ik zou nog steeds duidelijke rust momenten bieden. Sommige honden zijn daar nou eenmaal bij gebaat. Of jessie daar een van is weet je pas als je het probeert.
-
Pino01
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Vanaf pup af aan viel ze al op. Heel ongedurig, reageert op alles wat ze ziet, zolang je prikkels blijft geven, blijft ze gaan. Vanaf pup van aan is de hond ongeveer ieder weekend mee geweest naar zn vriendin, maar bij vriendin thuis breekt ze de boel af en ze moet er inmiddels aangelijnd in huis zijn. Anders rent ze door de vesterbanken, staat pontificaal op het aanrecht als ze de kans krijgt etc.
Bij mijn neef thuis is de hond redelijk rustig maar hij krijgt dit bij zijn vriendin dus niet voor elkaar. Ook omdat de hond zich bemoeid met iedere interactie ook al wordt ze consequent gecorrigeerd.
Dit staat in de opening. Als de hond bij je neef thuis redelijk rustig is dan lokt me niets mis met de hond. Bij zijn vriendin gaat het mis. Het lijkt erop dat de hond dan geen aandacht krijgt en dan maar aandacht gaat vragen. Negatieve aandacht is ook aandacht. Het hondje kan misschien wel niet de slimste zijn maar ik denk dat er meer naar de hond gekeken moet worden en niet wat er tegenwoordig verwacht wordt van een hond op cursus. En als het echt niet anders kan zou ik toch medicatie proberen.
Bij mijn neef thuis is de hond redelijk rustig maar hij krijgt dit bij zijn vriendin dus niet voor elkaar. Ook omdat de hond zich bemoeid met iedere interactie ook al wordt ze consequent gecorrigeerd.
Dit staat in de opening. Als de hond bij je neef thuis redelijk rustig is dan lokt me niets mis met de hond. Bij zijn vriendin gaat het mis. Het lijkt erop dat de hond dan geen aandacht krijgt en dan maar aandacht gaat vragen. Negatieve aandacht is ook aandacht. Het hondje kan misschien wel niet de slimste zijn maar ik denk dat er meer naar de hond gekeken moet worden en niet wat er tegenwoordig verwacht wordt van een hond op cursus. En als het echt niet anders kan zou ik toch medicatie proberen.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Vind het toch wel als een abnormale hond klinken zoals het gedrag wordt beschreven. Vrij storend dat er blijvend adviezen worden gegeven over dat de TS de hond rust moet geven en niet zoveel moet vragen van de hond. Jessie hoeft daar dus helemaal niks en als ze eens aan de slag gaat met een doodnormale oefening als 'zit' dan zou ze er al teveel druk op leggen. Are you serious?
Het beestje hoeft daar volgens mij helemaal niks, slaapt in een prikkelarme omgeving(stal), krijgt geen commando's of opdrachten onder dwang, mag op haar eigen tempo lekker over het terrein schooieren enz enz. Wat moet ze dan doen? Het beest hele dagen opsluiten om haar rust te geven? Vastleggen en bench zijn geen optie.
Heb al heel wat mensen met hun hond geholpen(van angst, deemoedsplassen tot agressie), maar dit klinkt niet normaal. Vind het nobel dat ze Jessie zo haar vrijheid geeft en haar neef daardoor een adempauze geeft. Heb al 3 herplaatsers gehad die aardig ontspoort waren, maar moet er niet aan denken om een hond als Jessie in huis te halen. Misschien iets voor mensen met een groot afgezet terrein waar ze heel de dag buiten kan rondscharrelen?
Het beestje hoeft daar volgens mij helemaal niks, slaapt in een prikkelarme omgeving(stal), krijgt geen commando's of opdrachten onder dwang, mag op haar eigen tempo lekker over het terrein schooieren enz enz. Wat moet ze dan doen? Het beest hele dagen opsluiten om haar rust te geven? Vastleggen en bench zijn geen optie.
Heb al heel wat mensen met hun hond geholpen(van angst, deemoedsplassen tot agressie), maar dit klinkt niet normaal. Vind het nobel dat ze Jessie zo haar vrijheid geeft en haar neef daardoor een adempauze geeft. Heb al 3 herplaatsers gehad die aardig ontspoort waren, maar moet er niet aan denken om een hond als Jessie in huis te halen. Misschien iets voor mensen met een groot afgezet terrein waar ze heel de dag buiten kan rondscharrelen?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Lezen is een kunst.Hippo schreef:Vind het toch wel als een abnormale hond klinken zoals het gedrag wordt beschreven. Vrij storend dat er blijvend adviezen worden gegeven over dat de TS de hond rust moet geven en niet zoveel moet vragen van de hond. Jessie hoeft daar dus helemaal niks en als ze eens aan de slag gaat met een doodnormale oefening als 'zit' dan zou ze er al teveel druk op leggen. Are you serious?
Als ik het hier thuis kon regelen zou ik haar zo komen halen.
-
korthaar
- Zeer actief
Jij vat 'm Ranetjeranetje schreef:Lezen is een kunst.Hippo schreef:Vind het toch wel als een abnormale hond klinken zoals het gedrag wordt beschreven. Vrij storend dat er blijvend adviezen worden gegeven over dat de TS de hond rust moet geven en niet zoveel moet vragen van de hond. Jessie hoeft daar dus helemaal niks en als ze eens aan de slag gaat met een doodnormale oefening als 'zit' dan zou ze er al teveel druk op leggen. Are you serious?
Dit zijn in potentie de beste werkhonden.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Idd. Ik lees nog steeds niks raars aan die hond maar t zal wel aan mij liggenranetje schreef:Lezen is een kunst.Hippo schreef:Vind het toch wel als een abnormale hond klinken zoals het gedrag wordt beschreven. Vrij storend dat er blijvend adviezen worden gegeven over dat de TS de hond rust moet geven en niet zoveel moet vragen van de hond. Jessie hoeft daar dus helemaal niks en als ze eens aan de slag gaat met een doodnormale oefening als 'zit' dan zou ze er al teveel druk op leggen. Are you serious?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Maar een hond rust geven en een hond de hele dag z'n gang maar laten gaan met scharrelen op het erf, is toch niet hetzelfde? Voor mij betekent dat laatste een hond die maar bezig BLIJFT in z'n koppie. Terwijl je een hond ook gewoon, zoals j.werkman al eerder beschreef, aan een touwtje kan doen en ermee kan gaan zitten zodat hij op zeker moment ECHT rust krijgt omdat er simpelweg geen mogelijkheid meer is tot af laten leiden door ronddwarrelende blaadjes en muizenholletjes en en en en en.Hippo schreef:Vind het toch wel als een abnormale hond klinken zoals het gedrag wordt beschreven. Vrij storend dat er blijvend adviezen worden gegeven over dat de TS de hond rust moet geven en niet zoveel moet vragen van de hond. Jessie hoeft daar dus helemaal niks en als ze eens aan de slag gaat met een doodnormale oefening als 'zit' dan zou ze er al teveel druk op leggen. Are you serious?
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik heb t idee dat sommigen niet begrijpen wat rust inhoud. Dat is niet niets doen....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Nou ja precies. Niemand die hier zegt dat je vooral de hele dag niks moet doen met de hond. Er wordt alleen gezegd dat naast mentale en fysieke voldoening duidelijke rustmomenten de onrust bij een hond weg kunnen halen. Daarnaast lijkt trainen vanuit rust mij voor iedere hond een must om effectief te kunnen trainen.malinois schreef:Ik heb t idee dat sommigen niet begrijpen wat rust inhoud. Dat is niet niets doen....