Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Felheid teefje

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

RSWN

Felheid teefje

Ongelezen bericht door RSWN »

Mijn hondje Lola van 1 jaar oud, een allegaartje van diverse terriërs, kan erg fel zijn in haar spel.
Hoewel slechts 30cm groot is ze vaak grotere honden de baas. Ze wil ook graag de baas zijn.
Lola is erg snel, vrolijk, speels, enthousiast en totaal niet bang. Al met al een heel leuk beest, een schattig snoetje maar:

- Lola ziet in kleine, aangelijnde hondjes een speelkameraad die ze kan uitdagen tot spelen door erop af te duiken en dan al blaffend rondjes rennen rondom hond en baas
- Lola kan in haar spel soms te ver gaan door te fanatiek te stoeien. Hangen in de vacht, schudden, stok afpakken en dan wegrennen

Gelukkig luistert ze goed en doet ze alles voor een stukje worst of kip dus dan kan ik haar meestal wel weghalen uit de situatie. Soms lukt het niet ('independence day') en dan haal ik haar weg door haar aan te lijnen.

Mijn vragen:

is dit de leeftijd en gaat dit met wat begeleiding/correcties van mijn zijde over? Oftewel; gaat dit scherpe randje eraf?
is dit typisch terriër gedrag? hoort dit bij teefjes? (ik ben opgegroeid met zeer gehoorzame, dienstige border collies)
hoe kan ik het beste reageren in dergelijke situaties?

Dank!
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Felheid teefje

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik denk dat je de situatie beter kunt voorkomen dan op het moment supreme nog gaan ingrijpen.
Ik zou haar dus zelf aanlijnen voor ze de kans krijgt om rondjes rond baasje en hond te rennen.

Met een gelijkwaardig speelkameraadje zou ik haar overigens wel laten spelen als beide partijen dat leuk vinden en dat goed gaat.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marco88 »

zo te horen heb je een overmoedige puber :D
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

ik zou het ook voorkomen zodat geen zelf belonend gedrag gaat worden.
Laatst gewijzigd door Lizzie. op 19 feb 2014 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ik herken het van Gizmo in zijn jonge jaren. Voor mij wel echt terriergedrag. Leeftijd helpt natuurlijk ook!
eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Ik herken dit ook van Sammie. Bij sommige grote honden doet ze dit echter ook.
Het kan best zijn dat er terriër in Sam zit (we weten de kruising niet), dit zou me niets verbazen. Maar of het terriër-eigen is weet ik niet.
Wat ze ook heel erg heeft is dat ze héél veel lawaai maakt tijdens het spelen (lees: grommen).
Maargoed wat ik doe is gewoon ogen op stokjes hebben en zorgen dat ik tijdens het loslopen/wandelen heel leuk ben en haar om de zoveel meter weer bij me roep en haar wat lekkers geef. Zodra ik een andere hond/persoon zie (fietsers en wandelaars vindt ze ook fantastisch) lijn ik haar direct aan.
Dus inderdaad probeer het voor te zijn. Mijn ervaring is dat als ik te laat ben en ze eenmaal in deze 'staat' is, je dit niet meer kan corrigeren. Als de andere hond het niet leuk vindt dat krijgt ze wel een snauw.
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Border collies zijn vaak niet heel enthousiaste honde naar vreemde honden, maar wat ik lees is dat je hondje gewoon een sociaal ietwat overmoedig jong ding is wat graag met andere hondjes speelt. Niet perse iets van teven of terriërs
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tja, ze is Terriër én teef. Terriërs zijn gewoon felle donders en teef in het Engels is niet voor niets bitch :mrgreen:

Ik zou haar gedrag eens goed bekijken en analyseren. Want je schrijft dat ze vaak de baas is, maar uit je verhaal lees ik geen echt dominante teef. Eerder een teef die aan het uitproberen is terwijl ze feitelijk niet zo dominant is. Ik zou haar toch van te voren aanlijnen bij honden waarvan je weet dat ze tekeer gaat. Dan ben je het gedrag voor en kun je wat aandachtsoefeningen doen terwijl jullie de hond passeren. Leren om ook gewoon honden te kunnen negeren is niet verkeerd op die leeftijd :ok:
RSWN

Ongelezen bericht door RSWN »

Dank voor de reacties.
Ik denk dat jullie gelijk hebben, ik heb een 'overmoedig-enthousiast-jong-puberend-hormonen-hondje' : )

Situatie inschatten, op tijd aanlijnen en een zak vol worst werkt goed.
Een extra fietsrondje, thuis spelen en dan hard 'au-au', 'zachtjes' zeggen, balletje gooien werkt ook.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Mika is 7 en wil nog steeds op die manier spelen :schrik:
Dat mag niet van mij bij vreemde honden, ik vind het een beetje aso. Ze kan ook een hond heel erg laten schrikken als ze er ineens op af stormt en keihard in zijn oor blaft. Ook het pitsen in de bil of staart word niet altijd gewaardeerd :F:
Dus Mika mag dat fijn doen bij Gol, die is het wel gewend en beukt ook lekker terug.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”