Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Oppashond trekt enorm aan de lijn
Moderator: moderatorteam
- maryonee
- Vaste gebruiker
Oppashond trekt enorm aan de lijn
Omdat zijn baas plotseling in het ziekenhuis is opgenomen passen we nu met een paar buren op zijn huis en zijn hond. De hond is in het huis achtergebleven omdat geen van ons de hond zelf in huis kon nemen, we zijn 4-5x per dag bij hem en verzorgen hem en het huis en houden hem gezelschap. Ik ben vooral degene die met hem wandelt omdat de andere buren bang zijn dat ze hem niet aankunnen. Het is een driejarige kruising pitbull die nogal assertief is naar andere honden. Hij is niet agressief, maar alleen zijn eigen baas heeft hem echt onder controle en de anderen zijn wat onzeker als ze met hem lopen dus ik heb die taak maar op me genomen. Ik kan hem wel aan en een kleine discussie tussen hem en mij over wie de baas is heb ik al gewonnen dus dat gaat allemaal wel goed. Alleen hij trekt enorm aan de lijn zodra hij wat ziet of ruikt. Dan is hij zo gefocust dat hij nergens meer op let behalve op dat wat hij ziet en dan is het echt een tank die je in bedwang moet zien te houden.
De verwachting is dat zijn baasje over een week weer thuis komt, dus ik heb weinig illusies dat ik de hond in een weekje helemaal braaf aan de lijn naast me laat lopen. Maar het zou toch wel prettig zijn om 'normaal' met hem te kunnen lopen. Als hij trekt, geef ik hem niet zijn zin (ik stop, wacht tot hij stopt met trekken, bij me komt en daarna gaan we pas verder) en als hij braaf met een slappe lijn naast me loopt beloon ik hem. Wanneer hij focust op iets dan leid ik hem af en laat hem eerst bij me komen en moet hij zitten totdat ik zeg dat we verder lopen. Dat werkt allemaal wel maar het komt er op neer dat ik tijdens een wandeling dus continu aan het corrigeren ben. En dat is voor hond en mij niet echt leuk wandelen. Heeft iemand tips hoe ik op een snelle manier de wandelingen iets makkelijker en vooral leuker kan maken? Het is ook een stukje enthousiasme van de hond, als we gaan wandelen is hij zo blij dat hij alle kanten wel op wil vliegen. Ik loop 4x per dag met hem en ook best wel lange stukken, maar loslaten kan niet, daarvoor ken ik de hond niet voldoende en ik wil geen risico lopen dat hij achter iets aan gaat, onder een auto komt of in een aanvaring met een andere hond terechtkomt. Dus het is ook nog eens een brok energie wat ik aan de lijn heb en die energie kan hij nu niet voldoende kwijt.
De verwachting is dat zijn baasje over een week weer thuis komt, dus ik heb weinig illusies dat ik de hond in een weekje helemaal braaf aan de lijn naast me laat lopen. Maar het zou toch wel prettig zijn om 'normaal' met hem te kunnen lopen. Als hij trekt, geef ik hem niet zijn zin (ik stop, wacht tot hij stopt met trekken, bij me komt en daarna gaan we pas verder) en als hij braaf met een slappe lijn naast me loopt beloon ik hem. Wanneer hij focust op iets dan leid ik hem af en laat hem eerst bij me komen en moet hij zitten totdat ik zeg dat we verder lopen. Dat werkt allemaal wel maar het komt er op neer dat ik tijdens een wandeling dus continu aan het corrigeren ben. En dat is voor hond en mij niet echt leuk wandelen. Heeft iemand tips hoe ik op een snelle manier de wandelingen iets makkelijker en vooral leuker kan maken? Het is ook een stukje enthousiasme van de hond, als we gaan wandelen is hij zo blij dat hij alle kanten wel op wil vliegen. Ik loop 4x per dag met hem en ook best wel lange stukken, maar loslaten kan niet, daarvoor ken ik de hond niet voldoende en ik wil geen risico lopen dat hij achter iets aan gaat, onder een auto komt of in een aanvaring met een andere hond terechtkomt. Dus het is ook nog eens een brok energie wat ik aan de lijn heb en die energie kan hij nu niet voldoende kwijt.
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
- Aantal honden: 1
Re: Oppashond trekt enorm aan de lijn
Wat zou jij doen als je hele dagen alleen zit en 4 of 5 keer per dag uitgelaten word. Niet los kunt....
Nala hier heeft het tien dagen met korte rondjes moeten doen omdat ik echt heel ziek was nou die brak ook de tent af hoor.
En binnen een week het trekken afleren wat waarschijnlijk gewoon gewoonte is, is echt een illusie.
Even doorzetten en hopen dat de baas snel zelf weer kan lopen.
Wel super dat jullie dit voor hem willen doen!!
Nala hier heeft het tien dagen met korte rondjes moeten doen omdat ik echt heel ziek was nou die brak ook de tent af hoor.
En binnen een week het trekken afleren wat waarschijnlijk gewoon gewoonte is, is echt een illusie.
Even doorzetten en hopen dat de baas snel zelf weer kan lopen.
Wel super dat jullie dit voor hem willen doen!!
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
-
M@rleen
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Zoals je het nu doet, zou ik het volhouden.
Je geeft hem de mogelijkheid om te leren hoe het wel moet, zonder hem te straffen.
Als ik een buurhond uitlaat die trekt, sta ik ook stil tot er een slappe lijn is.
Ik geef dan overigens geen commando tot iets, omdat ik dat in principe alleen doe als ik zeker weet dat het opgevolgd wordt. En aangezien een buurhond bij mij niet los gaat, is de riem voldoende.
Wat fijn voor de buurman overigens, dat jullie samen voor zijn huis en hond zorgen
Je geeft hem de mogelijkheid om te leren hoe het wel moet, zonder hem te straffen.
Als ik een buurhond uitlaat die trekt, sta ik ook stil tot er een slappe lijn is.
Ik geef dan overigens geen commando tot iets, omdat ik dat in principe alleen doe als ik zeker weet dat het opgevolgd wordt. En aangezien een buurhond bij mij niet los gaat, is de riem voldoende.
Wat fijn voor de buurman overigens, dat jullie samen voor zijn huis en hond zorgen
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Zoiets denk ik ookM@rleen schreef:Zoals je het nu doet, zou ik het volhouden.
"hang in there" het is maar tijdelijk.
Maar, vooral dat laatste!!! SUPER dat jullie dit willen doen voor buur!
Wellicht kun je de hond thuis ook wat geestelijke uitdaging geven in de vorm van Hersenwerk? Daar is een FB- pagina en website over. Dat kun je best heel simpel aanpakken met huis-tuin- en keuken dingen.
Niet dat hij dan minder trekt
Suzanne
- dagmar88
- Zeer actief
Zou er een halti of gentle leader om hangen. Baas zal vast niet in één keer weer op krachten zijn, dus ook voor hem handig.maryonee schreef:Heeft iemand tips hoe ik op een snelle manier de wandelingen iets makkelijker en vooral leuker kan maken? Het is ook een stukje enthousiasme van de hond, als we gaan wandelen is hij zo blij dat hij alle kanten wel op wil vliegen. Ik loop 4x per dag met hem en ook best wel lange stukken, maar loslaten kan niet, daarvoor ken ik de hond niet voldoende en ik wil geen risico lopen dat hij achter iets aan gaat, onder een auto komt of in een aanvaring met een andere hond terechtkomt. Dus het is ook nog eens een brok energie wat ik aan de lijn heb en die energie kan hij nu niet voldoende kwijt.
En misschien zou je dan op een rustig moment met de hond kunnen fietsen als je dat aandurft.
Of een touwtje met iets van een flos of speeltje aan een bezemsteel vastmaken (zoek maar eens op flirtpole) en hem daar voor het wandelen mee afmatten. Begin je je wandeling een stuk rustiger.
- maryonee
- Vaste gebruiker
Iedereen bedankt voor de reacties! Fietsen werd hier al genoemd, maar de hond is dat niet gewend en ik heb ook idd niet de illusie dat ik hem in een week kan opvoeden dus ik moet me er maar even mee redden. Zijn baas heeft hem goed onder controle, het is denk ik echt een stukje onwennigheid en het feit dat hij niet al zijn energie kwijt kan. Als ik, of een van de buren, in het huis is laten we de hond wel in de tuin en spelen daar met een balletje, ravotten wat met hem en intussen doen we wat kleine huishoudelijke klusjes in en rond het huis zodat de hond op die manier wat gezelschap heeft.
Geestelijke uitdaging is best lastig om te verzinnen vind ik... mijn vorige eigen honden kon ik laten speuren en behendigheid laten doen (heb ook veel agility training gedaan) maar als je deze iets wilt laten doen dan kan hij je aankijken met zo'n blik van 'ik snap er helemaal niets van' haha. Ik ga in elk geval proberen wat sprongetjes tijdens de wandeling met hem te doen, dat kan tenminste aan de lijn. Misschien dat hij daar wat plezier aan beleeft.
Geestelijke uitdaging is best lastig om te verzinnen vind ik... mijn vorige eigen honden kon ik laten speuren en behendigheid laten doen (heb ook veel agility training gedaan) maar als je deze iets wilt laten doen dan kan hij je aankijken met zo'n blik van 'ik snap er helemaal niets van' haha. Ik ga in elk geval proberen wat sprongetjes tijdens de wandeling met hem te doen, dat kan tenminste aan de lijn. Misschien dat hij daar wat plezier aan beleeft.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Als je zelf goed bent met clickertraining kun je dat inzetten? Met een paar dagen moet je de hond daar wel aan kunnen wennen en dat wat ZEER eenvoudige "kunstjes" doen, zoals met poten op een verhoogde tegel of matje gaan staan?
Suzanne
Suzanne
- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
- Aantal honden: 3
Ik zou hem lekker laten trekken en de tijd uit zitten. Zo train je ook nog eens je arm spieren!
Misschien loopt hij beter aan de lijn als je een tuig gebruikt met een bevestiging van d de riem aan de voorkant. Maar das zou je dat toevallig in zijn maat moeten hebben liggen.
Lief dat jullie zo goed op hem willen passen. Dat moet een hele geruststelling zijn voor zijn eigenaar!
Misschien loopt hij beter aan de lijn als je een tuig gebruikt met een bevestiging van d de riem aan de voorkant. Maar das zou je dat toevallig in zijn maat moeten hebben liggen.
Lief dat jullie zo goed op hem willen passen. Dat moet een hele geruststelling zijn voor zijn eigenaar!
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 2
De meeste staffords zijn erg enthousiast en het gros trekt aan de riem. Ik ben het er overigens niet mee eens dat je een hond het trekken niet kunt afleren. We hebben al een aantal honden in opvang gehad en ook wel eens logeetjes die trekken, maar ik accepteer dat gewoon niet
Als je een flirtpole maakt, let dan wel op dat je daar in het begin maar heel kort mee speelt(hooguit 5min). Het is namelijk een heel andere belasting van de meeste activiteiten dus de hond kan er flink spierpijn van krijgen en zelfs blessures. Over het algemeen vinden bijna alle staffords het wel super leuk!
Als je een flirtpole maakt, let dan wel op dat je daar in het begin maar heel kort mee speelt(hooguit 5min). Het is namelijk een heel andere belasting van de meeste activiteiten dus de hond kan er flink spierpijn van krijgen en zelfs blessures. Over het algemeen vinden bijna alle staffords het wel super leuk!
- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Volgens mij bedoelt men, dat het afleren van het trekken aan de riem een onmogelijke taak is, omdat de hond slecht 1 week in bezit is van de oppasser.Hippo schreef:Ik ben het er overigens niet mee eens dat je een hond het trekken niet kunt afleren. We hebben al een aantal honden in opvang gehad en ook wel eens logeetjes die trekken, maar ik accepteer dat gewoon niet![]()
Ik zou er ook niks meedoen, gewoon weekje uitzitten. Topactie van je inderdaad. Zo horen buren te zijn.

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 2
Als ik honden in opvang of logeetjes heb, dan is het er echt binnen 1-2 dagen uit. Helemaal als je er 3-4x per dag mee loopt zoals de TS.mmartinn schreef:Volgens mij bedoelt men, dat het afleren van het trekken aan de riem een onmogelijke taak is, omdat de hond slecht 1 week in bezit is van de oppasser.Hippo schreef:Ik ben het er overigens niet mee eens dat je een hond het trekken niet kunt afleren. We hebben al een aantal honden in opvang gehad en ook wel eens logeetjes die trekken, maar ik accepteer dat gewoon niet![]()
Ik zou er ook niks meedoen, gewoon weekje uitzitten. Topactie van je inderdaad. Zo horen buren te zijn.
En hond weet nl exact wie hem aan de lijn heeft. Mijn honden trekken nooit(alleen op commando), maar als onze uitlaatster ermee loopt, dan trekken ze beide.
Uiteraard kan je het een week uitzitten, zo'n drama is het niet. Maar het is zeker niet onmogelijk het op korte termijn af te leren.
- Sanchis
- Zeer actief
Ik ben wel benieuwd hoe dat "gewoon niet accepteren" van jou eruit ziet.
Een enthousiast opgesloten hyperactieve hond die zn baas moet missen en het grootste deel van de dag alleen thuis zit en waar je geen enkele band mee hebt, die kun je toch haast niet zo snel trekken af leren zonder ruw te worden?
Een enthousiast opgesloten hyperactieve hond die zn baas moet missen en het grootste deel van de dag alleen thuis zit en waar je geen enkele band mee hebt, die kun je toch haast niet zo snel trekken af leren zonder ruw te worden?
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Ja, daar zat ik ook al aan te denken.Sanchis schreef:Ik ben wel benieuwd hoe dat "gewoon niet accepteren" van jou eruit ziet.
En dat doe je niet met andermans hond lijkt mij, zeker niet als de eigenaar er niet bij is om toestemming te geven.
Bij je eigen hond ook beter niet natuurlijk.

- Sanchis
- Zeer actief
Zo zonde dat Hippo die gouden tip niet met ons delen wil