Mensen die letterlijk van het kastje naar de muur gestuurd worden, dierenartsen die dingen zeggen die letterlijk kant noch wal slaan en soms simpelweg levensbedreigend zijn voor de betreffende dieren. Veel mensen hebben een heilig vertrouwen in dierenartsen, die mensen hebben er toch voor geleerd en zullen het dan ook prima weten. Mijn moeder heeft bijv. ook zo'n heilig vertrouwen in (huis)artsen dus zal dat ook in dierenartsen hebben.
Ik ben daar veel minder mee behept, heb ik de loop der jaren met al mijn honden al redelijk wat dierenartsen meegemaakt (mede door verhuizingen, vakanties etc.) en mede door het lezen hier en dingen vragen aan mensen (ook hier) die er ook daadwerkelijk voor geleerd hebben, door me behoorlijk te verdiepen in de diverse ziektes en eigenlijk nog het meeste veel eigen ervaringen, lijkt het wel alsof je tegenwoordig bijna minimaal medische kennis moet hebben wil je een huisdier aanschaffen. Want 100% vertrouwen op sommige dierenartsen kun je simpelweg niet. Is dat niet te gek voor woorden? Als je dier ziek is moet je er toch op kunnen vertrouwen dat de behandeling die een dierenarts geeft het beste is wat hij kan doen in die situatie?
"gelukkig" beschik ik over een vrij grote mond als het mijn dieren aangaat, wat dus wil zeggen dat een dierenarts natuurlijk een onderzoek doet maar het dier is wel 24/7 bij mij, dus ik ken het dier het beste en kan mi ook het beste oordelen erover. Ik vind dus ook dat een dierenarts mijn voorstellen/indrukken minimaal moet kunnen aanluisteren en eventueel weerleggen met goede argumenten. Niet met de woorden, ik ben de dierenarts en heb ervoor geleerd en wie mag jij dan wel zijn bij wijze van spreken. Mijn vorige dierenarts vond dit bijv. erg interessant heeft hij vaak gezegd en vond het ook altijd prettig te horen dat mensen ook nadenken over iets omdat juist hele kleine dingetjes die je thuis opmerkt en misschien totaal onbelangrijk lijken soms heel erg belangrijk zijn voor een diagnose.
Ik heb heel veel van hem geleerd omdat hij me ook overal bij betrok als het mijn honden betrof, liet me zien hoe ik dingen kon zien/voelen en liet me ook zelf handelingen verrichten zodat ik ze thuis eventueel kon doen. Hij wist ook dat ik niet voor elk wissewasje kwam, maar als ik kwam was het ook echt nodig en als ik vroeg om bepaalde medicatie hoefde ik ook niet met de hond te komen omdat hij wist dat ik het alleen zou vragen als ik zeker wist dat hij/zij dat nodig had.
Als ik vraag om iets te doen, bijv. bloed testen op nierfunctie of leverfunctie (noem maar wat) als een hond echt behoorlijk ziek is, dan vind ik dus ook dat hij dat moet doen eigenlijk. Misschien best vervelend voor sommige dierenartsen want die staan je echt aan te kijken of ze water zien branden. Maar ik betaal toch voor de handeling? Hij is niet levensbedreigend of mishandelend voor de hond dus waarom zou je het niet willen doen? Let wel ik vind dat wel dat ik moet kunnen uitleggen waarom ik dat zou willen... Niet omdat ik het leuk vind om te weten.
Maar veel dierenartsen vinden deze 'kennis' bij 't gepeupel lijkt het wel vervelend... en nogmaals ik vind wel dat je iets moet kunnen onderbouwen wil je een dergelijk gesprek aangaan of kunnen uitleggen waarom.
Maar als je niet meer op de gemiddelde dierenarts kunt vertrouwen