Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wimpel schreef:Pablo is een goede hond voor zijn leeftijd. Hij had nog uren plezier kunnen hebben met dat bontje, en het baasje was toch al boos. Maar nee, hij zag in wat hij fout had gedaan en ging als een brave hond terug naar het baasje. Hij had het baasje vast nog nooit zo boos gezien. Ik wed dat hij heeft beloofd in hondentaal om nooit meer stout te zijn.
Ik zou het daar maar bij laten en hem misschien wat vaker met kinderen laten kennismaken en dan leren dat hij niet dominant mag wezen tegen kinderen.
Uhhh, ik weet niet niet zo goed wat ik met deze reactie aan moet.
Dit was een puberale streek van Pablo, ik heb niet de illusie dat hij nooit meer stout is. En dominantie was hier niet aan de orde, kinderen vind hij geweldig, maar hij mag alleen aangelijnd kennis maken, want hij wil ze meteen platknuffelen.
Belonen doe ik ook niet op zo.n moment. Ik blijf neutraal en lijn hem aan voor een paar meter of geef commando volgen. Wat dan ook bijzonder strak opgevolgd moet worden.
Ik denk dat dit van pablo een puberale actie was en dat het wel is binnengekomen dat dat niet kan. Vol goede moed gewoon weer verder gaan
Inge O schreef:
zelf heb ik ook nog een andere strategie : ik leer een pup dat er één manier is om je straf altijd met zekerheid te ontlopen : onmiddellijk naar de baas toerennen, wat je ook gedaan hebt, dan krijg je nooit meer dan even wat gemopper en tegelijkertijd een knuffeltje.
Ik heb ze allemaal als herplaatser maar dan neemt niet weg dat je er ook mee aan de slag kunt. Evengoed toch wel maf dat als je 4 maanden niet met ze naar buiten bent geweest (waar natuurlijk het meest en best geluisterd moet worden) ze dan gewoon maling aan je hebben. Het zal wel logisch zijn maar ik stond er wel raar van te kijken.
hoewel ik er altijd de voorkeur aan geef om zélf op de hond toe te stappen (rennen) en hem dan te bestraffen voor het niét-komen. vervolgens ga ik dan altijd een paar stappen achteruit (en dat een aantal keer) en eis een hier en als ze dat goed doen (en dat doen ze natuurlijk ) zijn ze weer braaf.
Dit vind ik dus de meest bruikbare. 1 hooguit 2 x roepen en zo niet dan "kom ik je wel ff halen". Vervolgens even checken of het "hier" er vervolgens wel weer in zit, zo ja, prima, brave jongen. Zo nee, aan de lijn en direct naar huis, blijkbaar is de wandeling dan klaar (voor mij in ieder geval wel ) Eventueel nog even schelden kan ik onderweg naar huis op een zeer vriendelijke manier ("he, stom klotenhondje van me") mocht die noodzaak er even zijn maar ik ga er meestal geen woorden verder over vuil maken.
Overigens wel in de luxe dat ik dit zelden hoef te doen want mijn hond is niet zo wegloperig. Hij is veel te bang dat ik eens weg zou lopen.
rose schreef:Tja over het voorval kan ik weinig zeggen, daar was ik niet bij, maar als je je hond een knal geeft bij het toch terug komen schiet de opvoeding naar mijn idee toch al niet zo op
Kan mij best voorstellen dat jouw man schrok, maar om dan de hond naderhand een knal te geven....misschien dacht hij even leuk te spelen met het bontje?
Nou, ik sluit niet geheel uit dat ik hetzelfde zou hebben gedaan. Van schrik, van nijd... Verzin het maar.
Een koekje voor het terugkomen was het sowieso niet geworden, en ik vind honden die kleine kinderen lastigvallen, ongeacht of het wel of niet rot bedoeld is gewoon een absolute NEE.
Zo denk ik er ook over. Ik denk dat de hond slim genoeg is om te weten dat je boos bent om wat er is gebeurd toen hij verbaal al een correctie kreeg, als het hele gebeuren elkaar snel opvolgde.
Ook al dacht hij 'even leuk te spelen met het bontje' is het nog steeds verkeerd gedacht van de hond, het is gewoon verkeerd en dat zou mijn hond ook te horen hebben gekregen.
Ashley(Border Collie), Scott(Border Collie x Schotse Herder) en Jessie(x Heidewachtel)
alm@ schreef: Maar dat zijn honden die uitstekend weten wat hierkomen betekent
En dat is natuurlijk wel echt de clou, een jonge hond beloon je natuurlijk altijd voor het komen. Maar als ze eenmaal volwassen zijn en weten wat de bedoeling is, én doorgaans vlot komen op bevel, die mogen van mij gerust wel weten dat treuzelen of niet luisteren door mij niet op prijs gesteld worden.
En dit is mijn zwakke punt. Ella komt altijd maar Maatje heeft vaak ergens een een middelvinger. Voor de vorm naar andere mensen, roep ik hem meerdere keren zonder effect. Ik weet dat het nooit leidt tot het gewenste gedrag, wellicht integendeel. Doe het echt puur voor de mensen die staan te staren
Als er weinig honden in de buurt zijn, roep ik hem hooguit 2x en loop vervolgens een andere kant op. Dat werkt als een tierelier.
Pootjes van Ella en Joost (Josie) Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
pointer schreef:Manlief is ook vergevingsgezind hood, hij is net naar zijn werk vertrokken. Hij heeft nog even een "goed gesprek" gehad met Pablo. Lees... man verteld Pablo allemaal nog eens wat hij vanmiddag fout heeft gedaan en Pablo zit hem schaapachtig aan te kijken en kruipt op schoot. Ze hebben het nog even afgeknuffeld.
Geen blijvende trauma' s hier, wel geschrokken. Wel fijn om even te ventileren.
Maar die knal voor zijn kop zal hij zich de rest van zijn leven blijven herinneren. Hij zal geen bontje meer afpakken of aan capuchons gaan trekken.
Dat staat helemaal los van wel of niet terug komen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Het corrigeren voor het terug komen was niet goed, maar dat weet jezelf ook wel. Pure schrikreactie.
Verder zou ik er niet zo zwaar aan tillen, gewoon de hond in het vizier blijven houden.
En bont kan ook niet inderdaad, heb zelf wel nepbont op mijn winterjas (sorry S@ndr@ )
Laatst gewijzigd door mmartinn op 23 feb 2014 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Hmmm, voor een leek als ikkes is t strak t zelfduh als ik zo`n jas zie ook, gaat er toch altijd even een kriebel over mijn rug, ik zeg er niets van hoor, maar denk t wel
Ik snap het wel.
De enige die weet dat het nep is, is de drager zelf.
Ik heb er eerlijk ook aan lopen twijfelen, je geeft wel een bepaald signaal af.
Maar ben echt fel tegen bont, ben zelf zo erg dat als mensen echt bont dragen (echt bont dragende mensen kun je vaak wel herkennen), dat ik ze dan niet leuk meer vind.
Hmm klinkt vaag, na deze jas neem ik ook maar geen immitatiebont meer.
mmartinn schreef:Ik snap het wel.
Maar ben echt fel tegen bont, ben zelf zo erg dat als mensen echt bont dragen (echt bont dragende mensen kun je vaak wel herkennen), dat ik ze dan niet leuk meer vind.
Och, als je dat mooi vindt waarom dan niet?
Er is geen dier voor gestorven.
En als je dat mooi vindt doe je dat toch gewoon?
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
mmartinn schreef:Ik snap het wel.
Och, als je dat mooi vindt waarom dan niet?
Er is geen dier voor gestorven.
En als je dat mooi vindt doe je dat toch gewoon?
Vind het niet perse mooi. Bij deze jas was er niet echt een andere keus. Het is zo'n pooljas.
Ik heb een vest met nepbont eraan. Geeft inderdaad een signaal af vind ik. Het vest is al zo'n 5 jaar oud, misschien zelfs ouder en ga het voorlopig nog niet weggooien. Maar inderdaad, voorheen zag ik geen kwaad in nepbont maar nu met die bonthype wil ik er helemaal niet aan meedoen.
Dus hier komt er ook geen nep meer in.
mmartinn schreef:
een stickertje erop : 'dit is nep '.
Ik heb in mijn hippie tijd ook wel eens verf op een bontmantel gespoten. Dan zei zo'n dame "Hey, dit is geen echt bont!" en dan zei ik "Dit is ook geen echte verf."
mmartinn schreef:
Ik heb in mijn hippie tijd ook wel eens verf op een bontmantel gespoten. Dan zei zo'n dame "Hey, dit is geen echt bont!" en dan zei ik "Dit is ook geen echte verf."
Kan er niet om lachen
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Ik wel, maar het was absoluut niet grappig bedoeld.
Vast niet, maar de spullen van een ander vernielen (en dan ook nog zonder enige kennis van zaken) vond ik toen al niet grappig.
mmartinn schreef:
Hmm, vind dit ook wel een beetje vaag
Je moet toch eerst iets zeker weten??
Ook al vind ik het idee op zich, om je tegen bond te verzetten wel goed.
Kijk eerst in jouw zakken als we elkaar ooit eens tegen komen op een hondenwandeling.
mmartinn schreef:
Hmm, vind dit ook wel een beetje vaag
Je moet toch eerst iets zeker weten??
Ook al vind ik het idee op zich, om je tegen bond te verzetten wel goed.
Kijk eerst in jouw zakken als we elkaar ooit eens tegen komen op een hondenwandeling.
Zeker weten? Je kan het niet vragen. Ik vind niet dat we een bont discussie moeten houden in deze topic.
Ik heb in min zakken, als ik de hond uitlaat, koekjes, rolletje zakjes, handschoenen, honden riem en een bos sleutels. Geen verf. Daar ben ik nu iets te oud voor
mmartinn schreef:Nee dat vind ik ook niet, maar je maakt zelf toch heel wat los door je verfacties!
Hoezo kun je dat niet vragen?? Vind je dat brutaal??
Het gebeurde vaak in de P.C. Hooftstraat, en die waren in die tijd echt niet namaak. Ik was netjes opgevoed, dus zoiets vraagde ik niet aan een dame, want dan
Tjonge, er ontstaat hier een hele anti- (nep) bont discussie. Pablo maakt het in ieder geval niet uit, elk vachtachtig object dood of levend is verschrikkelijk interessant.
Even voor de goede orde, manlief heeft Pablo bij het nekvel gegrepen, ook niet goed, maar een knal voor zijn kop vind ik toch van een andere orde.
Er is hier thuis nog wel een goed gesprek geweest, gezien het toch onvoorspelbare gedrag van Pablo word hij eerder aangelijnt in situaties die voor problemen kunnen zorgen. Voorkomen beter dan genezen zullen we maar zeggen.
De tips die zijn gegeven voor het "hier" komen na lang getreuzel of ander ongewenst gedrag ga ik onthouden, want dat vind ik idd nogal eens lastig.
Uiteraard was het niet grappig bedoeld, vandaar ook die smiley achter je bericht.
Wimpel schreef:Ik heb in mijn hippie tijd ook wel eens verf op een bontmantel gespoten. Dan zei zo'n dame "Hey, dit is geen echt bont!" en dan zei ik "Dit is ook geen echte verf."
Sorry TS.
Pootjes van Ella en Joost (Josie) Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
Uiteraard was het niet grappig bedoeld, vandaar ook die smiley achter je bericht.
Wimpel schreef:Ik heb in mijn hippie tijd ook wel eens verf op een bontmantel gespoten. Dan zei zo'n dame "Hey, dit is geen echt bont!" en dan zei ik "Dit is ook geen echte verf."
Sorry TS.
Ik lag er nu om, maar toen niet. Het is nu meer dan 40 jaar geleden. Toen die tijd bedoelde ik dat sarcastisch. Kunnen we nu weer naar het onderwerp gaan?