Nanna schreef:lieke schreef:als je plannen hebt om bijvoorbeeld op hoog niveau te gaan sporten met de hond of een collie als waakhond of werkhond nemen, kom je van een koude kermis thuis.
Het kan best hoor. Als je van bepaalde lijnen/uit bepaalde kennels een colliepup neemt kun je er best van uit gaan dat dat een prima werker wordt. Maar goed, dan dien je het wel te zoeken in de Amerikaans gefokte hoek want van de Engels gefokte collies hoef je zuks inderdaad allemaal niet te verwachten

Ik vind zo'n tweedeling eigenlijk wel handig want zo kun je precies uitzoeken wat voor Collie je nu eigenlijk wilt. Ik ben het wel met je eens dat je het dan op recreatief niveau moet houden want als je in de top mee wilt draaien moet je idd voor andere rassen kiezen.
Daarom had ik het over 'het engelse type'. Ik ken zát amerikaanse colliekennels waar je wel werkhonden kunt krijgen. Moet je alleen voor in Duitsland zijn. Hier in Nederland zitten wel een paar 'klassieke' colliefokkers maar die kruisen engels/amerikaans. Overigens wel heel leuke honden. Pittiger dan de doorsnee engelse lijnen, maar docieler dan de zuivere amerikanen.
Maar goed, er zitten ook goede kanten aan de engelse lijnen, hoor. Vandaag moest ik met Kyra en Lyndie naar de da. Van het weekend de tanden eens goed afgekrabd en ik zag dat er her en der wat tandvleesontsteking zat en bij Lyndie bij een achterste kies waarschijnlijk een wortelontsteking. Tijd voor een ab-kuurtje dus.
Nieuwe da in de praktijk die een beetje bezorgd keek toen ik zei dat ze gerust zo in de bek kon peuren. 'Ze doen echt niks', zei ik nog.
Jong ding, net van de universiteit, schatte ik, dus zij durfde nog niet tegen een vaste klant in te gaan.
Afijn, ik sommeerde de mutsen hun bek open te doen en tot haar stomme verbazing deden ze dat ook nog. Vervolgens tilde ze heel voorzichtig een lipje op, aangemoedigd door mij. En ze bleven ook heel zoet met open bek zitten terwijl da steeds meer moed kreeg en links en rechts met een haakje zat te porren. Ook bij het duwen met haakje in het ontstoken tandvlees.
Ze vond het ook érg lieve honden. Ik heb maar niet gezegd dat ze zo weinig hersencellen hebben dat er geen verbinding mogelijk kan zijn met de zenuwen.
Maar goed, ik kan me zo voorstellen dat een da bij een gemiddelde mechelaar, mastiff of bouvier (rassen willekeurig genoemd

) zulks niet hoeft te flikken, met eigen hoofd ongeveer 3 cm van de kaken verwijderd.