Scott is niet echt een angsthaas, maar wel wat nerveuzig van aard. Vanaf pup is hij al met enig regelmaat mee in het openbaar vervoer. Hier in de provincie rijden ze met diesel treinen. Die maken een laag geluid en zijn inmiddels geen enkel probleem.
Nu ben ik ff verder van huis met hem en het valt me weer eens op hoe enorm hysterisch hij wordt wanneer hij intercitys of goederentreinen voorbij ziet rijden. Echt blinde paniek. Hijgen, de haren vliegen in het rond. Janken en ik ben blij dat hij een goede halsband om heeft want net stond ik een hond die radslagen aan het maken was in bedwang te houden.
Ik weet niet zo goed wat het is maar ik denk dat het wat met het gierend hoge geluid te maken heeft. Als de trein eenmaal stil staat, weet hij niet hoe snel hij instappen wil. Eenmaal in de trein kalmeert hij langzaam aan.
Komt dit iemand bekend voor? En zou het misschien makkelijker voor hem zijn om hem te beschermen tegen het geluid?
Op zo'n moment is hij volledig buiten zinnen. Als ik bij hem ga zitten kruipt hij het liefst in mn nek en ik probeer hem wat te kalmeren. Hij lust op zo'n moment geen kaasbroodjes of frikadel en zelfs nu in de trein niet. Dus alles is voor Sanchis helaas.
Straks moet ik overstappen op A'dam dus dan begint dit hele feest weer. Ashley is ook mee en als Scott zo in paniek is, kijkt ze hem ietwat nukkig aan een lijkt het hele feest nogal aanstellerij te vinden. Terwijl Ashley veel angstiger is aangelegd lijkt die helemaal nergens last van te hebben.
Ik hoop dat ik het kan doorbreken want zoals het nu gaat weerhoud het me ervan nog eens de trein te pakken ipv de auto.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
angst op station
Moderator: moderatorteam
- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
- Aantal honden: 3
angst op station
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Re: angst op station
Mila is ook een nerveus aangelegde collie en zij heeft ook veel moeite met het geluid van treinen die binnenkomen op het perron. Nou woon ik vlak bij het station en ben ik daar van pup af aan geregeld met haar geweest, maar ze is nog steeds absoluut niet op haar gemak met dat geluid. Als de trein eenmaal stilstaat en het gieren, piepen en sissen is voorbij, is er niets meer aan de hand, en in de trein zitten vindt ze ook niet vervelend.
Ik heb het met veel oefensessies op het station wel behoorlijk kunnen verbeteren - geen blinde paniek meer, maar nog wel wat hijgen en ongemakkelijk - maar ze blijft er dus wel wat moeite mee hebben. Ik ben eerst gaan oefenen met eenvoudige commando's en veel beloningen op flinke afstand (helemaal in de stationshal, waar het geluid niet zo doordringend is) en ben langzaamaan steeds wat dichter naar het perron toe gegaan. Maar zoals ik zei: ik woon vlak bij het station, dus dan kun je makkelijk af en toe eens oefenen in korte sessies. Misschien kun je in jouw geval kijken of het helpt om een eind verder weg te gaan staan als de trein binnenkomt, zodat hij in ieder geval niet heel dicht bij het lawaai is?
Ik heb het met veel oefensessies op het station wel behoorlijk kunnen verbeteren - geen blinde paniek meer, maar nog wel wat hijgen en ongemakkelijk - maar ze blijft er dus wel wat moeite mee hebben. Ik ben eerst gaan oefenen met eenvoudige commando's en veel beloningen op flinke afstand (helemaal in de stationshal, waar het geluid niet zo doordringend is) en ben langzaamaan steeds wat dichter naar het perron toe gegaan. Maar zoals ik zei: ik woon vlak bij het station, dus dan kun je makkelijk af en toe eens oefenen in korte sessies. Misschien kun je in jouw geval kijken of het helpt om een eind verder weg te gaan staan als de trein binnenkomt, zodat hij in ieder geval niet heel dicht bij het lawaai is?
- Sanchis
- Zeer actief
Ok interessant, ook last van het geluid dus! Nou, wij wonen aan het spoor haha. ... maar alleen diesel boemeltjes en er wordt daar niet geremd natuurlijk.
Oefenen met intercitys gaat helaas niet omdat die hier niet rijden.
De overstap op A'dam net viel me mee, maar dat ging zo snel dat in die tijd geen treinen binnen liepen gelukkig.
Het brave beest ligt inmiddels moe van de stress diep in slaap onder mijn stoel.
Ach het blijft natuurlijk een heel onnatuurlijk gebeuren voor mijn plattelands beestjes.
Weet iemand of er iets bestaat als gehoorbescherming voor honden?
Oefenen met intercitys gaat helaas niet omdat die hier niet rijden.
De overstap op A'dam net viel me mee, maar dat ging zo snel dat in die tijd geen treinen binnen liepen gelukkig.
Het brave beest ligt inmiddels moe van de stress diep in slaap onder mijn stoel.
Ach het blijft natuurlijk een heel onnatuurlijk gebeuren voor mijn plattelands beestjes.
Weet iemand of er iets bestaat als gehoorbescherming voor honden?
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- DeDiana
- Zeer actief
Ja, het is bij Mila duidelijk het geluid - ook collie-eigen, die zijn vaak gevoelig voor geluiden. Het station zelf vindt ze best leuk, met al die aandacht van mensen die zeggen hoe mooi ze is.
Omdat voor jou dus regelmatig oefenen met het geluid van intercity's lastig is, zou ik gewoon een eind van het perron gaan staan als de trein binnenkomt.
Omdat voor jou dus regelmatig oefenen met het geluid van intercity's lastig is, zou ik gewoon een eind van het perron gaan staan als de trein binnenkomt.
- Sanchis
- Zeer actief
Ow kijk ik vond! Ik trek nu al heel wat bijkijks met 'lassie'. Ben benieuwd hoe mijn mede reiziger reageert op lassie met zn eigen 'ipod' op

- DeDiana
- Zeer actief
Sanchis schreef:Ben benieuwd hoe mijn mede reiziger reageert op lassie met zn eigen 'ipod' op
Vraag me af of zoiets zou werken, maar het valt te proberen natuurlijk