Wij hebben gelukkig een geweldige DA!! Topvent
Onze vaste DA is een ouderwetse veearts, die trekt zich niet veel van openingstijden aan.
Als hier een ziek schaap rondloopt komt die ook daarvoor nog om kwart voor tien op zondagavond.
Zonder weekeindtarieven.
Goud waard zo een mens...
We hebben een 10 jaar geleden toen hij voor het eerst de paarden kwam enten een keer een meningsverschil gehad, ik wilde dat hij de enting in de hals zette, wel wetende dat bij een paard wat zo gespierd is als de onze(Appaloosa, vergelijk maar met een quarter) enten in de borst een enorme zwelling zou geven.
Dat geloofde hij niet, en na wat discussie heeft hij het dan zo gedaan als hij dat altijd deed.
Paarden hadden id. een behoorlijke zwelling de dag erna, ik heb hem opgebeld en het laten zien, 2 weken moeten koelen om het weer goed te krijgen.
Daarna nooit meer een discussie gehad, was duidelijk. De jaren erna is gewoon altijd in de hals geënt.
Die dacht natuurlijk daar heb je weer een blondje met een pony, gespeend van enig verstand van paarden, zal ie er vast ook genoeg van in de praktijk hebben.
En ja, bij de glucose test heeft ie de staaltjes in een verkeerde tube ingestuurd waardoor de waarden niet goed uitgemeten zijn. Ok, hij is ook mens, en er kan een keer wat fout gaan.
Maar tot nog toe over alle jaren heen heb ik nog nooit iemand meegemaakt die zich zo inzet voor dierenwelzijn. En of het nu gaat om een paard, hond of kat of wat dan ook.
Kan gebeuren als er een veulen geboren is en je belt vroeg in de morgen of ie kan komen controleren en de veulenspuit zetten dat ie vraagt of het 3 uurtjes later kan, is ie de hele nacht in de weer geweest met een keizersnee bij een koe en moet dringend eerst een paar uur slapen.
Nou, daar heb ik geen moeite mee.
En na dat geval met het enten bij de paarden (in het eerste half jaar dat we hier woonden) heb ik eigenlijk ook nooit meer het gevoel gehad niet serieus genomen te worden, als ik iets aandraag denkt ie mee, desnoods in het alternatieve circuit.
Als ik vraag bloed te testen wordt dat gewoon gedaan.
Hij kent ons inmiddels goed genoeg om te weten dat als wij vinden dat er iets niet klopt aan een van onze dieren dat dat ook zo is.
Moet ik nu foto's laten maken rij ik daarvoor naar Budel, die apparatuur heeft ie gewoon niet.
Maar voor alle andere dingen, een castratie/sterilisatie e.d. vertrouw ik er blind op dat dat allemaal goed gaat.
Wat vakkennis betreft zit het wel goed, zeker weten.
We prijzen ons heel gelukkig dat we zo een DA hebben, iemand met een hart voor dieren!
Dus ja, ik vertrouw zeker wel op onze dierenarts!