Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
snauw
Moderator: moderatorteam
-
Hamster-007
- Actief
- Mijn ras(sen): Maltezer x Terriër
Klikootje - Aantal honden: 2
snauw
heya,
Mijn hond Rakker (Maltheser x fox, 15 jaar) is een baasje met een groot zelfbeeld, voor de duvel niet bang.
Maar wanneer hij op bed of op een stoel ligt en hij wordt per ongeluk aangeraakt dan lijkt hij te schrikken en geeft hij een protesterende snauwende blaf.
Dit kan gebeuren wanneer ik met mijn been beweeg, wanneer Mikkie (ons andere hondje) zich beweegt en nu zelfs al wanneer ik op de andere kant van het bed op het matras stap.
Zelf denk ik dat dit komt vanwege een verminderde waarneming gerelateerd aan zijn leeftijd (ook al hoort en ziet hij nog goed genoeg)
Hoe kan ik hier het best op reageren: licht corrigerend (wat jij! Ik ben het maar... of Sorry hoor!), troostend (het is goed joh), negerend...
En hoe te reageren wanneer hij dit tegen Mikkie doet (die hier danig van onder de indruk is en meteen angstig kijkend (maar baasje, ik deed toch niks...) naar het andere eind van het bed vlucht)
Mijn hond Rakker (Maltheser x fox, 15 jaar) is een baasje met een groot zelfbeeld, voor de duvel niet bang.
Maar wanneer hij op bed of op een stoel ligt en hij wordt per ongeluk aangeraakt dan lijkt hij te schrikken en geeft hij een protesterende snauwende blaf.
Dit kan gebeuren wanneer ik met mijn been beweeg, wanneer Mikkie (ons andere hondje) zich beweegt en nu zelfs al wanneer ik op de andere kant van het bed op het matras stap.
Zelf denk ik dat dit komt vanwege een verminderde waarneming gerelateerd aan zijn leeftijd (ook al hoort en ziet hij nog goed genoeg)
Hoe kan ik hier het best op reageren: licht corrigerend (wat jij! Ik ben het maar... of Sorry hoor!), troostend (het is goed joh), negerend...
En hoe te reageren wanneer hij dit tegen Mikkie doet (die hier danig van onder de indruk is en meteen angstig kijkend (maar baasje, ik deed toch niks...) naar het andere eind van het bed vlucht)
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: snauw
Als je zeker weet dat hij nergens pijn heeft en verder goed in orde is en inderdaad goed genoeg kan horen en zien, lijkt me dit ook de beste oplossingNanna schreef:Ik zou er helemaal niet op reageren. Hij schrikt gewoon even en reageert daardoor. Daar hoef je verder niks aan te doen.
Je andere hondje leert snel genoeg om niet bij hem in de buurt te springen.
-
Hamster-007
- Actief
Okido.
Lullige voor Mikkie is alleen dat Rakker er vaak zelf voor kiest om vlak naast hem te gaan liggen en dan gewoon vergeet dát-ie naast hem is gaan liggen.
Lullige voor Mikkie is alleen dat Rakker er vaak zelf voor kiest om vlak naast hem te gaan liggen en dan gewoon vergeet dát-ie naast hem is gaan liggen.
-
Hamster-007
- Actief
Vervelende is dat-ie dit blijkbaar ook doet bij de kleindochter van het vrouwtje.
Het kind liep om hem heen, Rakker schrok en raakte het handje van het kind.
Geen schade hoor, enkel een lichte afdruk zichtbaar, maar de moeder van dat kind maakte meteen een soort van monster van mijn hond.
Het kind was het vijf minuten later alweer vergeten. Geen verdere problemen bij het logeerpartijtje van kleindochter bij vrouwtje.
En zo snibt hij ook weleens naar andere mensen waar hij van schrikt.
Als baasje ben je nu eenmaal niet altijd snel genoeg wanneer men hem aan wil halen (hij heeft ook zo'n hoog aaibaarheids-gehalte!).
Normaliter neemt men dit goed op (de aaier kiest er nu eenmaal zelf voor om een hond te aaien) maar bij aaiers van jongere leeftijd kan dit natuurlijk niet.
Rakker corrigeren of straffen heeft natuurlijk geen zin want hij schrikt gewoon dus daar kun je als hond dan ook weinig aan doen denk ik.
Geen schade hoor, enkel een lichte afdruk zichtbaar, maar de moeder van dat kind maakte meteen een soort van monster van mijn hond.
Het kind was het vijf minuten later alweer vergeten. Geen verdere problemen bij het logeerpartijtje van kleindochter bij vrouwtje.
Als baasje ben je nu eenmaal niet altijd snel genoeg wanneer men hem aan wil halen (hij heeft ook zo'n hoog aaibaarheids-gehalte!).
Normaliter neemt men dit goed op (de aaier kiest er nu eenmaal zelf voor om een hond te aaien) maar bij aaiers van jongere leeftijd kan dit natuurlijk niet.
Rakker corrigeren of straffen heeft natuurlijk geen zin want hij schrikt gewoon dus daar kun je als hond dan ook weinig aan doen denk ik.
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik zou gewoon proberen te voorkomen en de aaier een fikse waarschuwing geven de handen bij zich te houden.Hamster-007 schreef:Vervelende is dat-ie dit blijkbaar ook doet bij de kleindochter van het vrouwtje.
Met de kleinkinderen zou ik ook voor voorkomen kiezen en ze anders gewoon gescheiden houden indien dat mogelijk is.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
lets have fun
Bezoekers kun je bij de voordeur al zeggen de hond met rust te laten omdat ie kan happen. Kleine kinderen moeten door hun moeder bij het hondje weg worden gehouden. Als dat allemaal te moeilijk is dan het hondje maar even in de slaapkamer wegsluiten.
- ranetje
- Zeer actief
Ik zou hem inderdaad ook beschermen tegen dit soort situaties.
Daarnaast zou je hem misschien kunnen leren om minder te schrikken van aanrakingen.
Dat kan in principe door hem aan te raken op momenten dat hij daar niet op bedacht is en dan meteen - ongeacht zijn reactie - iets lekkers te geven.
Niets zeggen.
Geen correcties, geen vriendelijke woorden, gewoon helemaal niets zeggen.
Alleen direct iets lekkers geven.
Door dit vaak te herhalen kan zijn schrik verminderen omdat een dergelijke aanraking een positief vervolg heeft.
Zo kan je dat ook doen bij dove en/of blinde honden die ook snel kunnen schrikken van een aanraking die ze niet zien aankomen.
Daarnaast zou je hem misschien kunnen leren om minder te schrikken van aanrakingen.
Dat kan in principe door hem aan te raken op momenten dat hij daar niet op bedacht is en dan meteen - ongeacht zijn reactie - iets lekkers te geven.
Niets zeggen.
Door dit vaak te herhalen kan zijn schrik verminderen omdat een dergelijke aanraking een positief vervolg heeft.
Zo kan je dat ook doen bij dove en/of blinde honden die ook snel kunnen schrikken van een aanraking die ze niet zien aankomen.
-
Hamster-007
- Actief
Dit is een hele goede van je die ik zeker in de praktijk ga brengen.ranetje schreef:Ik zou hem inderdaad ook beschermen tegen dit soort situaties.![]()
Niets zeggen.
Bedankt!
Ik reken er dan natuurlijk wel op dat ik het snauwen op zich niet aan het belonen ben...
- ranetje
- Zeer actief
Als je snel bent krijgt hij niet eens meer de kans om te snauwen (koppie omhoog = lekkers er al instoppen).Hamster-007 schreef:Dit is een hele goede van je die ik zeker in de praktijk ga brengen.ranetje schreef:Ik zou hem inderdaad ook beschermen tegen dit soort situaties.![]()
Niets zeggen.
Bedankt!
Ik reken er dan natuurlijk wel op dat ik het snauwen op zich niet aan het belonen ben...
Met deze trainingsmethode ga je het gevoel, de emotie van de hond veranderen.
Het aanraken wordt gevolgd door wat heel lekkers en doorgaans snauwen honden daar niet meer om zodra ze dat door hebben.
Heb je de indruk dat er na twee of drie dagen totaal geen verandering is, dan begin je een stap eerder.
Dan ga je belonen terwijl hij ziet dat je hem aanraakt en hij de aanraking dus verwacht.
Van daar uit kan je dan toewerken naar nauwelijks verwachte aanraking en daarna onverwachte aanraking.
-
Hamster-007
- Actief
Woop, late reactie.
De aanrakingen die hij ziet aankomen is het punt niet, enkel de aanraking van een verschuivende voet waar-ie half op ligt of een irritant baasje (ikzelf dus) die zich zomaar ineens omdraait in bed waardoor-ie uit zijn sluimer schrikt
.
De aanrakingen die hij ziet aankomen is het punt niet, enkel de aanraking van een verschuivende voet waar-ie half op ligt of een irritant baasje (ikzelf dus) die zich zomaar ineens omdraait in bed waardoor-ie uit zijn sluimer schrikt
- ranetje
- Zeer actief
Om het onverwachte aanraken minder eng te maken begin je met verwacht (dus zichtbaar) aanraken.Hamster-007 schreef:Woop, late reactie.![]()
De aanrakingen die hij ziet aankomen is het punt niet, enkel de aanraking van een verschuivende voet waar-ie half op ligt of een irritant baasje (ikzelf dus) die zich zomaar ineens omdraait in bed waardoor-ie uit zijn sluimer schrikt.
Je moet toch ergens beginnen ?
En als dat gedrag zich voordoet als hij bij jullie in bed ligt is daar ook een oplossing voor.
Niet meer in bed.
Want dat lijkt me echt een beetje te gek.
Al mag je daar natuurlijk zelf best anders over denken