Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom bij mijn vriend wel en bij mij niet?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Re: Waarom bij mijn vriend wel en bij mij niet?

Ongelezen bericht door Tamara. »

Wimpel schreef: Nou, eigenlijk wel natuurlijk, maar het is hoe je het brengt. Ik vind in veel gevallen dat het wel iets vriendelijker kan.
Daar heb je ook wel weer gelijk in maar soms is het wel erg frustrerend dat iemand niet wil inzien dat het allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn en dat de hond de dupe wordt (en dat is waar de frustratie dan vandaan komt).
En dan wel bevestigend reageren op het relatieprobleem wat in dit geval to-taal niet aan de orde. Alsof dat hetgeen is wat ze wilde horen :19:
Wimpel schreef: Als je er bovenop zit ziet zo'n probleem er heel anders uit.
Als dit al een probleem is :schrik: Een beetje luchtiger mag soms best wel, kan voor alle partijen veel prettiger werken :pffff:
Wimpel schreef: En de beste stuurlui zijn vaak degenen die het probleem van een afstand bekijken. Soms zijn jullie niet ouders die langs de kant staan op het voetbalveld :mrgreen:

We kunnen ook gewoon echt gelijk hebben en het beste weten :F:
Wimpel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dalmatier 7 jaar oud.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wimpel »

Tamara. schreef: We kunnen ook gewoon echt gelijk hebben en het beste weten :F:
Daar twijfel ik niet aan. Veel mensen hier zijn echte kanjers met honden, maar met mensen kan soms iets beter.

Het is simpel zegt Wimpel: Als mijn hond een stuk brood van de aanrecht pakt, dan straf ik mezelf en verder niemand. Als hij van de straat eet dan zeg ik tegen de hond het niet mag, maar echt kwalijk nemen kan ik hem dat niet.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik heb helemaal geen zin om altijd maar aardig te zijn.
zachte heelmeesters maken stinkende wonden en bovendien zingt elk vogeltje zoals het gebekt is.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Wimpel
Vaste gebruiker

Inge O schreef:
Wimpel schreef:
Tamara. schreef: We kunnen ook gewoon echt gelijk hebben en het beste weten :F:
Daar twijfel ik niet aan. Veel mensen hier zijn echte kanjers met honden, maar met mensen kan soms iets beter.

Het is simpel zegt Wimpel: Als mijn hond een stuk brood van de aanrecht pakt, dan straf ik mezelf en verder niemand. Als hij van de straat eet dan zeg ik tegen de hond het niet mag, maar echt kwalijk nemen kan ik hem dat niet.
maar zo wordt het al iets minder 'simpel', toch :
wiebel schreef:Dit keer is mijn vriend goed boos geworden toen hij hem bezig zag. Is wel binnengekomen.
lijkt me niet dat alleen de baasjes gestraft werden hier.
Ja, achteraf boos worden helpt niet. Je moet er bovenop staan en reageren als hij nog bezig is om het pakje boter te pakken. Liever al reageren als hij alleen al kijkt naar het pakje boter.

Ik zelf zou er weer iets verleidelijks neerleggen en daarmee trainen tot hij het niet eens meer ziet liggen. Voor elke stap die hij in de richting doet, hem terug fluiten. Mijn hond mag alleen dingen eten die gegeven worden of in z'n bak liggen. En soms daag ik hem uit door een plakje worst midden in de kamer te leggen. Daar gaat hij nu met een grote boog omheen, en als ik het voor de deur legt dan gaat hij de gang niet meer in omdat hij niet over het plakje worst wilt stappen.
Wimpel
Vaste gebruiker

Inge O schreef:
en dat laat je daar ook liggen terwijl je boodschappen gaat doen en bent verontwaardigd als het weg is als je terugkomt?
Nee, dan kom ik naar dit forum en vraag of jullie misschien ergens een hond gezien hebben met een stukje worst in z'n bek :goeie:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Als ik etenswaren laat slingeren dan jat Mika het. Als ik geen etenswaren laat slingeren valt er niks te jatten.
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ja hoor'es, als ik hier de restjes kipkluifjes op tafel laat staan en zelf in de slaapkamer ga zitten, dan zal het er misschien nog een half uur staan, terwijl meneer Sproet hier heen en weer zal drentelen tussen mij en woonkamer, onderwijl ongetwijfeld druk tegen mij aan kletsend, maar op een gegeven moment kan ie ze zeker weten toch niet weerstaan en dan vreet ie ze op.

Zijn kipkluifjes gelijk ook de uitzondering op de regel, want verder kan ik een open zak chips op tafel laten liggen en gaan werken, als ik thuis kom dan ligt die zak er gewoon nog hoor :) En dat is ook precies de reden dat ik mijn kipkluifjes-resten direct opruim na het eten, want zodra meneer eenmaal begrijpt dat het eten op tafel er is om door hem gejat te worden, ga ik ook nooit meer perongeluk die open zak chips kunnen laten liggen :P En áls ik perongeluk die zak chips laat liggen en hij blijkt bij thuiskomst toch leeggevroten te zijn.. Tja, dat is dan MIJN stommiteit, en niet die van Ollie :LOL: En dan zal ik in het vervolg beter moeten opletten met het laten slingeren van etenswaren binnen Ol-bereik :P

Wat ik bedoel te zeggen is wat mijn voorgangers eigenlijk ook al gezegd hebben: Gelegenheid maakt de dief en als een hond een paar keer succesvol is geweest in het jatten, dan zal ie dat steeds vaker gaan doen. Zo werkt dat. Een hond die nooit heeft geleerd dat bedelen succes oplevert, zal ook stukken minder bedelen dan een hond die af en toe toch iets toegestoken krijgt als ie zit te bedelen :)
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Oké ik reageerde misschien wat te heftig op het pakje boter hier. Maar wil 1 ding voorop zetten dat mijn vriend hem tijdens het uitlikken kwaad heeft toegesproken en hem naar zijn plek heeft gestuurd. Niemand slaat of schopt mijn hond. Alleen was dit de 1steve keer dat boef mijn vriend boos heeft gezien, dus daarom kwam het binnen.
Ik wist niet van het kuipje op het aanrecht(anders had ik hem opgeruimd).
Vind het alleen zo vreemd waarom hij dit uithaald bij mijn vriend in huis en niet in mijn huis. Daar komt hij niet op het aanrecht en haalt de prullenbak niet leeg en komt niet op de bbank. Ik snap gewoon niet wat het verschil maakt.

Laten we het positief afsluiten, hij is vanavond 2 uur alleen geweest en heeft niks gejat/gegeten. Voorraadkast zat nog dicht en prullenbak stond nog. Wel lag meneer prins heerlijk op de bank. Maar dat vind ik dan nog ni zo erg, vriendlief wel.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Lynnepien »

wiebel schreef:Vind het alleen zo vreemd waarom hij dit uithaald bij mijn vriend in huis en niet in mijn huis. Daar komt hij niet op het aanrecht en haalt de prullenbak niet leeg en komt niet op de bbank. Ik snap gewoon niet wat het verschil maakt.
Daar kan het en heeft hij al heel veel succes gehad. Bij jou heeft hij het nog nooit gedaan dus komt het niet eens in hem op om te proberen. Ander huis, andere regels. Als je hond nu op jonge leeftijd bij jou ook wel eens succes had gehad (ik zeg maar wat, een boterham die je even onbeheerd achterlaat op de salontafel), had je ook een jatterd in huis gehad ;)

Het (rotverwende) hondje van mijn grootouders springt wel eens op de eettafel. Soms blijft de hond van mijn nicht daar logeren. Het is al een paar keer voorgekomen dat mijn grootouders zagen dat de hond van mijn nicht plots op tafel klom. Doet ze thuis nooit en ze haalt het ook niet in haar hoofd. Thuis heeft de hond nog nooit op tafel gelopen, heeft het nooit geleerd en dus is dat gewoon niet mogelijk en zal ze het ook nooit proberen. In het huis van mijn grootouders wel, daar is dat plots wel een mogelijkheid.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Wat me opvalt in jouw verhaal is dat je vindt dat boef zich uit zichzelf/vanzelf net zo moet kunnen gedragen in het huis van je vriend als in jouw huis; jij vindt dat je hond zichzelf jouw regels op moet leggen. Ik vind dat je daarin zeer onrealistische en oneerlijke verwachtingen aan je hond stelt. Hij kan daar niet aan voldoen, zie hem voor wie/wat hij is (een hond dus) en zorg dat hij niet de fout in kán gaan.

Daarnaast valt me op dat je erg blijft hangen in het 'waarom' in plaats van gewoon actie te ondernemen. Het ís nu zo, dus je zou er, voor alle partijen, beter aan doen om dat te accepteren en te handelen naar de nieuwe situatie.

Ik heb het idee dat jij en je vriend verschillende regels hanteren voor boef en dat maakt het er allemaal niet duidelijker op natuurlijk.
wiebel schreef:Vind het alleen zo vreemd waarom hij dit uithaald bij mijn vriend in huis en niet in mijn huis. Daar komt hij niet op het aanrecht en haalt de prullenbak niet leeg en komt niet op de bbank. Ik snap gewoon niet wat het verschil maakt.
Voor een hond zijn regels heel contextgevoelig. Het is niet voor niets dat je een commando in allerlei situaties moet trainen (thuis 'zit' kunnen is niet direct elders 'zit' kunnen). Uiteraard kun en mag je filosoferen over het verschil, maar doe dat alsjeblieft nádat je je hond geen kansen meer geeft op het ongewenste gedrag.
wiebel schreef:Wel lag meneer prins heerlijk op de bank. Maar dat vind ik dan nog ni zo erg, vriendlief wel.
Laat toch die hond niet de dupe worden van regels die niet gehandhaafd (kunnen) worden. Als hij niet wil dat boef op de bank komt, dan moeten jullie die bank barricaderen als jullie weg gaan!

Ga omwille van je hond eens om tafel zitten met je vriend over welke regels er in zijn huis moeten gelden voor boef. Op deze manier is het namelijk allemaal wel erg onduidelijk voor boef vind ik. Spreek dan ook gelijk af hoe jullie er voor gaan zorgen dat boef zich aan die regels kan houden en dus hoe jullie gaan voorkomen dat hij de fout in kan gaan.
EDIT: Spreek ook direct duidelijk af in hoeverre hij vindt dat jij moet zorgen dat het niet fout gaat en hoeverre hij daar zelf ook aan mee wil werken.
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Hij heet wel BOEF!
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Wimpel schreef:
Tamara. schreef: Niet?
Nou, eigenlijk wel natuurlijk, maar het is hoe je het brengt. Ik vind in veel gevallen dat het wel iets vriendelijker kan. Als je er bovenop zit ziet zo'n probleem er heel anders uit. En de beste stuurlui zijn vaak degenen die het probleem van een afstand bekijken. Soms zijn jullie niet ouders die langs de kant staan op het voetbalveld :mrgreen:
Helemaal mee eens Wimpel.
De manier van bejegening zorgt er dan ook voor dat met name nieuwkomers op dit forum al snel afhaken en wegblijven.
Verder niet al te veel van aantrekken hoor want het gaast maar om een kleine groep schreeuwers. Normaliter zou je ze kunnen adviseren om een cursus sociale vaardigheden te volgen. Maar of dat zin heeft, dat betwijfel ik ten zeerste. Gewoon een grote bek terug geven. Dat is nl de enige taal die ze begrijpen. In het begin is dat wel even wennen, zeker als je opgevoed bent in een milieu waar normen en waarden hoog in het vaandel staan.

Mijn hond heeft ook al enkele malen een pakje boter van het aanrecht gejat en opgevreten. Ze heeft ook al het deksel van een braadpan gehaald waar waar 1,5 kg gehaktballen inlagen om af te koelen. En mijn kamer is twee vertrekken verder dan de keuken en kan niet alles zien als ik aan het koken ben.

Muizenvallen voorzien van leverpastei werkt echter voortreffelijk en bovendien preventief. Neem wel die zwarte plastieke van de Aldi waar en muis zelfs de lachstuipen van krijgt. De veerkracht is dermate slap dat een muis in het ergste geval een verstuikte enkel eraan over houd.

Het gaat echter om het schrik effect. Hetzelfde bereik je door een braadworst vast te binden aan een meter vliegertouw waar een deksel aan hangt. Als die op de plavuizen klettert schrikt een hond zich ook wezenloos.

Als ik kook ligt mijn hond constant voor mijn voeten. Ik geef haar niks, ook niet als ik aan het eten ben. In het begin probeerde ze wel eens te schooien. Dan gromde ik een paar keer diep van uit mijn keel, zoals een roedelleider dat ook doet en dat was voldoende om met de staart tussen de poten af te druipen. Als ik klaar ben zet ik vanwege een gebrek aan een afwasmachine alle borden, pannen en bestek op de grond. Daar is ze dan heel erg blij mee, als alles schoon gelikt is hoeft het alleen nog maar nagespoeld te worden. Hoeft eigenlijk niet, maar daar verklein ik natuurlijk wel de kans dat ik wormen op loop. Daarna krijgt ze uiteraard haar brokken.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Wimpel schreef:
Nou, eigenlijk wel natuurlijk, maar het is hoe je het brengt. Ik vind in veel gevallen dat het wel iets vriendelijker kan. Als je er bovenop zit ziet zo'n probleem er heel anders uit. En de beste stuurlui zijn vaak degenen die het probleem van een afstand bekijken. Soms zijn jullie niet ouders die langs de kant staan op het voetbalveld :mrgreen:
:lol1: dochter had het hele stuk kaas uit de koelkast gehaald toen we Sky net hadden en op de grond gezet. ik zat op de wc... ze komt huilend naar me toe, er was geen kaas meer over... nou we hebben gegierd van het lachen.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Gedrag is vaak ook omgeving en mens afhankelijk.. ik zie mijn Bowie ook bij mijn ouders dingen doen waarvan ik denk " huh" .. thuis zou ze dat echt niet doen maar bij mijn ouders levert dat gedrag toch iets op.
Eten stelen is heel vervelend maar net wat iedereen zegt, opruimen dat is het enige wat helpt, zorgen dat je hond er niet bij kan.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wolfsblut schreef:
Wimpel schreef:
Helemaal mee eens Wimpel.
De manier van bejegening zorgt er dan ook voor dat met name nieuwkomers op dit forum al snel afhaken en wegblijven.
Verder niet al te veel van aantrekken hoor want het gaast maar om een kleine groep schreeuwers. Normaliter zou je ze kunnen adviseren om een cursus sociale vaardigheden te volgen. Maar of dat zin heeft, dat betwijfel ik ten zeerste. Gewoon een grote bek terug geven. Dat is nl de enige taal die ze begrijpen. In het begin is dat wel even wennen, zeker als je opgevoed bent in een milieu waar normen en waarden hoog in het vaandel staan.
Heb je het rijtje adviezen gezien wat hier boven neer gezet is?
Daar zitten in het begin totaal geen onvriendelijke adviezen tussen.
maar als je die adviezen geeft en het blijkt een volgend weekend weer raak te zijn, en dat zelfs een haakje op een deur al als "verbouwen van een huis" wordt gezien, terwijl de oplossing zo simpel is............... en de hond wordt de fout ook nog aangerekend, dan word je er ook wel eens goed zat van.

In feite heeft Inge O samen met nog enkele forummers gedaan wat jij met je hond hebt gedaan..................

N.l. afblaffen en laten schrikken.
Hopelijk komt het dan wel door. :8):

edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 23 feb 2014 15:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Wimpel
Vaste gebruiker

Eigelijk doet dit hele verhaal me denken aan dit reclame spotje. Ouders kijken de andere kant op en het jongetje eet dan de hele pudding op. In de reclame word dat bijna aangemoedigd, maar van mij had hij de hele week geen toetjes meer gehad :boos:

http://www.youtube.com/watch?v=Jt-55C3gYwM
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Wimpel schreef:Eigelijk doet dit hele verhaal me denken aan dit reclame spotje. Ouders kijken de andere kant op en het jongetje eet dan de hele pudding op. In de reclame word dat bijna aangemoedigd, maar van mij had hij de hele week geen toetjes meer gehad :boos:

http://www.youtube.com/watch?v=Jt-55C3gYwM
De meeste mensen, de kuddedieren althans, vinden dit natuurlijk schattig en vertederend omdat anderen dat ook leuk vinden.
Wimpel, jij bent iemand met ruggengraat. Jij redt het wel in het leven. Je hebt een sterk ontwikkelde intuïtie. Daar kom je heel ver mee. En zeker met je hond opvoeden.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Dat ik hier niet alles neerzet wat ik eraan doe betekent niet dat ik niks heb gedaan. Alle maatregelen zijn getroffen en beide chekken we alles als we weggaan.
Vandaag is hij 4 uur alleen geweest en heeft zich zeer netjes gedragen.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
scoob
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruising Mechelse herder/ Bouvier

Re: Waarom bij me vriend wel en bij mij niet?

Ongelezen bericht door scoob »

Nanna schreef:Me vriend :ugh:
Ik denk dat het om het verhaal gaat en niet om iemands taalgebruik.
Vergeet nooit dat je maar één leven hebt, dit is geen generale repetitie

Kay (Pukkie) 09-03-2000/04-11-2013,
jij zal nooit vergeten worden, bedankt voor alle mooie momenten die jij in ons leven hebt gebracht.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

wiebel schreef:Dat ik hier niet alles neerzet wat ik eraan doe betekent niet dat ik niks heb gedaan. Alle maatregelen zijn getroffen en beide chekken we alles als we weggaan.
Vandaag is hij 4 uur alleen geweest en heeft zich zeer netjes gedragen.
:ok:
Mooi :D
Deze keer dus alles goed opgeruimd :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”