Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Percentage van lichaamsgewicht voeren

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Manu

Percentage van lichaamsgewicht voeren

Ongelezen bericht door Manu »

Ik ben heel enthousiast want eindelijk krijg ik een grote vriezer en heb ik vriend om om Manu vers te gaan voeren :cheer:
Ik wil starten met KVV en uiteindelijk helemaal op Barf (advies en tips altijd welkom).
Vorige week heb ik me aangemeld op het Barf forum om me goed in te lezen en ik begin het aardig door te krijgen. Ook een adresje gevonden voor Barf, nu nog KVV vinden.

Nu wordt er gezegd dat je 2 tot 7% van het lichaamsgewicht moet voeren.
Manu zit rond de 27kg en is 10 maanden.
Ik neem hem 2x in de week mee met hardlopen (joggend 5km gemiddeld) en 3x in de week maken we een grote wandeling van minstens 5km in de bergen (zo'n 1,5uur) aan de riem.
Wat is nou aan te raden?
De Husky wordt een sober ras genoemd. Hij heeft altijd minder brokken nodig gehad dan aangeraden werd.
Ik dacht zelf aan 3 tot 4%?
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Percentage van lichaamsgewicht voeren

Ongelezen bericht door Laura84 »

gewoon proberen, vind je hem te dik worden dan voer je minder, te mager wat meer.

De volwassen teven hier krijgen, Laicka 500 gr per dag en eens in de week 250 (ze is 21 kg, normale energie behoefte), Fix 20 kg en te zwaar krijgt 250 per dag en 2 keer in de week 500 gr
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Manu

Ah dat kan natuurlijk ook. Een dag wat meer of minder ertussen.
Ik las ook dat er 1 keer per dag gevoerd wordt met Barf, 's ochtends maar na de grootste wandeling?
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Het ligt ook een beetje aan de KVV die je voert. Hier eet Misty (33kg) een halve kg per dag en Shadow(45kg) een hele kg Lotgering. Maar ik zou gewoon beginnen op 4% en dan kijken of hij meer of minder nodig heeft. Ik weet niet welk gewicht hij volwassen zou moeten hebben, maar met dat gewicht moet je rekenen.
Manu

Hij zit al op de maximum gewichtstandaard :lol1: Hij is niet dik, je voelt zijn ruggegraatje zelfs bovenop liggen. Hij is gewoon vrij groot.
Ik begin dan inderdaad maar met 4%. Dat is net meer dan een kilo per dag.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Is Manu intact? Zo niet zou ik eerder met ongeveer 2% beginnen, ook omdat je zei dat het een 'sobere' hond is.
Manu

Ja hij heeft alles nog hangen :mrgreen:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Manu schreef:Ja hij heeft alles nog hangen :mrgreen:
Oh dan heb ik niks gezegd :mrgreen:
Kijk wel uit dat hij niet te dik word, op zijn leeftijd had Gollum al te veel aan 4% maar die liet haar eten gewoon uit zichzelf staan dus dat was makkelijk.
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Manu schreef:Hij zit al op de maximum gewichtstandaard :lol1: Hij is niet dik, je voelt zijn ruggegraatje zelfs bovenop liggen. Hij is gewoon vrij groot.
Dat vind ik wel enorm veel. Castor is 45 kg, en krijgt ongeveer 1100 gram per dag.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Het verschilt enorm per hond dus ik zou inderdaad gewoon kijken waar hij het goed op doet.
Ik heb hier 2 uitersten, ze wegen evenveel (27kg), zijn beide intact en ongeveer even oud.
De een krijgt 300 gram en de ander 2kg, beiden zijn ze keurig op gewicht.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
mmartinn
Zeer actief

samantha! schreef:Het verschilt enorm per hond dus ik zou inderdaad gewoon kijken waar hij het goed op doet.
Ik heb hier 2 uitersten, ze wegen evenveel (27kg), zijn beide intact en ongeveer even oud.
2 kg????
Afbeelding
Manu

mmartinn schreef:
Manu schreef:Hij zit al op de maximum gewichtstandaard :lol1: Hij is niet dik, je voelt zijn ruggegraatje zelfs bovenop liggen. Hij is gewoon vrij groot.
Dat vind ik wel enorm veel. Castor is 45 kg, en krijgt ongeveer 1100 gram per dag.
Castor is ook nog geen jaar toch? Wat doet hij aan beweging?

Ik vind ons niet bijzonder actief. "Actieve hond heeft wat meer nodig" maar wanneer heb je een actieve hond?
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Hij is nog wel in de groei en heeft daarom meer nodig dan een volwassen hond.
Ik zou al die richtlijnen niet te nauw nemen en gewoon kijken hoe je hond het doet. Xavi kreeg als up ook bijna het dubbele van wat hij nu krijgt.

Je zou ook even de barfrekenhulp kunnen gebruiken (op BP). Die geeft aan hoeveel gram je ongeveer bij een bepaalde leeftijd + gewicht zou moeten geven. vind ik zelf altijd wel handig, heb je iig een indicatie
Afbeelding
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Gewoon op het oog voeren. Begin met een kilo per dag ofzo en goed voelen. Wordt ie dikker, voer je gewoon minder.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik denk dat het echt veel kan verschillen per hond, en dat je dus gewoon moet kijken of hij niet zwaarder of lichter wordt.
Ter vergelijking, mijn teef weegt 30 kilo en loopt elke dag minstens 10 km maar regelmatig ook een stuk verder nog. Ze krijgt zo'n 100 gram brokken Dog Lovers Gold en daarnaast nog ongeveer 600 gram kvv of barf. Maar als ik zie dat ze te kort komt dan krijgt ze even een paar dagen wat meer, of juist wat minder als het nodig is.

Kijk ook even op het forum en de website van Barfplaats, daar kan je veel nuttige dingen lezen!
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Het verschilt enorm per hond, en per KVV.

Heb er hier een die heel moeilijk op gewicht te krijgen/houden is. Ze weegt 19kg en krijgt momenteel weer 650 gram per dag.
Ze heeft ook periodes gehad dat ze hele lang goed bleef op 500gr, maar dan ineens wordt ze toch weer iets te schraal en dan voer ik weer wat meer. Blijft toch een kwestie van kijken en aanpassen hier.
Manu

Dat heb ik gedaan, het duizelt me allemaal zo :lol1:
Gewoon brokken in die bak gooien is zoveel makkelijker maar hij eet het moeilijk en de ontlasting blijft zacht. Dus ik wil gewoon over, klaar.
Barf trekt mij het meeste, ondanks het gepuzzel.

Ik begin dan inderdaad wel met de kilo per dag.
Waarschijnlijk dat het iets te veel is maar daar kom ik dan vanzelf wel achter. Bedankt!
mmartinn
Zeer actief

Manu schreef:
mmartinn schreef:
Castor is ook nog geen jaar toch? Wat doet hij aan beweging?

Ik vind ons niet bijzonder actief. "Actieve hond heeft wat meer nodig" maar wanneer heb je een actieve hond?
Castor is net een jaar geweest.
Hij is geen drukke hond.
Wij zijn ook nog steeds niet heel actief. Daar wacht ik mee totdat hij 1,5 a 2 jaar is.
Nu 3 wandelingen van rond de uur.
En af en toe een hondenspeelmiddagje.
Beetje stoeien af en toe.
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Er is niks van te zeggen, gewoon wat proberen. Pasha weegt een kilo of 18, is bijna 13 jaar, niet meer intact (maar eet dezelfde hoeveelheid als daarvoor). Die krijgt 200-250 gram per dag. Ushi weegt 29 kilo, krijgt 700 ong. Voor haar nest at ze een kilo. Chuck is bijna 10 maanden, weegt een kilo of 36-37 nu (is heel ziek geweest) en die eet ruim 1,5 kilo vers en nog een hand brokken.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
mmartinn
Zeer actief

nathalie schreef:Er is niks van te zeggen, gewoon wat proberen. Pasha weegt een kilo of 18, is bijna 13 jaar, niet meer intact (maar eet dezelfde hoeveelheid als daarvoor). Die krijgt 200-250 gram per dag. Ushi weegt 29 kilo, krijgt 700 ong. Voor haar nest at ze een kilo. Chuck is bijna 10 maanden, weegt een kilo of 36-37 nu (is heel ziek geweest) en die eet ruim 1,5 kilo vers en nog een hand brokken.
Daar heb je gelijk in natuurlijk. Toch lijkt het mij, heel nuchter bekeken, beter voeding toe te voegen dan af te bouwen.
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

mmartinn schreef:
nathalie schreef:Er is niks van te zeggen, gewoon wat proberen. Pasha weegt een kilo of 18, is bijna 13 jaar, niet meer intact (maar eet dezelfde hoeveelheid als daarvoor). Die krijgt 200-250 gram per dag. Ushi weegt 29 kilo, krijgt 700 ong. Voor haar nest at ze een kilo. Chuck is bijna 10 maanden, weegt een kilo of 36-37 nu (is heel ziek geweest) en die eet ruim 1,5 kilo vers en nog een hand brokken.
Daar heb je gelijk in natuurlijk. Toch lijkt het mij, heel nuchter bekeken, beter voeding toe te voegen dan af te bouwen.
Waarom?
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief

nathalie schreef:
mmartinn schreef:
Waarom?
In mijn geval, met een hond waarbij de gewrichten nog niet ontwikkeld zijn, heb ik hem liever een tijdje wat aan de dunnere kant dan aan de dikke kant.
Gewoon een gevoel hoor.
Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Ik ben erg van op het oog voeren maar met een hond die liever niet dan wel eet gaat dat een beetje moeilijk :tongue: Akira mag nu eten naar behoefte, en dat is soms maar een ons of vier per week :ugh: en nu staan er dus de hele dag brokken. Kvv of Barf blieft mevrouw niet. Bij haar maakt wel of geen inspanning ook niet uit, in een heel druk weekend waarbij alleen maar gelopen wordt eet ze rustig helemaal niets en bij een periode dat het rustig is eet ze alles in een keer op. Kijk hoe hij het doet op de hoeveelheid die je nu geeft en dan kan je altijd meer of minderen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

mmartinn schreef:
nathalie schreef:
mmartinn schreef:
Waarom?
In mijn geval, met een hond waarbij de gewrichten nog niet ontwikkeld zijn, heb ik hem liever een tijdje wat aan de dunnere kant dan aan de dikke kant.
Gewoon een gevoel hoor.
Maar dan moet je hond wel dik worden van de hoeveelheid voer :wink: . Chuck is schraal en ik verwacht dat als hij over een tijdje uitgegroeid is en wat rustiger wordt, hij minder zal gaan eten. Net als Ushi. 1300 gram toen ze een maand of 8-9 was en een kilo vanaf dat ze een jaar was.
Afbeelding
Manu

Ik had trouwens geen idee dat een Weinaraner zo zwaar was :80:
Manu heeft ook hoe meer hij doet minder trek. Terwijl ik dat andersom had verwacht.
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen

Ongelezen bericht door Mutt »

samantha! schreef:Het verschilt enorm per hond dus ik zou inderdaad gewoon kijken waar hij het goed op doet.
:80: Wat een verschil!

Hier overigens brokken maar Mazzel en Boef krijgen allebei even veel (hoeveel precies weet ik eigenlijk niet) en zijn goed op gewicht. Boef is smaller gebouwd en net (2 cm) ietsje groter en Mazzel is juist breder gebouwd.

Overigens hier liever ietsje minder dan iets te veel, ik zie ze graag schraal.
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Suske is drie en weegt een kilo of 25.
Pond lotgering ongeveer per dag.
Maar toen ze nog volop in de groei zat was dat toch wel zo'n 8 ons.
En dat was nog de tijd dat lotgering een stuk vetter was dan nu.
Kilo om te beginnen en dan aankijken lijkt me een goed begin.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zou eens wegen wat hij nu aan brokken eet en beginnen met het dubbele daar van aan vers.
Manu

Net KVV gevonden in een supermarkt net buiten de stad. Kan het verder nergens vinden. Ze hebben alleen gevogelte en het zijn een soort burgers. Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor een hond van 30kg is 400 gram.
Als ik per dag nou 4 van die burgers geef en 400 gram vers vlees?
Ik moet ook nog eens kijken met die groenten en yoghurt. Ik heb van een slager nu 3 kg vleesresten meegekregen (zit geen orgaanvlees of bot tussen). Dit is vers. Ook een grote bak kipvleugels.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Geen kip :engel:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”