U vooronderstelt het een en ander. Ondermeer 'een cursusje van 10 lessen'. Ook dat is een beetje A en C. Dat de huidige cursussen (de meesten) niet goed zijn staat los van het feit dat een verplichte cursus goed zou zijn.renee-uk schreef: het feit blijft bestaan dat mensen door een cursus te volgen niet opeens hondenkenners worden.
het feit blijft bestaan dat honden zich op het veld prima kunnen gedragen en daarbuiten de beest uithangen (pun intended).
het feit blijft bestaan dat je meer bereikt bij honden met begrip voor en kennis van het wezen hond, besef dat elke hond een individu is met individuele behoeften en gevoel voor wat die hond nodig heeft.
en dat soort dingen leer je niet op een cursusje van 10 lessen, dat leer je überhaupt niet op een cursus als je die basiskenmerken zelf al mist als aspirant hondenhouder.
dat was wat ik bedoelde met het verschil tussen theoretisch gebazel en de uitvoering in de praktijk.
En de 'begrip en kennis' waar u het over hebt: dat is nou precies waar die verplichte cursus voor bedoeld is

Ik ben het ook niet met u eens dat je dat soort zaken niet op een cursus kunt leren. Integendeel: u wilt de honderden zelfbenoemde 'hondenexperts' die ik zoal tegen gekomen ben die er echt niets van bakken niet ontmoeten. Het probleem is dat veel mensen correleren, en dan denken dat ze honden begrijpen. Correlatie is geen causaliteit (jammer dat ik geen mexicaans/spaans spreek, anders zou ik eens een mailtje de oceaan over sturen

Als u mij toestaat: ik verzet mij dan ook tegen 'theoretisch gebazel': dat is het namelijk zeker niet. Ik kan me nog herinneren dat ik 2 jaar heb moeten blokken om een examinatordiploma te halen. Ik kan u vertellen, het waren boeken - dus theorie op papier, maar het was zeker geen 'gebazel'

Tot slot, eigenlijk zegt u dat ik 20 jaar van mijn leven verspild heb aan eigenaren en honden trainen. Want ze leerden er toch niets. Dat mag u zeggen, ik voel me ook niet aangevallen, maar ik blijf toch van mening dat er heel wat eigenaren en honden gelukkig door het leven gegaan zijn door bij mij op training te komen