Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik krijg buiten totaal geen contact
Moderator: moderatorteam
- scoob
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): kruising Mechelse herder/ Bouvier
- Aantal honden: 1
Ik krijg buiten totaal geen contact
In huis luistert Scoob echt fantastisch. In de tuin volgt hij ook steeds beter commando's op, maar buiten heb ik totaal geen contact met hem. Zelfs koekjes, snoepjes, worst, gek doen, speeltjes e.d. helpen niet.
Het gekke is wel dat hij netjes gaat zitten, wacht bij oversteek en af op commando, maar dit gaat allemaal zonder enig oogcontact.
Wanneer ik hem wat lekkers voorhoud en hem b.v. wil laten volgen kijkt hij gewoon langs mij heen en loopt de andere kant op, of langs mij heen. Ik durf hem daardoor ook nog steeds niet los te laten, want ik ben als de dood dat hij wegrent. Ik heb het wel geprobeerd om hem los te laten lopen, maar hij vergeet alles en iedereen om zich heen en rent gewoon weg en hij kan nu al zo snel rennen dat ik hem echt niet meer kan bijhouden.
In huis zoekt hij trouwens wel constant oogcontact, da's ook het gekke eraan.
Ik moet er wel bij vermelden dat hij van een boerderij komt en hier tot 13 weken, toen wij hem ophaalden, alleen buiten op het erf los heeft gelopen met andere honden (daar liep hij ook niet weg). De mensen waren er wel, gaven hem ook aandacht, speelden met hem, maar hij was nooit in huis.
Heeft iemand nog goeie tips waar ik mee kan oefenen????
Het gekke is wel dat hij netjes gaat zitten, wacht bij oversteek en af op commando, maar dit gaat allemaal zonder enig oogcontact.
Wanneer ik hem wat lekkers voorhoud en hem b.v. wil laten volgen kijkt hij gewoon langs mij heen en loopt de andere kant op, of langs mij heen. Ik durf hem daardoor ook nog steeds niet los te laten, want ik ben als de dood dat hij wegrent. Ik heb het wel geprobeerd om hem los te laten lopen, maar hij vergeet alles en iedereen om zich heen en rent gewoon weg en hij kan nu al zo snel rennen dat ik hem echt niet meer kan bijhouden.
In huis zoekt hij trouwens wel constant oogcontact, da's ook het gekke eraan.
Ik moet er wel bij vermelden dat hij van een boerderij komt en hier tot 13 weken, toen wij hem ophaalden, alleen buiten op het erf los heeft gelopen met andere honden (daar liep hij ook niet weg). De mensen waren er wel, gaven hem ook aandacht, speelden met hem, maar hij was nooit in huis.
Heeft iemand nog goeie tips waar ik mee kan oefenen????
Vergeet nooit dat je maar één leven hebt, dit is geen generale repetitie
Kay (Pukkie) 09-03-2000/04-11-2013,
jij zal nooit vergeten worden, bedankt voor alle mooie momenten die jij in ons leven hebt gebracht.
jij zal nooit vergeten worden, bedankt voor alle mooie momenten die jij in ons leven hebt gebracht.
- scoob
- Vaste gebruiker
Re: Ik krijg buiten totaal geen contact
Nanna schreef:Ik zou hem eens aan een lange lijn uitlaten en kijken wat nou precies zo zijn interesse heeft.
Zodat je daarop kunt anticiperen. Nu weet je het helemaal niet.
Plus dat je een hond ook teveel kunt trainen en steeds maar aandacht lopen te vragen. Ik zou daar als hond ook overspannen van worden
Ik train niet de hele tijd met hem natuurlijk. Er is ruimte genoeg voor spelen. Hij is nog maar 5.5 maandjes, dus ik verwacht ook geen wonderen, maar dat van die lange lijn is inderdaad een goeie tip. Ik heb nu een lijn van ongeveer 2 meter die ik in etappes kleiner kan maken.
Bedankt.
-
DaniBanani
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Dexter heeft dat vaak 's ochtends het eerste stukje. Dan zit-ie vol energie, wil graag rennen, en kan zijn aandacht echt niet bij mij houden. Ik laat hem dus eerst even uitrazen op het loslooppad voor de deur en daarna gaan we verder. Ik weet niet wat jij verder met je hond doet, maar zou het iets vergelijkbaars kunnen zijn? Dat hij gewoon niet de rust heeft om op jou te letten omdat er overal prikkels zijn en hij barst van de energie?

- scoob
- Vaste gebruiker
Ik laat hem juist eerst lekker spelen, zodat hij inderdaad zijn energie alvast wat kwijt is. Hij heeft voor we de deur uitgaan thuis ook al een hele tijd gespeeld. Ik heb ook niet het idee dat het met energie te maken heeft, want wanneer ik het aan het einde van de wandeling nog een laatste keer probeer, wordt het nog niks. Hij vertoont eigenlijk ontwijkend gedrag. Hoofd wegdraaien, andersom gaan zitten, een snelle beweging langs me heen, zodat je het idee krijgt dat hij er gewoon geen zin in heeft. Ik kan het gedrag gewoonweg niet plaatsen, helemaal omdat hij thuis alles zo goed kan, het is dan de omgekeerde wereld.DaniBanani schreef:Dexter heeft dat vaak 's ochtends het eerste stukje. Dan zit-ie vol energie, wil graag rennen, en kan zijn aandacht echt niet bij mij houden. Ik laat hem dus eerst even uitrazen op het loslooppad voor de deur en daarna gaan we verder. Ik weet niet wat jij verder met je hond doet, maar zou het iets vergelijkbaars kunnen zijn? Dat hij gewoon niet de rust heeft om op jou te letten omdat er overal prikkels zijn en hij barst van de energie?
-
M@rleen
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Misschien vind hij het erg spannend? Misschien helpt het om juist geen aandacht te vragen, maar wel te belonen als hij uit zichzelf reageert.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
dat ie het thuis allemaal begrijpt en kan wil niet zeggen dat ie dat in de grote vrijheid ook doet.
ga je naar cursus met hem?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Iedere keer als hij uit zichzelf naar je kijkt (dus ook in huis) flink belonen met wat lekkers of met z'n eten dat kan hij dan op die manier 'verdienen' door de dag heen.
Heeft ie snel genoeg door dat aandacht voor baasje = eten!!!!
Hier hadden we met Jura toen ze net uit Spanje kwam ook moeite met aandacht krijgen buiten, maar ze was gewoon helemaal hyper van alle nieuwe geuren en dingen buiten zoals fietsers en verkeer etc... het heeft best even geduurd voordat ze rustig kon lopen door de wijk.
Wij zijn ook vanaf het begin lekker met haar gaan lopen in de natuur en op het platteland, daar zijn veel minder prikkels en kan je dus ook makkelijker oefenen op aandacht.
Heeft ie snel genoeg door dat aandacht voor baasje = eten!!!!
Hier hadden we met Jura toen ze net uit Spanje kwam ook moeite met aandacht krijgen buiten, maar ze was gewoon helemaal hyper van alle nieuwe geuren en dingen buiten zoals fietsers en verkeer etc... het heeft best even geduurd voordat ze rustig kon lopen door de wijk.
Wij zijn ook vanaf het begin lekker met haar gaan lopen in de natuur en op het platteland, daar zijn veel minder prikkels en kan je dus ook makkelijker oefenen op aandacht.
- scoob
- Vaste gebruiker
Ja we zitten op puppycursus. Hier doen we ook oefeningen maar het wil niet zo lukken, ook daar niet.renee-uk schreef:dat ie het thuis allemaal begrijpt en kan wil niet zeggen dat ie dat in de grote vrijheid ook doet.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Dit is een supertip!Inge O schreef:heb je ook een tuin? heb je het daar al geprobeerd?
wat ik al dacht voor ik aan deze reactie kwam : hij vertoont stress-signalen, hij is je 'gevraag' beu en voelt zich overvraagd. en voor je weer in een verdedigende kramp schiet, nee, dit is niet naar bedoeld maar gewoon de realiteit.scoob schreef: Hij vertoont eigenlijk ontwijkend gedrag. Hoofd wegdraaien, andersom gaan zitten, een snelle beweging langs me heen, zodat je het idee krijgt dat hij er gewoon geen zin in heeft. Ik kan het gedrag gewoonweg niet plaatsen, helemaal omdat hij thuis alles zo goed kan, het is dan de omgekeerde wereld.
ik zou twee dingen doen : hem een clickerwoord aanleren (als je het niet kent even op googelen) en de volgende uitlaatbeurten NIKS van hem vragen. wel erg op hem letten en als hij eventjes uit zichzelf - al is het maar een fractie van een seconde - naar jou kijkt : 'clickerwoord' en belonen met een voertje, géén feestje rond bouwen, niet in de weer gaan met speeltjes en toestanden, niks.
slaagt hij er toch een hele ronde in om niet naar je te kijken, ga dan ergens naar een saaie plek met hem en ga daar voor paal staan, letterlijk, al was het eeen half uur - tot hij eventjes naar je kijkt - enz.
dit stilletjesaan uitbouwen maar laat het initiatief van hém komen, probeer zijn aandacht voorlopig niet meer te vragen tot hij weer uit zichzelf contact met je zoekt.
daarnaast zou ik - bij hóógdringendheid - op zoek gaan naar een afgesloten veld waar je hem wel los kan laten en waar je net hetzelfde doet : geen aandacht vragen maar gegeven aandacht wel belonen.
met het soort kruising dat jij hebt moet het absoluut mogelijk zijn om intens contact te krijgen, ook buiten, dus dat loslopen komt op termijn wel goed. maar probeer je de eerstkomende dagen/weken in te houden en vraag buiten niks meer.
- scoob
- Vaste gebruiker
Inge O schreef:heb je ook een tuin? heb je het daar al geprobeerd?
wat ik al dacht voor ik aan deze reactie kwam : hij vertoont stress-signalen, hij is je 'gevraag' beu en voelt zich overvraagd. en voor je weer in een verdedigende kramp schiet, nee, dit is niet naar bedoeld maar gewoon de realiteit.scoob schreef: Hij vertoont eigenlijk ontwijkend gedrag. Hoofd wegdraaien, andersom gaan zitten, een snelle beweging langs me heen, zodat je het idee krijgt dat hij er gewoon geen zin in heeft. Ik kan het gedrag gewoonweg niet plaatsen, helemaal omdat hij thuis alles zo goed kan, het is dan de omgekeerde wereld.
ik zou twee dingen doen : hem een clickerwoord aanleren (als je het niet kent even op googelen) en de volgende uitlaatbeurten NIKS van hem vragen. wel erg op hem letten en als hij eventjes uit zichzelf - al is het maar een fractie van een seconde - naar jou kijkt : 'clickerwoord' en belonen met een voertje, géén feestje rond bouwen, niet in de weer gaan met speeltjes en toestanden, niks.
slaagt hij er toch een hele ronde in om niet naar je te kijken, ga dan ergens naar een saaie plek met hem en ga daar voor paal staan, letterlijk, al was het eeen half uur - tot hij eventjes naar je kijkt - enz.
dit stilletjesaan uitbouwen maar laat het initiatief van hém komen, probeer zijn aandacht voorlopig niet meer te vragen tot hij weer uit zichzelf contact met je zoekt.
daarnaast zou ik - bij hóógdringendheid - op zoek gaan naar een afgesloten veld waar je hem wel los kan laten en waar je net hetzelfde doet : geen aandacht vragen maar gegeven aandacht wel belonen.
met het soort kruising dat jij hebt moet het absoluut mogelijk zijn om intens contact te krijgen, ook buiten, dus dat loslopen komt op termijn wel goed. maar probeer je de eerstkomende dagen/weken in te houden en vraag buiten niks meer.
Bedankt voor de tips, hier kan ik zeker wat mee.
Ik schiet trouwens niet zo snel in een verdedigende kramp hoor
Eigenlijk ben ik een heel vriendelijk en vredelievend persoon.
-
carinavl
dit probleem ken ik. Ook ik probeer met alle middelen om zijn aandacht te krijgen op wandeling. Ik merk wel beterschap nu we met hem op cursus zitten. Geduld en volhouden denk ik en de tip om naar een saaie plek te gaan ga ik zeker gebruiken
- scoob
- Vaste gebruiker
Ja, we hebben een tuin en daar wordt het al moeilijker. Wanneer ik daar probeer aandacht te vragen, kijkt hij eerst om zich heen of hij geen balletje ziet liggen. Mocht deze er onverhoeds liggen.........kan ik het echt wel vergeten. Dan duikt hij er bovenop en gaat 'ie lekker met de bal in zijn bek door de tuin racen. Hij begint dan ook direct uit te dagen met z'n bal, dat ik moet proberen hem af te pakken. Dondersteen.Inge O schreef:heb je ook een tuin? heb je het daar al geprobeerd?
Als er geen speelgoed binnen bereik ligt, moet ik echt dichtbij hem staan met heeeeeeeeeeel veel lekkers en dan wil het aardig lukken. Ik probeer dan te oefenen met kom voor en steeds zelf achteruit te lopen. Wanneer hij meeloopt krijgt hij wat lekkers. Soms heeft hij geen zin om te lopen en gaat hij lekker zitten en dom kijken.
De oefeningen probeer ik inderdaad op een saaie plek te doen, op een verlaten zandpad buitenaf, maar het is net of hij inderdaad geïrriteerd is en dan ongeduldig de andere kant op wil. Hij denk volgens mij
Verder is het gewoon een lekker ding die gek op knuffelen is.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
je zou op kunnen houden met al die oefeningen en ook in de tuin alleen op aandacht oefenen.
aandacht is de basis van alles, zonder aandacht bereik je helemaal niks.
pas als je aandacht hebt van je hond kun je hem wat leren.
je gaat gewoon veel te snel voor je hond en dat probeert ie je te vertellen door zijn akties.
als ik jou was zou ik een heleboel stappen terug doen, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald
aandacht is de basis van alles, zonder aandacht bereik je helemaal niks.
pas als je aandacht hebt van je hond kun je hem wat leren.
je gaat gewoon veel te snel voor je hond en dat probeert ie je te vertellen door zijn akties.
als ik jou was zou ik een heleboel stappen terug doen, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- scoob
- Vaste gebruiker
Inge O schreef:en dat is dus de valkuil, op een gegeven moment kan je niet meer 'meer' en 'beter' en 'leuker' doen terwijl zij afgestompt raken en zich afsluiten.carinavl schreef:dit probleem ken ik. Ook ik probeer met alle middelen om zijn aandacht te krijgen op wandeling.
echt, als het gezegde 'less is more' ergens op van toepassing is, dan wel in dit soort toestanden.
Soms heb je gewoon de neiging om de riem op de grond te gooien en weg te lopen. Bekijk het maar klier
Rustig blijven, geduld, vrolijk blijven praten
- scoob
- Vaste gebruiker
Vandaar dat ik de vraag ook eens hier op het forum neerleg. Op die manier krijg ik ook een ander inzicht.Inge O schreef:dit moet je vooral doen denken 'dit werkt duidelijk niet, hoe zou ik het anders kunnen doenscoob schreef:Inge O schreef:en dat is dus de valkuil, op een gegeven moment kan je niet meer 'meer' en 'beter' en 'leuker' doen terwijl zij afgestompt raken en zich afsluiten.carinavl schreef:dit probleem ken ik. Ook ik probeer met alle middelen om zijn aandacht te krijgen op wandeling.
echt, als het gezegde 'less is more' ergens op van toepassing is, dan wel in dit soort toestanden.
Soms heb je gewoon de neiging om de riem op de grond te gooien en weg te lopen. Bekijk het maar klier, maar dat beestje kan het ook niet helpen. Hij doet ook maar wat
.
Rustig blijven, geduld, vrolijk blijven praten![]()
?'.
dáár moet je je motivatie uithalen.
Een wijze uitspraak van Einstein is hier wel van toepassing, het toppunt van stomheid is, telkens het zelfde doen, maar iedere keer een ander resultaat verwachten.
- scoob
- Vaste gebruiker
Ik droom van het moment dat hij die aandacht voor mij heeft. Ik besef heel goed dat ik niet te veel moet verwachten en hem niet moet overprikkelen. Het is ook zeker niet zo dat ik heel veel met hem train. Telkens 10 minuutjes soms 3 keer per dag en soms een dag niet, ik probeer het, voor mijn gevoel, al zo rustig aan mogelijk te doen. Op het filmpje heeft de hond heeeeeeeeeeel veel aandacht voor de broekzak waar de snoepjes inzitten. hahahaha, dat interesseert Scoob geen bal hoor buiten. Ik denk dat ik inderdaad even een flinke stap terug moet en de aandachtoefening lekker tot de tuin moet beperken . Dat is denk ik een goed startpunt en van daar zien we wel weer verder. Wat niet is, is niet, maar komt vanzelf wel. Zijn hersenen moeten er natuurlijk ook klaar voor zijn om een bepaalde handeling te leren, eigenlijk net zoals bij kinderen. Als een bepaald hersendeel nog niet ontwikkeld is, kun je het ook niet aanspreken natuurlijk.Inge O schreef:als je nou een akita zou hebben zou ik zeggen dat je waarschijnlijk gelijk hebt met je aanname maar je hebt een herder dus jammer maar helaas, je gaat niet door voor de koelkastscoob schreef: De oefeningen probeer ik inderdaad op een saaie plek te doen, op een verlaten zandpad buitenaf, maar het is net of hij inderdaad geïrriteerd is en dan ongeduldig de andere kant op wil. Hij denk volgens mij![]()
![]()
, je kletst maar een eind weg.
. met wat je hier beschrijft weet ik bijna zeker dat dit weer oversprongggedrag - dus stress - is
.
begin eens met alles bij jezelf te zoeken, niet bij de hond - en dat is geen schande, verre van. maar je raakt veel sneller uit je patstelling als je beseft dat je het zelf anders moet aanpakken, de 'fout' ligt nooit bij de hond.
om je een idee te geven : dit hondje is net zo oud als dat van jou en dit filmpje is een paar weken terug gedraaid https://www.youtube.com/watch?v=Co3entjL79g
tot ze een week of 12 was vroeg ik buiten nooit haar aandacht en reken maar dat ik die niet spontaan kreeg ook want ik heb nog 5 honden en die waren véél leuker. ik riep haar hooguit één keer per dag (dat houdt hierkomen leuk) en de eerste uurtjes op de hondenschool was alles interessant, behalve ik.
en dán krijg je een hondje dat graag wil, dat open blijft staan voor wat je vraagt en niet mentaal zogaat zitten omdat hij het niet wil, niet snapt, geen interesse meer heeft, 'overvoerd' is met 'baasje' en ondertussen jou aan het trainen is om steeds meer in te zetten voor die aandacht, jammer genoeg met steeds minder resultaat.
en echt : ik laat dit filmpje niet zien om je even lekker te demotiveren, eerder het tegendeel : dit is wat kan met pupjes van die leeftijd en dat kunnen jullie op termijn ook.
Iedereen heel erg bedankt voor de tips en inzichten.
- Esther12
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Ik weet nog wel dat ik aandacht van mijn hond heel simpel beloonde met een glimlach, dat had ik ergens gelezen en ook dat honden heel goed begrijpen wat een glimlach betekent. Dus steeds als ik aandacht van mijn hond kreeg liet ik door een glimlach merken dat ik het had gezien en dat ik het waardeerde. Mijn hond is nu 3 jaar en heeft echt super veel aandacht voor me, echte onderonsjes soms, haha.
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Komt vast goed!
Suske had vooral op cursus overal oog voor behalve voor ons
Veld vol honden, overal konijnenkeutels en over het hele veld gevallen beloningssnoepjes
Tot plots het kwartje viel en ze op de vervolgcursus met een mooi resultaat slaagde.
Maar ik ben ook geen trainingsbeest, spelen is veel leuker
Suske had vooral op cursus overal oog voor behalve voor ons
Veld vol honden, overal konijnenkeutels en over het hele veld gevallen beloningssnoepjes
Tot plots het kwartje viel en ze op de vervolgcursus met een mooi resultaat slaagde.
Maar ik ben ook geen trainingsbeest, spelen is veel leuker
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
je hebt het nog steeds over oefenen. Dat zou ik helemaal loslaten. Gewoon je ding doen en lekker wandelen en iedere keer als de hond ZELF contact maakt daarvoor belonen.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Goede tips hierboven, ik sluit me erbij aan.
Nog iets anders: misschien werkt een andere beloning, zoals een bal of trekspelletje, veel beter dan voertjes.
Nog iets anders: misschien werkt een andere beloning, zoals een bal of trekspelletje, veel beter dan voertjes.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Even off topic:scoob schreef:Ik schiet trouwens niet zo snel in een verdedigende kramp hoor, ik kan er alleen slecht tegen wanneer mensen zomaar iets aannemen of zelf invulling aan iets geven zonder enige fundering, daar krijg je ongewenste situaties van, terwijl dat niet nodig is, maar dat neemt niet weg dat ik soms wel wat bot uit de hoek kan komen.
Eigenlijk ben ik een heel vriendelijk en vredelievend persoon.
Van wat ik in een ander topic (waar jij waarschijnlijk op doelt) heb gelezen krijg ik de indruk dat je daar iets heel anders las dan er stond.
Er werden door een paar forummers, waaronder door mij, voorbeeldenvan eigen honden of in het algemeen van ervaringen met puppen aangedragen om iets uit te leggen en er werd door niemand ook maar enige invulling of aanname gedaan betreffende jou of je pup.
Wat dat betreft zou ik als ik jou was op een relaxed moment dat topic nog eens doorlezen ............
On topic denk ik dat Inge O een perfecte "oefening" heeft gegeven.
Een oefening voor jou, niet voor je hond.
En dat is knap moeilijk als je het net anders hebt geleerd op de puppycursus.
Wat er op de puppycursus wordt geoefend is overigens prima, maar als jij en jouw hondje daar niet mee uit komen is het alleen maar verstandig om je oefening aan te passen.
Misschien een idee om dat ook nog even met je trainster te bespreken?
Dan weet ze waarom je het wat anders gaat doen.
Lizanne schreef:je hebt het nog steeds over oefenen. Dat zou ik helemaal loslaten. Gewoon je ding doen en lekker wandelen en iedere keer als de hond ZELF contact maakt daarvoor belonen.
- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Het moet ook allemaal zo snel tegenwoordig. Niet zo forceren, gewoon genieten van je hond en de wandeling. Met die leeftijd is ook alles interressanter dan de baas.

- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
- Aantal honden: 2
Goede tips gegeven hierboven.
Ik liep een anderhalf jaar geleden ook met een Figo buiten waarvan de buurt gedacht moet hebben..nou lekker stel.
Elke keer als we een hond tegenkwamen, en Figo mocht niet spelen/ begroeten, was ik de lul. Ondertussen was Nani erbij gekomen, die was de eerste week som ook de lul. Redirectie. Toen riem van Nani maar losgelaten, die bleef toch wel bij me. Tot Figo mij echt een keer in mijn arm pakte, en niet meer losliet. Niet doorbijten, maar dat was de laatste keer. Altijd kalm, maar toen toch van me af gebruld. Ik heb het toen een hele tijd losgelaten, het erboven op zitten. Alleen begeleid bij ongewenst gedrag, alternatief geboden. Vooral gewerkt aan vertrouwen winnen destijds. Op gevoel.
Langzaam aan weer oefeningetjes opgepakt, samen spelen. Nu, een jaar later heb ik voor mijn gevoel een wereldhond. We moeten nog steeds een hele weg, maar ik ga nu graag naar huis, naar o.a. Figo. Waar ik een jaar geleden graag naar mijn werk ging ( gemixte gevoelens qua alleen laten..) rust!Terwijl ik op het werk ook overliep.
Ik heb geleerd, en daar voel ik mij ook goed bij..dat zijn naam niet tegelijk een commando is. Dus naam roepen is aandacht. Krijg je die, dan commando.Doet hij dat, dan braaaaf.
Ik roep als hij iets stouts doet uit reactie ook wel eerst zijn naam. Mijn fout, maar als ik dan zie dat hij reageert op mij, dan gooi ik er gauw een commando achteraan waarvan ik weet dat hij die wel op kan volgen.. Ligt aan de situatie, zit, terug of blijf. Werkt hier. En dan braaaaf!
Ik liep een anderhalf jaar geleden ook met een Figo buiten waarvan de buurt gedacht moet hebben..nou lekker stel.
Elke keer als we een hond tegenkwamen, en Figo mocht niet spelen/ begroeten, was ik de lul. Ondertussen was Nani erbij gekomen, die was de eerste week som ook de lul. Redirectie. Toen riem van Nani maar losgelaten, die bleef toch wel bij me. Tot Figo mij echt een keer in mijn arm pakte, en niet meer losliet. Niet doorbijten, maar dat was de laatste keer. Altijd kalm, maar toen toch van me af gebruld. Ik heb het toen een hele tijd losgelaten, het erboven op zitten. Alleen begeleid bij ongewenst gedrag, alternatief geboden. Vooral gewerkt aan vertrouwen winnen destijds. Op gevoel.
Langzaam aan weer oefeningetjes opgepakt, samen spelen. Nu, een jaar later heb ik voor mijn gevoel een wereldhond. We moeten nog steeds een hele weg, maar ik ga nu graag naar huis, naar o.a. Figo. Waar ik een jaar geleden graag naar mijn werk ging ( gemixte gevoelens qua alleen laten..) rust!Terwijl ik op het werk ook overliep.
Ik heb geleerd, en daar voel ik mij ook goed bij..dat zijn naam niet tegelijk een commando is. Dus naam roepen is aandacht. Krijg je die, dan commando.Doet hij dat, dan braaaaf.
Ik roep als hij iets stouts doet uit reactie ook wel eerst zijn naam. Mijn fout, maar als ik dan zie dat hij reageert op mij, dan gooi ik er gauw een commando achteraan waarvan ik weet dat hij die wel op kan volgen.. Ligt aan de situatie, zit, terug of blijf. Werkt hier. En dan braaaaf!
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Goede tips gegeven hierboven.
- mmartinn
- Zeer actief
Haha als ik je berichtje lees, moet ik toch concluderen dat ook jij vind dat je niet te snel moet gaan.Inge O schreef:het heeft denk ik weinig te maken met snelheid hoor, je kan pups van die leeftijd al heel veel leren maar je zal je wel heel erg moeten aanpassen aan hun tempo en jezelf dus echt verplichten om nóóit over hun grens te gaan door alleen zéér erg mondjesmaat dingen te vragen. ben je toch over die grens van wat ze aankunnen gegaan (en dat is hier wel het geval denk ik) dan kost het extra veel tijd om dat weer te laten 'herstellen' waardoor je dus inderdaad een hele tijd weinig of niets meer kunt.mmartinn schreef:Het moet ook allemaal zo snel tegenwoordig. Niet zo forceren, gewoon genieten van je hond en de wandeling. Met die leeftijd is ook alles interressanter dan de baas.

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Je schrijft dat als je in de tuin staat, je hond gelijk op zoek gaat naar bijv een bal. Ik zou zeggen gebruik dat! Je hebt binnen wel aandacht dus pak een speeltje wat hij erg leuk vindt en wat je makkelijk mee kunt nemen(dus geen flostouw van een meter). Ik geef de voorkeur aan een balletje aan een touw omdat de meeste honden een trekspelletje leuk vinden. Ik heb nu een jonge mechel die zaterdag 6 maanden wordt en dan is zo'n bal erg handig http://www.onlinedierenspeciaalzaak.com ... m=STARMARK die zijn namelijk zacht dus die houden ze ook graag vast als ze aan het wisselen zijn
Maargoed, dus binnen helemaal gek maken van dat speeltje waarbij hij dus lekker enthousiast wordt en hij het speeltje niet mag hebben(jij houdt het dus vast). Na kort spelen(enkele minuten) waarbij hij nog heel enthousiast is, dan breek je het zelf af en ruim je het op. Dit doe je een paar dagen. Dan buiten ga je stilstaan als je net de deur uit bent, wacht tot hij kijkt(en ja ook al sta je daar een 15min, neem desnoods je smartphone mee
). Zodra hij kijkt, gelijk iets van goedzo!! en kort met het speeltje spelen. Daarna ga je verder lopen. Onderweg doe je het net zo, dus belonen als hij zelf kijkt of af en toe stil staan en het afwachten(houd overigens dan wel de riem kort zodat hij niet gaat staan snuffelen oid). Zodra bij hem het kwartje is gevallen kijken=spelen, dan ga je het langzaam uitbouwen door hem steeds iets langer te laten kijken.
Let overigens op je houding, gewoon ontspannen lopen en houd hem vanuit je ooghoeken in de gaten, dus niet zelf je hond gaan aanstaren.
Waarschuwing, deze manier van training heeft bij mijn honden als gevolg dat ik altijd van die enthousiaste debieltjes heb die zelfs als een kangoeroe achterwaards gaan springen en ik-weet-niet-hoe-lang aankijken in de hoop dat ik met ze ga spelen
Maargoed, dus binnen helemaal gek maken van dat speeltje waarbij hij dus lekker enthousiast wordt en hij het speeltje niet mag hebben(jij houdt het dus vast). Na kort spelen(enkele minuten) waarbij hij nog heel enthousiast is, dan breek je het zelf af en ruim je het op. Dit doe je een paar dagen. Dan buiten ga je stilstaan als je net de deur uit bent, wacht tot hij kijkt(en ja ook al sta je daar een 15min, neem desnoods je smartphone mee
Let overigens op je houding, gewoon ontspannen lopen en houd hem vanuit je ooghoeken in de gaten, dus niet zelf je hond gaan aanstaren.
Waarschuwing, deze manier van training heeft bij mijn honden als gevolg dat ik altijd van die enthousiaste debieltjes heb die zelfs als een kangoeroe achterwaards gaan springen en ik-weet-niet-hoe-lang aankijken in de hoop dat ik met ze ga spelen
- mmartinn
- Zeer actief
Ok, duidelijk.Inge O schreef:nee, dan zeg ik het fout of jij begrijpt het fout : qua wat je ermee bereikt (aangeleerde dingen) mag je best snel gaan op die leeftijd maar je mag ze niet overladen, je moet het zeer gedoseerd brengen. maar áls je dat dus op de juiste manier doet kunnen ze juist heel snel leren en kan je dus wel 'heel snel gaan' (zie mijn filmpje) en hebben ze daar ook heel veel lol in.mmartinn schreef:Haha als ik je berichtje lees, moet ik toch concluderen dat ook jij vind dat je niet te snel moet gaan.Inge O schreef:het heeft denk ik weinig te maken met snelheid hoor, je kan pups van die leeftijd al heel veel leren maar je zal je wel heel erg moeten aanpassen aan hun tempo en jezelf dus echt verplichten om nóóit over hun grens te gaan door alleen zéér erg mondjesmaat dingen te vragen. ben je toch over die grens van wat ze aankunnen gegaan (en dat is hier wel het geval denk ik) dan kost het extra veel tijd om dat weer te laten 'herstellen' waardoor je dus inderdaad een hele tijd weinig of niets meer kunt.mmartinn schreef:Het moet ook allemaal zo snel tegenwoordig. Niet zo forceren, gewoon genieten van je hond en de wandeling. Met die leeftijd is ook alles interressanter dan de baas.![]()
Snap wel wat je bedoelt. Volgens mij maken heel veel mensen die fout in het begin, vooral bij hun eerste hond of als er een tijd tussen de honden heeft gezeten.
Met Castor heb ik dat ook wel eens te snel gedaan allemaal (vorige hond was ook al weer een aantal jaren terug), ik vraag trouwens nooit de aandacht als ik weet dat ie op dat moment toch niat gaat luisteren. Bv als hij met honden aan het spelen is, dan hoor ik die andere baasjes roepen roepen en nog eens ropen en denk ik altijd: Hij komt toch niet.
Bloemetje mag je houden. Past wel bij het mooie weer.