Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afnemen botje

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
Aantal honden: 1

Afnemen botje

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Dag allen,

Ik zit even met een dingetje, bij sommige botjes is Sammie ontzettend bezitterig en is er niet bij weg te slaan.
Met de antler die ze heeft is het bijvoorbeeld helemaal niet zo. Maar nou ben ik vanmiddag bij de dierenwinkel geweest en een kauwbot meegenomen van gedroogde zalm. In eerste instantie wist ze niet wat ze er mee aan moest, ze heeft er ook niet op gekauwd maar gaat er gewoon naast liggen de heletijd. Ze ligt dan wel eens in de weg en ik moet er langs. Dan duikt ze helemaal in elkaar. Oortjes gaan plat en ze kijkt me een beetje angstig aan. Ik denk dat ze dan niet weet wat ze met de situatie aan moet. Als ik dan bij haar blijf en haar wil aaien begint ze te grommen en tevens te plassen (waarschijnlijk van de zenuwen).
Zonet begon ze ook te happen. Ik heb toen het botje afgenomen (snoepje voor haar neus gehouden, maar dit wou ze niet aannemen), en het botje weggemikt. Ik heb geen zin in dit soort taferelen...

Wel vraag ik me af waarom het zo is dat ze het botje niet eens lekker vindt, ze heeft er namelijk niet aan gekauwd, maar wel zo ontzettend beschermend doet tegenover het botje. Het is nog nooit zo ver gekomen dat ze heeft gehapt maar nu dus wel. Verder vindt ze de antler wel een succes maar die kan ik zo afnemen als ik wil... Ik denk dat ik voortaan maar geen botjes meer koop maar gewoon hapklare dingen.

Is dit te trainen of oefenen? Het is namelijk zo dat als ze een botje heeft ik haar gewoon met rust laat maar als ik even uit huis moet of wat dan ook dan leg ik het weg omdat ik haar niet alleen wil laten met een botje... Er moet toch een redelijk 'normale' manier bestaan om het botje af te nemen? Ruilen wil ook niet want ze heeft alleen nog maar oog voor dat bot..
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Afnemen botje

Ongelezen bericht door Laura84 »

Voer is voer, net zoals botjes, botjes zijn. Voeding is belangrijk voor honden en als ze dat niet goed hebben aangeleerd gekregen dat de baas daar bij kan komen (positief) denk ik dat het nu het goede moment is om dat wel te gaan doen.

Denk dat het botje voor haar meer waarde heeft als het snoepje wat je aanbied. Wil je het op een positieve manier aanleren zou ik eens gaan kijken wat de jackpot is voor Sammie, pensstaaf of zo en het dan op die manier ruilen. Mocht ze dat niet willen naja dan niet en ik zou haar dan gewoon lekker met rust laten. Zoals ik het nu "proef" is het strijd aan het worden waarin ze toch overgaat op verdediging en dat lijkt me niet zo heel fijn voor jullie allebei. Ze komt zoals ik het lees heel onzeker over in deze situatie

De honden hier hebben het wel allemaal geleerd en stappen zelfs bij hun etensbak weg als ik langs loop want stel je voor ik gooi er nog iets bij, dan moet je de baas natuurlijk niet blokkeren.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

eveliendepien schreef:Ik heb toen het botje afgenomen (snoepje voor haar neus gehouden, maar dit wou ze niet aannemen), en het botje weggemikt. Ik heb geen zin in dit soort taferelen...

Daar wordt het zeker niet minder van. Nu heb je precies dat gedaan waar zij bang voor is.
Ruilen begin je te oefenen met iets minder lekkers.
Iets extra lekkers zou ik haar even alleen geven waar ze rustig kan liggen zonder dat jij ergens bij hoeft.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Kn je het dan niet geven op een plek waar ze niet in de weg ligt? En haar na verloop van tijd gewoon even bij je roepen en dan naar buiten gaan of zo?
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Gewoon afnemen, bijtten corrigeren.
Dan is het haar duidelijk.

Zo heb ik altijd succes, maar misschien zijn er mensen met betere tips.
Dan lees ik ook nog even mee.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

geen botjes geven als je weet dat je ze weer af wil pakken.

ik snap dat afgepak allemaal nooit zo hoor.
voor een hond is eens gegeven blijft gegeven, als ie het dan toch niet mag houden geeft het dan niet.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Jeannettebo
Zeer actief

Nou ja, ik pak hier maar heeeel weinig af, maar er zijn momenten dat ik het toch nodig vind...
Ze hebben af en toe de neiging in de avond op een bitje te kauwen en die keer op keer van de bank af te laten flikkeren, op de plavuizen, als ik dat door laat gaan denk ik dat mijn buren onder me dat niet zo prettig vinden, ik zelf word dat overigens ook zat na drie keer. Dan heb ik het over zo'n antler oid.
Andere dingen zoeken ze maar uit
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Jeannettebo schreef:Nou ja, ik pak hier maar heeeel weinig af, maar er zijn momenten dat ik het toch nodig vind...
Ze hebben af en toe de neiging in de avond op een bitje te kauwen en die keer op keer van de bank af te laten flikkeren, op de plavuizen, als ik dat door laat gaan denk ik dat mijn buren onder me dat niet zo prettig vinden, ik zelf word dat overigens ook zat na drie keer. Dan heb ik het over zo'n antler oid.
als ik dat van te voren weet dan geef ik het al niet.

een goeie die gisteravond mijn bal gehakt van mijn bord af had proberen te halen :devil:
waarom zou dat bij honden anders zijn?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Jeannettebo
Zeer actief

Nou ja, daar ben ik van te voren niet vanuit gegaan :wink: ik zorg overigens wel voor ik uberhaupt in een situatie kan komen dat ik heel misschien iets af zou moeten kunnen pakken, ik ook het vertrouwen heb om dat gewoon te kunnen doen zonder druk, conflict of wat dan ook. Over het algemeen wordt er niet afgepakt en is het hier ook zo onbeladen dat het rustig rondzwerft en ze het ook bij elkaar weg kunnen nemen.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Jeannettebo schreef:Nou ja, daar ben ik van te voren niet vanuit gegaan :wink: ik zorg overigens wel voor ik uberhaupt in een situatie kan komen dat ik heel misschien iets af zou moeten kunnen pakken, ik ook het vertrouwen heb om dat gewoon te kunnen doen zonder druk, conflict of wat dan ook. Over het algemeen wordt er niet afgepakt en is het hier ook zo onbeladen dat het rustig rondzwerft en ze het ook bij elkaar weg kunnen nemen.
je hebt ook gelijk hoor!
ik word alleen zo nu en dan zo ibbel van het idee dat honden alles maar goed moeten vinden, ook als dat helemaal tegen hun aard ingaat en het zo makkelijk te voorkomen is.
Afbeelding

dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

renee-uk schreef:
Jeannettebo schreef:Nou ja, ik pak hier maar heeeel weinig af, maar er zijn momenten dat ik het toch nodig vind...
als ik dat van te voren weet dan geef ik het al niet.

een goeie die gisteravond mijn bal gehakt van mijn bord af had proberen te halen :devil:
waarom zou dat bij honden anders zijn?
:wink: Blijf er ook liever van af, tenzij ze onderling aan het jatten zijn en er één met niets achterblijft.
Maar dan wel bij degenen waarbij dat geen probleem is/die mij vertrouwen. Tibbe vraag ik of hij z'n lekkertje wil pakken en ergens anders gaat liggen. Het kán, maar het maakt hem gespannen en dat is nergens voor nodig.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik had hetzelfde probleem en daar een topic over geopend. Staan hele handige tips in waarmee ik het ook heb kunnen oplossen :ok:
viewtopic.php?f=11&t=277046&hilit=twijfelgeval
Jeannettebo
Zeer actief

renee-uk schreef:
Jeannettebo schreef:Nou ja, daar ben ik van te voren niet vanuit gegaan :wink: ik zorg overigens wel voor ik uberhaupt in een situatie kan komen dat ik heel misschien iets af zou moeten kunnen pakken, ik ook het vertrouwen heb om dat gewoon te kunnen doen zonder druk, conflict of wat dan ook. Over het algemeen wordt er niet afgepakt en is het hier ook zo onbeladen dat het rustig rondzwerft en ze het ook bij elkaar weg kunnen nemen.
je hebt ook gelijk hoor!
ik word alleen zo nu en dan zo ibbel van het idee dat honden alles maar goed moeten vinden, ook als dat helemaal tegen hun aard ingaat en het zo makkelijk te voorkomen is.
Snap ik hoor, ik moet zeggen dat ze hier ook gewoon heel veel mogen en zolang het geen gevaar vormt zoeken ze het maar lekker uit ermee. Tenzij ze iets jatten, dan is het direct inleveren, uhm meestal dan :engel: ik speel ook nog wel eens het spelletje mee
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

als ik werkelijk iets af móét pakken, zoals laatst toen rita met een boterham aan kwam zetten die iemand over de schutting had gegooid, doe ik dat gewoon.
omdat ze dat afpakken helemaal niet van me gewend is en ik nogal doortastend kan zijn liet ze dat ook gewoon toe.
kreeg ze een lekkertje als troost, iedereen blij ;)

verder heb ik met haar nooit geoefend, maar ze is wel gewend aan mijn aanwezigheid in de keuken als ze aan het eten is en dat ik haar in de beginperiode (gedeeltelijk) met de hand uit haar bak gevoerd heb zal vast ook wel bijdragen aan het feit dat ze totaal geen baknijd heeft.
ik heb nog nooit een hond gehad met bak- of voernijd en waar dat dan aan ligt daar ligt het maar aan.
Laatst gewijzigd door renee-uk op 27 feb 2014 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

ik heb de ''los'' aangeleerd met trekspelletjes met een ouwe sok bijvoorbeeld.
Iedere keer dat ie los liet, beloning.
Toen uitgebreid naar kluifje of iets wat ie lekker vind, liet ie uit zichzelf los, kreeg die een beloning, en iets laten gewoon z'n botje of waar ie ook mee bezig was gewoon terug.
Afbeelding
eveliendepien
Zeer actief

Ik heb wel met de voerbak geoefend dat ik er steeds wat lekkers bij in gooi. Ze gromt dan niet meer maar als ik in de buurt ben begint ze wel opeens ontzettend te schrokken maargoed ik laat haar lekker eten en hoef er verder ook niet in de buurt te zijn.

@Manu bedankt voor de tip ik ga het eens even doorspitten.

Ik denk dat ik maar ga proberen te oefenen met een plak worst oid, denk dat het daar wel mee moet lukken. Ik pak het ook liever niet af en het liefst laat ik haar met rust, maar er zijn momenten dat het wel moet en ik wil dan niet dat het een strijd wordt en dat ze zo naar reageert...

Afbeelding
eveliendepien
Zeer actief

Marco88 schreef:ik heb de ''los'' aangeleerd met trekspelletjes met een ouwe sok bijvoorbeeld.
Iedere keer dat ie los liet, beloning.
Toen uitgebreid naar kluifje of iets wat ie lekker vind, liet ie uit zichzelf los, kreeg die een beloning, en iets laten gewoon z'n botje of waar ie ook mee bezig was gewoon terug.

Los kan ze wel redelijk, ze heeft het botje ook niet in de mond maar gaat er met haar kop overheen liggen zodat ik er niet bij kan...

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

eveliendepien schreef:Ik heb wel met de voerbak geoefend dat ik er steeds wat lekkers bij in gooi. Ze gromt dan niet meer maar als ik in de buurt ben begint ze wel opeens ontzettend te schrokken maargoed ik laat haar lekker eten en hoef er verder ook niet in de buurt te zijn.

@Manu bedankt voor de tip ik ga het eens even doorspitten.

Ik denk dat ik maar ga proberen te oefenen met een plak worst oid, denk dat het daar wel mee moet lukken. Ik pak het ook liever niet af en het liefst laat ik haar met rust, maar er zijn momenten dat het wel moet en ik wil dan niet dat het een strijd wordt en dat ze zo naar reageert...
als ze zo begint te schrokken gelooft ze nog steeds niet dat haar bak veilig is met jou in de buurt.
ik zou nog even doorgaan dan met lekkers bijgooien en haar meteen wennen aan jouw aanwezigheid als ze eet.
mijn hond eet in de keuken als ik daar eten aan het klaarmaken ben of aan het afwassen of gewoon tegen het aanrecht aanleun.
ik ben er dus altijd bij als ze eet en dat vindt ze heel normaal, vooral ook omdat ik helemaal geen aandacht aan haar of aan haar bak schenk.

ruilen leer je het best aan als je hond iets heeft dat niet zo vreselijk belangrijk voor haar is (dus niet zoiets als dat zalmbotje) en jij iets dat ze wel superlekker vindt.
als je er meteen het woord 'los' aan koppelt, kan ze straks ook op commando lossen, erg handig als ze buiten iets te pakken krijgt dat ze niet mag hebben en jij geen ruilmateriaal bij je hebt.
Afbeelding

Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik zou het wel blijven oefenen. Nu is het een botje, en andere keer is het een bal van een andere hond, je leren schoenen of een knuffelbeer van je buurmeisje.

Een goede oefening is apporteren. Iets bij de baas brengen wordt zo met een positieve benadering een feestje! Verder heb je al goede tips gehad. Je hond is nog jong. Als jullie band groeit en jullie bouwen het vertrouwen uit, kan het zomaar zijn dat dit in de toekomst geen punt meer is
Laatst gewijzigd door Sanchis op 27 feb 2014 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lossen is heel moeilijk voor een hond, zeker als het een onzekere hond is. En dat is jouw hond zo te lezen.
Ik kan op zich prima afpakken, en soms pak ik ook eten af; Orpa heeft wel eens barfdingen die ze gaat bewaken in haar mand.
Dat wil ik niet dus dat pak ik af. Dan krijgt ze trouwens wel direct een bak eten die ze wél direct opeet. Dat weet ze ook en ze is dan wel beledigd, maar nooit langer dan tot de bak met ander eten er staat ;)

De moraal hiervan is dat je dus altijd iets anders moet geven. Altijd. Ook als ze "het al kunnen".

Ik ruil dus blijmoedig lekkers voor dooie vissen, levende egels, oneetbare dingen als zakdoekjes en soms dus gewoon goed eten.
En omdat ze er altijd maar dan ook altijd iets voor terugkrijgen kan dat.

Eten doen ze altijd terwijl ik erbij blijf staan. Enerzijds om gedoe te voorkomen, anderzijds omdat ik wil dat ze me vertrouwen hierin en dus niet idioot hoeven te schrokken.
En waar nodig gooi ik er dus bij pups regelmatig wat bij tot ze dat weten.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Gelukkig heb ik nog nooit een hond gehad met bak- voernijd. Ik begin als er een pup is, al te oefenen. De pup krijgt altijd het voer terug. Ook blijf ik bij de pup zitten als hij/ zij eet. Ik vind, dat een hond het vertrouwen krijgen, in mij als baas.

Toen Astor hier kwam, even gedonder door Astor. Ik ben de eerste weken dan ook steeds bij het eten aanwezig geweest. Eerst was het ieder z'n bak. Nu vreten ze ook uit elkaars bak. Zonder problemen.

Met botjes en lekkers ook geen problemen. Ze lossen allebei alles. Het is wel een kwestie van trainen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik begin ook altijd al bij een pup, maar ik neem het voer nooit weg.
Heb geen behoefte om een probleem de maken waar er geen is :wink:
Als de pup het vertrouwen heeft dat het alleen maar gunstig kan zijn als we bij de bak komen (nog een extraa'tje er in) ben je gewoon klaar.

Geen van mijn honden heeft ooit voernijd gehad t.o.v. mij of anderen die toevallig in de keuken waren.

Had wel als regel dat ze pas in elkaars bak mochten kijken als beide bakken leeg waren
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Ik pak nooit af....ik heb zelf baknijd :mrgreen: mijn eten afblijven.
Als het moet ruil ik voor wat lekkers, mijn opvangers leer ik het altijd wel zo
omdat je nooit weet van tevoren waar ze precies terecht komen en dat soms
gewoon handiger is met kinderen etc. Jups die moeten het ook niet doen maar
we weten allemaal dat ongelukken in een klein hoekje zitten.

Mochten ze hier iets hebben wat niet mag, stukje kaas, ik jou botje speelte etc.
Groetjes Heidi
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”