Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik heb vorige week nog 46 euro voor een progesterontest in Sleeuwijk betaald .
Ik ga gemiddeld 2, soms 3 keer prikken, begin met dag 8 van de loopsheid, en naar gelang van de hoogte van die waarde, ga ik na 1 of 2 of soms 3 dagen weer terug.
Bij een teef die al eerder gedekt is (ik weet dan op welke dag ze bij dat nest gedekt is) ga ik vaak pas later beginnen met prikken (dag 10/11). Gemiddeld genomen worden mijn teven omstreeks dezelfde dagen gedekt (maar dat kan dan wel weer per teef verschillen) van de loopsheid. Grote verschillen van meer dan 2 dagen heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik ben dit keer 250 euro aan progesteron prikken kwijt geweest. Pakket bij mijn dierenarts (180 euro incl. echo met 4 weken) en twee keer sleeuwijk, a 35 euro per keer.
Dat ik zoveel kwijt was, boeit me niet. Maar iedere keer een toch wat bange Ushi vond ik minder leuk..
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15 True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10 Candy, voor altijd in mijn gedachten http://www.greyblessings.nl
Er is een Tamaskan fokker in Amerika die op dit moment 3 van dit soort 'progesteron thuis-testen' uitprobeert. Ze gaat ook prikken bij de dierenarts, om te zien hoe 'betrouwbaar' de testen zijn. Ben zelf erg benieuwd! Zou wel super handig zijn als dit soort testen goed blijken te werken, hoef je niet iedere keer op en neer naar de dierenarts en het scheelt heel wat geld ook.
Rahne schreef:Er is een Tamaskan fokker in Amerika die op dit moment 3 van dit soort 'progesteron thuis-testen' uitprobeert. Ze gaat ook prikken bij de dierenarts, om te zien hoe 'betrouwbaar' de testen zijn. Ben zelf erg benieuwd! Zou wel super handig zijn als dit soort testen goed blijken te werken, hoef je niet iedere keer op en neer naar de dierenarts en het scheelt heel wat geld ook.
Rahne schreef:Er is een Tamaskan fokker in Amerika die op dit moment 3 van dit soort 'progesteron thuis-testen' uitprobeert. Ze gaat ook prikken bij de dierenarts, om te zien hoe 'betrouwbaar' de testen zijn. Ben zelf erg benieuwd! Zou wel super handig zijn als dit soort testen goed blijken te werken, hoef je niet iedere keer op en neer naar de dierenarts en het scheelt heel wat geld ook.
Voor mijn aankomend nestje ben ik e.e.a. aan het bekijken en uitzoeken qua prog.testen en kwam zo ook op dit topic.
Aangezien de DA's die de juiste apparatuur hebben niet echt bij mij om de hoek zitten vind ik het idee om deze thuis testen te gebruiken wel heel interessant. In elk geval om te bepalen wanneer je het beste kan gaan beginnen met prikken zodat ik niet onnodig vaak heen en weer hoef en mijn teefje onnodig vaak bloed prikken bespaard blijft.
Zijn er al meer die ervaring hebben opgedaan met deze methode?
Ziet er behoorlijk hetzelfde uit als de foto's van Jessica.
Ik neig er wel naar om het te gaan proberen. Als ik Aismee er 1 of 2 keer prikken mee kan besparen...
Maar hoop eigenlijk wel op nog wat meer ervaringen.
Hello!
So the scientist in me is having a great time. For this heat cycle, we are running four types of fertility testing on Freyja to try and determine their accuracy. I am doing this because of the exorbatant cost our vet charges for a progesterone blood test. This way I can test her at home until the home testing gets close, then take her to the reproductive vet for increased accuracy and pinpoint results
This should save us a lot of money as Freyja didnt ovulate the last time until day 17.
Here are the tests we are running concurrently:
1. Camelot Farms progesterone test kit $125 for 24 tests
2. Fertile Focus ovulation microscope $30 for unlimited testing
3. Ovulation testing pads from a breeder in Canada (i posted them in the public section too) $53 for 25 tests
Oh and I guess I should say Darwin is a good predictor too
Once these three tests come close we will take Freyja to the vet for a blood progesterone test to run concurrently with the other three. Next time around i will know the dependability of each test and decide which one to eliminate.
I will post results here.
The only test that didn't indicate ovulation were the ovulation test pads. The Camelot Farms test was spot on, and the Fertile Focus Ovulation Microscope was spot on, too. I posted above the Saturday prior to her second blood test that the "ferning" pattern was seen in the microscope. The ferning pattern appears five days prior to ovulation! The microscope was $30 and can be used over and over and over again. I think it's worth it's weight in gold. I would not use only this tool, but rather use the microscope in conjunction with the Camelot Farms home test kit--this will save me a lot of money and time for running Freyja to the reproductive vet for the blood test. I know once the home test kit-Camelot Farms-says test again in one day (begins the color change), and the ferning pattern appears in the ovulation microscope that it's time to get her blood test done at the reproductive vet. Because Freyja is a "late" ovulator (day 17 last time we bred her, and day 14 this time around) we could rack up quite a huge bill doing progesterone blood testing every other day at $130 per test.
So, my assessment is forget the ovulation test pads (unless perhaps they could indicate a girl is in heat in general-then they might have value to those owners who have bitches who have a silent heat). If you want to save money, the Camelot Farms test kit and Fertile Focus are the bees knees.
Haar ervaring was dus redelijk positief, maar het verschilt dus wel per product... en het kan natuurlijk ook toeval zijn. Je zou het eigenlijk meerdere keren moeten testen.
Rahne schreef:Haar ervaring was dus redelijk positief, maar het verschilt dus wel per product... en het kan natuurlijk ook toeval zijn. Je zou het eigenlijk meerdere keren moeten testen.
Maar welke van deze is dan de novostick? Of lees ik niet goed?
Rahne schreef:Haar ervaring was dus redelijk positief, maar het verschilt dus wel per product... en het kan natuurlijk ook toeval zijn. Je zou het eigenlijk meerdere keren moeten testen.
De Novostick zat er niet tussen, maar dacht dat het misschien toch wel interessant was omdat het om soortgelijke testen gaat. Er zijn nu veel verschillende 'progesteron thuis-testen' op de markt.
De Novostick zat er niet tussen, maar dacht dat het misschien toch wel interessant was omdat het om soortgelijke testen gaat. Er zijn nu veel verschillende 'progesteron thuis-testen' op de markt.
Oh. Ik had begrepen dat ze die ook zou testen.
De Novosticks zijn in principe hetzelfde als de derde waar Rahne het over had: "3. Ovulation testing pads from a breeder in Canada (i posted them in the public section too) $53 for 25 testsc
Ik lees ook mee, zou een interessante ontwikkeling zijn als je thuis kunt testen. Maar de eerste van deze twee (Camelot Farms) is ook een bloedtest. Dat betekent dat er nog steeds geprikt moet worden De tweede link gaat naar een site voor vrouwen die zwanger willen worden. Daar heb ik nul ervaring mee Maar als het bij honden op dezelfde manier werkt als bij vrouwen, kun je dan ook een ovulatietest in de apotheek halen o.i.d.?
Hier zou ik heel graag aan mee doen.
Mochten er zeer binnenkort dus testen besteld gaan worden wil ik echt meedoen.!!
Ik verwacht binnen een maand of 2 hier een dame loops en wil die laten dekken.
Haar eerste ronde voor dat de dekking kon plaats vinden duurde erg lang, ben ook vaak wezen bloedprikken. Het stijgen v/d progesteron ging erg moeizaam.
7 keer wezen bloedprikken. Dekking op de 17e en 19e dag. Met goed resultaat, 4 puppen.
Het bloedprikken vind ik echt een ellende. Dat moet tegen half 9. Ik werk en dat kost me ontzettend veel georganiseer. Ook voor de dame in kwestie, niet leuk.
Alhoewel ik het zeer zeker niet alleen van de test-sticks wil laten afhangen. Dus ga zeker ook bloedprikken.
Ik lees ook mee, zou een interessante ontwikkeling zijn als je thuis kunt testen. Maar de eerste van deze twee (Camelot Farms) is ook een bloedtest. Dat betekent dat er nog steeds geprikt moet worden De tweede link gaat naar een site voor vrouwen die zwanger willen worden. Daar heb ik nul ervaring mee Maar als het bij honden op dezelfde manier werkt als bij vrouwen, kun je dan ook een ovulatietest in de apotheek halen o.i.d.?
Die 2de link is een microscoop die idd gebruikt wordt voor vrouwen die zwanger willen worden. Deze fokster (die het getest heeft) had gevraagd of het ook voor honden gebruikt kon worden (antwoord van de verkoper: ja) en na het vervolgens zelf getest te hebben bleek het te werken. Er ontstaat een bepaald patroon die zichtbaar wordt onder de microscoop zo'n 4 dagen voor ovulatie. Er zijn meerdere fokkers in Amerika die deze methode hebben gebruikt, succesvol.
Rahne schreef:Die 2de link is een microscoop die idd gebruikt wordt voor vrouwen die zwanger willen worden. Deze fokster (die het getest heeft) had gevraagd of het ook voor honden gebruikt kon worden (antwoord van de verkoper: ja) en na het vervolgens zelf getest te hebben bleek het te werken. Er ontstaat een bepaald patroon die zichtbaar wordt onder de microscoop zo'n 4 dagen voor ovulatie. Er zijn meerdere fokkers in Amerika die deze methode hebben gebruikt, succesvol.
Tenzij ik de koers van de Canadese dollar verkeerd inschat is die eerste heel wat goedkoper dan de tweede.
Maar wel uitverkocht
Dit lijkt me het meest diervriendelijke systeem want ik gok dat teven een strip in hun toch al gezwollen vulva ook niet dolletjes vinden.
Nu nog even wachten tot ze hem weer hebben
Rahne schreef:Die 2de link is een microscoop die idd gebruikt wordt voor vrouwen die zwanger willen worden. Deze fokster (die het getest heeft) had gevraagd of het ook voor honden gebruikt kon worden (antwoord van de verkoper: ja) en na het vervolgens zelf getest te hebben bleek het te werken. Er ontstaat een bepaald patroon die zichtbaar wordt onder de microscoop zo'n 4 dagen voor ovulatie. Er zijn meerdere fokkers in Amerika die deze methode hebben gebruikt, succesvol.
Tenzij ik de koers van de Canadese dollar verkeerd inschat is die eerste heel wat goedkoper dan de tweede.
Maar wel uitverkocht
Dit lijkt me het meest diervriendelijke systeem want ik gok dat teven een strip in hun toch al gezwollen vulva ook niet dolletjes vinden.
Die 2de link is een site in Nieuw-Zeeland, sorry had ik verder ook niet op gelet
Volgens mij zijn ze hier het goedkoopst: http://www.fairhavenhealth.com/fertile-focus.html, alleen komen daar dan nog wel verzendkosten bij van $34.95. En misschien invoerbelasting?
Maar wel uitverkocht
Ik gebruik voor het bekijken van de kristalisatie van kwijl een normale microscoop, kan je eventueel ook sperma, ontlasting (voor wormen bv) en vaginale uitstrijkjes onder bekijken. Op marktplaats zijn ze niet zo duur. Op http://vorkosmia.com/microscope.html heb ik tijdens de afgelopen loopsheid van één van mijn teefjes het speeksel en uitstrijkjes bijgehouden, de foto's zijn gemaakt met mijn mobiel door het kijkgaatje van de microscoop. Vanaf dag 9 ben ik kleurstof gaan gebruiken bij de uitstrijkjes, vandaag dat het daar ineens blauw is Ik had ook graag novosticks/ovulationpads willen gebruiken tijdens de loopsheid, maar die had ik helaas niet thuis liggen.
Vorkje schreef:
Ik gebruik voor het bekijken van de kristalisatie van kwijl een normale microscoop, kan je eventueel ook sperma, ontlasting (voor wormen bv) en vaginale uitstrijkjes onder bekijken. Op marktplaats zijn ze niet zo duur. Op http://vorkosmia.com/microscope.html heb ik tijdens de afgelopen loopsheid van één van mijn teefjes het speeksel en uitstrijkjes bijgehouden, de foto's zijn gemaakt met mijn mobiel door het kijkgaatje van de microscoop. Vanaf dag 9 ben ik kleurstof gaan gebruiken bij de uitstrijkjes, vandaag dat het daar ineens blauw is Ik had ook graag novosticks/ovulationpads willen gebruiken tijdens de loopsheid, maar die had ik helaas niet thuis liggen.
mooi om die veer vorming te zien, aan de uitstrijkjes zie ik niet veel.
Is ze gedekt, op welke dag en wat was het resultaat?
Nee, niet gedekt helaas. De reu wilde pas toen de teef er al klaar mee was
Vorkje schreef:Ik gebruik voor het bekijken van de kristalisatie van kwijl een normale microscoop, kan je eventueel ook sperma, ontlasting (voor wormen bv) en vaginale uitstrijkjes onder bekijken. Op marktplaats zijn ze niet zo duur. Op http://vorkosmia.com/microscope.html heb ik tijdens de afgelopen loopsheid van één van mijn teefjes het speeksel en uitstrijkjes bijgehouden, de foto's zijn gemaakt met mijn mobiel door het kijkgaatje van de microscoop. Vanaf dag 9 ben ik kleurstof gaan gebruiken bij de uitstrijkjes, vandaag dat het daar ineens blauw is Ik had ook graag novosticks/ovulationpads willen gebruiken tijdens de loopsheid, maar die had ik helaas niet thuis liggen.
En als ik het goed heb had je vanaf dag 10 kunnen dekken?
Vorkje schreef:Ik gebruik voor het bekijken van de kristalisatie van kwijl een normale microscoop, kan je eventueel ook sperma, ontlasting (voor wormen bv) en vaginale uitstrijkjes onder bekijken. Op marktplaats zijn ze niet zo duur. Op http://vorkosmia.com/microscope.html heb ik tijdens de afgelopen loopsheid van één van mijn teefjes het speeksel en uitstrijkjes bijgehouden, de foto's zijn gemaakt met mijn mobiel door het kijkgaatje van de microscoop. Vanaf dag 9 ben ik kleurstof gaan gebruiken bij de uitstrijkjes, vandaag dat het daar ineens blauw is Ik had ook graag novosticks/ovulationpads willen gebruiken tijdens de loopsheid, maar die had ik helaas niet thuis liggen.
En als ik het goed heb had je vanaf dag 10 kunnen dekken?
Inge O schreef:als dit echt een betrouwbare methode is vind ik het wel vreemd dat ik er - behalve de patentaanvraag en die dateert al van de jaren 90 (http://www.google.com/patents/US6582377) niks kan over terugvinden, noch bij vrouwen noch bij honden .
Ja, dat is wel gek inderdaad.
Aan de andere kant is er een duidelijk patroon te zien. En dan is het ook weer gek dat dáár niks over te vinden is.
Al was het maar om aan te geven dat het niets zegt.
Inge O schreef:overigens pleit het niet voor de verkopers dat ze zoiets simpels nog verkeerd kunnen uitleggen : ze hebben het er op die site over dat het zichtbare varenpatroon veroorzaakt wordt door een toegenomen gehalte aan electrolyten terwijl het 'gewoon' gaat om de kristallijne structuur van oestrogeen zelf.
Dat electrolytenverhaal heb ik een jaar of pakweg 20 geleden ook al gehoord.
Toen was er iets in de handel waarmee je dat kon meten.
Ik heb het toen getest met wat bevriend fokkers samen maar wij konden er kop noch staart noch oestrogenen aan ontdekken toen.
under the red sky schreef: Maar als het bij honden op dezelfde manier werkt als bij vrouwen, kun je dan ook een ovulatietest in de apotheek halen o.i.d.?
twee keer nee .
Dat dacht ik al, zo simpel is het natuurlijk niet.
Volgens mij is dit een enorm gat in de markt. Als er een alternatief zou zijn dat echt werkt, komen allerlei leveranciers daar wel mee op de markt.
Marjoleine schreef:Dat electrolytenverhaal heb ik een jaar of pakweg 20 geleden ook al gehoord.
Ik heb het toen getest met wat bevriend fokkers samen maar wij konden er kop noch staart noch oestrogenen aan ontdekken toen.
Ik vermoed dat je deze bedoelt?
Dit apparaat hebben wij ook gehad, daar werd je niet veel wijzer van.
Marjoleine schreef:Dat electrolytenverhaal heb ik een jaar of pakweg 20 geleden ook al gehoord.
Ik vermoed dat je deze bedoelt?
Dit apparaat hebben wij ook gehad, daar werd je niet veel wijzer van.
Jup, klopt!
Ik ga hier eens verder in duiken. Kijken wat ik boven tafel kan krijgen.