Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stokje?
Moderator: moderatorteam
- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
- Aantal honden: 3
Re: Stokje?
Tuurlijk 'ligt' het niet aan het stokje. Een heel bos vol stokken krijgt de meeste honden niet aan het vechten.
Maar de interactie tussen de twee honden, daar lag het aan. En natuurlijk is dat een heel ingewikkeld spel vol lichaamstaal die ons forumbezoekers natuurlijk volledig is ontgaan, tenzij de eigenaar van het gebeten hondje hier op het forum zit.
Sommige honden worden wel wat hebberig als een andere hond wat heeft, maar weet je vast wel van je eigen hond.
Maar als hij het claimt en de hond staat het af, dan is het nog steeds geen reden tot bijten.
Ik kan me voorstellen dat je flink geschrokken bent. Ik kan me voorstellen dat je hem niet normaal meer los durft te gooien.
Ik heb momenteel een logeetje die tegen mensen op springt als ze tegen haar beginnen te kirren. Een vieze jas is het enige wat op het spel staat, maar ik voel me enorm bezwaard.
Maar de interactie tussen de twee honden, daar lag het aan. En natuurlijk is dat een heel ingewikkeld spel vol lichaamstaal die ons forumbezoekers natuurlijk volledig is ontgaan, tenzij de eigenaar van het gebeten hondje hier op het forum zit.
Sommige honden worden wel wat hebberig als een andere hond wat heeft, maar weet je vast wel van je eigen hond.
Maar als hij het claimt en de hond staat het af, dan is het nog steeds geen reden tot bijten.
Ik kan me voorstellen dat je flink geschrokken bent. Ik kan me voorstellen dat je hem niet normaal meer los durft te gooien.
Ik heb momenteel een logeetje die tegen mensen op springt als ze tegen haar beginnen te kirren. Een vieze jas is het enige wat op het spel staat, maar ik voel me enorm bezwaard.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
-
Bolus
- Sanchis
- Zeer actief
Kan ik me voorstellen, vervelend zeg.
Hoe oud is hij ?
Hoe oud is hij ?
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
-
Bolus
Charlie is 4 en een half.
- Sanchis
- Zeer actief
Ah het zijn dus niet echt adolescentie perikelen.
Ik heb hier ook een hond (border) lopen die lang niet altijd gezellig is naar andere honden (en vooral kinderen). Maar die hond is zo verschrikkelijk gehoorzaam dat ze altijd goed onder appèl staat. Als ik merk dat ik een opdringerige hond tegen ga komen, dan roep ik haar terug. Honden die niet opdringerig zijn, negeert ze.
Je zou daarop kunnen trainen al lijkt het me met een Sharpei een hele uitdaging.
Ik heb hier ook een hond (border) lopen die lang niet altijd gezellig is naar andere honden (en vooral kinderen). Maar die hond is zo verschrikkelijk gehoorzaam dat ze altijd goed onder appèl staat. Als ik merk dat ik een opdringerige hond tegen ga komen, dan roep ik haar terug. Honden die niet opdringerig zijn, negeert ze.
Je zou daarop kunnen trainen al lijkt het me met een Sharpei een hele uitdaging.
-
Bolus
Ik heb van Charlie al ontzettend veel geleerd. Het is een verschrikkelijk koppige hond die heerlijk in zijn eigen wereld leeft. Thuis is het een rustige waakhond die niet zonder mij kan.
In juli heeft hij een castratie-chip gekregen. Ik wilde weten of hij zo vervelend deed vanwege zijn hormonen.
Heb het laatste half jaar verschillende cursussen met hem gevolgd en dit ging prima. Charlie was de moeilijkste, maar werd goed begeleid tijdens de cursus.
Nu zijn we veranderd en gaat het al een stuk beter dan eerst. Gelukkig.
De meeste honden negeert hij alsof ze lucht voor hem zijn. Sommige honden zit hij zo te grommen en gek te doen. Dat ik mij omdraai en terugloop. Dit werkt prima.
Opdringerige honden houdt Charlie niet van.
In juli heeft hij een castratie-chip gekregen. Ik wilde weten of hij zo vervelend deed vanwege zijn hormonen.
Heb het laatste half jaar verschillende cursussen met hem gevolgd en dit ging prima. Charlie was de moeilijkste, maar werd goed begeleid tijdens de cursus.
Nu zijn we veranderd en gaat het al een stuk beter dan eerst. Gelukkig.
De meeste honden negeert hij alsof ze lucht voor hem zijn. Sommige honden zit hij zo te grommen en gek te doen. Dat ik mij omdraai en terugloop. Dit werkt prima.
Opdringerige honden houdt Charlie niet van.
Laatst gewijzigd door Bolus op 22 mar 2014 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ήυs
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ach. Dat je nou nog steeds niet door hebt wat voor hond je in handen hebt verbaasd me niets. Hij heeft al vaker gevochten, al vaker jou gebeten, al vaker aanvaringen gehad met andere honden. Waarom laat je hem überhaupt naar andere honden toe gaan? Wat wíl je nou van die hond? Dat hij gezellig gaat buurten, en dan gaat spelen? Op zóndag, met mooi weer? Houd hem gewoon aan de lijn als er anderen lopen.
En dan denk je dat het met een stokje te maken heeft? Denk je niet dat je gewoon een moeilijk ras hebt en daarnaast een hond die absoluut niet weet wat er van hem verwacht wordt (al 4 jaar). Die hormonen hebben daar niets mee van doen. Dat gewissel van jou en die onduidelijkheid hebben daar mee van doen. Daarnaast kan je de interactie niet lezen. Je moet je hond perfect kunnen lezen wil je hem los kunnen laten lopen en vertrouwen.
Je zoekt al jaren redenen en excuusjes waarom je hond zo doet. Denk je echt dat andere honden hem aanvallen 'zomaar'?
Ik heb meerdere keren met je gesproken, gebeld, je geprobeerd te helpen, maar je verwacht gewoon te veel van je hond. Je hebt géén sociale hond. Als je dat nou eens helemaal zou accepteren, en niet meer verwacht van hem zou dat voor hem en voor jou enorm veel rust geven.
En je kan heel leuk het ras omschrijven, maar kijk nou eens naar Charlie zelf. Die vindt vreemden niet leuk. Punt. Mensen niet en honden niet.
Snap niet dat je nog steeds zulke pogingen doet. Of nouja, misschien snap ik het wel.
En dan denk je dat het met een stokje te maken heeft? Denk je niet dat je gewoon een moeilijk ras hebt en daarnaast een hond die absoluut niet weet wat er van hem verwacht wordt (al 4 jaar). Die hormonen hebben daar niets mee van doen. Dat gewissel van jou en die onduidelijkheid hebben daar mee van doen. Daarnaast kan je de interactie niet lezen. Je moet je hond perfect kunnen lezen wil je hem los kunnen laten lopen en vertrouwen.
Je zoekt al jaren redenen en excuusjes waarom je hond zo doet. Denk je echt dat andere honden hem aanvallen 'zomaar'?
Ik heb meerdere keren met je gesproken, gebeld, je geprobeerd te helpen, maar je verwacht gewoon te veel van je hond. Je hebt géén sociale hond. Als je dat nou eens helemaal zou accepteren, en niet meer verwacht van hem zou dat voor hem en voor jou enorm veel rust geven.
En je kan heel leuk het ras omschrijven, maar kijk nou eens naar Charlie zelf. Die vindt vreemden niet leuk. Punt. Mensen niet en honden niet.
Snap niet dat je nog steeds zulke pogingen doet. Of nouja, misschien snap ik het wel.
-
Bolus
Het gaat al stukken beter met Charlie. Hij gaat stukken beter met andere honden om. En na al die cursussen zijn we beiden enorm vooruit gegaan.
Dat ik geen makkelijke hond heb weet ik maar al te goed. Als hij los loopt zoekt hij geen andere honden op. Maar hij gaat stukken beter met andere honden om.
Ik heb een hond die in een eigen wereld leeft en daar alleen maar mensen accepteert die dicht bij hem staan. Zelfde geldt voor andere honden.
En op een rustig stuk waar je weinig honden tegenkomt zie ik geen reden om hem aan de lijn te houden als hij ook even los kan lopen.
Die mevrouw zei dat het aan het stokje lag. Ik niet. Sorry, had het duidelijker moeten omschrijven in het bericht. Zelf vond ik niet dat het aan het stokje lag. Maar wilde even bevestiging.
Excuses zoek ik helemaal niet. Het had niet mogen gebeuren. Klaar.
Dat jij nu meer ervaring hebt met andere honden is hartstikke goed. Ik ken Charlie in die tussentijd nu goed genoeg om goed met hem te handelen.
Dat ik geen makkelijke hond heb weet ik maar al te goed. Als hij los loopt zoekt hij geen andere honden op. Maar hij gaat stukken beter met andere honden om.
Ik heb een hond die in een eigen wereld leeft en daar alleen maar mensen accepteert die dicht bij hem staan. Zelfde geldt voor andere honden.
En op een rustig stuk waar je weinig honden tegenkomt zie ik geen reden om hem aan de lijn te houden als hij ook even los kan lopen.
Die mevrouw zei dat het aan het stokje lag. Ik niet. Sorry, had het duidelijker moeten omschrijven in het bericht. Zelf vond ik niet dat het aan het stokje lag. Maar wilde even bevestiging.
Dat jij nu meer ervaring hebt met andere honden is hartstikke goed. Ik ken Charlie in die tussentijd nu goed genoeg om goed met hem te handelen.
- runninggirl
- Zeer actief
Hij hoeft toch ook niet de hele tijd aan de lijn dan, alleen even bij het passeren van andere honden. Dat is hoe ik het ook doe aangezien mijn hond ook niet tegen alles en iedereen sociaal is.
Het maakt mij totaal niet uit wat de reden is, of het nou om een stokje ging of om een verkeerde blik of gewoon omdat je hond daar zin in had. Je zou gewoon moeten zorgen dat het niet weer kan gebeuren en dat betekent dus weghouden van onbekende honden.
Het maakt mij totaal niet uit wat de reden is, of het nou om een stokje ging of om een verkeerde blik of gewoon omdat je hond daar zin in had. Je zou gewoon moeten zorgen dat het niet weer kan gebeuren en dat betekent dus weghouden van onbekende honden.
- Ήυs
- Zeer actief
Dat is heel fijn en heb geloof ik ook eerder gezegd dat ik blij ben dat je er nog voor gaat omdat je hem eerst wilde herplaatsen. Maar ik heb altijd het idee gehouden en dat wordt steeds bevestigd dat je nog steeds geen idee hebt wat voor hond je hebt.Bolus schreef:Het gaat al stukken beter met Charlie. Hij gaat stukken beter met andere honden om. En na al die cursussen zijn we beiden enorm vooruit gegaan.
Je zegt nu dat je dit weet? Dat hij niet van andere honden houdt en andere 'vreemde' mensen. Maar toch laat je hem dan twee keer naar een hond toegaan? Je schrijft iedere keer het tegenovergestelde. Laatst wilde je nog met een heleboel sharpei mensen gaan wandelen. Denk je nou echt dat Charlie dat dan leuk vindt?Dat ik geen makkelijke hond heb weet ik maar al te goed. Als hij los loopt zoekt hij geen andere honden op. Maar hij gaat stukken beter met andere honden om.
Bolus schreef: Charlie liep los. We kwamen een schapendoes tegen, ze hebben even aan elkaar gesnuffeld en daarna liepen ze allebei weer door.
Later kwamen we een border terriër tegen. Die liep ook los. Hij had een takje in zijn mond. Charlie vond het wel interessant en ging even kennis maken.
Nu weet ik alleen niet wat de aanleiding was van deze aanval.Gisteren heeft Charlie nog met andere honden op het strand lopen dollen.
Nee? Al die aanvaringen eerder en bepaalde gedragingen zijn geen reden? Dat vind ik dan vrij bijzonder. Hij luistert niet naar je, je hebt hem niet onder appèl, waarom zou je hem dan loslaten als je weet dat hij niet bang is om te bijten als hij dat nodig acht?En op een rustig stuk waar je weinig honden tegenkomt zie ik geen reden om hem aan de lijn te houden als hij ook even los kan lopen.
Zoveel meer ervaring heb ik niet. Ja ik ben intensief bezig geweest met honden, stages en trainingen maar ben ook nog maar 5 jaar bezig.Die mevrouw zei dat het aan het stokje lag. Ik niet. Sorry, had het duidelijker moeten omschrijven in het bericht. Zelf vond ik niet dat het aan het stokje lag. Maar wilde even bevestiging.
Je moet je hond leren lezen, en ik vind dat je na 4,5 jaar ondertussen wel eens door moet kunnen hebben wat voor hond je écht hebt. En niet nog moet denken 'oh hij kan wel los'. Nee dat kan dus blijkbaar niet, want al loopt hij 9 van de 10 keer een andere hond voorbij, gisteren ging hij dan toch tweemaal naar een andere hond toe. En jij kunt hem niet terug roepen mocht het nodig zijn. Dus gewoon aan de lijn als je niet weet wat er komt, als je geen overzicht hebt qua gebied. En als je andere honden moet passeren. Je zegt dat je nu ondertussen je hond goed genoeg kent. Waarom gebeurde dat gisteren dan?
Laatst gewijzigd door Ήυs op 03 mar 2014 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Als hij niks met andere honden heeft, en in het meest gunstige geval hooguit een keer aan ze snuffelt, zou ik hem gewoon geen contact laten maken met andere honden. Hij zit daar duidelijk niet op te wachten. Volgens mij is het dus niet zo ingewikkeld.
De beweegredenen in deze specifieke situatie maken dan niet eens iets uit.
De beweegredenen in deze specifieke situatie maken dan niet eens iets uit.
-
Bolus
Charlie gaat vanaf nu gewoon weer aan de lange lijn als we gaan wandelen. 
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Honden kunnen elkaar in de haren vliegen om minder dan een stokje. De vlam kan wel in de pan slaan vanwege het willen ruiken aan een bepaalde grasspriet. Vaak zal je nooit weten wat de exacte aanleiding is geweest, maar dat is ook niet zo belangrijk.
Het is het belangrijkst om, als dat het geval is, te erkennen dat je hond niet echt los vertrouwd is met andere honden en daar je maatregelen voor te treffen. Om problemen te voorkomen.
Het is het belangrijkst om, als dat het geval is, te erkennen dat je hond niet echt los vertrouwd is met andere honden en daar je maatregelen voor te treffen. Om problemen te voorkomen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Luistert hij wel? Ik denk het niet he? Dan is inderdaad los laten lopen erg lastig. Je kan een hond die niet terug te roepen is eigenlijk niet goed los laten lopen in mijn ogen. Een hond hoor je bij je te kunnen roepen als er andere honden komen. Zeker bij reuen. Ik heb er nu ik een klein hondje heb ook problemen mee als mensen hun hond niet onder controle hebben. Mijn kleine hondje is niet zo op andere honden. Ze wil er niks mee. Ik ga vaak bij mensen op bezoek met honden en dan negeert ze de andere hond na wat snuffelen. Niks spelen en als ze op schoot zit gromt ze en als ik haar op zou tillen gaat ze helemaal te keer. Ik eis dus normaal gedrag, laat haar op de grond en dan gaat het prima met andere honden.
Echter, loop je met een borderterrier met een stok dan weet je dat als er een andere hond komt hij zal gaan grommen. Borderterriers zijn niet makkelijk altijd en zeker de reuen zijn pittig als ze wat te verdedigen hebben. Dan kom jij aan kakken met je Aziaat. Aziatische honden zijn heel vaak eenkennig, niet zo sociaal en ze laten zich niks zeggen. Jij kan je hond blijkbaar niet onder controle krijgen en dus gaan dit soort situaties verkeerd. Natuurlijk kan hij spelen met wat teefjes of onderdanige reuen die hem dat duidelijk laten weten. Dat snapt iedereen. Maar jouw hond kan totaal niks met dominante grommende honden die hij kan hebben. Daarom moet jij oppassen want je hond kan die honden wel wat aandoen als hij ze wil laten weten hoe het zit. Hij is dominant, vrij van angst in een gevecht en enorm krachtig. Besef dat. Nu waren het gaatjes. Straks grijpt hij een terrier die zich gaat weren en hem ook flink in het gezicht grijpt. Met wat pech vermoord hij die hond.
Als jouw hond een ander ras was geweest had je mij niet zo gehoord. Alleen chowchows en sharpei's zijn geen honden om dingen mee te proberen. Die gaan goed of verkeerd en als ze verkeerd gaan kan het goed verkeerd gaan.
Ik zou je hond dus wel los laten als er niemand is. Laten spelen met leuke teefjes wat waarschijnlijk prima gaat en verder niet. Los op willekeurige hondjes af laten lopen is niet sociaal van jou. Je weet best dat je hond per hond kijkt en niet breed sociaal is. Die andere mensen en die hond daar de dupe van laten worden is niet zo fris. Jouw hond kan veel hebben. Laat je hem ook op een koppel ambullen af gaan? Of Kangals? Of roep je dan wel? Want dat is andersom wel wat jij doet. Jij laat een beer van een hond op een borderterriertje van wat? 10 kilo af gaan, en die laat je hem vervolgens even grijpen. Ik zou woest zijn eerlijk gezegd. En van mij had je hond een gigantische trap gekregen. Daar ben ik niet trots op maar dat is wel waar ik toe neig als een hond mijn onschuldige hond komt grijpen nu ik zelf met een underdog loop.
Een paar weken geleden liet iemand zijn pitbull/rottweilerteef op mijn kleine hond af stormen. Ik zag paniek bij die mensen. Daardoor werd ik extra scherp. Ik heb de lijn lang gelaten, mezelf terug getrokken uit de kennismaking om niks te beinvloeden en het ging redelijk. Mijn hondje was erg bang, gromde en liet de tanden zien. Die hond was dominant en blokkeerde mijn hondje op stijve poten. Ik keek al rond naar een dikke stok en ook stond ik echt klaar om die hond eraf te trekken of een schop te geven. Dan denk ik, GVD waarom moet de omgeving deze dingen meemaken als je kiest voor een niet zo sociaal ras en een niet zo goed luisterende hond die je vervolgens wel gewoon los laat rondlopen op hoop van zegen.
Ik denk ook dat die mensen zeker zouden rennen als ik met mijn vorige roedel had gelopen. Want dan zou hun hond wel eens de dupe kunnen worden van die ontmoeting. En dat ergert me altijd. De mensen met de grote honden die prima hun mannetje staan nemen ook veel sneller een risico met lastige honden.
Echter, loop je met een borderterrier met een stok dan weet je dat als er een andere hond komt hij zal gaan grommen. Borderterriers zijn niet makkelijk altijd en zeker de reuen zijn pittig als ze wat te verdedigen hebben. Dan kom jij aan kakken met je Aziaat. Aziatische honden zijn heel vaak eenkennig, niet zo sociaal en ze laten zich niks zeggen. Jij kan je hond blijkbaar niet onder controle krijgen en dus gaan dit soort situaties verkeerd. Natuurlijk kan hij spelen met wat teefjes of onderdanige reuen die hem dat duidelijk laten weten. Dat snapt iedereen. Maar jouw hond kan totaal niks met dominante grommende honden die hij kan hebben. Daarom moet jij oppassen want je hond kan die honden wel wat aandoen als hij ze wil laten weten hoe het zit. Hij is dominant, vrij van angst in een gevecht en enorm krachtig. Besef dat. Nu waren het gaatjes. Straks grijpt hij een terrier die zich gaat weren en hem ook flink in het gezicht grijpt. Met wat pech vermoord hij die hond.
Als jouw hond een ander ras was geweest had je mij niet zo gehoord. Alleen chowchows en sharpei's zijn geen honden om dingen mee te proberen. Die gaan goed of verkeerd en als ze verkeerd gaan kan het goed verkeerd gaan.
Ik zou je hond dus wel los laten als er niemand is. Laten spelen met leuke teefjes wat waarschijnlijk prima gaat en verder niet. Los op willekeurige hondjes af laten lopen is niet sociaal van jou. Je weet best dat je hond per hond kijkt en niet breed sociaal is. Die andere mensen en die hond daar de dupe van laten worden is niet zo fris. Jouw hond kan veel hebben. Laat je hem ook op een koppel ambullen af gaan? Of Kangals? Of roep je dan wel? Want dat is andersom wel wat jij doet. Jij laat een beer van een hond op een borderterriertje van wat? 10 kilo af gaan, en die laat je hem vervolgens even grijpen. Ik zou woest zijn eerlijk gezegd. En van mij had je hond een gigantische trap gekregen. Daar ben ik niet trots op maar dat is wel waar ik toe neig als een hond mijn onschuldige hond komt grijpen nu ik zelf met een underdog loop.
Een paar weken geleden liet iemand zijn pitbull/rottweilerteef op mijn kleine hond af stormen. Ik zag paniek bij die mensen. Daardoor werd ik extra scherp. Ik heb de lijn lang gelaten, mezelf terug getrokken uit de kennismaking om niks te beinvloeden en het ging redelijk. Mijn hondje was erg bang, gromde en liet de tanden zien. Die hond was dominant en blokkeerde mijn hondje op stijve poten. Ik keek al rond naar een dikke stok en ook stond ik echt klaar om die hond eraf te trekken of een schop te geven. Dan denk ik, GVD waarom moet de omgeving deze dingen meemaken als je kiest voor een niet zo sociaal ras en een niet zo goed luisterende hond die je vervolgens wel gewoon los laat rondlopen op hoop van zegen.
Ik denk ook dat die mensen zeker zouden rennen als ik met mijn vorige roedel had gelopen. Want dan zou hun hond wel eens de dupe kunnen worden van die ontmoeting. En dat ergert me altijd. De mensen met de grote honden die prima hun mannetje staan nemen ook veel sneller een risico met lastige honden.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Helemaal mee eens. Je moet als eigenaar je verantwoording nemen, dus je hond niet de kans geven een ander te verwonden. Ik houd helemaal niet van eigenaren van vreemde honden die dan 'gezellig' met mijn honden moeten gaan snuffelen. Wat als je mijn Hippo was tegen gekomen? Had je hem dan ook 'gezellig' laten snuffelen? Nu heb ik voor een stafford een zeer sociale hond. Echter weet ik zeker dat als jou hond hem had gebeten, hij zit zeker niet over zich heen had laten komen.laeken schreef:Luistert hij wel? Ik denk het niet he? Dan is inderdaad los laten lopen erg lastig. Je kan een hond die niet terug te roepen is eigenlijk niet goed los laten lopen in mijn ogen. Een hond hoor je bij je te kunnen roepen als er andere honden komen. Zeker bij reuen. Ik heb er nu ik een klein hondje heb ook problemen mee als mensen hun hond niet onder controle hebben. Mijn kleine hondje is niet zo op andere honden. Ze wil er niks mee. Ik ga vaak bij mensen op bezoek met honden en dan negeert ze de andere hond na wat snuffelen. Niks spelen en als ze op schoot zit gromt ze en als ik haar op zou tillen gaat ze helemaal te keer. Ik eis dus normaal gedrag, laat haar op de grond en dan gaat het prima met andere honden.
Ik roep mijn honden ten alle tijden bij me, ik waarschuw/beveel de eigenaar om hetzelfde te doen. Alleen in enkele gevallen van eigenwijze eigenaren van bijv doldrieste labrador/ labradoodle/golden/jachthond die ik helaas veel tegen kom, als ik dan inschat dat het niet op een gevecht/happen zal uitdraaien laat ik mijn hond los lopen als ze vlakbij zijn. Ik heb ze dan gewaarschuwd en mijn hond hoeft zich niet te laten besnuffelen of ondersteboven te stormen
Als het gaat om een klein formaat hond of wanneer ik verwacht dat het minder gezellig zal aflopen dan houd ik mijn hond bij me en 'wimpel' ik de andere hond zelf af.
-
Bolus
Inmiddels weet ik wat voor hond ik heb. Hij is niet te herplaatsen en heb ervoor gekozen om hard met hem te gaan trainen. Zelf te veranderen zodat ik Charlie beter kon trainen.Fafo schreef:Dat is heel fijn en heb geloof ik ook eerder gezegd dat ik blij ben dat je er nog voor gaat omdat je hem eerst wilde herplaatsen. Maar ik heb altijd het idee gehouden en dat wordt steeds bevestigd dat je nog steeds geen idee hebt wat voor hond je hebt.Bolus schreef:Het gaat al stukken beter met Charlie. Hij gaat stukken beter met andere honden om. En na al die cursussen zijn we beiden enorm vooruit gegaan.
Ik heb mij nogal vergist in de shar-pei en leef nu met de consequenties. Al heb ik ook wel veel plezier met Charlie.
Ja, Charlie luistert naar mij als ik hem roep.laeken schreef:Luistert hij wel? Ik denk het niet he? Dan is inderdaad los laten lopen erg lastig. Je kan een hond die niet terug te roepen is eigenlijk niet goed los laten lopen in mijn ogen. Een hond hoor je bij je te kunnen roepen als er andere honden komen. Zeker bij reuen. Ik heb er nu ik een klein hondje heb ook problemen mee als mensen hun hond niet onder controle hebben. Mijn kleine hondje is niet zo op andere honden. Ze wil er niks mee. Ik ga vaak bij mensen op bezoek met honden en dan negeert ze de andere hond na wat snuffelen. Niks spelen en als ze op schoot zit gromt ze en als ik haar op zou tillen gaat ze helemaal te keer. Ik eis dus normaal gedrag, laat haar op de grond en dan gaat het prima met andere honden.
Als ik jouw reactie zo lees geef jij al een vooroordeel over de shar-pei. Ken je het ras?
Waarom zou jij een shar-pei schoppen als hij jouw hond aanvalt? Laat je een Duitse herder wel gewoon zijn gang gaan als hij jouw hond aanvalt? De chow-chow is veel feller dan de shar-pei.
Charlie is ooit door een border terriër aangevallen. Hij had wat gaatjes en een groot gat bij zijn hals. Hoefde gelukkig niet gehecht te worden maar kreeg wel antibiotica mee.
En, nee, dat valt ook niet goed te praten van die hond. Maar hij mag mijn hond wel aanvallen want hij is maar een klein hondje?
Als het bij de hond eerst goed ging zie ik geen aanleiding om mijn hond aan te lijnen. Het ging fout bij de kennismaking en ik zag het te laat. Ja, dat is stom van mij.
Ik ga er vanuit dat als jouw hond losloopt zich gedraagt. Mijn hond liep vaak los en dit ging prima. Waarom zou hij niet naar andere honden mogen gaan als anderen wel naar hem komen?
Mijn hond kan veel hebben? Dus een hond mag hem wel wat aandoen maar andersom niet? Nou, het is en blijft een hond. Net als jouw hond.
Charlie woont samen met en shih-tzu. Dit geeft geen problemen. Charlie heeft alleen baknijd. Daar hou je dan rekening mee. Iedere hond heeft wel wat.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
En dat, dames en heren, is dus exáct waarom ik er als een haas vandoor ga als ik een peitje zie lopen.
Met name ook omdat de bijbehorende baasjes over het algemeen ongeveer een kilometer verderop zijn.
Met name ook omdat de bijbehorende baasjes over het algemeen ongeveer een kilometer verderop zijn.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-
Bolus
Ik ben altijd op maximaal drie meter bij Charlie vandaan... 
En als er echt niemand is mag hij van mij wat verder lopen.
En als er echt niemand is mag hij van mij wat verder lopen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Er zijn heus wel pei-bazen die weten wat ze voor hond hebben.
Maar ik zou wel gewoon zorgen dat hij geen contact maakt. Dat kan prima.
Je kunt hem leren bij je te komen zodra er een hond in het vizier komt en dan lijn je hem even aan. Voorkomen is beter dan genezen
Je kunt hem leren bij je te komen zodra er een hond in het vizier komt en dan lijn je hem even aan. Voorkomen is beter dan genezen
-
Bolus
Marjoleine schreef:Er zijn heus wel pei-bazen die weten wat ze voor hond hebben.
- dagmar88
- Zeer actief
Bolus schreef:Waarom zou hij niet naar andere honden mogen gaan als anderen wel naar hem komen?
Omdat hij bijt misschien?
-
Bolus
Charlie heeft gisteren voor de eerste en laatste keer een hond gebeten... En nu ga ik dat voorkomen door hem aan de lange lijn te laten lopen.
Drukke plekken vermeed ik al.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Prima toch?Bolus schreef:Charlie heeft gisteren voor de eerste en laatste keer een hond gebeten... En nu ga ik dat voorkomen door hem aan de lange lijn te laten lopen.
Niemand heeft zijn hond 100% onder controle en er is voor heel veel zaken wel een eerste keer dat iets gebeurt wat je had willen voorkomen.
Je weet het nu en je handelt er naar.
Niks mis mee
-
Bolus
Van alle momenten kan je leren.
En dit was een wijze les waar ik zeker aan ga werken nu.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik denk dat Fafo een heleboel goeds heeft opgeschreven, ben het met haar posts en ook die van Laeken helemaal eens.
Maar dit wil ik er even uit halen:
Maar dit wil ik er even uit halen:
Het vetgedrukte deel is gewoon zó waar... Mijn 2 dames zijn heel wisselend richting andere honden en dus niet 100% sociaal en betrouwbaar in hun interactie met soortgenoten. Heel lang heb ik me daar tegen verzet, en dat kwam hun gedrag lang niet altijd ten goede. Vanaf het moment dat ik accepteerde dat ze gewoon niet sociaal zijn en ernaar ging handelen door ze altijd aan te lijnen bij jet naderen van onbekende honden, is hun gedrag enorm verbeterd en loop ik vele malen meer ontspannen en rustiger met ze. Ze gaan bij goed overzicht gewoon los, als ik ze terugroep op het moment dat de naderende hond nog ver genoeg weg is komen ze altijd en weten ze dat ze even aangelijnd worden en wat lekkers krijgen. Is de hond gepasseerd en is de kust weer vrij mogen ze ook direct weer los.Fafo schreef: Ik heb meerdere keren met je gesproken, gebeld, je geprobeerd te helpen, maar je verwacht gewoon te veel van je hond. Je hebt géén sociale hond. Als je dat nou eens helemaal zou accepteren, en niet meer verwacht van hem zou dat voor hem en voor jou enorm veel rust geven.
-
Bolus
Het ging de laatste tijd goed tussen Charlie en andere honden als hij los liep. Charlie liep alleen los op het strand omdat hij daar de ruimte had.
Alleen nu zijn er weer veel toeristen waardoor het weer drukker is op het strand. Dan kom ik er dus liever niet meer en zoek ik andere plekken op.
Wel lette ik goed op of er geen rare dingen gebeurden tussen andere honden en Charlie.
Je ziet Charlie echt genieten als hij zo kan rennen en gek kan doen. Daar deed ik het voor. Zo kon hij even zijn ei kwijt.
Vanaf nu gaat hij weer aan de lange lijn. Kan ik mij weer gaan irriteren aan mensen die hun loslopende hond op Charlie af laten rennen.
Dan ben ik maar een chagrijn.
Charlie gaat nu voor. Mijn autistische, eigenzinnige hond.
-
beatje
Ik heb een jaar een sharpei in huis gehad,van iemand die een zwaar ongeluk heeft gehad.Ik zit hier vol verbazing julie beschrijving van een Pei te lezen.Eerlijk gezegd vond ik het juist een heel makkelijke hond.
Deze was allesbehalve een vechter en woonde bij mij gewoon in huis in mijn groep.Als ik één ding mag noemen wat ik lastig vond was zijn jagen.Hij zat bij mij meestal aan een lange lijn omdat hij achter wild aan ging.Hij heeft thuis mijn konijn ook eens te pakken gehad maar door zijn gefrommelde mond heft hij hem niet eens kunnen verwonden(gelukkig).
Ik zal zelf geen Pei nemen vanwege zijn rasgebreken en ik vond het jagen vervelend.Maar had zijn baas niet beter geworden dan had hij gebleven.
Deze was allesbehalve een vechter en woonde bij mij gewoon in huis in mijn groep.Als ik één ding mag noemen wat ik lastig vond was zijn jagen.Hij zat bij mij meestal aan een lange lijn omdat hij achter wild aan ging.Hij heeft thuis mijn konijn ook eens te pakken gehad maar door zijn gefrommelde mond heft hij hem niet eens kunnen verwonden(gelukkig).
Ik zal zelf geen Pei nemen vanwege zijn rasgebreken en ik vond het jagen vervelend.Maar had zijn baas niet beter geworden dan had hij gebleven.
- Jeannettebo
- Zeer actief
Dan heb je de uitzondering in huis gehad die de regel bevestigdbeatje schreef:Ik heb een jaar een sharpei in huis gehad,van iemand die een zwaar ongeluk heeft gehad.Ik zit hier vol verbazing julie beschrijving van een Pei te lezen.Eerlijk gezegd vond ik het juist een heel makkelijke hond.

-
Bolus
Ja, jagen kunnen ze goed.
Mijn broer heeft een konijn gehad. Konijn is nu weg maar hij rent nog steeds naar die plek toe waar het konijn heeft gestaan.
Tot hij erachter komt dat het hok er niet meer is... Katten zijn leuk om achterna te zitten. Maar meer dan achterna jagen doet hij niet. Hij laat ze wel heel.
Er zijn heel veel vooroordelen over de shar-pei. Dat is jammer. Charlie is ook makkelijk, als hij bij mij is. Ik weet wat hij wel en niet wilt.
Als ik eens een paar dagen/nachten van huis ben dan is hij ook heel erg zenuwachtig.
Zal zelf nooit meer een shar-pei nemen. Ze zijn gewoon kapot gefokt. Dat is jammer. Als je ziet hoe Charlie met zijn gezondheid heeft gesukkeld... Echt sneu.
Tot hij erachter komt dat het hok er niet meer is... Katten zijn leuk om achterna te zitten. Maar meer dan achterna jagen doet hij niet. Hij laat ze wel heel.
Er zijn heel veel vooroordelen over de shar-pei. Dat is jammer. Charlie is ook makkelijk, als hij bij mij is. Ik weet wat hij wel en niet wilt.
Als ik eens een paar dagen/nachten van huis ben dan is hij ook heel erg zenuwachtig.
Zal zelf nooit meer een shar-pei nemen. Ze zijn gewoon kapot gefokt. Dat is jammer. Als je ziet hoe Charlie met zijn gezondheid heeft gesukkeld... Echt sneu.