Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jagen op herten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Manu

Re: Jagen op herten

Ongelezen bericht door Manu »

nyckle schreef:Wat was haar reactie? Een waarschijnlijk ziek ree. Laat mij lachen. uitpuilende ogen en schuim uit de bek. Vastgelopen tegen het gaas.
Schuim uit de bek heb ik nooit gezien. Vieze neus ;)
Maar goed, dit topic gaat niet over mij.

Zo laat op de avond even minachtend willen laten weten dat je meer van reetjes weet dan ik? :19:
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nyckle »

Het maakt me wel uit. Een ongeluk, kan gebeuren. Van fouten leer je. Maar maak geen inschattingsfouten, als je denkt, dat je je hond kent. ( Of denkt te kennen).

Ik kan er slecht tegen, dat honen achter wild aan jakkert. Deze keer niet omdat ik jager ben.
Een hond kan elk dier verstoren. grondbroeders. Roodwild.

Elke hond geeft wat aan! Ga daar nu eens naar kijken. Luisert het dier niet? Doe het aan de lange lijn.
nyckle
Zeer actief

Manu, Ik wil niet de grond intrappen hoor. Ik weet, dat je met het gedrag van je hond zit en oplossingen zoekt.
nyckle
Zeer actief

Sorry Manu.
Manu

Tsja hij had nog nooit eerder over iets heen gesprongen. Ook nooit dat hek in die 6 maanden dat we daar al liepen met hem.
Maar goed, ik probeer natuurlijk altijd al geen inschattingsfouten te maken. Ik hoop dat iedere hondenbaas dat doet.
Ik snap je punt hoor, ik vind het ook stom dat het gebeurd is en ook ik vind dat wild geen last hoort te hebben van honden. Denk alleen wel dat ik in mijn situatie al genoeg te horen gehad heb dat het een stomme inschattingsfout was en inmiddels, zoals je ook wel hebt kunnen lezen in mijn topic, me er al naar genoeg om voel.
In reactie op Ranetje was een grapje, wij hebben contact gehad over Manu zijn jachtgedrag, dus niet dat je nu denkt dat ik het niet serieus neem. Maar kan me wel voorstellen dat dat misschien nu zo op jou over kwam.
Manu

nyckle schreef:Sorry Manu.
:engel: Aanvaard hoor, wat ik al zei, mijn reactie op Ranetje staat misschien ook alsof ik ons incident niet serieus genomen heb maar niets is minder waar.
Net als dat er af en toe een kippengrapje over mijn hond op het forum staat. Maar ook dat staat nog in mijn geheugen gegrift.
Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Mekkie »

Ik zal de schietende buurman even uitleggen:
De mensen die bij ons en in het oudland de jacht hebben, hebben afgesproken geen reeen te jagen totdat de twee populaties (die altijd bij ons achter in het land liep, en die van het oudland/ leeuwarderbos bij elkaar kwamen.
Dat was een uitdaging, want tussen de twee gebieden had onze buurman de jacht, die schiet op alles wat beweegt dus het heeft lang geduurd voordat de populaties zich uitbreidde.

Nu is dat dus gebeurd en zijn beide populaties gegroeid. De man uit Engelum, is dus blij dat de populatie nu van 4 of 5 naar 7 is gegroeid. Hij riep aan de telefoon dat Fritz ze de dood in jaagt.
Vandaar dat ik hoop dat als de buurman nog eens eea af schiet en de populatie krimpt, dat de man uit Engelum denkt dat Fritz de oorzaak is...
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

nyckle schreef: Ik hoop, dat het nu eens eindelijk duidelijk is, dat dieren in het wild rust nodig hebben. Niet omdat een jager dan meer kan schieten.

Iemand die zo denkt, weet niet wat jacht is.
Voor het Ree breekt er i.i.g. een flinke rust periode aan: de jacht op de geit eindigt op 15 maart en de jacht op de bok begint dan pas weer op 1 mei.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Mekkie schreef:Ik zal de schietende buurman even uitleggen:
De mensen die bij ons en in het oudland de jacht hebben, hebben afgesproken geen reeen te jagen totdat de twee populaties (die altijd bij ons achter in het land liep, en die van het oudland/ leeuwarderbos bij elkaar kwamen.
Dat was een uitdaging, want tussen de twee gebieden had onze buurman de jacht, die schiet op alles wat beweegt dus het heeft lang geduurd voordat de populaties zich uitbreidde.

Nu is dat dus gebeurd en zijn beide populaties gegroeid. De man uit Engelum, is dus blij dat de populatie nu van 4 of 5 naar 7 is gegroeid. Hij riep aan de telefoon dat Fritz ze de dood in jaagt.
Vandaar dat ik hoop dat als de buurman nog eens eea af schiet en de populatie krimpt, dat de man uit Engelum denkt dat Fritz de oorzaak is...
Eh ..........................., ik denk dat je hoopt dat die man uit Engelsum NIET denkt Frits daar de oorzaak van is? :wink:

Heeft jullie buurman tussen die twee jachtgebieden nog steeds de jacht of niet meer?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

nyckle schreef:Wat was haar reactie? Een waarschijnlijk ziek ree. Laat mij lachen. uitpuilende ogen en schuim uit de bek. Vastgelopen tegen het gaas.
Is dat een stress reactie?
Wist ik ook niet (ik zie ze ook nooit zo :wink: ).
herstellen ze daar doorgaans wel van en duurt dat lang?

Manu herhaalde alleen wat haar was verteld.
Maar degene die haar dat vertelde is dus ook geen kenner.................. en dat kan zij niet weten.

Af en toe een tussendoor grapje zoals Manu deed, is voor de ontvanger (ik in dit geval) heel duidelijk :wink:
Omdat ik weet hoe zeer ze haar best doet om zorgvuldig om te gaan met nieuwe reacties van haar hond waar ze nog niet op gerekend had.

Moet zeggen dat Ita mij na 6 jaar nog steeds af en toe met de mond vol tanden laat staan omdat ik iets niet had verwacht.
Doorgaans positief, maar ook wel eens minder geslaagd.
Voor Rana gold dat nog meer, die was nog veel inventiever. :mrgreen:

Er blijken altijd nog weer nieuwe knopjes (of nieuwe verbindingen) te zitten op dat speciale bedieningspaneel :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Een hert hersteld heel slecht van dat soort stress, de shock kan genoeg zijn om ze te doden
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Mekkie schreef: nageboortes eten :kotz:
Het afkeuren van najagen wild is wel duidelijk maar dit snap ik dan weer niet op een rundveebedrijf: Neospora.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Mekkie
Zeer actief

ranetje schreef:
Mekkie schreef:Ik zal de schietende buurman even uitleggen:

Eh ..........................., ik denk dat je hoopt dat die man uit Engelsum NIET denkt Frits daar de oorzaak van is? :wink:

Heeft jullie buurman tussen die twee jachtgebieden nog steeds de jacht of niet meer?
Dat bedoel ik ja :oeps:
Geen idee of hij nog steeds de jacht heeft, denk dat hij het ondertussen toch wel een keer voor gezien moet houden (het is ook eigelijk de vader van de buurman)
Afbeelding
Mekkie
Zeer actief

Tara schreef:
Veenmug schreef:
Mekkie schreef: nageboortes eten :kotz:
Het afkeuren van najagen wild is wel duidelijk maar dit snap ik dan weer niet op een rundveebedrijf: Neospora.
Daar had ik overheen gelezen, maar inderdaad! :80:
Het eten van nageboortes is ook niet direct de bedoeling, maar met 250 afkalvingen per jaar, is het haast niet te voorkomen dat hij een (stuk) nageboorte of stro met vruchtwater te pakken krijgt :U:
Als we een nageboorte zien, ruimen we hem altijd op maar vaak worden ze onder het stro gelopen en ziet Fritz ze eerder dan wij.

Daarnaast moet Fritz eerst een besmette nageboorte eten om Neospora uit te scheiden, aangezien wij geen Neospora op het bedrijf hebben, is die kans al klein. Wandelen bij andere boeren op het land doen we niet.

Als Fritz al Neospora uit zou scheiden, moet zijn ontlasting in contact komen met het voer van de koeien om de koeien te besmetten.
Hier focusen we vooral op, dit is nl beter te trainen dan het niet eten van een stuk nageboorte :wink:
We hebben hem twee plekken aangewezen om te poepen, in de tuin en aan de slootkant naast de silo. Beide plekken maaien we niet voor koeienvoer en komen we niet met de machines waar we het land mee bewerken. Dit is trouwens niet alleen ter voorkoming van Neospora hoor, ten eerste wil ik niet overal stront tegen komen, ten tweede vind ik het makkelijk om te kijken of hij wormen heeft of niet en het scheelt gesjouw met poepzakjes tijdens wandelingen.
Fritz houd niet van koeien in de buurt, dus in het voer zelf poepen doet ie sowieso niet.

Qua Neospora besmetting ben ik vooral bang voor de mensen die bij ALLE boeren in de buurt hun hond losgooien, dus ook bij de boeren waar de koeien nog wel eens in het land afkalven of waar de nageboorte er in het land pas af komt. Honden die daar een hapje van nemen kunnen besmet raken. Als die mensen bij ons op het land lopen en de stront van hun hond niet opruimen omdat ze denken dat niemand daar last van heeft, besmetten ze het voer voor de koeien...

Ik ben dus vooral bang voor een vreemde hond die neospora mee brengt.

Onze vorige veearts kon dit gelukkig prima uitleggen. Ze heeft ons goed voorgelicht over Neospora en kon de hysterie eromheen goed de kop in drukken.
De huidige veearts knerpt bij elk geaborteerd of misvormd kalf 'Ja Neospora', knap irritant :devil:... we laten elke geaborteerde foetus onderzoeken en het is nog nooit neospora geweest. Ik zie het na 4 jaar ook niet meer door onze hond komen, en buiten dat gaat hij toch niet weg :klaar:

Buiten irritant vind ik het trouwens ook nog kwalijk. Door dit soort veeartsen worden er boerderijhonden nodeloos afgemaakt, soms zelfs zonder dat er Neospora aangetoond is omdat de hond volgens de veearts het grootste risico was :19:

zo...:klaar:
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Gaat totaal niet over de herten, maar duidelijk stuk hierboven! :ok:
Nou ruim ik altijd poep op, maar alsnog handig om te weten daar niet té lui in te worden als dat ver een weiland in is. Hoor helaas wel veel mensen die het inderdaad niet opruimen als het in een weiland is (overal weilanden voor het maaien hier). Nu een goede reden om ze toch te waarschuwen. Je weet maar nooit.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”