Tara schreef:Veenmug schreef:Mekkie schreef: nageboortes eten
Het afkeuren van najagen wild is wel duidelijk maar dit snap ik dan weer niet op een rundveebedrijf: Neospora.
Daar had ik overheen gelezen, maar inderdaad!

Het eten van nageboortes is ook niet direct de bedoeling, maar met 250 afkalvingen per jaar, is het haast niet te voorkomen dat hij een (stuk) nageboorte of stro met vruchtwater te pakken krijgt
Als we een nageboorte zien, ruimen we hem altijd op maar vaak worden ze onder het stro gelopen en ziet Fritz ze eerder dan wij.
Daarnaast moet Fritz eerst een besmette nageboorte eten om Neospora uit te scheiden, aangezien wij geen Neospora op het bedrijf hebben, is die kans al klein. Wandelen bij andere boeren op het land doen we niet.
Als Fritz al Neospora uit zou scheiden, moet zijn ontlasting in contact komen met het voer van de koeien om de koeien te besmetten.
Hier focusen we vooral op, dit is nl beter te trainen dan het niet eten van een stuk nageboorte
We hebben hem twee plekken aangewezen om te poepen, in de tuin en aan de slootkant naast de silo. Beide plekken maaien we niet voor koeienvoer en komen we niet met de machines waar we het land mee bewerken. Dit is trouwens niet alleen ter voorkoming van Neospora hoor, ten eerste wil ik niet overal stront tegen komen, ten tweede vind ik het makkelijk om te kijken of hij wormen heeft of niet en het scheelt gesjouw met poepzakjes tijdens wandelingen.
Fritz houd niet van koeien in de buurt, dus in het voer zelf poepen doet ie sowieso niet.
Qua Neospora besmetting ben ik vooral bang voor de mensen die bij ALLE boeren in de buurt hun hond losgooien, dus ook bij de boeren waar de koeien nog wel eens in het land afkalven of waar de nageboorte er in het land pas af komt. Honden die daar een hapje van nemen kunnen besmet raken. Als die mensen bij ons op het land lopen en de stront van hun hond niet opruimen omdat ze denken dat niemand daar last van heeft, besmetten ze het voer voor de koeien...
Ik ben dus vooral bang voor een vreemde hond die neospora mee brengt.
Onze vorige veearts kon dit gelukkig prima uitleggen. Ze heeft ons goed voorgelicht over Neospora en kon de hysterie eromheen goed de kop in drukken.
De huidige veearts knerpt bij elk geaborteerd of misvormd kalf 'Ja Neospora', knap irritant

... we laten elke geaborteerde foetus onderzoeken en het is nog nooit neospora geweest. Ik zie het na 4 jaar ook niet meer door onze hond komen, en buiten dat gaat hij toch niet weg
Buiten irritant vind ik het trouwens ook nog kwalijk. Door dit soort veeartsen worden er boerderijhonden nodeloos afgemaakt, soms zelfs zonder dat er Neospora aangetoond is omdat de hond volgens de veearts het grootste risico was
zo...