Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gollum doet lelijk
Moderator: moderatorteam
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Gollum doet lelijk
Gollum is een rustige stabiele Labrador van ruim 7 jaar. Ze volgt me altijd trouw, luistert goed en gedraagt zich conflictvermijdend. Mika is een hittepetit die honden nog wel eens aan wil blaffen, daarom loopt ze vaker aan de lijn of moet ze strak volgen.
Nou loopt er een podenco-achtige hond in de buurt die wat onzeker overkomt. Mika heeft haar een keer aangeblaft, werd door mij gecorrigeerd en moest volgen. De podenco dame liep los langs en moest op het laatste moment nog even verhaal halen door op ons af te stormen en hard te blaffen en daarna weg te rennen, Gol schrok daarvan en maakte zo een sprongetje de lucht in. Sindsdien heeft Gol de pik op haar lijkt het wel. De volgende keer dat ze elkaar tegen kwamen vond Gollum dat ze de podenco op haar falie moest geven door woest op haar af te stormen en een paar keer te blaffen. De podenco dame rende toen weg met de staart tussen de benen.
Dit gedrag ben ik dus helemaal niet gewend van Gol en ik vraag me een beetje af hoe ik daar nou het beste mee om kan gaan. Is het beschermingsdrang naar Mika toe, voelt Gol zich sterk omdat ze merkt dat de podenco-dame onzeker is, is Gollum zelf onzeker en wil ze de podenco voor zijn of heeft ze nu een hekel aan deze hond?
Moet ik nu ook strenger naar Gollum zijn en haar strak laten volgen of aanlijnen bij het passeren van de podenco dame? Normaal negeert ze andere honden of ze maakt heel vriendelijk en rustig contact en merkt en respecteert wanneer andere honden dat niet willen. Ik vind het echt gek en wil het bijna voor Gollum opnemen maar aan de andere kant vind ik het ook weer onwenselijk gedrag.
Graag jullie mening!
Nou loopt er een podenco-achtige hond in de buurt die wat onzeker overkomt. Mika heeft haar een keer aangeblaft, werd door mij gecorrigeerd en moest volgen. De podenco dame liep los langs en moest op het laatste moment nog even verhaal halen door op ons af te stormen en hard te blaffen en daarna weg te rennen, Gol schrok daarvan en maakte zo een sprongetje de lucht in. Sindsdien heeft Gol de pik op haar lijkt het wel. De volgende keer dat ze elkaar tegen kwamen vond Gollum dat ze de podenco op haar falie moest geven door woest op haar af te stormen en een paar keer te blaffen. De podenco dame rende toen weg met de staart tussen de benen.
Dit gedrag ben ik dus helemaal niet gewend van Gol en ik vraag me een beetje af hoe ik daar nou het beste mee om kan gaan. Is het beschermingsdrang naar Mika toe, voelt Gol zich sterk omdat ze merkt dat de podenco-dame onzeker is, is Gollum zelf onzeker en wil ze de podenco voor zijn of heeft ze nu een hekel aan deze hond?
Moet ik nu ook strenger naar Gollum zijn en haar strak laten volgen of aanlijnen bij het passeren van de podenco dame? Normaal negeert ze andere honden of ze maakt heel vriendelijk en rustig contact en merkt en respecteert wanneer andere honden dat niet willen. Ik vind het echt gek en wil het bijna voor Gollum opnemen maar aan de andere kant vind ik het ook weer onwenselijk gedrag.
Graag jullie mening!
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Gollum doet lelijk
ik denk dat het handig is haar gewoon aan te lijnen en haar door de situatie heen te helpen. Dus inderdaad gewoon even netjes naast en afleiden
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

-
S@ndr@
- Zeer actief
( als t Van Gils zou zijn dan ) zou zeggen dat jou hond Instabiel gedrag wil corrigeren, de hond straalt blijkbaar meer dan een beetje onzekerheid uit.
maar dat is een gok zo naar aanleiding van je verhaal,
maar dat is een gok zo naar aanleiding van je verhaal,
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Als het gedrag van Gollum op dat moment actie-reactie is, zou ik het laten. Dus als die podenco-look-a-like op jullie komt afstormen, dan zou ik het niet erg vinden omdat ze dan meestal het gedrag corrigeren.
Echter als een hond uit zichzelf een andere hond gaat 'wegjagen' getuigd dat meestal van angst/onzekerheid. Ik denk dat Gollum zo geschrokken is dat ze nu al op voorhand uitvalt naar die andere hond en er geen sprake is van beschermen o.i.d.. Ik heb het gedrag niet gezien want aan de houding en manier van blaffen kan je vaak eenvoudig afleiden of het dominantie of angst is.
Ik zou ook even aanlijnen en/of bijtijds waarschuwen(wanneer ze al alert wordt naar de andere hond).
Echter als een hond uit zichzelf een andere hond gaat 'wegjagen' getuigd dat meestal van angst/onzekerheid. Ik denk dat Gollum zo geschrokken is dat ze nu al op voorhand uitvalt naar die andere hond en er geen sprake is van beschermen o.i.d.. Ik heb het gedrag niet gezien want aan de houding en manier van blaffen kan je vaak eenvoudig afleiden of het dominantie of angst is.
Ik zou ook even aanlijnen en/of bijtijds waarschuwen(wanneer ze al alert wordt naar de andere hond).
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Kan het ook zijn dat Gollum nu haar punt gewoon gemaakt heeft en het klaar is? Wellicht dat de podenco het punt daadwerkelijk begrepen heeft en voortaan op afstand zal blijven?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Liep Gol daarna te grinnikken?Gollum schreef:Gollum is een rustige stabiele Labrador van ruim 7 jaar. Ze volgt me altijd trouw, luistert goed en gedraagt zich conflictvermijdend. Mika is een hittepetit die honden nog wel eens aan wil blaffen, daarom loopt ze vaker aan de lijn of moet ze strak volgen.
Nou loopt er een podenco-achtige hond in de buurt die wat onzeker overkomt. Mika heeft haar een keer aangeblaft, werd door mij gecorrigeerd en moest volgen. De podenco dame liep los langs en moest op het laatste moment nog even verhaal halen door op ons af te stormen en hard te blaffen en daarna weg te rennen, Gol schrok daarvan en maakte zo een sprongetje de lucht in. Sindsdien heeft Gol de pik op haar lijkt het wel. De volgende keer dat ze elkaar tegen kwamen vond Gollum dat ze de podenco op haar falie moest geven door woest op haar af te stormen en een paar keer te blaffen. De podenco dame rende toen weg met de staart tussen de benen.Dit gedrag ben ik dus helemaal niet gewend van Gol en ik vraag me een beetje af hoe ik daar nou het beste mee om kan gaan. Is het beschermingsdrang naar Mika toe, voelt Gol zich sterk omdat ze merkt dat de podenco-dame onzeker is, is Gollum zelf onzeker en wil ze de podenco voor zijn of heeft ze nu een hekel aan deze hond?
Graag jullie mening!
Misschien heeft ze gewoon haar punt gemaakt.
Ik zou het niet verder aanmoedigen.
Maar ik vind het wel leuk dat ze een hond die haar een hartverzakking heeft bezorgd even op haar plek zet
- Gollum
- Zeer actief
Ik denk wel dat het dominantie was ipv angst eigenlijk, Gol maakte zich groot en breed en sprong met beide voorpoten op de grond (een soort hulk-actie) en blafte donker en diep en liep daarna door. Ze blafte ongeveer 3 keer en maakte bij elke blaf een sprong. Het was volgens mij wel voordat de podenco dame wat deed maar ik kan natuurlijk signalen gemist hebben van die hond omdat ik die niet ken. Daarom vind ik het lastig te bepalen wat het nou precies was. Uitvallen wil ik het niet noemen eigenlijk, ik vind dat Mika meer uitvalt (gaat ook hysterisch door als ik haar niet stop), Gol deed het maar 1 keer en stopte toen de hond wegrende. Vandaar dat ik het ergens voor haar op wilde nemen maar zo gek is dat niet als ik Ranetje lees.Hippo schreef:Als het gedrag van Gollum op dat moment actie-reactie is, zou ik het laten. Dus als die podenco-look-a-like op jullie komt afstormen, dan zou ik het niet erg vinden omdat ze dan meestal het gedrag corrigeren.
Ik zal haar in ieder geval in de gaten houden de volgende keer dat we die hond tegen komen, ik vind het ook zo lastig om te vragen of de podenco dame aangelijnd kan worden bij het passeren, het is losloopgebied. Nu doe ik dat wel met Mika als ze vervelend is maar die is ook gewoon rustiger aan de lijn.
Laatst gewijzigd door Gollum op 05 mar 2014 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gollum
- Zeer actief
Ik hoop het, ben benieuwd. Het zijn wel smalle paadjes waar we elkaar moeten passeren en een piepklein losloopgebiedje. Daarom loop ik liever illegaal, dan is Mika meer ontspannen. Aan de ene kant ben ik nu geneigd om te lopen als we die hond zien en aan de andere kant wil ik wel weten wat er gebeurd als we elkaar weer passeren.Zamunda schreef:Kan het ook zijn dat Gollum nu haar punt gewoon gemaakt heeft en het klaar is? Wellicht dat de podenco het punt daadwerkelijk begrepen heeft en voortaan op afstand zal blijven?
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Hier vlakbij zit een oud duitse herder, dit stuift vol overgave op het hek af, maakt zich groot, blaft en gromt met de mondhoeken naar voren. En toch als Hippo dan op zijn dooie akkertje erlangs loopt en hem negeert, dan ziet je ineens zijn schild af vallen omdat het niet het gewenste effect heeft(vind ik altijd erg grappig om te zien).Gollum schreef: Ik denk wel dat het dominantie was ipv angst eigenlijk, Gol maakte zich groot en breed en sprong met beide voorpoten op de grond (een soort hulk-actie) en blafte donker en diep en liep daarna door. Ze blafte ongeveer 3 keer en maakte bij elke blaf een sprong. Het was volgens mij wel voordat de podenco dame wat deed maar ik kan natuurlijk signalen gemist hebben van die hond omdat ik die niet ken. Daarom vind ik het lastig te bepalen wat het nou precies was. Uitvallen wil ik het niet noemen eigenlijk, ik vind dat Mika meer uitvalt (gaat ook hysterisch door als ik haar niet stop), Gol deed het maar 1 keer en stopte toen de hond wegrende. Vandaar dat ik het ergens voor haar op wilde nemen maar zo gek is dat niet als ik Ranetje lees.
Ik zal haar in ieder geval in de gaten houden de volgende keer dat we die hond tegen komen, ik vind het ook zo lastig om te vragen of de podenco dame aangelijnd kan worden bij het passeren, het is losloopgebied. Nu doe ik dat wel met Mika als ze vervelend is maar die is ook gewoon rustiger aan de lijn.
Zoals je het beschrijft lijkt het erop dat Gol soort van zei: tot hier en niet verder. Zou haar dus uit voorzorg bij die hond even aanlijnen en verder niet teveel aandacht aan besteden.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Zelfs al heeft Gollum nu de 'pik' op haar: zelfs de liefste hond van de wereld kan een hekel hebben aan één specifieke hond.
Lyndie is de grootste sufmuts van de wereld maar er loopt hier één hondje hier rond (een soortement ruwharig zwart kruisingteefje) waar zij vanaf het allereerste moment een gruwelijke hekel aan heeft.
Omdat ik dit gedrag totaal niet verwachtte heeft zij de kans gezien om met veel bombarie op het arme (aangelijnde) stakkerdje te duiken. Beestje deed volgens mij helemaal niets maar Lyndie stormde ineens naar voren, liep óm de baas heen om het dier te grijpen.
Iedere keer als ik baas/hond zie, moet ik Lyndie onder appèl zetten omdat ik aan haar hele houding kan zien dat ze het heel, heel graag nog eens wil doen.
Gevalletje 'doet ze anders nooit', vrees ik.
Ik vind het heel vervelend, zachtjes uitgedrukt, maar ik heb geaccepteerd dat zelfs mijn oetsiekoetsie-hond vervelend kan zijn.
Gelukkig is dit in haar hele tien jaar nog maar één keer voorgekomen.
Lyndie is de grootste sufmuts van de wereld maar er loopt hier één hondje hier rond (een soortement ruwharig zwart kruisingteefje) waar zij vanaf het allereerste moment een gruwelijke hekel aan heeft.
Omdat ik dit gedrag totaal niet verwachtte heeft zij de kans gezien om met veel bombarie op het arme (aangelijnde) stakkerdje te duiken. Beestje deed volgens mij helemaal niets maar Lyndie stormde ineens naar voren, liep óm de baas heen om het dier te grijpen.
Iedere keer als ik baas/hond zie, moet ik Lyndie onder appèl zetten omdat ik aan haar hele houding kan zien dat ze het heel, heel graag nog eens wil doen.
Gevalletje 'doet ze anders nooit', vrees ik.
Ik vind het heel vervelend, zachtjes uitgedrukt, maar ik heb geaccepteerd dat zelfs mijn oetsiekoetsie-hond vervelend kan zijn.

- Gollum
- Zeer actief
Ik hoop het, vond het altijd (nou ja, het grootste gedeelte van haar levenHippo schreef:Hier vlakbij zit een oud duitse herder, dit stuift vol overgave op het hek af, maakt zich groot, blaft en gromt met de mondhoeken naar voren. En toch als Hippo dan op zijn dooie akkertje erlangs loopt en hem negeert, dan ziet je ineens zijn schild af vallen omdat het niet het gewenste effect heeft(vind ik altijd erg grappig om te zien).Gollum schreef: Ik denk wel dat het dominantie was ipv angst eigenlijk, Gol maakte zich groot en breed en sprong met beide voorpoten op de grond (een soort hulk-actie) en blafte donker en diep en liep daarna door. Ze blafte ongeveer 3 keer en maakte bij elke blaf een sprong. Het was volgens mij wel voordat de podenco dame wat deed maar ik kan natuurlijk signalen gemist hebben van die hond omdat ik die niet ken. Daarom vind ik het lastig te bepalen wat het nou precies was. Uitvallen wil ik het niet noemen eigenlijk, ik vind dat Mika meer uitvalt (gaat ook hysterisch door als ik haar niet stop), Gol deed het maar 1 keer en stopte toen de hond wegrende. Vandaar dat ik het ergens voor haar op wilde nemen maar zo gek is dat niet als ik Ranetje lees.
Zoals je het beschrijft lijkt het erop dat Gol soort van zei: tot hier en niet verder. Zou haar dus uit voorzorg bij die hond even aanlijnen en verder niet teveel aandacht aan besteden.
- Gollum
- Zeer actief
haha ja dat dacht ik ook toen Gol dat deed, doet ze anders nooitlieke schreef:Zelfs al heeft Gollum nu de 'pik' op haar: zelfs de liefste hond van de wereld kan een hekel hebben aan één specifieke hond.
Iedere keer als ik baas/hond zie, moet ik Lyndie onder appèl zetten omdat ik aan haar hele houding kan zien dat ze het heel, heel graag nog eens wil doen.![]()
Gevalletje 'doet ze anders nooit', vrees ik.![]()
Gol heeft het wel eens geprobeerd toen ze nog wat jonger was, ze werd aangeblaft door een hond en dacht even met haar hulk-actie te imponeren maar de hond blafte terug en Gol schoot zo tussen mijn benen
Ik dacht dat ze dat deed omdat ze de dominante teef waar we toen bij woonden na wilde doen, die deed precies hetzelfde bij vervelende honden maar maakte wel indruk. Blijkbaar heeft ze het toch onthouden.
- Zamunda
- Zeer actief
Het is hartstikke goed dat je het gedrag van je hond(en) serieus neemt, maar ik zou het (nog) niet zo groot maken. Je hebt een hartstikke lieve en stabiele hond, die verandert echt niet in 1 keer in een naar-alles-uitvallend monsterGollum schreef:Ik hoop het, vond het altijd (nou ja, het grootste gedeelte van haar leven) zo heerlijk ontspannen lopen met Gol. Ik zou het rot vinden als ze hier een gewoonte van zou gaan maken.
Gewoon goed opletten, maar wel ontspannen blijven hè (anders ga je het er júist intrainen)!
Het kan best zijn dat die podenco het voorgoed verbruid heeft bij Gol, nouja, dan moet je haar even onder appèl zetten als je die tegenkomt. Valt dan nog best mee toch?
- Gollum
- Zeer actief
Jaaaaa ik weet het, je hebt gelijk. Ergens ben ik af en toe net zo hysterisch als MikaZamunda schreef:Het is hartstikke goed dat je het gedrag van je hond(en) serieus neemt, maar ik zou het (nog) niet zo groot maken. Je hebt een hartstikke lieve en stabiele hond, die verandert echt niet in 1 keer in een naar-alles-uitvallend monsterGollum schreef:Ik hoop het, vond het altijd (nou ja, het grootste gedeelte van haar leven) zo heerlijk ontspannen lopen met Gol. Ik zou het rot vinden als ze hier een gewoonte van zou gaan maken.
.
Gewoon goed opletten, maar wel ontspannen blijven hè (anders ga je het er júist intrainen)!
Het kan best zijn dat die podenco het voorgoed verbruid heeft bij Gol, nouja, dan moet je haar even onder appèl zetten als je die tegenkomt. Valt dan nog best mee toch?
- Zamunda
- Zeer actief
Haha, geeft niks, we hebben allemaal wel eens wat hulp nodig om dingen weer in het juiste perspectief te plaatsen en te relativerenGollum schreef:Jaaaaa ik weet het, je hebt gelijk. Ergens ben ik af en toe net zo hysterisch als MikaZamunda schreef:Het is hartstikke goed dat je het gedrag van je hond(en) serieus neemt, maar ik zou het (nog) niet zo groot maken. Je hebt een hartstikke lieve en stabiele hond, die verandert echt niet in 1 keer in een naar-alles-uitvallend monsterGollum schreef:Ik hoop het, vond het altijd (nou ja, het grootste gedeelte van haar leven) zo heerlijk ontspannen lopen met Gol. Ik zou het rot vinden als ze hier een gewoonte van zou gaan maken.
.
Ik ben wel benieuwd hoe de volgende ontmoeting verloopt. Overigens, als jij er nu onzeker over bent dan is er m.i. niks mis mee om de podenco even te ontwijken, totdat jij er zelf weer vertrouwen in hebt.
- Gollum
- Zeer actief
Ik ben ook benieuwd ja, vaak doen de honden het eigenlijk beter dan ik verwacht. Laatst toen er een stoet paarden voorbij kwam stond ik wat zenuwachtig aan de kant snoepjes te voeren terwijl ik bij het passeren merkte dat de paarden ze eigenlijk helemaal niet boeiden. De snoep namen ze evengoed dankbaar in ontvangstZamunda schreef:Haha, geeft niks, we hebben allemaal wel eens wat hulp nodig om dingen weer in het juiste perspectief te plaatsen en te relativerenGollum schreef:Jaaaaa ik weet het, je hebt gelijk. Ergens ben ik af en toe net zo hysterisch als MikaZamunda schreef:Het is hartstikke goed dat je het gedrag van je hond(en) serieus neemt, maar ik zou het (nog) niet zo groot maken. Je hebt een hartstikke lieve en stabiele hond, die verandert echt niet in 1 keer in een naar-alles-uitvallend monsterGollum schreef:Ik hoop het, vond het altijd (nou ja, het grootste gedeelte van haar leven) zo heerlijk ontspannen lopen met Gol. Ik zou het rot vinden als ze hier een gewoonte van zou gaan maken.
.
Het kan best zijn dat die podenco het voorgoed verbruid heeft bij Gol, nouja, dan moet je haar even onder appèl zetten als je die tegenkomt. Valt dan nog best mee toch?.
Ik ben wel benieuwd hoe de volgende ontmoeting verloopt. Overigens, als jij er nu onzeker over bent dan is er m.i. niks mis mee om de podenco even te ontwijken, totdat jij er zelf weer vertrouwen in hebt.
Gewoon wat meer vertrouwen hebben dus.
- Zamunda
- Zeer actief
PsiesGollum schreef:[knip]
Gewoon wat meer vertrouwen hebben dus.
- Gollum
- Zeer actief
Ik was een hele tijd de podenco dame niet meer tegengekomen tot van de week, gelukkig zaten ze beide aan de lijnZamunda schreef:Haha, geeft niks, we hebben allemaal wel eens wat hulp nodig om dingen weer in het juiste perspectief te plaatsen en te relativerenGollum schreef:Jaaaaa ik weet het, je hebt gelijk. Ergens ben ik af en toe net zo hysterisch als MikaZamunda schreef:Het is hartstikke goed dat je het gedrag van je hond(en) serieus neemt, maar ik zou het (nog) niet zo groot maken. Je hebt een hartstikke lieve en stabiele hond, die verandert echt niet in 1 keer in een naar-alles-uitvallend monsterGollum schreef:Ik hoop het, vond het altijd (nou ja, het grootste gedeelte van haar leven) zo heerlijk ontspannen lopen met Gol. Ik zou het rot vinden als ze hier een gewoonte van zou gaan maken.
.
Het kan best zijn dat die podenco het voorgoed verbruid heeft bij Gol, nouja, dan moet je haar even onder appèl zetten als je die tegenkomt. Valt dan nog best mee toch?.
Gollum ging als eerste een hoekje om en zag de hond eerder dan ik, ze hing zo woest in de lijn dat ik haar bijna niet hield. Stom zeg, dat heeft ze echt nog nooit gehad bij een hond. Voortaan zelf maar als eerste een hoekje om