Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wil jij je hond laten dekken?
Moderator: moderatorteam
- Selene
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders
- Aantal honden: 2
Wil jij je hond laten dekken?
Okee, dat was voor het eerst. Ik wordt net gebeld door een familielid die ooit zelf met duitsers gefokt heeft dat ze iemand heeft met een teef waar ze een nestje van willen. Op dit moment niet bekend of de teef een stamboom heeft en waar ze vandaan komt, ze willen rayos gebruiken als dekreu.
Nu lijkt het me met de toch wat scherpe van rayos niet zo heel handig om zomaar ermee los te gaan fokken en eigenlijk wil ik dat ook niet zonder stamboom of zonder dat iemand een duidelijk doel heeft met het nest. Ook de uitspraak dat ik me als reu eigenaar mij geen zorgen moet maken maakt me enigszins wat achterdochtig, waarom zou ik dmv mijn reu pups op de wereld zetten die misschien wel leuk plaatsbaar zijn door zijn lijnen maar in gezinnen straks van wollig pluizebolletje mogelijk toch wat scherpe honden worden?
Achterdocht, snobisme of realisme?
geen idee, ik moet er even over nadenken wat het is maar zou jij het doen?
Nu lijkt het me met de toch wat scherpe van rayos niet zo heel handig om zomaar ermee los te gaan fokken en eigenlijk wil ik dat ook niet zonder stamboom of zonder dat iemand een duidelijk doel heeft met het nest. Ook de uitspraak dat ik me als reu eigenaar mij geen zorgen moet maken maakt me enigszins wat achterdochtig, waarom zou ik dmv mijn reu pups op de wereld zetten die misschien wel leuk plaatsbaar zijn door zijn lijnen maar in gezinnen straks van wollig pluizebolletje mogelijk toch wat scherpe honden worden?
Achterdocht, snobisme of realisme?
geen idee, ik moet er even over nadenken wat het is maar zou jij het doen?
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
- kipo
- Zeer actief
Re: Wil jij je hond laten dekken?
Alleen als het naar mijn idee iets toevoegt en er du een duidelijk doel is, waarom men specifiek mijn reu wil gebruiken. Niet voor 'een nestje voor de leuk' (sowieo niet) en niet als niet tenminste iets bekend is van voorouders en testresultaten van reu en teef.
Nou ja, eigenlijk hetzelfde al Tara
Nou ja, eigenlijk hetzelfde al Tara
Manu heeft geen stamboom en ik ben helemaal geen fokker of iets wat er ook maar op lijkt. Ik weet dat ze niet uit een ei komen, die pups. Dan houdt het wel zo'n beetje op ongeveer.
Ik denk dat ik niet eens meer op 2 handen kan tellen hoe vaak er al om een nestje van hem gevraagd is. Je ziet in onze omgeving niet zoveel Husky's, iedereen vindt het mooi en omdat meneer een slijmbal en knuffelbeer eerste klas is denken ze al gauw aan de ideale hond.
Mijn vriend wordt dan laaiend enthousiast, ik niet.
Ik krijg al een snibbige toon in mijn stem en leg uit dat het echt geen appeltje eitje is en dat er zat leuke honden in het asiel zitten.
Toen we Manu ophaalden na zijn kippennacht in het asiel werd er gezegd: och jammer, zo'n mooie waren we binnen een dag kwijt geweest.
Nou danku vriendelijk. Juiste instelling voor een asiel. Die had er dus na een dag weer gezeten.
Dus nee.
Ik kan me voorstellen dat het ontzettend leuk is om kleintjes van je hond rond te hebben lopen. Ik kan me ook best voorstellen dat voor sommigen een Manu best een leuke hond kan zijn. Maar er zwerven hier zoveel rond, en elke boerderie heeft wel een nestje van de colliemix met de terrier van de buren. Ik zeg nee.
Ik denk dat ik niet eens meer op 2 handen kan tellen hoe vaak er al om een nestje van hem gevraagd is. Je ziet in onze omgeving niet zoveel Husky's, iedereen vindt het mooi en omdat meneer een slijmbal en knuffelbeer eerste klas is denken ze al gauw aan de ideale hond.
Mijn vriend wordt dan laaiend enthousiast, ik niet.
Ik krijg al een snibbige toon in mijn stem en leg uit dat het echt geen appeltje eitje is en dat er zat leuke honden in het asiel zitten.
Toen we Manu ophaalden na zijn kippennacht in het asiel werd er gezegd: och jammer, zo'n mooie waren we binnen een dag kwijt geweest.
Nou danku vriendelijk. Juiste instelling voor een asiel. Die had er dus na een dag weer gezeten.
Dus nee.
Ik kan me voorstellen dat het ontzettend leuk is om kleintjes van je hond rond te hebben lopen. Ik kan me ook best voorstellen dat voor sommigen een Manu best een leuke hond kan zijn. Maar er zwerven hier zoveel rond, en elke boerderie heeft wel een nestje van de colliemix met de terrier van de buren. Ik zeg nee.
- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Absoluut niet
- Selene
- Zeer actief
Tara schreef:Nou, heel toevallig kreeg ik gisteren een telefoontje van iemand met dezelfde vraag.
De reden dat er gedekt moest worden was eigenlijk dat het teefje van degene die ik aan de lijn had zo ontzettend lief was, en omdat het goed was voor een teef om een keer een "nestje te kweken".
Over stambomen hadden we het niet eens gehad, ik had eigenlijk al wel weer genoeg gehoord.
Ik zou mijn reu daar beslist niet zomaar voor ter beschikking stellen, als fokker stel ik bepaalde eisen aan de dieren waarmee ik fok, en als dekreu-eigenaar heb ik dat ook altijd gedaan. Zouden wel meer reu-eigenaars mogen doen wat mij betreft.

- Selene
- Zeer actief
Nee, ze willen ervoor betalen maar dan nogNanna schreef:Waaróm willen ze hem gebruiken? Omdat het via familie gaat en het dus wellicht gratis isSelene schreef: Ik wordt net gebeld door een familielid die ooit zelf met duitsers gefokt heeft dat ze iemand heeft met een teef waar ze een nestje van willen. Op dit moment niet bekend of de teef een stamboom heeft en waar ze vandaan komt, ze willen rayos gebruiken als dekreu.
Ik zou er NOOIT aan meewerken.
Ik zou sowieso niet een extra scherpe reu zomaar op een willekeurige teef pleuren waarvan de fokkers helemaal geen visie hebben, of al a.s. pupkopers die met zoiets om kunnen gaan.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
nee, geen haar op mijn hoofd die daar ook maar aan zou denken.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Diesel en Loek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kleine keeshond
Grote grijze keeshond - Aantal honden: 2
Nou het lijkt mij dat beide honden dan eerst getest moeten worden en als dat allemaal goed is kan er gekeken worden of de honden een goede match zijn. Mij is het laatst door de fokker gevraagd of ik loek niet als dek reu wil gebruiken, maar ik weet het niet. Ik denk het niet. Er wordt dan natuurlijk getest en gekeken of de karakters en bloedlijnen matchen, maar ik weet niet of ik het wel wil.
Verstuurd vanaf mijn C6603 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn C6603 met Tapatalk
- Selene
- Zeer actief
Ik heb me ook moeten inhouden moet ik zeggen, wat mij betreft gaat rayos nooit de fok in tenzij....... maar dan krijg ik het verwijt dat het arrogant en dat jet wel zou zijn omdat mijn hond een stamboom heeft en dat niet iedereen dat wil enTara schreef:Ik reageerde er gisteren ook nog wat snibbiger dan anders op omdat ik nu weer pups verwacht uit een enorm weloverwogen combinatie, waar heel veel geld, tijd, energie en stress in zit. En dan belt er iemand die zonder enig plan, voor de leuk, en omdat het goed zou zijn voor een teef als ze een keer een nestje krijgt zomaar een talentloze maar oh zo lieve teef wil laten dekken door de eerste de beste reu met ballen die toevallig volgens de stamboom tot hetzelfde ras behoort.
Dan is begripvol reageren even iets teveel gevraagd...

Ik heb ook een prachtige grote duitse herder reu.En nee ik leen hem niet uit voor dekkingen van pret nesten.Helemaal niet voor een dekking omdat zijn vader vol op gedekt heeft,dus zijn bloedlijn is genoeg verspreid en hij dus verder niks bijdraagt aan zijn ras.
Mijn andere reu een powderpuff zou ik evt over willen denken ,die komt uit een mooie weinig voorkomende bloedlijn dus ik kan me voorstellen dat hij wat bij kan dragen aan zijn ras. Bovendien is hij volgens de dierenarts vrij van fouten.Hij komt uit geteste lijnen.Maar dan zelfs nog zou ik hem alleen gebruiken als beide honden getest zijn.En dat zou betekenen dat ik hem ook weer moet laten testen en dat om iemand een plezier te doen,nee dat doe ik maar niet.
Mijn andere reu een powderpuff zou ik evt over willen denken ,die komt uit een mooie weinig voorkomende bloedlijn dus ik kan me voorstellen dat hij wat bij kan dragen aan zijn ras. Bovendien is hij volgens de dierenarts vrij van fouten.Hij komt uit geteste lijnen.Maar dan zelfs nog zou ik hem alleen gebruiken als beide honden getest zijn.En dat zou betekenen dat ik hem ook weer moet laten testen en dat om iemand een plezier te doen,nee dat doe ik maar niet.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Is de teef dan talentloos?Tara schreef:Ik reageerde er gisteren ook nog wat snibbiger dan anders op omdat ik nu weer pups verwacht uit een enorm weloverwogen combinatie, waar heel veel geld, tijd, energie en stress in zit. En dan belt er iemand die zonder enig plan, voor de leuk, en omdat het goed zou zijn voor een teef als ze een keer een nestje krijgt zomaar een talentloze maar oh zo lieve teef wil laten dekken door de eerste de beste reu met ballen die toevallig volgens de stamboom tot hetzelfde ras behoort.
Dan is begripvol reageren even iets teveel gevraagd...

Of is er gewoon nooit mee getraind.
En is jouw reu uitgekozen als eerste de beste met ballen of zat er nog een andere gedachte achter?
Ik zou op zich een "nestje voor de leuk" geen probleem vinden.
Als de karakters matchen en beide honden in principe goede rasvertegenwoordigers zijn die niet te scherp zijn.
En als de verwantschap niet te dichtbij ligt.
Wel zouden eerst de vereiste onderzoeken gedaan moeten worden en de combinatie accorderen door de fok advies commissie is soms ook een goed idee.
Mogelijk/hopelijk is er dan ook begeleiding van de "fokker" bij het selecteren van pupkopers.
Of het iets specifieks moet toevoegen?

Als de combinatie een goede kans maakt op goed gezonde pups ben je al een heel eind in fokkersland bij een aantal rassen.
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Zelfs als de karakters van de ouders matchen is het nog geen garantie dat de pups die karakters krijgen. De generatie daarvoor (dus opa's en oma's) spelen minstens een even grote rol. Ik heb in mijn nesten ook dingen gezien (uiterlijk en karakter) die ik bij beide ouders niet tegenkwam en bij navraag bij overgrootvader vandaan kwamen. Dus "zomaar een nestje voor de lol" is niet iets wat ik zou doen.
-
- Zeer actief
Ach de meeste liefhebbers van een ras zullen best snappen dat je niet zomaar een reu op een teef zet. Anderen snappen dat minder. Bijvoorbeeld met Finn en Bluf. Beiden intact en beiden niet onaardig om te zien en qua bouw ook goed. En beiden een stamboom. Veel mensen die ik tegenkwam dachten dat ik wel een nestje zou doen.Selene schreef:Ik heb me ook moeten inhouden moet ik zeggen, wat mij betreft gaat rayos nooit de fok in tenzij....... maar dan krijg ik het verwijt dat het arrogant en dat jet wel zou zijn omdat mijn hond een stamboom heeft en dat niet iedereen dat wil enTara schreef:Ik reageerde er gisteren ook nog wat snibbiger dan anders op omdat ik nu weer pups verwacht uit een enorm weloverwogen combinatie, waar heel veel geld, tijd, energie en stress in zit. En dan belt er iemand die zonder enig plan, voor de leuk, en omdat het goed zou zijn voor een teef als ze een keer een nestje krijgt zomaar een talentloze maar oh zo lieve teef wil laten dekken door de eerste de beste reu met ballen die toevallig volgens de stamboom tot hetzelfde ras behoort.
Dan is begripvol reageren even iets teveel gevraagd...![]()
![]()
Er waren ook mensen die er pups van zouden willen.
Zelf had ik ook graag een nakomeling van Finn en Bluf gewild, het zouden zeer waarschijnlijk erg leuke pups zijn geworden. Maar het idee dat Finn mogelijk zijn ziekte zou vererven deed me wijs besluiten het niet te doen.
Fokken met 2 geteste ouders geeft ook geen garantie op gezonde pups, maar er is in ieder geval meer over nagedacht en bij de betere fokkers wordt er echt gekeken naar ouders die wat toe te voegen hebben aan een ras. Zeker bij de dh zijn er al zo veel afwijkingen en probeert men er alles aan te doen om het ras weer gezonder te krijgen. Zomaar een pretnest omdat 2 honden er zo mooi uit zien zal ik dus niet snel doen en ook niet willen kopen.
-
- Zeer actief
Ik zou ook niet zomaar de eerste de beste reu mijn teefje laten dekken.
Alleen als ik iets met haar kan betekenen ter verbetering van het ras zal ik dat doen.
Kwalitatief zal ze bovengemiddeld moeten zijn anders begin ik er niet aan. Kwalitatief geldt dat natuurlijk ook voor de reu, ook het karakter.
Dit ras daar is naar mijn mening teveel dezelfde bloedlijn in gefokt, althans in Nederland en België. Dat lijkt me op termijn ook niet zo geweldig.
Ik heb een pup waarvan de moeder uit Rusland afkomstig is en waarvan de ouders en voorouders bovengemiddeld presteerden op tentoonstellingen.
Haar karakter is geweldig en naar iedereen vriendelijk. Goed waaks als het moet en toch wat afstandelijk als vreemden binnen komen.
Alleen als ik iets met haar kan betekenen ter verbetering van het ras zal ik dat doen.
Kwalitatief zal ze bovengemiddeld moeten zijn anders begin ik er niet aan. Kwalitatief geldt dat natuurlijk ook voor de reu, ook het karakter.
Dit ras daar is naar mijn mening teveel dezelfde bloedlijn in gefokt, althans in Nederland en België. Dat lijkt me op termijn ook niet zo geweldig.
Ik heb een pup waarvan de moeder uit Rusland afkomstig is en waarvan de ouders en voorouders bovengemiddeld presteerden op tentoonstellingen.
Haar karakter is geweldig en naar iedereen vriendelijk. Goed waaks als het moet en toch wat afstandelijk als vreemden binnen komen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Nee is mijn eerste reactie n.a.v. je verhaal. Ik zou door zo'n telefoontje ook denk ik me persoonlijk beledigd voelen. Ga toch niet zomaar Figo zijn gang laten gaan bij een teef van iemand die vind dat haar teef aan een nest toe is. Ook al kan dat enige puppies opleveren.
Ik ben geen fokker en heb er geen verstand van ook. Voor ik me aan zoiets zou wagen zou ik er, voor zover mogelijk, alles over willen weten. Alles getest willen hebben en vanalles over de eigenaren van de teef willen weten. Ik heb ook wel eens de vraag gehad hoor, of we plannen hadden. Eh..zullen we hem eerst eens volwassen laten worden ?
Ik heb het me wel eens afgevraagd hoor, of Figo een aanvulling zou zijn. Ook hier gepost. Maar dat geshow is ook niks voor mij.
En nu las ik hier net een voor mij best wel opvallende/ aanvullende argumentatie..heel niet aan gedacht, maar o zo logisch. Figo z'n vader heeft ook heel wat nestjes mogelijk gemaakt. Die lijn, waar ik erg fan van ben, heeft zich al aardig voortgeplant.
Nee blijft nog steeds mijn antwoord.
Ik ben doorgaans best netjes in wie ik ben. Maar als een familielid mij op zou bellen met zo'n vraag ( nou heb ik niet iedereen van de familie heel hoog zitten ) Zou ik denk ik wel gewoon vragen of ze wel goed bij hun hoofd zijn.
Ik ben geen fokker en heb er geen verstand van ook. Voor ik me aan zoiets zou wagen zou ik er, voor zover mogelijk, alles over willen weten. Alles getest willen hebben en vanalles over de eigenaren van de teef willen weten. Ik heb ook wel eens de vraag gehad hoor, of we plannen hadden. Eh..zullen we hem eerst eens volwassen laten worden ?
Ik heb het me wel eens afgevraagd hoor, of Figo een aanvulling zou zijn. Ook hier gepost. Maar dat geshow is ook niks voor mij.
En nu las ik hier net een voor mij best wel opvallende/ aanvullende argumentatie..heel niet aan gedacht, maar o zo logisch. Figo z'n vader heeft ook heel wat nestjes mogelijk gemaakt. Die lijn, waar ik erg fan van ben, heeft zich al aardig voortgeplant.
Nee blijft nog steeds mijn antwoord.
Ik ben doorgaans best netjes in wie ik ben. Maar als een familielid mij op zou bellen met zo'n vraag ( nou heb ik niet iedereen van de familie heel hoog zitten ) Zou ik denk ik wel gewoon vragen of ze wel goed bij hun hoofd zijn.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
In beginsel doe je het toch allemaal voor de lol en niet omdat het je nu zo vreselijk tegen staat om die combi op elkaar te pleuren en met afschuw tegen het nest aan zit te hikken wat dan komt.
Geloof dat als je iets verder zou vragen het best een hele mooie combi zou kunnen zijn . Wat is er mis bij een particulier die als eerste insteek zijn teef een lieve hond vind.?
Heb op zo'n manier ook wel eens een dekking weggegeven en daar een mooi teefje uit gehaald.
Heb ook wel eens een partikulier gevraagd of zijn reu een keer mocht dekken en na zijn ja de handel uitgezocht en getest.
Mooi nest van gehad.
Aankomend nestje gaat ook een reu worden van een partikulier als alles goed is.Reu heb ik gefokt en de teef ook en die is onverwant.
Heb ook wel eens een teef gebruikt die kwam om te trimmen en achter werd gelaten , mooie franse en belgische lijnen en gezond . Heb daar mijn eigen reu op gehad.
Misschjien bij wat verder vragen kan het wel een hele mooie toevoeging zijn en meerwaarde op de rest wat zich al het apezuur dekt .
Geloof dat als je iets verder zou vragen het best een hele mooie combi zou kunnen zijn . Wat is er mis bij een particulier die als eerste insteek zijn teef een lieve hond vind.?
Heb op zo'n manier ook wel eens een dekking weggegeven en daar een mooi teefje uit gehaald.
Heb ook wel eens een partikulier gevraagd of zijn reu een keer mocht dekken en na zijn ja de handel uitgezocht en getest.
Mooi nest van gehad.
Aankomend nestje gaat ook een reu worden van een partikulier als alles goed is.Reu heb ik gefokt en de teef ook en die is onverwant.
Heb ook wel eens een teef gebruikt die kwam om te trimmen en achter werd gelaten , mooie franse en belgische lijnen en gezond . Heb daar mijn eigen reu op gehad.
Misschjien bij wat verder vragen kan het wel een hele mooie toevoeging zijn en meerwaarde op de rest wat zich al het apezuur dekt .
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Jaren geleden is het mij gevraagd, of Beau wilde dekken. Mevrouw kwam er zelfs voor aan de deur
Beau was een stamboomloos broodfok hondje die buiten lcp, pl ook nog eens een niet sociaal karakter had. Voor mij was het een wereldhondje maar geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om al zijn kwalen door te geven aan toekomstige puppen. Ik wist op dat moment niet eens over testen en onderzoeken maar dit voelde voor mij niet goed. Ze heeft wel haar zin gehad hoor, er is gewoon een andere reu opgegaan 

In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Runar was net vice kampioen geworden toen ik 's avonds al de vraag keer voor een dek.
Stamboomloze teef (gekende afstamming wel) en ze zou de woensdag al moeten gedekt worden (zondag de vraag). Hoe of wat hij was, was niet zo van belang, want hij had een (soort van) titel.
En och, de dekprijs mocht niet te hoog zijn, want het was voor een stamboomloze teef.
Jammer, maar daar verander ik niet aan.
Teef is de woensdag gedekt door een andere stamboomloze reu 'met titels' van een duister figuur
stuk of 12 pups rond kerst geboren, waarvan de eigenaar nu nog met een deel zit
Geen problemen met stamboomloos of nestje voor de leuk (een nest omdat het moet of omdat de persoon nu eenmaal een zelfverklaarde fokker is en de teven heeft en die moeten opbrengen, vind ik een raardere redenen dan gewoon een nestje om het eens te maken. Een eenmalig nest kan ook prima iets toevoegen
), maar 3 dagen voordien een reu zoeken en dan nog gewoon maar kijken naar titels... nee dank je.
Stamboomloze teef (gekende afstamming wel) en ze zou de woensdag al moeten gedekt worden (zondag de vraag). Hoe of wat hij was, was niet zo van belang, want hij had een (soort van) titel.
En och, de dekprijs mocht niet te hoog zijn, want het was voor een stamboomloze teef.
Jammer, maar daar verander ik niet aan.
Teef is de woensdag gedekt door een andere stamboomloze reu 'met titels' van een duister figuur

Geen problemen met stamboomloos of nestje voor de leuk (een nest omdat het moet of omdat de persoon nu eenmaal een zelfverklaarde fokker is en de teven heeft en die moeten opbrengen, vind ik een raardere redenen dan gewoon een nestje om het eens te maken. Een eenmalig nest kan ook prima iets toevoegen

- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
Ooit eens 1 keer de vraag gehad of Kyto wilde dekken.
Want het is toch zo'n mooie hond en jullie zijn zo leuk samen als ik jullie zie lopen ...
Dame in kwestie bleek een kruising Flatcoated Dalmatier te wezen.
Niet erg, en van mij mag ze best een nest fokken . Maar niet met mijn reu
Als ik zou willen dat hij een kruising dekte dan had ik zelf wel kruisingen gefokt en geen Duitse herders.
Nja eerste nest moet nog komen, maar jullie snappen wel wat ik bedoel hoop ik
Ik ga voor rasverbetering en dan wil ik gewoon niet dat mijn hond op een stamboomloze hond gaat.
Al zijn haar voorouders wel met stamboom , jammer maar dan nog gaat t niet door. Je kan wel van alles roepen dat die teef daarover komt en dat blijkt dan helemaal niet zo te zijn.
Alles word netjes gedaan, HD ED en rug worden gerontgend, alles incl. DNA gaat naar Duitsland alwaar het beoordeeld en opgeslagen word
Dat een hond dan niet aangekeurd is , ok dat vind ik niet erg . Want aankeuring zegt vaak ook niet alles
Ik ken een aantal echt goede honden die een van mijn teven prima aan kunnen vullen kwa bouw , karakter en werken en die om diverse mij bekende redenen niet aangekeurd zijn.
Maar die zou ik zo zonder problemen gebruiken.
Maar een stamboomloze hond of gewoon een dekking om de reden die ts aangeeft ??
Nee, sorry dan ga je maar een deurtje verder, daar wil ik mijn hond niet voor inzetten
Want het is toch zo'n mooie hond en jullie zijn zo leuk samen als ik jullie zie lopen ...
Dame in kwestie bleek een kruising Flatcoated Dalmatier te wezen.
Niet erg, en van mij mag ze best een nest fokken . Maar niet met mijn reu
Als ik zou willen dat hij een kruising dekte dan had ik zelf wel kruisingen gefokt en geen Duitse herders.
Nja eerste nest moet nog komen, maar jullie snappen wel wat ik bedoel hoop ik
Ik ga voor rasverbetering en dan wil ik gewoon niet dat mijn hond op een stamboomloze hond gaat.
Al zijn haar voorouders wel met stamboom , jammer maar dan nog gaat t niet door. Je kan wel van alles roepen dat die teef daarover komt en dat blijkt dan helemaal niet zo te zijn.
Alles word netjes gedaan, HD ED en rug worden gerontgend, alles incl. DNA gaat naar Duitsland alwaar het beoordeeld en opgeslagen word
Dat een hond dan niet aangekeurd is , ok dat vind ik niet erg . Want aankeuring zegt vaak ook niet alles
Ik ken een aantal echt goede honden die een van mijn teven prima aan kunnen vullen kwa bouw , karakter en werken en die om diverse mij bekende redenen niet aangekeurd zijn.
Maar die zou ik zo zonder problemen gebruiken.
Maar een stamboomloze hond of gewoon een dekking om de reden die ts aangeeft ??
Nee, sorry dan ga je maar een deurtje verder, daar wil ik mijn hond niet voor inzetten
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- kipo
- Zeer actief
Ik heb niks tegen een nestje voor de leuk, misschien is dat zelfs wel het antwoord op broodfok, iedereen een keer een nestje voor de leuk. Maar, met een reu die wat trekjes vertoont zoals Selene over Rayos vertelt, vind ik het toch wat anders. Nestje voor de leuk doe je met makkelijke honden, niet met honden waar je op voorhand al zorgen maakt of je wel geschikte bazen kunt vinden. Vind ik.
Nestjes voor de leuk zijn natuurlijk altijd leuk.Ik had best ook een pup gewild van mijn honden,maar niet zolang marktplaats nog volstaat met nestjes voor de leuk.
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
In ons geval kán het niet eens want Ras is Koos balloos maar als het wél zou kunnen??
Ik weet het niet, ik heb totaal geen benul van bouw en erfelijkheid dus ik zou ook niet zomaar toestemmen als er iemand zomaar een funnestje van Rasta zou willen hebben.
Ik weet het niet, ik heb totaal geen benul van bouw en erfelijkheid dus ik zou ook niet zomaar toestemmen als er iemand zomaar een funnestje van Rasta zou willen hebben.

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Mij is het door de eigenaar van een mechelaarteef ook eens gevraagd of rock mocht dekken. Tot z'n 3e ongeveer had hij hele lichtgele ogen (die donkerder kleurde naarmate hij ouder werd) en daar viel de man op 

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Inge O schreef:ik zit hier geen pretnestjes te verdedigen hoor - probeer alleen maar voor wat nuchter tegenwerk te zorgenShima schreef:Zelfs als de karakters van de ouders matchen is het nog geen garantie dat de pups die karakters krijgen. De generatie daarvoor (dus opa's en oma's) spelen minstens een even grote rol. Ik heb in mijn nesten ook dingen gezien (uiterlijk en karakter) die ik bij beide ouders niet tegenkwam en bij navraag bij overgrootvader vandaan kwamen. Dus "zomaar een nestje voor de lol" is niet iets wat ik zou doen.- maar ook bij jouw uitgekiende combinatie wist je die details toch niet vooraf? of waren ze niet te vermijden? want denken dat je combinaties kan maken waar niet alleen de ouders 'perfect' zijn maar ook nog eens alle voorouders is natuurlijk wel héél erg optimistisch gedacht.
ik denk in ieder geval niet dat het dat is wat piter bijma bedoelde met zijn genenspreidingsverhaal.

Dat ben ik zeker met je eenskipo schreef:Ik heb niks tegen een nestje voor de leuk, misschien is dat zelfs wel het antwoord op broodfok, iedereen een keer een nestje voor de leuk. Maar, met een reu die wat trekjes vertoont zoals Selene over Rayos vertelt, vind ik het toch wat anders. Nestje voor de leuk doe je met makkelijke honden, niet met honden waar je op voorhand al zorgen maakt of je wel geschikte bazen kunt vinden. Vind ik.

Een "pretnestje" van op zich goede honden zou ik helemaal niet afkraken.
Gemakkelijke honden is een rekbaar begrip, voor wie gemakkelijk?
Als ik een nestje zou fokken zou dat in feite ook een "pretnestje" zijn omdat ik bepaald niet van plan zou zijn om dat vaker te doen dan een keer.
Maar het uitzoeken van de juiste pupkopers zou ik knap lastig vinden

Ik ga niet fokken hoor, was alleen maar een voorbeeld

- Selene
- Zeer actief
Eens! alleen daarom al zou ik het niet snel doenkipo schreef:Ik heb niks tegen een nestje voor de leuk, misschien is dat zelfs wel het antwoord op broodfok, iedereen een keer een nestje voor de leuk. Maar, met een reu die wat trekjes vertoont zoals Selene over Rayos vertelt, vind ik het toch wat anders. Nestje voor de leuk doe je met makkelijke honden, niet met honden waar je op voorhand al zorgen maakt of je wel geschikte bazen kunt vinden. Vind ik.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Stamboomloos vind ik geen probleem want dat papiertje zegt niks, wel wil ik dan zoveel mogelijk van de voorouders weten en event ook kunnen uitzoeken. Dus niet vamdaag mailen en morgen dekken. Maandelijks krijg ik aanvragen en dat is voor 99% nee. Onderzoek is ook een must. Verder moet me de teef aanstaan icm met mijn reu en ook andersom zal dat gelden denk ik.
Voor Xantos heb ik destijds ook aanvragen gehad. Maar nooit laten dekken gezien zijn karakter.
Voor Xantos heb ik destijds ook aanvragen gehad. Maar nooit laten dekken gezien zijn karakter.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Wij krijgen regelmatig de vraag of we geen nestje gaan fokken met Tessa (en Tay). Daar willen ze wel een pup van. Maar geen haar op mijn hoofd die daar ook maar over nadenkt. Het gaat niet eens om de problemen die er bij kunnen komen, maar zoals al gezegd is, ik wil me geen zorgen hoeven te maken over het karakter. Tessa is voor ons een leuke hond, moeilijk, maar leuk. Maar ik moet er niet aan denken om een nest met puppy's te hebben die haar karakter hebben.
En dan is Tessa makkelijker dan Rayos, gok ik.
- Selene
- Zeer actief
Ik weet het niet maar die hele lijn van rayos is vrij stug, hard en vrij scherp van wat begrepen heb van anderen, daar wil je niet zomaar een nestje van iddTessaThomas schreef:Wij krijgen regelmatig de vraag of we geen nestje gaan fokken met Tessa (en Tay). Daar willen ze wel een pup van. Maar geen haar op mijn hoofd die daar ook maar over nadenkt. Het gaat niet eens om de problemen die er bij kunnen komen, maar zoals al gezegd is, ik wil me geen zorgen hoeven te maken over het karakter. Tessa is voor ons een leuke hond, moeilijk, maar leuk. Maar ik moet er niet aan denken om een nest met puppy's te hebben die haar karakter hebben.

- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Nee, begrijpelijk inderdaad!
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Heel eerlijk?
Als iemand er serieus over heeft nagedacht om een nestje met zn teef te fokken en karakter en bouw van de teef staan mij aan, zou ik er wel over nadenken ja.
Als iemand er serieus over heeft nagedacht om een nestje met zn teef te fokken en karakter en bouw van de teef staan mij aan, zou ik er wel over nadenken ja.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole