ranetje schreef:Vitalia schreef:Ja hoor, ze is bij ons van toen ze acht weken was, het is een dogo argentino en ze heet Nahla. We hebben nog twee Dogo's en één Lagotto Romagnolo, alle drie horend.
Over het algemeen gaat het goed, maar enkele dingen zijn bij mij hun "kracht" verloren. Zo vroeg ik haar aandacht door haar even aan te raken.
Omdat ik dit meestal deed om haar iets te verbieden, wil ze niet meer reageren op mijn aanraking en moet ik van voren af aan beginnen. Pffff.
Bij mijn man lukt dit wel, hij is wel degene die het meest van honden afweet en ook erg consequent is, bij mij is dat, spijtig genoeg, niet altijd het geval.
We "roepen" haar terug op wandeling met gebaren en in het donker met een flikkerlicht. Op het licht reageert ze héél erg goed en snel. Het gebaar is weer hetzelfde als hiervoor : bij mij minder en bij mijn man ook goed.
Zitten op gebaar doet ze erg goed en met iets fouts stoppen gaat meestal ook goed. Soms moeten we het gebaar twee keer maken, maar over het algemeen zijn we erg tevreden met haar vooruitgang.
Nu ben ik haar het gebaar voor zoek bal aan het leren, daar hebben we nog wat oefening voor nodig

...
Ja begrijpelijk dat ze dan geen contact wil opnemen .
Als je de neiging niet kunt onderdrukken om haar aan te raken als ze iets verkeerd doet, kan je voor aandacht beter een lichtje gebruiken of - als ze dicht bij je is- even blazen. Of de trilhalsband.
Als ze erg voergericht is, is het aandacht voor je hebben meteen een beloning waard.
Dat zelfde geldt voor het "hier" komen.
Opnieuw intrainen met wat lekkers.
Echt lekkers dus, geen brokje uit de bak.
Als ze ergens op springt of af moet reageert ze ook erg goed op dat gebaar. We zien echt wel vooruitgang maar er zijn nog een paar dingen waar we een oplossing voor zoeken. Zoals iets verbieden op afstand en ook netjes aan de lijn wandelen snapt (of wil ze niet snappen) ze niet. Soms, als ik een gebaar maak, doet ze net of ze me niet ziet, wel grappig maar natuurlijk lastig...
Ze wordt niet gecorrigeerd maar we blijven staan of trekken zachtjes aan de lijn als ze blijft snuffelen, ze had echter steeds stress als we thuiskwamen van een wandelingetje en rende dan heftig rond. Nu wandel ik met haar met een gentle leader, dit gaat goed en de stress is weg, maar ik zou erg graag met haar wandelen met een gewone halsband, dus tips zijn welkom

.
Wandelen met gewone halsband en lijn zou ik trainen zoals bij elke hond.
Niet verder lopen als ze trekt en belonen als ze niet trekt.
Eventueel dichterbij leren lopen met wat lekkers.
Dat ze er van ging stressen vind ik wat apart.
Misschien (onbewust) toch te veel gecorrigeerd met de lijn?
Want een rukje vanwege correctie of een rukje als seintje om verder te lopen lijkt me dan voor haar geen verschil maken en dan snapt ze het niet meer.
Dat zou stress op kunnen leveren.
Zomaar een gedachtengang hoor
Je zegt het vast wel als ik een andere richting op moet denken
Zo te lezen ben je al een heel eind.
Nu nog proberen ook zelf echt consequent te zijn
Zoeken van de bal vind ik moeilijk uit te leggen......
Je moet een zoekgebaar hebben, misschien iets in deze richting?

met het gebaar voor "bal" (= rondje maken van beide handen (alsof de bal er in zit))
Dan laat je haar de bal zien en je legt hem (niet al te moeilijk) weg.
Dan laten zien dat je handen leeg zijn, vervolgens het zoekgebaar maken en (eventueel samen) "zoeken" waar de bal is.
Die trilhalsband kan heel effectief zijn.
Geen correctieband met pijnprikkel, maar gewoon een trilling zoals een mobieltje heeft.
Ik weet van een asiel waar een dove hond werd "gebeld" door de medewerkers als hij moest komen.
Mobieltje was vastgemaakt aan de halsband geloof ik.