Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puberen of puppy gedrag?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

SjerZ
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising bordeaux dog en een bullmastiff
Aantal honden: 2

Puberen of puppy gedrag?

Ongelezen bericht door SjerZ »

Hallo allemaal,

Even een vraagje...
King gaat nu naar de 6 maanden toe, en is wat brutaler aan het worden...
uitdagen en 'tegen spreken' als hij gecorrigeerd wordt. Ook blijven handen interressant speelgoed...
Is het prepuberen of is dit nog puppengedrag..?
Graag wat advies van jullie...

Thnx Sharon
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler
Aantal honden: 1

Re: Puberen of puppy gedrag?

Ongelezen bericht door yodi »

Wat bedoel je met corrigeren?? beetje jong om te gaan puberen.
Afbeelding
SjerZ
Vaste gebruiker

Met corrigeren bedoel ik als hij iets doet wat niet mag bijvoorbeeld doorslaan in het spel met de andere reu of het handenbijten. Hij wordt dan even op de plaats gezet, of een nee wordt gezegd.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik hoop dat je je er dan op on hebt bestelt dat je mogelijk de heren in de toekomst moet scheiden...
Waarom heb je er een reu bijgenomen eigenlijk?
Afbeelding
SjerZ
Vaste gebruiker

Die gedachte is idd wel eens door mijn hoofd gegaan, vandaar dat we er ook bovenop zitten.
Tank gaat goed met alle andere honden en vertoont geen enkele vorm van dominantie, King laten we helpen als de tijd rijp is.
Daar Tank goed is met alle honden zagen wij er geen probleem in om er een reu bij te nemen.
Neemt niet weg dat dat in de toekomst kan veranderen, daar zullen we dan een oplossing voor vinden. Zover is het niet, en hoeven we er in die zin geen zorgen om te maken.
Jeannettebo
Zeer actief

Hoe er rekening mee dat het dan niet perse king moet zijn die je moet castreren...
Ranglaagste castreren anders heb je wellicht nog een groter probleem
Afbeelding
SjerZ
Vaste gebruiker

Nanna schreef:
SjerZ schreef:Hallo allemaal,

Even een vraagje...
uitdagen en 'tegen spreken' als hij gecorrigeerd wordt. Ook blijven handen interressant speelgoed...
Wat bedoel je precies met tegenspreken?
Tegenspreken als in spelend wat terugblaffen, niet eens blaffen maar meer een soort van grensverleggen, als in kijk mij eens leuk doen.
Waar je eigenlijk om moet lachen, maar dat niet handig is omdat je consequent moet zijn.
SjerZ
Vaste gebruiker

Dat doen we ook, zitten er bovenop. Maar vraag om tips. En wat jouw mening betreft, over deze rassen, deel ik niet met je, sorry, ik ben van mening dat je alle rassen mits goed opgevoed prima bij elkaar kan zetten.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
Jeannettebo
Zeer actief

:schrik: ik wil je dan vooral heel veel sterkte wensen, nou ja een tip heb ik al gegeven voor je als je dan perse wilt castreren dat je niet de verkeerde castreert en ook gewoon serieus rekening houdt met het feit dat je wellicht moet gaan scheiden tzt
Afbeelding
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

SjerZ schreef:
Nanna schreef:
SjerZ schreef:Hallo allemaal,

Even een vraagje...
Wat bedoel je precies met tegenspreken?
Tegenspreken als in spelend wat terugblaffen, niet eens blaffen maar meer een soort van grensverleggen, als in kijk mij eens leuk doen.
Waar je eigenlijk om moet lachen, maar dat niet handig is omdat je consequent moet zijn.
En hoe reageer je dan, als hij je zo 'tegenspreekt'? Bijt hij op dat moment ook in je handen, icm blaffen?
En luister aub naar de adviezen wat betreft de castratie.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:
SjerZ schreef: En wat jouw mening betreft, over deze rassen, deel ik niet met je, sorry, ik ben van mening dat je alle rassen mits goed opgevoed prima bij elkaar kan zetten.
:mrgreen: Je bent zeker nog heel jong ;-)
Je zult er vanzelf nog wel achter komen dat dat niét kan. Tulijk kan het bij superstrakke begeleiding en veel geluk soms wel goed gaan, maar meestal mondt het bij sommige rassen zo goed als zeker uit in serieus handgemeen.

Denk dat het hem daar niet in zit. Ook met superstrakke begeleiding heb je wel eens een off day of verslap je even.
Ik zou er vooral geen zin in hebben. Die superstrakke begeleiding (=24/7 politieagentje spelen) moet tijdens Charlie's schijnzwangerschap en ook dat tijdelijke is al bijzonder vervelend. Voor mij en de honden.
Geluk, goed in kunnen schatten, karakters die bij elkaar passen.

:engel: Mijn roedel is dit keer compleet.
SjerZ
Vaste gebruiker

Nee ik ben niet heel jong, maar bedankt... Nee hij bijt dan niet in mijn handen, handen lijkt gewoon leuk speelgoed te zijn, oom dat is niet de bedoeling, want puppy kaken worden volwassen kaken. We hoeven niet 24/7 politie agent te spelen, het lijkt nu wat grens verleggend gedrag waar ik jullie om advies vraag. Ik ben geen 16, dit is niet mijn eerste hond, ik ben 32. Ik vraag om tips omdat ik ook niet alle wijsheid in pacht heb, maar ik wil ook niet wat aankloten.

SjerZ
Vaste gebruiker

Nanna schreef:
SjerZ schreef: Tank gaat goed met alle andere honden en vertoont geen enkele vorm van dominantie, King laten we helpen als de tijd rijp is.
Als Tank de meer submissieve is, zou ik hèm laten castreren ipv King.
Ik ben juist bang dat als Tank gecastreerd wordt hij nog softer word, dat heb ik btw ook besproken met de da en met iemand die training geeft...

Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Nou nog softer is niet erg.
Je hebt 2 reuen
1 reu die dominant is (misschien wel)
1 reu die 'soft' is.
Wanneer je de dominante reu met veel testosteron gaat castreren, haal je het testosteron weg en wordt hij milder.
Dus dan komt hij juist meer op lijn met die andere reu te staan en kan er onduidelijkheid optreden in rang. Waardoor je juist botsingen/gevechten krijgt.
Jeannettebo
Zeer actief

SjerZ schreef:
Nanna schreef:
SjerZ schreef: Tank gaat goed met alle andere honden en vertoont geen enkele vorm van dominantie, King laten we helpen als de tijd rijp is.
Als Tank de meer submissieve is, zou ik hèm laten castreren ipv King.
Ik ben juist bang dat als Tank gecastreerd wordt hij nog softer word, dat heb ik btw ook besproken met de da en met iemand die training geeft...

Daarom juist, je wil het verschil tussen de twee heren groter maken, als je dan king castreert omdat hij te dominant is, maak je hem dus softer, zitten ze nog dichterbij elkaar, waardoor ze dus nog harder knokken om hun plekje
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Wat bedoel je dan met handen die leuk speelgoed zijn? Als puppykaken volwassen kaken worden, klinkt het wel als bijten? En wat doet hij precies als hij je tegenspreekt? Spelend blaffen, maar ook weer niet?

Hier was het heel simpel, in handen bijten doen we niet en tegenspreken ook niet. ;) Het ligt aan de hond hoe je dat duidelijk maakt. Bij de ene is een keer flink bulderen, bij de andere is het wel fysiek corrigeren. En neem de tip over het castreren van de laagste in rang wel serieus
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Gewoon nee vind ik persoonlijk beter, ik ga sowieso geen confrontatie aan met mijn hond, een hond die op een dag sterker is als ik ben nee geen goed plan.
Ik speel ook niet met haar nooit gedaan, wel apporteren, volgen en andere commando's aanleren.
Afbeelding
SjerZ
Vaste gebruiker

TessaThomas schreef:Wat bedoel je dan met handen die leuk speelgoed zijn? Als puppykaken volwassen kaken worden, klinkt het wel als bijten? En wat doet hij precies als hij je tegenspreekt? Spelend blaffen, maar ook weer niet?

Hier was het heel simpel, in handen bijten doen we niet en tegenspreken ook niet. ;) Het ligt aan de hond hoe je dat duidelijk maakt. Bij de ene is een keer flink bulderen, bij de andere is het wel fysiek corrigeren. En neem de tip over het castreren van de laagste in rang wel serieus
Ik neem alle tips serieus, anders vraag ik er niet om... Klinkt ook wel logisch wbt wie castreren, is het dan uiteindelijk niet beter om ze beiden te laten helpen?
Spelend blaffen idd.

Jeannettebo
Zeer actief

Nee, dan heb je nog steeds geen verschil
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

SjerZ schreef:Klinkt ook wel logisch wbt wie castreren, is het dan uiteindelijk niet beter om ze beiden te laten helpen?
Nou, ik wil persoonlijk het verschil zo groot mogelijk hebben. Zodat het niet eens in ze opkomt om moeilijk te gaan doen over de rangorde. Dus inderdaad de ranglagere castreren, en de ranghogere intact laten.
De rassen die je hebt zijn niet al te flauw, je wil er alles aan doen om knokken te voorkomen.
Ik had persoonlijk ook niet twee reuen van dat kaliber bij elkaar gezet, maar goed, twee teven van dat kaliber is vragen om nóg grotere ellende. Maar toch, het kan zijn dat je in de toekomst moet gaan scheiden, zoals al gezegd.
Liever had je er een teef bij gezet, maar gedaan is gedaan.

Overigens zijn hondjes met vier maanden officieel pup áf. Het kan zijn dat je hond er vroeg bij is vwb de hormonen, dan willen ze wel eens kijken of grenzen rekkelijk zijn ;)
Even de teugels wat aantrekken, komt allemaal goed.

Ach ja, en handen. Pups vinden dat geweldig (leuk, met die puppynaaldjes :hmmm: ), en hij is er nog niet overheen. Ik zou zodra hij de hand pakt zeggen dat het niet mag ('Nee'), en dan meteen een alternatief aanbieden waar hij wel in mag bijten. Een flos oid. Even met hem spelen met dat ding.
Dan ga ik er van uit dat hij je hand echt als speeltje gebruikt, dat wil je namelijk niet.
Mijn huidige hond pakte namelijk als jonge hond mijn hand in haar bek als ze iets spannend vond, dat stond ik wel toe. Maar dat verschil is heel duidelijk, bij het laatste is er geen sprake van kauwen, en het gaat ook erg zachtjes.

Tegenspreken mag élke hond hier. Ze mogen best een mening hebben, en die ook uiten. Als ze maar wel doen wat ik zeg ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

yodi schreef:Gewoon nee vind ik persoonlijk beter, ik ga sowieso geen confrontatie aan met mijn hond, een hond die op een dag sterker is als ik ben nee geen goed plan.
Ik speel ook niet met haar nooit gedaan, wel apporteren, volgen en andere commando's aanleren.
Gewoon nee is inderdaad beter. Ik ging iets te veel van eigen hond uit, waarbij de nee en een speeltje aanbieden niet voldoende hielpen. Ik heb ook maar één keer moeten vragen of hij nou bedonderd was. Net als het tegenspreken, mopperen mag, maar blaffen niet. Nu zie ik het gelukkig aan zijn kop wanneer hij wil gaan blaffen, dus kan ik het simpelweg voorkomen met een 'nee, denk erom'. Verschil is ook dat met mopperen hij wel luistert, maar met blaffen niet. ;)

Confrontaties ga ik ook niet aan, maar spelen doe ik wel met speeltjes. Alleen niet stoeien.
SjerZ schreef:
TessaThomas schreef:Wat bedoel je dan met handen die leuk speelgoed zijn? Als puppykaken volwassen kaken worden, klinkt het wel als bijten? En wat doet hij precies als hij je tegenspreekt? Spelend blaffen, maar ook weer niet?

Ik neem alle tips serieus, anders vraag ik er niet om... Klinkt ook wel logisch wbt wie castreren, is het dan uiteindelijk niet beter om ze beiden te laten helpen?
Spelend blaffen idd.

Ik bedoelde niet dat je het niet serieus nam, hoor ;) Verder heeft Miranda uitgebreid uitgelegd waarom, dus daar sluit ik me bij aan.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
SjerZ schreef: En wat jouw mening betreft, over deze rassen, deel ik niet met je, sorry, ik ben van mening dat je alle rassen mits goed opgevoed prima bij elkaar kan zetten.
:mrgreen: Je bent zeker nog heel jong ;-)
Je zult er vanzelf nog wel achter komen dat dat niét kan. Tulijk kan het bij superstrakke begeleiding en veel geluk soms wel goed gaan, maar meestal mondt het bij sommige rassen zo goed als zeker uit in serieus handgemeen.
Als de jongste je nu al bij wijze van recht in je bek uit staat te lachen en je jezelf afvraagt of het prepuber of pupgedrag is bij een reu van 6 maanden dan zie je nogal wat over het hoofd en ga er maar vanuit dat het klap word zo bij die reuen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Zou t kunnen dat je er net even teveel bovenop zit, teveel opwinding in t spel is in t algemeen afkappen, maar de hond zelf aanpakken zou ik dan weer niet doen voor zoiets als net even te fanatiek zijn, hoe meer je ze inperkt des te sterker zullen ze proberen terug te komen zeg maar.
Consequent zijn is goed, streng en hard zijn werkt niet zo lekker bij molossers ( is mijn ervaring)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

S@ndr@ schreef:Zou t kunnen dat je er net even teveel bovenop zit, teveel opwinding in t spel is in t algemeen afkappen, maar de hond zelf aanpakken zou ik dan weer niet doen voor zoiets als net even te fanatiek zijn, hoe meer je ze inperkt des te sterker zullen ze proberen terug te komen zeg maar.
Consequent zijn is goed, streng en hard zijn werkt niet zo lekker bij molossers ( is mijn ervaring)
Dat betekent dus dat je bij te veel opwinding de rust terug gaat brengen door ze even (misschien alleen figuurlijk) te scheiden?
En als de rust is teruggekeerd oog op houden zodat het niet weer uit de hand loopt maar rustig blijft?

(dat is dus een vraag ter verduidelijking :wink: )

@SjerZ
Voor je ook maar gaat denken aan castreren van een van de honden (en dan ook naar mijn idee de laagste in rang) zou ik nog heel veel lezen over castratie en de gevolgen.. de voor en nadelen van castratie, voor je definitief beslist.

Je zegt dat je volwassen hond een goedsul is en dat de jonge hond zich het een en ander gaat permiteren.
Dat "goedsullig zijn" kan te maken hebben met het puppykrediet dat een jong hondje vaak nog wel heeft van zijn huisgenoten op vier poten.
Zo langzamerhand gaat dat nu ophouden.
Met als gevolg dat de hond die jij goedsul noemt even duidelijkheid zou kunnen gaan scheppen tegenover de jonge blaag :wink:
En dan blijkt vaak pas de ware aard van de goedsul.
Een goedsul zijn wil niet zeggen dat hij "lager" staat dan de jonge hond als die volwassen is.
Dat kan wel, maar hoeft niet.

Zou dat eerst goed bekijken voor er ergens gesneden gaat worden.
Castratie kan je niet terugdraaien :wink:
Laatst gewijzigd door ranetje op 16 mar 2014 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ja, dat kan door afleiding - andere activiteit , gewoon even een brul van klaar nu of net wat voor invulling je er aan wilt geven.
spelen en dan te veel opwinding is een recept voor ellende dus dat ten alle tijden afkappen, zorgen dat t niet zover komt is natuurlijk altijd beter. ja
tja en wat castratie betreft, zou ik t ook nog even afwachten, kijk eerst maar eens goed of t zinnig is en wie de beste kandidaat ervoor zal zijn en misschien is t helemaal niet nodig :19:
mutsie33
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Oud duitse herder

Ongelezen bericht door mutsie33 »

Ik haak even in op het wel of niet castreren. Misschien is het een optie om eerst chemische castratie te proberen. Dat is niet definitief en geeft je de kans om te kijken of echte castratie wel het gewenste effect zal opleveren.
Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Vitalia »

Haha, leuk dat "tegenspreken", dat wordt hier ook gedaan door één van onze Dogo Argentino's. Wij hebben geleerd gewoon verder te gaan, ze doet het wel hoor, alleen even haar mening verkondigen. :wink:
Ik zou niet weten waarom er gegarandeerd oorlog is met twee reuen. Ik heb jaren drie teven gehad (nu vier) twee Dogo's en één Lagotto Romagnolo. In al die jaren hebben we één conflict gehad en dat was om een piepspeeltje. Daarna nooit meer.
Afbeelding
Afbeelding
Goliat
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Goliat »

Ik vind 6 maanden nog erg jong hoor, denk dat het vooral spel is. Handen bijten is rustig "nee" en dan een speeltje aanbieden. Mijn Ridgeback reu was met 6 maanden echt enorm ondeugend en heel happerig en dat is met de tijd vrijwel vanzelf (en steeds iets anders aanbieden) steeds minder geworden. Ik ben niet voor een strakke opvoeding, meer van vertrouwen en rust. Gewoon lekker veel spelen en op de momenten dat hij iets te enthousiast wordt zelf rustig blijven en desnoods een speeltje apart houden (die dus interessant blijft) voor dat soort momenten. Het klinkt mij als normaal jonge hondengedrag.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Een sullig ogende hond van dit type kan een absolute roedel leider zijn, en zal zelden agressie hoeven te gebruiken. Ik ben het niet eens dat twee reuen van dit Kaliber niet samen zouden kunnen. Wel moet duidelijk zijn wie de leider is , en in geval dit heel dicht bij elkaar ligt i.d.d de zwakste laten helpen.
Bij het uitlaten kan je zelf het onderscheid al maken door leider consequent voor op te laten lopen (wel achter jou) dus zal je ze tijdje met twee mensen moeten uitlaten.
Stoeien met deze jongens kan en mag alleen zal je winnend af moeten sluiten dus zorg dat je in topconditie bent hahaha.Het is niet verkeerd om te stoeien zeker met de jongste leg hem maar paar keer neer en laat zien dat je sterkste bent op speelse manier.
Goliat
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Goliat »

Sorry Dinos maar ik ben het niet helemaal met je eens. Je hoeft honden niet te helpen om te bepalen wie de baas is, dit weten ze feilloos van elkaar. Ik zou me daar juist zo min mogelijk mee bemoeien. Ik heb een reu en een teef nu, mijn teef is de baas maar mijn reu mag ontzettend veel. Ze eten tegelijk zij aan zij, ze ruilen kluiven. Mijn reu loopt eigenlijk altijd voorop en ligt de ook vaak op de plek van mijn teef op de bank of bed. Honden onderling zijn vaak helemaal niet zo bezig met wie de baas is, de meeste honden staan ook helemaal niet zo op hun strepen en kunnen heel veel van elkaar hebben.

Ook spelen gaat echt niet altijd om winnen, eigenlijk bijna nooit. Spelen is vaak even lekker rennen en rellen, even ontladen en je energie eruit gooien. Als een spel te wild wordt kun je beter gewoon even stoppen een soort time out. Bij mijn honden onderling gebeurd dat ook, als mijn teef het te wild vind worden of te lang vind duren stopt het spel doordat ze gewoon mijn reu negeert en wat anders gaat doen. Het gebeurt zelden dat ze hem een snauw geeft... Wat ik wil zeggen is dat honden meest van de tijd helemaal niet bezig zijn met de baas willen te worden. Als een hond zich prettig en veilig voelt heeft hij geen reden om dit te willen veranderen...
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”