Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rattenbestrijding met JR's, mag dat?
Moderator: moderatorteam
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Rattenbestrijding met JR's, mag dat?
Ik las daarnet ergens iets over een vuilverbrander die eens in de zoveel tijd ratten laat bestrijden door JR's in te zetten.
Die ratten zijn groot, weldoorvoed en ook niet bang voor mensen. De JR's mogen per hond een x aantal minuten hun gang gaan doordat ze vaak gebeten worden, zo luidde het verhaal.
Aan het eind zijn de ratten voor het overgrote deel dood. Mag dit eigenlijk in NL?
Het ging voor zover ik begreep om een Nederlandse vuilverbrander.
Die ratten zijn groot, weldoorvoed en ook niet bang voor mensen. De JR's mogen per hond een x aantal minuten hun gang gaan doordat ze vaak gebeten worden, zo luidde het verhaal.
Aan het eind zijn de ratten voor het overgrote deel dood. Mag dit eigenlijk in NL?
Het ging voor zover ik begreep om een Nederlandse vuilverbrander.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
- Aantal honden: 2
Re: Rattenbestrijding met JR's, mag dat?
Ik heb het wel vaker gehoord, misschien zolang er vergunningen verleend worden? Ik durf er niks zinnigs over te zeggen
- iones
- Zeer actief
Ratten mogen ook bestrijd worden met rattengif. Dat is nog veel erger en beroerder dan doodgebeten worden.
Mijn honden doen het ook wel eens. Vorige week hebben ze nog een rat gevangen en gedood. Op boerderijen wordt daarom vaak bewust voor bepaalde rassen zoals jack russels gekozen voor dit doel.
Mijn honden doen het ook wel eens. Vorige week hebben ze nog een rat gevangen en gedood. Op boerderijen wordt daarom vaak bewust voor bepaalde rassen zoals jack russels gekozen voor dit doel.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ja, dat mag, want ratten zijn ongedierte formeel.
Als die overlast veroorzaken mag je ze bestrijden.
Ik mag ook mollenjagen trouwens, mits de eigenaar van het land toestemming geeft uiteraard.
Zelfde verhaal.
Als die overlast veroorzaken mag je ze bestrijden.
Ik mag ook mollenjagen trouwens, mits de eigenaar van het land toestemming geeft uiteraard.
Zelfde verhaal.
Ik moet zeggen dat ik niet bewust mijn hond daar aan zou blootstellen.Mijn Da waarschuwt altijd voor het gevaar van een rattenbeet.
Ik had een yorkshire die een rattenkiller was,maar dit waren stalratten en niet reuzegroot.Hij deed het wel netjes ze waren in één keer dood en ik hoorde er gelukkig niks van.
Want heel stiekem vind ik ratten wel leuk.Alleen niet in tientallen.
Ik had een yorkshire die een rattenkiller was,maar dit waren stalratten en niet reuzegroot.Hij deed het wel netjes ze waren in één keer dood en ik hoorde er gelukkig niks van.
Want heel stiekem vind ik ratten wel leuk.Alleen niet in tientallen.
-
- Zeer actief
Met mijn laatste hond een ruwharige Foxterrier uit een werklijn deed ik dat beroepsmatig.
Zij heeft enkele duizenden dode ratten op haar naam staan.
Ze werd wel regelmatig geënt tegen de ziekte van Weill.
In al die jaren is ze maar een keer gebeten.
Een terriër doet dit zo snel dat een rat de kans niet meer krijgt om zich om te keren om terug te bijten.
Bij veel ratten werken ze op snelheid en bijten de rat achter in de nek.
Bij kleine groepen schudden ze, vinden ze leuker.
Twee hondjes is een ramp, althans op het einde.
Ik nam een keer een tweede hondje mee, een dwergschnauzer.
Die deed het ook heel goed en had al snel de smaak te pakken.
Op het einde toen er nog een rat in een hoek zat gingen die twee toch vechten met elkaar omdat ze allebei de laatste rat wilde hebben.
Zij heeft enkele duizenden dode ratten op haar naam staan.
Ze werd wel regelmatig geënt tegen de ziekte van Weill.
In al die jaren is ze maar een keer gebeten.
Een terriër doet dit zo snel dat een rat de kans niet meer krijgt om zich om te keren om terug te bijten.
Bij veel ratten werken ze op snelheid en bijten de rat achter in de nek.
Bij kleine groepen schudden ze, vinden ze leuker.
Twee hondjes is een ramp, althans op het einde.
Ik nam een keer een tweede hondje mee, een dwergschnauzer.
Die deed het ook heel goed en had al snel de smaak te pakken.
Op het einde toen er nog een rat in een hoek zat gingen die twee toch vechten met elkaar omdat ze allebei de laatste rat wilde hebben.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Kells schreef:Volgens mij wel. Rattengif mag ook gebruikt worden, waarom zouden honden dan niet mogen als bestrijdingsmiddel?
Vanwege de gezondheid van de honden in verband met de beten?
Ik kreeg van het bewuste stukje de indruk dat het om veel grote ratten ging waar meerdere honden tegelijk ingezet werden.
Maar zo gaat het blijkbaar niet?

- Hanneke2
- Zeer actief
Het lijkt mij een betere bestrijdingsmethode dan gif.
Maar zouden katten niet effectiever zijn? Ik zou zeggen zet daar een groep gecastreerde zwervers neer die niet meer te domesticeren / te herplaatsen zijn, geef ze een warme beschutte plek met voldoende voer en water en zachte slaapplekken en laat ze lekker hun gang gaan. Ik heb katten gehad die met joekels van dooie ratten thuiskwamen en nooit zelf gebeten zijn.
Maar hoe dan ook vind ik natuurlijke vijanden op 'ongedierte' afsturen beter dan met gif of vallen in de weer gaan.

Maar zouden katten niet effectiever zijn? Ik zou zeggen zet daar een groep gecastreerde zwervers neer die niet meer te domesticeren / te herplaatsen zijn, geef ze een warme beschutte plek met voldoende voer en water en zachte slaapplekken en laat ze lekker hun gang gaan. Ik heb katten gehad die met joekels van dooie ratten thuiskwamen en nooit zelf gebeten zijn.
Maar hoe dan ook vind ik natuurlijke vijanden op 'ongedierte' afsturen beter dan met gif of vallen in de weer gaan.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- iones
- Zeer actief
Dit filmpje werkt wel,
En hier is het zo vergeven van de ratten dat de honden het gewoon niet af kunnen,
En hier is het zo vergeven van de ratten dat de honden het gewoon niet af kunnen,
Laatst gewijzigd door iones op 16 mar 2014 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
- Zeer actief
Jammer, had het graag gezien.Kells schreef:Het topic heb je gevonden. Helaas doet het filmpje het niet meer.Jion schreef:Gevonden: klik
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
-
- Zeer actief
Heb tijdens een vakantie in Frankrijk Luna ook met succes op rat laten stoberen in de rietkraag, toen ik 's-avonds vanaf het terras zo'n bruine jongen langs de waterkant zag marcheren.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Kells schreef: Terriërs zijn daar voor gefokt.
Ja dat weet ik, maar dat op zich maakt ze natuurlijk niet immuun.
Ik vind het in elk geval ook een betere manier dan met gif werken.

Mooi toch dat die terriers hun werk nog mogen doen. Dat gedoe met gif hou ik niet zo van.
-
- Zeer actief
t lijkt me een stuk sneller en genadiger dan gif,....
- iones
- Zeer actief
Ik zie hier nagenoeg geen plummer terriërs maar dat zou echt een hondje voor mij zijn. Lekker felle en levendige beestjes. En fanatiek!
Maar ik mag niet klagen, want dat zijn pietertje (jr) en bobbes (kruising Stabij) ook.
Ik heb uit die filmpjes weer wat bijgeleerd: jagen op ratten is den speciaal woord voor in het Engels, namelijk "ratting".
Maar ik mag niet klagen, want dat zijn pietertje (jr) en bobbes (kruising Stabij) ook.
Ik heb uit die filmpjes weer wat bijgeleerd: jagen op ratten is den speciaal woord voor in het Engels, namelijk "ratting".
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Zo dat zouden mijn honden prachtig vinden, alleen zij zouden ze op willen eten.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- iones
- Zeer actief
Ieuw! Deze vorm van barf gaat mij te ver!gonnie schreef:Zo dat zouden mijn honden prachtig vinden, alleen zij zouden ze op willen eten.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
iones schreef:Ieuw! Deze vorm van barf gaat mij te ver!gonnie schreef:Zo dat zouden mijn honden prachtig vinden, alleen zij zouden ze op willen eten.
Mij niet hoor zijn de ratten niet voor niks gedood.
Als ze zoveel ratten eten als er in dat filmpje gepakt worden dan zullen ze wel vol zitten. Haha.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
- Zeer actief
Zijn de CF's? niet roofwild scherp?Tara schreef:Ik zou het echt wel weten hoor, als ik een groot erf zou hebben met een rattenprobleem, dan zorgde ik wel dat ik een paar terrierkruisinkjes had om het ongedierte te bestrijden. Ik denk namelijk dat een paar van zulke felle hondjes beter zijn voor rattenbestrijding dan katten.
Misschien moet Cleva een paar van zulke terriërs op zijn zolder los laten.
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Een oude kennis van mij deed dat beroepsmatig met zijn JR's en Duitse terriers, ik neem aan dat het mag..
Chira vind op late leeftijd zelfs nog ratten, hele nesten trok ze ook uit de slootkant
Chira vind op late leeftijd zelfs nog ratten, hele nesten trok ze ook uit de slootkant

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Pasha wil ook 

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Mijn Max had daar in die stal ook een feestje gevierd. Volgens mij had hij ook Terrierbloed en hij heeft ooit een beverrat gevangen.

Bij ons worden ze ook gebruikt om konijnen te vangen. Niet dat dat volgens mij helpt, want die zijn zo weer bijgemaakt.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Als je zorgt dat ze goed gevaccineerd zijn is dat het probleem niet denk ik.marian* schreef:Kells schreef: Terriërs zijn daar voor gefokt.
Ja dat weet ik, maar dat op zich maakt ze natuurlijk niet immuun.
Ik vind het in elk geval ook een betere manier dan met gif werken.
Meerdere honden tegelijk laten werken kan heel goed.
Je moet als voorjager (baas) natuurlijk wel weten welke van je honden je samen loslaat om te werken.
Bij mijn beste weten is het toegestaan om terriers zo in te zetten.
- Fuzzi
- Vaste gebruiker
- iones
- Zeer actief
Nou, vind het wel handig als die van mij dat wel doen. We hebben hier een grote schuur en een stal, allerlei vee, dus ook ratten. Ik kan niet ontkennen dat ik het met die beestjes te doen heb als ze doodgebeten worden. Maar ze vervuilen de boel nu eenmaal.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
JR's bij een vuilverbranding. Heb 10-tallen jaren gewerkt bij AVR toen nog de grootste. Kan me niet voorstellen dat je je honden stuurt in de grootst mogelijke zooi van huishoudelijk en industrieel(niet chemisch)afval. Ratten kwamen wel voor maar plaag waren eerder meeuwen. Hiervoor kwamen valkeniers.
Weet wel van een X terriër die keurig op het stoepje van het huis wachtte tot de rat van kanaal naar kippenvoer op het “point of no return” kwam en met een felle sprint toesloeg
Weet wel van een X terriër die keurig op het stoepje van het huis wachtte tot de rat van kanaal naar kippenvoer op het “point of no return” kwam en met een felle sprint toesloeg
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
-
- Actief
- Aantal honden: 3
ik heb daar eens een artikel over gezien in het vakblad voor ongedierte bestrijders, hier deden ze dit op het moment dat de bult vuilnis werd omgezet met een shovel, de honden namen bij elke schep de vluchtende ratten tegrazen
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Ratten zijn wat mij betreft alleen maar ongedierte dat bestreden moet worden. Ze hebben natuurlijk een funktieals voedsel voor andere dieren maar dat is het ook wel. Als ik dus ratten en een rattenkiller op mijn terrein had dan mocht de killer zijn gang gaan.iones schreef:Nou, vind het wel handig als die van mij dat wel doen. We hebben hier een grote schuur en een stal, allerlei vee, dus ook ratten. Ik kan niet ontkennen dat ik het met die beestjes te doen heb als ze doodgebeten worden. Maar ze vervuilen de boel nu eenmaal.

- Debster1982
- Actief
- Mijn ras(sen): American Hairless Terrier
Ik had verwacht dat Kimo dat ook wel wat zou vinden. Hij is er tenslotte voor bedoeld als afstammeling van Rat-terriers.
Maar hij vind vogels een stuk interessanter. Er zat laatst een konijn op een paar meter afstand van hem, maar hij had meer oog voor de roofvogel die dat konijn in de gaten hielt...
Maar hij vind vogels een stuk interessanter. Er zat laatst een konijn op een paar meter afstand van hem, maar hij had meer oog voor de roofvogel die dat konijn in de gaten hielt...