Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geslaagd! En gelijk een vraag

Moderator: moderatorteam

Eelke
Actief
Mijn ras(sen): Weimaraner in huis en Corgi op de verlanglijst
Aantal honden: 1

Geslaagd! En gelijk een vraag

Ongelezen bericht door Eelke »

Ik was zo bang dat we niet zouden slagen dat ik niet durfde te posten dat we vandaag Gehoorzaamheid A examen hadden :)

Trots op deze jongen :D

Afbeelding

Ik zit me uiteraard ( :piew: ) al gelijk druk te maken om Gehoorzaamheid B. Ik zag in de formulieren voor het examen (dus voorlopig nog niet aan de orde) dat je punten aftrek kunt krijgen als je hond herhaaldelijk jankt of blaft (algemeen appèl). Nu is Teun altijd klaar voor actie en als we met 5 andere honden zijn, duurt het hem allemaal veel te lang voor hij aan de beurt is. Dan moet er gepiept en geblaft en af en toe zelfs opgestaan worden.
Meestal kan ik dit voorkomen door hem af en toe te belonen voor het netjes naast me zitten, maar daar moet hij toch ooit eens van gespeend worden. Daar komt bij dat je op het examen niet met voertjes mag belonen en hij is heel voergericht :schrik:

Hoe kan ik nou zorgen dat hij met zijn 9 maanden stil naast me zit, liefst zonder voertjes?
Daarnaast wil het wandelen aan de lijn nog niet echt lukken, hij snuffelt nog teveel rond. Ik moet met een slappe leiband lopen maar daardoor kan hij ook verder van me weg en dus ook het contact met me verliezen. Iemand hier tips voor?
Laatst gewijzigd door Eelke op 16 mar 2014 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Eelke en Teun
S@ndr@
Zeer actief

Re: Geslaagd!

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

gefeliciteerd, goed gedaan :ok:
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Geslaagd!

Ongelezen bericht door Hylos »

Knap hoor, van harte! :cheer:
Afbeelding
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Geslaagd! En gelijk een vraag

Ongelezen bericht door Eilfy »

Goed gedaan!!

Wat betreft het netjes en stil naast zitten, ik had hetzelfde probleem met Oryn. Ik ben toen eerst begonnen met hem belonen om de 2-3 tellen. Click-voertje erin. Deze periode heb ik langzaam opgebouwd door middel van intervalbelonen. Dus eerst na 1 tel, dan moest hij 4 tellen wachten, dan weer 2 tellen, 3 tellen, 1 tel, 3 tellen etc. Zo heb ik dit langzaam uitgebreid naar uiteindelijk een minuut of wat (Oryn was 11 maanden toen we GH examen deden). Dit was toen wel zijn max.

Het volgen leer ik niet op de geijkte methode aan, maar ook hier zou je kunnen werken met intervalbelonen maar dan niet met tellen maar met aantal passen. Belangrijkste is dat als de hond kan volgen/meelopen, hij nooit weet wanneer de beloning komt waardoor hij (in principe) altijd naar jou zal kijken in afwachting van de beloning. Als hij weet dat hij standaard na 10 passen een brokje krijgt, let hij de eerst pakweg 8 passen niet op en bij pas 9 of 10 kijkt hij pas op.

Succes met trainen! Maar vergeet niet te genieten van deze mooie prestatie :)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Eelke
Actief

Dank jullie wel :flower:

Eilfy, thanks voor de tips! Dat intervalbelonen ga ik proberen met het naast me zitten. Ik geef hem nu zo af en toe wat, maar ik tel niet bewust hoeveel tijd ertussen zit. Ik heb dit wel proberen te rekken, maar ik denk dat ik dat dan gewoon nog een stapje verder moet nemen. Hij moet er toch ooit aan wennen dat hij niks krijgt voor netjes aan de voet zitten...

Met dat wandelen ga ik mijn passen tellen. Meestal kreeg hij een beloning als hij snuffelde en ik dan zijn naam zei en 'kijk eens' ofzo en hij weer naast me ging lopen (dit op aanraden van de hondenschool). Maar ik ben bang dat dit juist het snuffelen in de hand werkt: hij hoeft namelijk alleen maar te gaan snuffelen zodat ik hem roep en hij voer krijgt.
Misschien weer even opnieuw beginnen en wat vaker belonen, dan bewust afbouwen?
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Nu lok je hem om op jou te gaan letten met wandelen inderdaad. Hij snuffelt, jij roept, hij kijkt en wordt beloond. Tenminste, zo denkt Tay erover. Ik ben op dit moment ook aan het werken dat hij netjes mee blijft lopen (hoewel, hij moet eigenlijk volgen). Ik probeer ervoor te zorgen dat hij geen tijd heeft om te gaan snuffelen, omdat hij zo goed op moet letten.

Ik loop dus kriskras over het veld, ga soms ineens rennen, noem maar op. Zodra hij oplet ga ik iets normaler lopen, maar houd hem nog met mijn stem en beloningen bezig. Het moet leuk zijn, dat opletten, want je weet nooit wanneer het baasje ineens gek gaat doen of gaat spelen met je. Ondertussen kan ik driekwart van het voetbalveld in de lengte overlopen, zonder hem te verliezen.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik zou voorzichtig zijn met het zeggen 'hij krijgt niets meer'. Als jouw baas iets van jou zou verlangen, maar je krijgt er niets voor terug, hoe lang zou jij dat dan blijven doen? Wat wel een goede optie is, is om het af te bouwen naar een heel stuk minder belonen, zodat je op het examen niet hoeft te belonen, en zelfs niet iedere training. Maar wel zo af en toe gewoon een koekje geven (of een aai, of even spelen, of een lief woord, of noem maar op) als beloning voor zijn goede gedrag (maar dan weer niet iedere keer op hetzelfde moment op training, de ene keer pas helemaal aan het eind, de andere keer al na 1 of 2 minuten, enz).

Wat ik hier beschrijf zijn overigens einddoelen, daar zou ik naar toe werken via de methode die Eilfy beschrijft.

Wat betreft het volgen:
Aandacht vragen: k+k (klik+koekje)
Aandacht vragen en 1 stap met aandacht meelopen: k+k
Aandacht vragen en 2 stappen met aandacht meelopen: k+k
Aandacht vragen en 3 stappen met aandacht meelopen: k+k
Aandacht vragen en 4 stappen met aandacht meelopen: k+k
enz, tot hij de fout in gaat. Dan begin je weer helemaal overnieuw bij de stap aandacht vragen, maar je zal zien dat je waarschijnlijk alweer verder komt dan de eerste serie. (beloningsopbouw overgenomen van de traininglevels van Sue Ailsby: http://sue-eh.ca/ al gebruikt zij een andere methode voor het meelopen aan losse lijn). Als je bij 15 stappen bent ga je niet helemaal terug naar alleen maar aandacht vragen als jullie de fout in gaan, maar begin je bij zeg 5 stappen ofzo. Gaat de hond meer dan 2 keer achter elkaar de fout in, zal je echt overnieuw moeten beginnen. Bij 20 stappen ga je in plaats van per stap meer, per 5 stappen meer belonen (aangezien je anders gillend gek word lol).

Op moment dat hij een redelijke afstand redt (zeg 50 stappen ofzo), meerdere keren, zonder de fout in te gaan (ik ga voor 80% correct voor ik besluit dat ik verder kan), ga je weer variëren zoals Eilfy beschrijft.

Op moment dat je bochten gaat invoeren ga je weer over op het 1 stap in de bocht belonen, 2 stappen in de bocht belonen, enz, totdat je probleemloos door de hele bocht kan. Dit geldt voor bochten allebei de kanten op. Dus bocht naar links leer je weer zo aan, bocht naar rechts leer je weer zo aan. Als je langs andere honden moet volgen begin je weer helemaal overnieuw met 1 sta, 2 stappen, enz. Wat je daarmee in principe doet, is de hond aanleren dat volgen/meelopen niet alleen geldt voor rechte lijnen, maar ook voor bochten naar links, en ook voor bochten naar rechts en ook als je langs andere honden loopt (en wat voor situaties je nog meer meemaakt). Je zal merken dat iedere keer dat je het opnieuw uitlegt in een nieuwe situatie het steeds makkelijker wordt om dat nieuwe gedrag ook in andere situaties uit te leggen. Zo help je de hond om het gedrag te generaliseren (dus te laten begrijpen dat het in alle situaties geldt).
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
bettine
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door bettine »

Gefeliciteerd!

Wat met het wandelen erg goed werkte voor mijn snel afgeleide hond, is het commando 'foutje'.
Eerst leer je de hond dat 'foutje' betekend dat hij geen beloning krijgt.
Daarna ga je beginnen met hele kleine stukjes volgen; echt maar 1 of 2 passen. Wanneer hij dat stukje volgt zonder te snuffelen beloon je hem natuurlijk. Als hij wel snuffelt zeg je 'foutje', laat hem zitten en dan ga je weer opnieuw volgen.
Op deze manier breek je dus de oefening af als hij snuffelt, waardoor de hond leert dat hij geen beloning krijgt als hij snuffelt.
Als die paar passen goed gaan kan je de afstand rustig aan uitbreiden, maar blijf ook af en toe belonen na een paar passen zodat het eerste stukje ook leuk blijft.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Gefeliciteerd!

Verder zou ik me nog niet druk maken om dat volgende examen. Natuurlijk kan hij dat nu nog niet, daarom ga je nu toch verder met het volgen van die cursus...
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik zou me ook nog niet zo druk maken over het volgende examen.
Daar is eerst die cursus voor die je nog moet beginnen :wink:

Wat je vertelt over het snuffen>aandacht vragen door jou> en bij aandacht koekje ......
Is dat de manier waarop je het hebt geleerd op de cursus?

Probeer eens gewoon in redelijk stevige stap door te lopen en niets te zeggen.
Als hij naast komt lopen en op je let krijgt hij een koekje.
Lijkt me meer de bedoeling eigenlijk........................
Dus niet aandacht van hem vragen, maar aandacht van hem krijgen.

Piepen tijdens het wachten betekent bij mij dat de oefening niet gedaan wordt als hij niet stil is.
Nou is dat een andere training, maar het principe verschilt niet zo veel.
Als hij stil moet zijn, houd hem dan iets meer in de gaten en ga zelf iets doen (dus niet koekje voor stil zijn) vóór hij gaat piepen.
Je stapt gewoon dan zelf even weg en geeft hem een klein opdrachtje.
Dat is belonen voor stil zijn vooral als een hond graag wat doet.
Na verloop van tijd zal hij langer achter elkaar stil kunnen zijn.
Heb geduld en wil niet te snel en te veel.

Overleg dit wel met je trainer/ster
Als er op jouw school een ander systeem wordt gehanteerd raak je misschien in de war en wordt het voor je hond onduidelijker.
Het moet voor jullie beiden (en ook voor de hond) duidelijk zijn hoe je te werk gaat.

Oh ja en natuuuuuuuurlijk gefeliciteerd met je diploma :E:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Eelke
Actief

Wat een fijne tips allemaal, heel erg bedankt :I:

Vandaag eerste les B gehad, en het was een drama. Ik begrijp de trainer niet altijd (hij praat heel zacht en dialect helpt niet mee) en dat was voor mij eigenlijk frustrerender dan voor Teun. Met een slappe lijn lopen ging niet goed. Als hij los loopt en ik zeg zijn naam of 'kijk eens!' staat ie meteen naast me. Maar op de hondenschool lijkt dat niet te werken. Trainer deed het vervolgens voor met hoge stemmetjes etc, waardoor Teun tegen hem op ging springen. Hij is altijd heel enthousiast tijdens de training en dat probeer ik juist wat te minderen, omdat hij dan niet goed meer luistert. Maar goed, trainer zei dat Teun wel goed volgde (dat was ook zo) en dat dat springen een volgende stap is. Maar ik weet niet of ik dit nou de juiste methode vind...
Daarnaast heeft hij een vervelende ervaring gehad, hij moest afliggen terwijl hij met de lijn ergens aan vast zat. Bij de andere honden was dat een haak, zoals bij de bakker :D maar er waren er niet genoeg dus ik moest de riem aan een paal binden. Dat vond hij heel eng (zwarte sloot erachter) en hij hing zichzelf bijna op zo hard wilde hij daar weg. Ik vond het zo naar voor hem :ugh:

@Ranetje zo heb ik het inderdaad geleerd gekregen, zijn aandacht vragen en als hij dan kijkt, belonen. Dit resulteert er ook in dat hij, als ik die beloning dan uitstel, na in ontvangstname meteen weer met zijn neus aan de grond geplakt zit. Buiten de hondenschool beloon ik hem altijd als hij uit zichzelf naar me kijkt, in de hoop dat te stimuleren. Maar op de training krijg ik daar de kans niet voor, omdat hij überhaupt niet naar me kijkt.
Ik zal eens vragen of het okee is als ik zelf wat kleine dingetjes oefen als hij moet wachten. Het is altijd een erg klassikale training en er wordt ook verwacht dat de andere honden rustig aan de voet blijven tot ze aan de beurt zijn.
@TessaThomas ook voor het aanpassen van tempo zal ik eens vragen. Iedereen doet hier in de les braaf precies wat er gezegd wordt. Alternatieve manieren van aandacht opnieuw krijgen (laten zitten, rondje draaien) worden niet echt toegepast en het maakt me trager dan de rest, met weer andere gevolgen :)

Zo jammer, buiten de les voor eventjes gaat het zo goed, maar een heel rondje is nog even niet te doen :(
ranetje
Zeer actief

Je kunt heel erg je best doen, maar van een Weim van die leeftijd verwachten dat ze een aardige tijd netjes naast blijft zitten........... lijkt me wel iets te veel gevraagd bij de meesten :wink:
Dat gaat te veel resulteren in "ruzie" tussen jou en je hond en daar wordt de training niet leuker van.

Als ze zo in paniek raakt bij dat vastbinden (had mijn vorige hond ook) zou ik dan niet doen.
Je trainer verzint maar een andere manier :8): daar is hij trainer voor :engel:

Ik heb het zelfde meegemaakt en ben toen gewoon zelf heel geleidelijk gaan opbouwen (losliggend)
Dat werkte bij mijn hond veel beter.
Ze heeft altijd die angst gehouden bij vastliggen, terwijl ik haar rustig los af kon leggen en een oefening (uit zicht) kon uitzetten zonder dat ze een probleem had.

Aan het springen heb ik indertijd (had ook een springkikker :lol1: ) ook niets gedaan.
Geen reacties op het springen en belonen als ze wel goed naast liep.
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt?
Anders zou je dat zelf eens kunnen uittesten?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Toen ik Sterre (Duitse staande korthaar) kreeg was ze 5 jaar en een ongeleid projectiel. Ik ben toen op cursus gegaan en daar begon ze elke keer als we even moesten luisteren naar de lerares en dus stilstaan hard te blaffen. Ik moest haar dan een kluifje geven als afleiding of even gaan wandelen buiten de groep. Met als gevolg dat ik meer buiten liep dan met de cursus mee kon doen en met die kluifjes vond ik gevoelsmatig dat ik haar lekker aan het belonen was voor het geblaf. Na twee lessen ben ik weggegaan. Toen ben ik na een tijdje op een jachtcursus gegaan. Gelukkig mocht ik daar komen want eigenlijk moet je hond al een basiscursus gehad hebben voordat je mee mocht doen aan de jachtcursus. Nou ze vond al die oefeningen en apporteren daar zo leuk en inspannend dat ze daar best moe van werd en na een paar lessen moesten we de honden aan een paaltje leggen en zelf naar wat aanwijzingen luisteren van de lerares. Tot mijn stomme verbazing ging Sterre gewoon liggen wachten tot ik haar weer kwam halen. Ze kon sindsdien ook gewoon rustig naast mij staan te wachten tot we aan de beurt waren. En ook thuis met wandelen kon ik gewoon een praatje maken met mensen en stond ze rustig naast mij te wachten.
Ik kan je verder geen raad geven over jouw hond maar wilde mijn verhaal toch vertellen omdat je er misschien iets aan hebt.
Eelke
Actief

@ranetje ik heb niet zo veel ervaring, dit is de eerste hond die ik vanaf pup mag opvoeden. Het suffe (of misschien ook wel logische ;) ) is dat hij helemaal niet springt als we gewoon aan het wandelen zijn, op straat of naar het park. Ik denk dat hij erg snel geprikkeld en dus afgeleid is door de omgeving van de hondenclub. Thuis kan ik veel rustiger met hem oefenen, ook stilstaan bijv als hij trekt, en dat kan bij de hondenclub niet echt omdat we dan soort van in de maat moeten lopen ;)
Wat dat stilzitten betreft: het zal toch tot op zekere hoogte moeten. Misschien dat ik hem ook afwisselend mag laten zitten en liggen, zodat hij een beetje afleiding heeft maar wel rustig is?

@sterre fijn verhaal, dat geeft wel moed! Teun is eigenlijk nooit moe, wat je ook met hem doet haha :) Jachttraining staat zeker op mijn verlanglijst, alleen is het op dit moment qua tijdsindeling niet handig. Ik hoop wel dat het binnenkort lukt. Rustig stilstaan of zitten als ik met iemand sta te praten wil ook nog niet lukken, maar als ik Ranetje mag geloven is dat nog even geduld hebben :)
ranetje
Zeer actief

Eelke schreef:@ranetje ik heb niet zo veel ervaring, dit is de eerste hond die ik vanaf pup mag opvoeden. Het suffe (of misschien ook wel logische ;) ) is dat hij helemaal niet springt als we gewoon aan het wandelen zijn, op straat of naar het park. Ik denk dat hij erg snel geprikkeld en dus afgeleid is door de omgeving van de hondenclub. Thuis kan ik veel rustiger met hem oefenen, ook stilstaan bijv als hij trekt, en dat kan bij de hondenclub niet echt omdat we dan soort van in de maat moeten lopen ;)
Wat dat stilzitten betreft: het zal toch tot op zekere hoogte moeten. Misschien dat ik hem ook afwisselend mag laten zitten en liggen, zodat hij een beetje afleiding heeft maar wel rustig is?

@sterre fijn verhaal, dat geeft wel moed! Teun is eigenlijk nooit moe, wat je ook met hem doet haha :) Jachttraining staat zeker op mijn verlanglijst, alleen is het op dit moment qua tijdsindeling niet handig. Ik hoop wel dat het binnenkort lukt. Rustig stilstaan of zitten als ik met iemand sta te praten wil ook nog niet lukken, maar als ik Ranetje mag geloven is dat nog even geduld hebben :)
Soort van in de maat lopen? :?
Het gaat er toch om dat je hond leert wat de bedoeling is?
En dat............ gaat moeilijker lukken als je op de training niet consequent kunt volhouden wat je buiten de training oefent.

Even voor de duidelijkheid ik ken jouw Weim niet hé? :wink:
Ik heb het alleen over de Weim in het algemeen want t.o.v. individuen heb ik geen voorspellende gave :lol1: .
Hoewel natuurlijk elke hond ongeacht ras zijn eigen karakter heeft zijn er vaak wel een paar extra'tjes per type/ras die nogal herkenbaar zijn.
Daarom zou ik van zo'n hondje op deze leeftijd nog niet al te veel geduld/rust verwachten :wink:
Afbeelding
Eelke
Actief

Tja, ik noemde het in de maat lopen, misschien een beetje een verwarrende term. Zij vinden het in ieder geval erg belangrijk dat alle honden tegelijkertijd hetzelfde doen, dat bedoel ik. Het zal wel ivm de continuïteit van de les zijn denk ik. Honden die heel erg druk zijn en daardoor ongehoorzaam en anderen afleiden, worden meestal even apart genomen voor wat one-on-one, maar Teun heeft daar tot op heden nog niet bij gezeten.
Ik heb geen zin om wat ik in de training leer buiten toe te passen, omdat ik hier op het forum en elders veel betere tips (vind ik :D) heb gekregen. Ik vind het eigenlijk ook onzin dat een hond zo lang naar je moet kijken terwijl hij naast je loopt. Ik zie het nut niet en ik vind het niet natuurlijk. Maar dan zet ik mezelf wellicht in een impasse.
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Eelke schreef: Misschien dat ik hem ook afwisselend mag laten zitten en liggen, zodat hij een beetje afleiding heeft maar wel rustig is?
je bent gewoon veel te braaf joh :oeps: . niks zolang zitten en ook niet liggen, ga er tussendoor maar even een trekspelletje mee doen of even knuffelen, jullie zijn toch geen militairen in het leger :klaar: ?
:D
Zoiets dus :ok:
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik sluit me ook bij Inge aan ;)
Eelke
Actief

Haha duidelijk :D
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Sluit me volledig bij Inge aan, een jonge hond een hele training netjes naast je laten zitten is wel heel erg moeilijk.

Wat betreft dat hoge stemmetje en het springen: ken wel meer honden die zo reageren. Dat is LEUK en daar moeten we naartoe, hoe we dat doen verzinnen we zelf wel. Als Teun van een hoog stemmetje gaat springen, moet je iets anders verzinnen dan een hoog stemmetje. Tenminste, is mijn mening.

Persoonlijk ben ik heel erg van het de hond zelf laten denken, dat begint bij mij al bij het aandacht vragen. Van mij mag de hond gewoon rondkijken, met de omgeving bezig zijn aan de slappe! lijn. De lijn is zijn grens waarbinnen hij mag bewegen en die bepaal ik. Gaat hij daar over (trekken of spanning op de lijn) dan zet ik hem terug zonder iets te zeggen. Besluit hij om naar mij te kijken: klik en jackpot (meestal in de vorm van 1 koekje in 8 stukjes gebroken die hij dus achter elkaar krijgt). Zo leer ik de hond dat hij van mij gewoon naar zijn omgeving mag kijken, alleen dat het hem niets op gaat leveren. Als hij met mij bezig is, dan levert het hem wel wat op.

Dit kan ook vanuit de zit naast je: iedere keer clicken als hij er voor kiest om naar jou te kijken. Als hij snapt dat naar jou kijken betekent dat er iets komt, kan je volgens het schema van Jacksel maar dan met seconden hem steeds iets langer laten kijken. Een voorbeeld:
- Teun kijkt: klik + koek
- Teun blijft kijken - tel tot 1 (eenentwintig): klik + koek
- Teun kijkt weg en weer terug - tot tot 1 (eenentwintig): klik + koek
etc.

Dat tellen kan je steeds langer doen, op een gegeven moment kan je ook na wegkijken hem eerst 2-3 tellen (of langer) laten kijken voordat hij iets krijgt. Op die manier bouw je de tijd op. Let wel: doe dit in kleine stapjes anders is de kans dat hij af gaat haken vrij groot. Dus ga niet proberen om in 1 training van alleen kijken naar 1 minuut kijken te gaan. Als je oefent, korte sessies want van zelf denken worden de honden doodmoe. Zeker pubers.

En wat betreft het 'in de maat lopen': wordt wel meer gezegd, niks van aantrekken. Geen enkele hond is standaard dus ze leren niet allemaal even snel. Als trainer moet je dat respecteren en de combinatie begeleiden op het niveau wat ze aankunnen. Neem dat ook als cursist mee: Teun is speciaal en leert gewoon op zijn eigen tempo. Laat je niet opfokken door honden die sneller gaan of een trainer die sneller wil.

Succes!
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Eelke
Actief

Dank je wel voor de tips Eilfy, ik ga zeker meer mijn eigen weg proberen te gaan op de hondenclub.
Als we samen buiten lopen, probeer ik Teun ook zvm zelf te laten denken en dat te stimuleren door een stem en/of voerbeloning te geven als hij uit zichzelf naar me kijkt. Trekken aan de lijn is hierdoor al een stuk minder geworden, maar gewoon naast me lopen zonder snuffelen maak ik voor mijn gevoel nog geen vooruitgang in.
Ik denk dat dit gewoon iets is waar nog lang een hoop tijd in moet worden gestoken. Die tijd heb ik voldoende als ik zelf met hem ga wandelen, maar op de hondenclub moet je een rondje lopen (of wat dan ook) en durf ik niet mijn eigen methode aan te houden want dan ben ik 10 minuten bezig ;) Maar goed dat moet ik dus misschien gewoon maar doen :D
ranetje
Zeer actief

Eelke schreef:Dank je wel voor de tips Eilfy, ik ga zeker meer mijn eigen weg proberen te gaan op de hondenclub.
Als we samen buiten lopen, probeer ik Teun ook zvm zelf te laten denken en dat te stimuleren door een stem en/of voerbeloning te geven als hij uit zichzelf naar me kijkt. Trekken aan de lijn is hierdoor al een stuk minder geworden, maar gewoon naast me lopen zonder snuffelen maak ik voor mijn gevoel nog geen vooruitgang in.
Ik denk dat dit gewoon iets is waar nog lang een hoop tijd in moet worden gestoken. Die tijd heb ik voldoende als ik zelf met hem ga wandelen, maar op de hondenclub moet je een rondje lopen (of wat dan ook) en durf ik niet mijn eigen methode aan te houden want dan ben ik 10 minuten bezig ;) Maar goed dat moet ik dus misschien gewoon maar doen :D
Juist :ok:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Gefeliciteerd :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”