Ik zou voorzichtig zijn met het zeggen 'hij krijgt niets meer'. Als jouw baas iets van jou zou verlangen, maar je krijgt er niets voor terug, hoe lang zou jij dat dan blijven doen? Wat wel een goede optie is, is om het af te bouwen naar een heel stuk minder belonen, zodat je op het examen niet hoeft te belonen, en zelfs niet iedere training. Maar wel zo af en toe gewoon een koekje geven (of een aai, of even spelen, of een lief woord, of noem maar op) als beloning voor zijn goede gedrag (maar dan weer niet iedere keer op hetzelfde moment op training, de ene keer pas helemaal aan het eind, de andere keer al na 1 of 2 minuten, enz).
Wat ik hier beschrijf zijn overigens einddoelen, daar zou ik naar toe werken via de methode die Eilfy beschrijft.
Wat betreft het volgen:
Aandacht vragen: k+k (klik+koekje)
Aandacht vragen en 1 stap met aandacht meelopen: k+k
Aandacht vragen en 2 stappen met aandacht meelopen: k+k
Aandacht vragen en 3 stappen met aandacht meelopen: k+k
Aandacht vragen en 4 stappen met aandacht meelopen: k+k
enz, tot hij de fout in gaat. Dan begin je weer helemaal overnieuw bij de stap aandacht vragen, maar je zal zien dat je waarschijnlijk alweer verder komt dan de eerste serie. (beloningsopbouw overgenomen van de traininglevels van Sue Ailsby:
http://sue-eh.ca/ al gebruikt zij een andere methode voor het meelopen aan losse lijn). Als je bij 15 stappen bent ga je niet helemaal terug naar alleen maar aandacht vragen als jullie de fout in gaan, maar begin je bij zeg 5 stappen ofzo. Gaat de hond meer dan 2 keer achter elkaar de fout in, zal je echt overnieuw moeten beginnen. Bij 20 stappen ga je in plaats van per stap meer, per 5 stappen meer belonen (aangezien je anders gillend gek word lol).
Op moment dat hij een redelijke afstand redt (zeg 50 stappen ofzo), meerdere keren, zonder de fout in te gaan (ik ga voor 80% correct voor ik besluit dat ik verder kan), ga je weer variëren zoals Eilfy beschrijft.
Op moment dat je bochten gaat invoeren ga je weer over op het 1 stap in de bocht belonen, 2 stappen in de bocht belonen, enz, totdat je probleemloos door de hele bocht kan. Dit geldt voor bochten allebei de kanten op. Dus bocht naar links leer je weer zo aan, bocht naar rechts leer je weer zo aan. Als je langs andere honden moet volgen begin je weer helemaal overnieuw met 1 sta, 2 stappen, enz. Wat je daarmee in principe doet, is de hond aanleren dat volgen/meelopen niet alleen geldt voor rechte lijnen, maar ook voor bochten naar links, en ook voor bochten naar rechts en ook als je langs andere honden loopt (en wat voor situaties je nog meer meemaakt). Je zal merken dat iedere keer dat je het opnieuw uitlegt in een nieuwe situatie het steeds makkelijker wordt om dat nieuwe gedrag ook in andere situaties uit te leggen. Zo help je de hond om het gedrag te generaliseren (dus te laten begrijpen dat het in alle situaties geldt).