Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puberen of puppy gedrag?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Dinos

Re: Puberen of puppy gedrag?

Ongelezen bericht door Dinos »

Goliat, sorry hoeft niet hoor zoveel mensen zoveel meningen

Twee reuen is een ander verhaal als een reu en een teef, en spel is dan ook totaal anders en heeft wel degelijk te maken met rangorde.
Goliat
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Goliat »

Met het spel doelde ik meer op het spel wat jij aanhaalt tussen mens en hond, ik geloof niet zo in al die rangorde handelingen tussen mens en hond. En stoeien met je hond en er een soort krachtmeting van maken lijkt mij al helemaal niet verstandig. Wij zijn geen hond maar een mens, het laatste wat je moet proberen is om hond te zijn.

En nee ik geloof niet dat spel tussen reuen altijd te maken heeft met rangorde, zeker niet tussen twee reuen die samen opgroeien. Maar goed daarin verschillen wij van mening.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

SjerZ schreef:Dat doen we ook, zitten er bovenop. Maar vraag om tips. En wat jouw mening betreft, over deze rassen, deel ik niet met je, sorry, ik ben van mening dat je alle rassen mits goed opgevoed prima bij elkaar kan zetten.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
Mijn honden waren en zijn goed opgevoed toch heb ik er eentje noodgedwongen moeten herplaatsen omdat er anders doden gevallen zouden zijn.
Ik vind dat je er vreselijk makkelijk over denkt. Hoop dat je de eerder genoemde tips gaat opvolgen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Goliat,
Hoeveel mensen zijn er niet die niet op de bank durven mogen omdat Fifi daar zit, dit wil je niet bij zulke jongens dus zul je geestelijk en lichamelijk wel degelijk boven je hond moeten staan en dat is rangorde
Goliat
Vaste gebruiker

Dinos, ik denk dat dat soort problemen meer een gewoonte is van de hond. Ik grom en baasje stopt......grom wordt dus beloont. Het is niet zo zeer dat die hond met rangorde bezig is maar gewoon geleerd heeft dat grommen in dit geval beloont wordt met een plaatsje op de bank.

Ik ben het wel eens met Malinois. Ik heb in het verleden een Ridgeback teef en Rottweiler teef gehad, Rottweiler teef was negen en Ridgeback teef was anderhalf, toen de problemen begonnen. Deze twee dames lagen qua karakter zo dicht bijelkaar dat ze elkaar aanvlogen, met moeite heb ik ze uit elkaar gekregen. Deze twee konden niet meer zomaar los bij elkaar ze zouden elkaar echt afmaken. Ik heb ze 2 jaar gescheiden gehouden zolang we er niet bij konden zijn. Ook de tuin hadden we in tweeën gesplitst en als we even in de keuken waren of boven moest er in de bench. Het was niet makkelijk maar we konden er ook niet 1 weg doen. Met wandelen om en om 1 aan de lijn en dat ging goed. In de auto 1 in de bench en 1 los.
We hebben vaker meerdere teven gehad en gelukkig nooit meer dit probleem gehad, maar het is wel iets wat in je achterhoofd blijft. Vandaar nu na het overlijden van één van mijn teven voor een reu als maatje gekozen.

Maar goed ik heb 3 Ridgeback teven tegelijk gehad en dat was geen enkel probleem, dus het kan prima goed gaan maar als het fout gaat heb je echt een groot probleem.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Dinos schreef:Goliat,
Hoeveel mensen zijn er niet die niet op de bank durven mogen omdat Fifi daar zit, dit wil je niet bij zulke jongens dus zul je geestelijk en lichamelijk wel degelijk boven je hond moeten staan en dat is rangorde
Oh. Dat moet en kan hier niet, en heeft nooit gemoeten of gekund. Je zult het daar maar van moeten hebben :(:
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Goliat schreef:Sorry Dinos maar ik ben het niet helemaal met je eens. Je hoeft honden niet te helpen om te bepalen wie de baas is, dit weten ze feilloos van elkaar. Ik zou me daar juist zo min mogelijk mee bemoeien. Ik heb een reu en een teef nu, mijn teef is de baas maar mijn reu mag ontzettend veel. Ze eten tegelijk zij aan zij, ze ruilen kluiven. Mijn reu loopt eigenlijk altijd voorop en ligt de ook vaak op de plek van mijn teef op de bank of bed. Honden onderling zijn vaak helemaal niet zo bezig met wie de baas is, de meeste honden staan ook helemaal niet zo op hun strepen en kunnen heel veel van elkaar hebben.

Ook spelen gaat echt niet altijd om winnen, eigenlijk bijna nooit. Spelen is vaak even lekker rennen en rellen, even ontladen en je energie eruit gooien. Als een spel te wild wordt kun je beter gewoon even stoppen een soort time out. Bij mijn honden onderling gebeurd dat ook, als mijn teef het te wild vind worden of te lang vind duren stopt het spel doordat ze gewoon mijn reu negeert en wat anders gaat doen. Het gebeurt zelden dat ze hem een snauw geeft... Wat ik wil zeggen is dat honden meest van de tijd helemaal niet bezig zijn met de baas willen te worden. Als een hond zich prettig en veilig voelt heeft hij geen reden om dit te willen veranderen...
Grappig, het lijkt of je het over Luuk en Tessa hebt, maar dan omgekeerd :mrgreen: .
Tessa is hier degene die vergelijkbaar is met jouw reu en Luuk met jouw teef.
Tessa mag veel, heel erg veel van Luuk. Het is in de 5 jaar dat ze nu samen zijn maar 2 keer tot een confrontatie gekomen. Dat ging om een knuffel van Luuk, die Tessa zich toe-eigent om iemand te begroeten. Dat mag van Luuk, maar als hij die knuffel wil (om op te soppen) dan moet ze die inleveren. Maar vaak genoeg vind hij het de moeite niet waard om er een punt over te maken en mag ze uiteindelijk de knuffel houden.

Honden willen, volgens mij, helemaal niet zo graag de 'baas' zijn, ze willen duidelijkheid. Rangorde en dominantie zijn zo'n overschatte begrippen, naar mijn mening.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Goliat
Vaste gebruiker

Wat grappig Liesbeth, mij reu pakt altijd een speeltje als hij iemand wil begroeten. En dan heel hard kwispelen en de oren in grote schelpen,
net een heel klein pupje maar dan van 43 kilo :D
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”