Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ribben voelen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ribben voelen

Ongelezen bericht door sbientje »

Even een topic, ben benieuwd naar de meningen..

Als leidraad voor het gewicht van je hond, zegt 'men' altijd dat je de ribben makkelijk moet kunnen voelen, maar niet moet kunnen zien. Hoe makkelijk vinden jullie makkelijk dan? Als ik met mijn vlakke hand over Pom's ribbenkast ga, voel ik haar ribben gewoon wel bijvoorbeeld, en dan hoef ik echt niet te duwen, maar ze heeft wel best een dikke vacht (en ook wel een beetje vet) dus echt eroverheen tokkelen, dat is niet.. De dierenarts vindt haar te dik, nou is dit topic niet bedoeld om daarover te discussieren haha, maar ik vraag me een paar dingen af.

Bij pom zit haar vel heel los, en (met haar erbij) lijkt best wel dik als je het vastpakt. Is dat iets dat per hond bepaald is, of is het altijd gewoon vet wat onder de huid is opgeslagen?
en hoe makkelijk vinden jullie dat je de ribben moet kunnen voelen? kijk je ook naar andere dingen?
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Ribben voelen

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik vind de ribben voelen alleen niet genoeg om dat te bepalen. Een gezonde actieve hond zoals de mijne wil ik ook graag de spieraftekening van kunnen zien op de poten, billen, etc.
Als je bij mijn hond de ribben niet kan zien zitten maar nog wel voelen dan is ze naar mijn mening al iets te vet.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ja dat is dus precies wat ik me een beetje afvraag. Ribben zien gaat bij pom sowieso niet snel gebeuren, daarvoor is haar vacht te vol, hoogstens zie je haar achterste rib wat uitsteken voor haar taille :) Zelfde met spieren, het is allemaal niet zo goed zichtbaar als bij een hond met glad haar
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

sbientje schreef:Bij pom zit haar vel heel los, en (met haar erbij) lijkt best wel dik als je het vastpakt. Is dat iets dat per hond bepaald is, of is het altijd gewoon vet wat onder de huid is opgeslagen?
Dat is een laagje vet, ja ;)
en hoe makkelijk vinden jullie dat je de ribben moet kunnen voelen?
Behoorlijk gemakkelijk. Als je je hand tot een vuist balt, en over de knokkels gaat, zo moet het voelen. De heupbotten moet je liefst niet voelen, dan is de hond te mager meestal (alhoewel dat kan verschillen, is ook afhankelijk van bespiering).
kijk je ook naar andere dingen?
Ja, naar de taille, de heupbotten, de ruggegraat, etcetera. Het totaalplaatje moet kloppen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik heb er hier één lopen die met het voelen, maar niet zien van de ribben nog te mager is. De taille is dan te aanwezig en er steken andere botten uit. Ook als ze voor haar doen flink gespierd is. Tessa heeft ook geen dik vel als ik dat optil bij haar ribben. Tay wel, daar kan ik nu de ribben bij voelen, maar op een hele andere manier als bij Tessa. Als ik zijn vel op til, dan heb je een enorme homp vast.

Ik voel dus wel, maar kijk ook gewoon. Ik wil graag een taille zien en spieren. Maar dat is best lastig, omdat het er bij Tessa toch anders uit ziet als ze 'goed' is als bij Tay.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

dus als je met je vlakke hand over de ribbenkast strijkt, moet het voelen als met vlakke hand over de knokkels van een gebalde vuist gaat? Misschien heb ik hele hysterische handknokkels haha, maar dat lijkt mij erg mager.. Ruggengraat voel ik ook altijd mee maar die voel ik eigenlijk altijd heel goed, dun of dik..
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik wil in beweging en bij bijvoorbeeld zwaar hijgen de ribben wat kunnen zien bij mijn honden.
Heupbotten en ruggengraat wil ik niet zien uitsteken en het belangrijkste: er moet een mooie bespiering opzitten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mmartinn »

Een Labrador zal wel een beetje hetzelfde zijn qua vacht als een Rottweiler.
Ik kan de ribben redelijk makkelijk voelen, misschien wel iets zien zelfs, maar daar moet ik dan wel erg goed voor kijken.
Verder vind ik het ook belangrijk dat er een mooie taille te zien is, dan valt het van boven als het ware wat in, ter hoogte van de taille.

Hier te zien bij afb 3

Afbeelding
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Miranda schreef:
en hoe makkelijk vinden jullie dat je de ribben moet kunnen voelen?
Behoorlijk gemakkelijk. Als je je hand tot een vuist balt, en over de knokkels gaat, zo moet het voelen. De heupbotten moet je liefst niet voelen, dan is de hond te mager meestal (alhoewel dat kan verschillen, is ook afhankelijk van bespiering).
Dat zal per ras ook wel verschillen denk ik. Bij mijn hondje voelt het echt niet als vuistknokkels, maar hij is toch vrij tenger en ik kan maar een heel dun velletje/speklaagje vastpakken.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

samantha! schreef:Ik wil in beweging en bij bijvoorbeeld zwaar hijgen de ribben wat kunnen zien bij mijn honden.
Heupbotten en ruggengraat wil ik niet zien uitsteken en het belangrijkste: er moet een mooie bespiering opzitten.
Hoe is macho zijn vacht eigenlijk? want die van jack is wel wat korter/gladder toch? Ik denk dat ik bij pom sowieso eerst een emmer water overheen moet gooien :D
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mila heeft ook een dikke vacht :mrgreen: maar bij haar zijn de ribben evengoed duidelijk voelbaar. Spieren zijn uiteraard niet zichtbaar bij een langharige hond, dus het komt echt op voelen aan. Ik vind haar wel te dik als ik de ribben niet zonder enige druk kan voelen, ongeacht de dikke vacht.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

DeDiana schreef:Mila heeft ook een dikke vacht :mrgreen: maar bij haar zijn de ribben evengoed duidelijk voelbaar. Spieren zijn uiteraard niet zichtbaar bij een langharige hond, dus het komt echt op voelen aan. Ik vind haar wel te dik als ik de ribben niet zonder enige druk kan voelen, ongeacht de dikke vacht.
jaja, ze zijn wel voelbaar, dat zei ik toch ook niet? :D Alleen is het niet zoals bijv. miranda zegt dat het voelt als de knokkels van een vuist.. ik voel wel ribben maar het verval is niet zo groot zeg maar
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

sbientje schreef:
samantha! schreef:Ik wil in beweging en bij bijvoorbeeld zwaar hijgen de ribben wat kunnen zien bij mijn honden.
Hoe is macho zijn vacht eigenlijk? want die van jack is wel wat korter/gladder toch? Ik denk dat ik bij pom sowieso eerst een emmer water overheen moet gooien :D
Macho heeft een dikke vacht, een typische labradorvacht wel met vrij veel ondervacht.
Jack heeft inderdaad wat gladder haar, nouja hij heeft vooral weinig ondervacht (al begint dat de laatste weken wel wat meer te komen).
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
DeDiana
Zeer actief

sbientje schreef:
DeDiana schreef:Mila heeft ook een dikke vacht :mrgreen: maar bij haar zijn de ribben evengoed duidelijk voelbaar. Spieren zijn uiteraard niet zichtbaar bij een langharige hond, dus het komt echt op voelen aan. Ik vind haar wel te dik als ik de ribben niet zonder enige druk kan voelen, ongeacht de dikke vacht.
jaja, ze zijn wel voelbaar, dat zei ik toch ook niet? :D Alleen is het niet zoals bijv. miranda zegt dat het voelt als de knokkels van een vuist.. ik voel wel ribben maar het verval is niet zo groot zeg maar
Ja, ik bedoel dus gemakkelijk voelbaar op de manier die Miranda beschrijft. :D
Dan zit er dus geen laagje vet op, anders voelt het niet zo 'hobbelig' maar zachter.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

DeDiana schreef:
sbientje schreef:
Dan zit er dus geen laagje vet op, anders voelt het niet zo 'hobbelig' maar zachter.
okee duidelijk :)
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

DeDiana schreef:
sbientje schreef: jaja, ze zijn wel voelbaar, dat zei ik toch ook niet? :D Alleen is het niet zoals bijv. miranda zegt dat het voelt als de knokkels van een vuist.. ik voel wel ribben maar het verval is niet zo groot zeg maar
Maar als ik de ribben zo voel als mijn eigen knokkels, dan zijn ze hier echt veel te mager. Heb ik van die horrorknokkels dan? Op deze foto zijn Tay zijn ribben wel voelbaar, maar niet zo voelbaar als mijn knokkels?

http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... C04108.jpg
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Lola heeft ook een dikke vacht, ik hou bij haar vooral de taille in de gaten en let erop dat haar buik ingetrokken is tov de ribbenkast. Als ze iets te zwaar is, wordt de overgang ribben-buik meer één lijn. Bij lola lun je de bespiering wel goed zien, dat hou ik ook in de gaten.

En lola kan op de weegschaal, dat is nog het handigst ;) al vind ik de huidige 10,8 prima en ziet de dierenarts liever een kilo minder. (Bij aankomst vanuit spanje en gastgezin bij ons was ze 10,5).
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

sbientje schreef:dus als je met je vlakke hand over de ribbenkast strijkt, moet het voelen als met vlakke hand over de knokkels van een gebalde vuist gaat? Misschien heb ik hele hysterische handknokkels haha, maar dat lijkt mij erg mager..
Nee, ik denk niet dat je knokkels hysterisch zijn :mrgreen:
Zo zie ik persoonlijk een hond graag, maar tenzij een hond erg jong of erg oud is, wil ik ze schraal hebben staan.

Cayuga was veel te mager toen hij hier kwam, daar kon ik mijn hand tússen zijn heupbotten leggen :schrik:
De heupbotten voel ik bij hem nog wel enigszins, maar hij is nu redelijk mooi op gewicht, al is hij wat aan de schrale kant. Veel te mager is hij iig niet meer.
Skadi is soms iets te romig, dan voel ik de ribben nog wel, maar niet zoals ik beschreef. Dat is voor mij een teken dat ze wat af moet vallen. Ze heeft geen speklaagje nodig :P
Verder is dat één bonk spieren, andere botten voel ik niet bij haar.
And few will ever climb
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Ik moet maar eens een keertje voelen :P

Bij pom heb ik het idee dat ze soms in een paar dagen een kilo zwaarder dan wel lichter is.. En zij eet echt bijna niks, dus het blijft een beetje lastig vind ik..
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vind het heel moeilijk te beoordelen. Het verschilt zo enorm per ras en ook per hond. Een Labrador is sowieso een zwaar gebouwde hond, ik denk dat die met de methode van Miranda echt te mager is, als je het uberhaupt al voor elkaar krijgt. Daar waar ik vind dat een herder taille moet hebben, is dat bij een Labrador meestal niet zo.

Hier zijn ze te mager als ik bij Nilo de rugwervels kan voelen en als Coda geen dikke kont meer heeft :mrgreen: Die lijkt altijd uit proportie maar dat is haar bouw want verder is ze dan wel prima op gewicht. Toen ze te schraal was waren die dikke billen ook weg, maar dat was niet goed dus.
DeDiana
Zeer actief

Maeve schreef:Ik vind het heel moeilijk te beoordelen. Het verschilt zo enorm per ras en ook per hond. Een Labrador is sowieso een zwaar gebouwde hond, ik denk dat die met de methode van Miranda echt te mager is, als je het uberhaupt al voor elkaar krijgt. Daar waar ik vind dat een herder taille moet hebben, is dat bij een Labrador meestal niet zo.

Hier zijn ze te mager als ik bij Nilo de rugwervels kan voelen en als Coda geen dikke kont meer heeft :mrgreen: Die lijkt altijd uit proportie maar dat is haar bouw want verder is ze dan wel prima op gewicht. Toen ze te schraal was waren die dikke billen ook weg, maar dat was niet goed dus.
Mila heeft ook van die dikke billen (alleen zie je dat bij haar niet echt natuurlijk, maar je kunt ze wel heel goed voelen). :-)
Bij haar voel je wel lichtjes de ruggengraat en de heupbotten. Maar zou je die niet meer voelen, dan is ze echt behoorlijk vol.

Ik denk ook wel dat het per ras en individuele hond wat verschilt. Je kijkt natuurlijk toch naar het totaal en niet alleen naar hoe goed je de ribben kunt voelen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

sbientje schreef:Even een topic, ben benieuwd naar de meningen..

Als leidraad voor het gewicht van je hond, zegt 'men' altijd dat je de ribben makkelijk moet kunnen voelen, maar niet moet kunnen zien. Hoe makkelijk vinden jullie makkelijk dan?
Het verschilt zo per hond. Charlie is al vet als je haar achterste ribben niet ziet.
marloes_2406
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marloes_2406 »

Bij Zara moet ik uitkijken dat ze niet weer veel afvalt. Haar ribben kan je altijd goed voelen en vaak ook zien. Maar als haar heupbotten weer erg uitsteken krijgt ze meer te eten.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Veel mensen vinden mijn honden te schraal. Bij alledrie kan je de ribben goed voelen. Bij Sita en Rowan kan je de ribben ook zien bij beweging en zeker als ze nat zijn. Bij Taro voel je zijn heupbotten ook wel, maar die zou voor het mooie ook ietsje aan mogen komen. Ik heb ze liever iets schraler ivm de behendigheid. Elke kilo extra moeten ze wel meenemen over een sprong. Ik merk dat ze ook veel actiever zijn als ze goed op gewicht zijn dan als ze net iets te veel gewicht hebben.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Denk dat Truus en Pom een beetje vergelijkbare bouw hebben, hoewel Truus vermoedelijk wat kleiner is.
Ik snap dan ook precies wat je bedoelt met het beetpakken. Zoals Truus nu is, is ze perfect. Iets slanker dan toen ze uit het asiel kwam, meer gespierd en stevig genoeg (niet vet)
Ik kijk bij Truus dan ook niet alleen naar haar ribben, maar juist naar haar taille en het verloop naar d'r heupen.
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Saar heeft ook een superdikke vacht en ondervacht. Bij haar houd ik altijd de taillelijn in de gaten van bivenaf gezien:
Afbeelding
Zo vind ik het bij haar goed. Als Sofie zo zou zijn, zou ze weer te zwaar zijn. Die is in het geheel gewoon wat minder breed gebouwd en heeft een veel dunnere en gladdere vacht. Bij haar wil ik de taille wat meer uitgesproken zien.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Misschien heb ik hier een bijzonder geval, maar als ik de ribben kan voelen bij scott, dan steken zijn heupen uit en voel ik over zo'n rug zijn ruggengraat heel duidelijk.
Ik krijg hem niet dikker maar had dit wel liever gehad.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Dit is Sofie trouwens:
Afbeelding
Duidelijk andere vacht en dus ook een ander gezicht van bovenaf.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

bij jou gaan ze er ook echt voor staan zie ik wel :D
sorry voor de crocs, kan mijn gewone schoenen nog niet aan :D
Afbeelding

en als ze een beetje krom staat krijg je dit
Afbeelding

dat stuk net voor haar heupen wordt overigens niet veel dunner, maar als ze magerder is, wordt wel de overgang van haar ribben wat scherper, meer zoals op foto 2.

Blijft lastig vergelijken, ook van foto's.

Wat ik me wel afvraag, voor de mensen die kunnen tokkelen op de ribben, weten jullie hoe dat eruit ziet zonder haar? Dus heb je vergelijk met een hond met kort haar zeg maar? Ik vind het lastig om me er een beeld van te vormen merk ik.. En ik heb natuurlijk geen ras/model dat je veel ziet in ultraslanke vorm haha
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

sbientje schreef:Wat ik me wel afvraag, voor de mensen die kunnen tokkelen op de ribben, weten jullie hoe dat eruit ziet zonder haar? Dus heb je vergelijk met een hond met kort haar zeg maar?
Ja, dit zijn mijn eerste langharige honden ;)

Bij de mechels zag het er ongeveer zo uit.
Afbeelding

Dus in rust de achterste ribben net zichtbaar.
Goed zichtbare taille en opgetrokken buiklijn.
And few will ever climb
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”