Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ribben voelen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Ribben voelen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

ligt aan de hond; bij het husky mixje wel en daar zie je in rust geen ribben
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Hij moet daar denk ik ook nog spieren op gaan bouwen. Komt wel als hij moet gaan trekken :F: Hij is ook nog geen jaar, zal ook uitmaken?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Manu schreef:Hij moet daar denk ik ook nog spieren op gaan bouwen. Komt wel als hij moet gaan trekken :F: Hij is ook nog geen jaar, zal ook uitmaken?
Ja, dat maakt zeker uit. :D
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Miranda schreef:
Sanner schreef:Jamie is ook wat aan de te volle kant (niet dik :hmmm:)
Romig vind ik daar een mooi woord voor ;)
Dat klinkt inderdaad goed! Die ga ik onthouden. :D
nathalie schreef:Er is nogal een verschil tussen schraal en mollig. Ik vind allebei niet zo mooi. Gewoon gezond gevuld zeg maar, ietsje reserve voor als ze eens ziek zijn.
Precies, zo denk ik er ook over.
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Voorbeeldje van een prachtige bespiering, met knoeperds van billen.

Afbeelding
Devel

Voorbeeldje van een prachtige bespiering, met knoeperds van billen.

Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

deze hond is wel erg bespierd maar ik vind hem veel te droog ogen en erg dof.. Was het mijn hond zag ie er niet zo uit iig..
Devel

Nee hoor Nanna, met dit soort honden gebeurd het al redelijk snel als je erg actief bent. Fietsen, springpole enz. Iemand die in de sportschool zit en blokjes heeft, droogt zichzelf ook niet uit.
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mmartinn »

Devel schreef:Nee hoor Nanna, met dit soort honden gebeurd het al redelijk snel als je erg actief bent. Fietsen, springpole enz. Iemand die in de sportschool zit en blokjes heeft, droogt zichzelf ook niet uit.
Dat klopt wel, maar in Amerika behandelen ze zulke honden alsof ze bodybuilders zijn.
Daar zijn hele supplementenwinkels voor. In Amerika is het toevoegen van anabolen bij dit soort honden ook heel normaal.

vb

Afbeelding

Afbeelding

Het is niet helemaal au naturel meer.
Afbeelding
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

Ik wil ook graag ribben zien. Ik kijk naar het totaalplaatje ribben, rug, heupen en energie. Mijn honden hebben energie voor 10 en toch zie je ribbetjes. Iza is een peludo, mag vrij schraal. Staffies mogen ook best rib tonen en die van mij heeft zwaar HD, dus ook zij staat schraal. En mijn rottie krijg ik niet zwaarder die is zo druk daar krijg ik met moeite gewicht op. Schaam me ook dood als Iza bijvb weer eens teveel weegt, die word dik van lucht, amy heeft dat niet en rio al helemaal niet.
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
dagmar88
Zeer actief

mmartinn schreef: Dat klopt wel, maar in Amerika behandelen ze zulke honden alsof ze bodybuilders zijn.
Daar zijn hele supplementenwinkels voor. In Amerika is het toevoegen van anabolen bij dit soort honden ook heel normaal.

Ik kom niet op de naam, maar het is volgens mij een oost europese kennel.
De andere honden zijn niet zo dof.
Sowieso zijn dat soort gedrochten niet met sporthondjes te vergelijken.
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

dagmar88 schreef:
mmartinn schreef: Dat klopt wel, maar in Amerika behandelen ze zulke honden alsof ze bodybuilders zijn.

Ik kom niet op de naam, maar het is volgens mij een oost europese kennel.
De andere honden zijn niet zo dof.
Sowieso zijn dat soort gedrochten niet met sporthondjes te vergelijken.
Vind ik ook. Het atletische is er af. Het zijn doggiebuilders. Met ook de bijbehorende conditie van een bodybuilder.
De verhouding tussen fysiek en uithoudingsvermogen is weg.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Manu schreef:Ik voel bij mijn hond ook altijd de ruggegraat duidelijk. Is hij dan te dun?
Heupbotten zijn niet zichtbaar. Hij heeft een mooie taille maar met die vacht kan ik geen ribben zien. Ik denk wel dat zijn ribben voelen als de knokkels van je vuist, ik ben altijd heel voorzichtig met zijn gewicht. Nu vraag ik me alleen af of hij dan toch niet ietsje te dun is.
Voelen jullie de ruggegraat ook makkelijk?
Ik voel zowel bij Skadi als bij Cayuga de ruggegraat, Skadi is nu perfect op gewicht, en Cayuga is nét iets te schraal. Het hangt ook van de hond af.

Voor mij klinkt het alsof Manu perfect op gewicht is, maar de meningen verschillen ;)
Als je het mijn moeder vraagt moet ik mijn honden meer voeren. Als je het mijn DA vraagt is Skadi perfect op gewicht ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Bij mijn honden ribben zien is geen optie met al dat haar, bij 2 als ze in de rui zijn wel trouwens.

Bij mij is het meer het totaal plaatje, en ook voelen idd, bij sommige hoef ik mijn hand er maar op te leggen en dan voel ik ze al, bij sommige moet ik ietwat drukken maar die zien er ook meer dan prima uit, en 2 zijn te dik :devil: :mrgreen:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Bij Tessa voelje heel duidelijk de ruggengraat, maar die steekt gewoon uit door haar rare bouw. Ze is eigenlijk te mager, je ziet het niet door de vacht, maar de ribben zijn te duidelijk te voelen en de heupen ook. Alleen komt zij niks aan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tay is zo goed, maar die is nog maar 11 maanden natuurlijk ;)
Afbeelding

Hier te dik
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Runar staat in uitstekende sportconditie. In rust zijn zijn ribben voelbaar, net niet/net wel zichtbaar. Eenmaal hij aan inspanning bezig is, komen zijn ribben maar ook spieren meer te voorschijn.

Ds is romig, die staat in salonconditie :mann: Niet zozeer van vet, wel ontbreken van spiermassa. Ze staat prima, maar om er erg actief mee bezig te zijn, staat ze te dik.
Ze zet ook aan van lucht, dus dat maakt het wel iets moeilijker. Al helemaal dat ze erg weinig eet. Maar goed, dat zal er ook niet meer aan veranderen. Ze heeft ooit bijna 36kg gewogen, dat is toch wel terug geschroefd naar 33 kg :schrik:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

maart schreef:Runar staat in uitstekende sportconditie. In rust zijn zijn ribben voelbaar, net niet/net wel zichtbaar. Eenmaal hij aan inspanning bezig is, komen zijn ribben maar ook spieren meer te voorschijn.

Ds is romig, die staat in salonconditie :mann: Niet zozeer van vet, wel ontbreken van spiermassa. Ze staat prima, maar om er erg actief mee bezig te zijn, staat ze te dik.
Ze zet ook aan van lucht, dus dat maakt het wel iets moeilijker. Al helemaal dat ze erg weinig eet. Maar goed, dat zal er ook niet meer aan veranderen. Ze heeft ooit bijna 36kg gewogen, dat is toch wel terug geschroefd naar 33 kg :schrik:

Ruun ziet er gewoon super uit. Z'n dochter gaat overigens ook die kant op. De puppyvetjes verdwijnen toch met 2 jaar :LOL:
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

hondenvacht hoort ook een mooie glans te hebben, als er een beetje licht op valt.
Vind ik ook mooi om te zien.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Marco88 schreef:hondenvacht hoort ook een mooie glans te hebben, als er een beetje licht op valt.
Vind ik ook mooi om te zien.
Zeker. Hoewel dat met die grote zwarte vlakken van die van mij makkelijk is. Dat lijkt heel snel te glimmen.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Devel schreef:Voorbeeldje van een prachtige bespiering, met knoeperds van billen.

Afbeelding
Smaken verschillen :scratch:
Wat een ziekelijke bouw. Staat die hond zo krom omdat die 'knoeperds van billen" zo kort zijn geworden, dat hij zn poten nauwelijks onder zn lijf wilt neerzetten??
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik hou voor mijn honden aan dat als ik met een licht gekromde hand over de ribbenkast wrijf, dat ik dan zonder echt druk uit te oefenen alle ribben kan voelen. Echt ertussen tokkelen hoeft voor mij niet, maar ik wil ook niet geen druk moeten uitoefenen. Daarnaast let ik op buiklijn, taille en bespiering. Echt schraal hoeft voor mij ook niet, dat vind ik belangrijker voor honden waar (intensief) mee gesport wordt.
Beetje als wat IngeO zegt.

Pom vind ik van bovenaf gezien prima, maar op de standfoto mag van mij haar buiklijn wat meer opgetrokken.

@Devel: ik vind het knap dat jij bepiering over de ribben ziet liggen, afgezien van de schouderspieren liggen er geen spieren over de ribben nl, dat is waarom je ze zo makkelijk voelt bij een slanke hond.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

mmartinn schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Het is niet helemaal au naturel meer.
1. oren :ugh:
2. ketting :ugh:
3. halsband :ugh:
4. volgens mij loopt ie niet netjes naast het baasje, maar sleept ie hem mee :zweep:

Lelijk beest :kotz:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Sanchis schreef:
Devel schreef:Voorbeeldje van een prachtige bespiering, met knoeperds van billen.

Afbeelding
Smaken verschillen :scratch:
Wat een ziekelijke bouw. Staat die hond zo krom omdat die 'knoeperds van billen" zo kort zijn geworden, dat hij zn poten nauwelijks onder zn lijf wilt neerzetten??
Zij, en die heeft geen ziekelijke bouw; staat zich gewoon uit te sloven.
Devel

De contrasten van de foto zijn niet goed waardoor de hond dof lijkt, het groene van het gras vind ik ook teveel uit steken. Ik denk dat nog veel honden een puntje kunnen zuigen aan de bouw van deze hond, en daar is niks qua bodybuiling of anabolen aan toegevoegd. Sporten en een atletische hond krijg je al snel gespierd. Diesel heeft er ook aanleg voor als je met hem gaat fietsen.

Afbeelding

Afbeelding
Sanchis
Zeer actief

Inge O schreef:
nee, zo'n hond moet voor de foto in de (weggefotoshopte) lijn hangen en zich schrap zetten met de achterpoten om de spieren beter te laten uitkomen :roll: - ziekelijk gepoch ook altijd :piew: .
Ah! Dikgedrukte is me ontgaan. Dan ziet het er al weer anders uit.
Als zo'n hond gaat staan als hij los staat, zou ik me krampachtig zorgen maken.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Sanchis
Zeer actief

Devel schreef: Ik denk dat nog veel honden een puntje kunnen zuigen aan de bouw van deze hond,
Wat bedoel je met 'een puntje eraan zuigen'?

Dat het gezonder is dan minder spieren? Of dat zoveel droge spieren functioneler is?

Mijn honden hebben niet zoveel spieren. Maar ik denk dat mijn Border lang niet zo vlug is bij de schapen en zoveel uithoudingsvermogen zou hebben als ze de bouw van deze hond zou hebben ;-)

Dus of er al dan niet aan puntjes gezogen kan worden, moet je de hond eerst in een context plaatsen.
Bij mensen: een gezond en functioneel lichaam van een hardloper ziet er ook heel anders uit dan die van een stratenmaker.
Laatst gewijzigd door Sanchis op 25 mar 2014 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

kipo schreef:Ik hou voor mijn honden aan dat als ik met een licht gekromde hand over de ribbenkast wrijf, dat ik dan zonder echt druk uit te oefenen alle ribben kan voelen. Echt ertussen tokkelen hoeft voor mij niet, maar ik wil ook niet geen druk moeten uitoefenen. Daarnaast let ik op buiklijn, taille en bespiering. Echt schraal hoeft voor mij ook niet, dat vind ik belangrijker voor honden waar (intensief) mee gesport wordt.
Beetje als wat IngeO zegt.

Pom vind ik van bovenaf gezien prima, maar op de standfoto mag van mij haar buiklijn wat meer opgetrokken.

@Devel: ik vind het knap dat jij bepiering over de ribben ziet liggen, afgezien van de schouderspieren liggen er geen spieren over de ribben nl, dat is waarom je ze zo makkelijk voelt bij een slanke hond.
je ziet toch duidelijk de zgn latissimus dorsi (jaja, opgelet bij KK2) over de ribben lopen hoor..

de paarse
Afbeelding

en hier nog een linkje, kan de foto niet plaatsen want te breed en ik ben te lui om te verkleinen :D
http://1.bp.blogspot.com/_8XRjvfcauN8/S ... 0Dorsi.jpg
dagmar88
Zeer actief

Sanchis schreef:
Devel schreef: Ik denk dat nog veel honden een puntje kunnen zuigen aan de bouw van deze hond,
Wat bedoel je met 'een puntje eraan zuigen'?

Dat het gezonder is dan minder spieren? Of dat zoveel droge spieren functioneler is?

Mijn honden hebben niet zoveel spieren. Maar ik denk dat mijn Border lang niet zo vlug is bij de schapen en zoveel uithoudingsvermogen zou hebben als ze de bouw van deze hond zou hebben ;-)

Dus of er al dan niet aan puntjes gezogen kan worden, moet je de hond eerst in een context plaatsen.
Bij mensen: een gezond en functioneel lichaam van een hardloper ziet er ook heel anders uit dan die van een stratenmaker.

Bouw, niet bespiering.

:wink: En volgens mij trekken de honden bij die fokker altijd zo als ze aangelijnd zijn.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Smaken verschillen denk ik dan maar. Ik heb hier ook een hondje dat vrij droog bespierd is, maar totaal anders toont :)
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Over Cas ben ik nu wel tevreden. Hij heeft op dit moment een klein beetje reserve, maar dat mag wel vind ik. Hij wordt dit jaar 14. Hij valt erg makkelijk af.

Hij zit wel ruim in zijn nek/schoudervel. Maar dat heeft hij op elk gewicht.
Afbeelding
Dit is wat ik kan vastpakken aan zijn zijkant.
Afbeelding
Wanneer hij wat "strakgetrokken" staat zie je dat daar niet veel spek zit
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”