Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Laat de honden maar los hoor" roepen naar onbekende baasjes

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Aantal honden: 0
Contacteer:

Re: "Laat de honden maar los hoor" roepen naar onbekende baa

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

Jeannettebo schreef:Waarom staat dit bij de polls eigenlijk? Zal ik hem in discussiehoekje of algemeen zetten of zo?
Ow stom ja :oohja: als je hem op de juiste plek wil zetten, ik denk discussie? Dankje!
Afbeelding
Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

Het roepen an sich is vind ik al wat vreemd, maar het aandringen als ik niet doe wat er gezegd wordt vindt ik hoogstens irritant. Zo heb ik 10 minuten aanmoeten horen wat een flauwerik ik wel niet was dat ik Tyson niet los liet, nadat ik hem aanlijnde omdat er een AM bull met "zijn" teven kwam spelen. Ze konden het prima samen uitvechten, ja allicht maar dat leek me juist niet de bedoeling.
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik bemoei me totaal niet met andere mensen met hun honden. Ik roep hooguit wat voor ras het is of 'moooi' :lol1: Men zal er wel een reden voor hebben als hun hond aan de lijn zit.
Als er loslopende honden op ons af komen vind ik nooit zo heel erg, hij zit alleen vast omdat hij niet goed genoeg luistert en is verder vriendelijk. Ligt er wel aan in welke omgeving, ik leer hem andere honden te negeren maar ik maak er geen ramp van als het eens voorkomt.
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Ik heb het met Jace gehad. Jace was bijna 6 maanden.
We liepen in het bos, Jace naast ons. In de verte kwam een man met een hond. Die liep los.
De man riep: Laat maar komen, die van mij doet niets.
En voor we het wisten had die hond Jace gegrepen aan zijn kop.
Ik heb snel gekeken of alles goed was, maar kon niets ontdekken.
De man liep heel snel door.
Thuisgekomen zagen we dat Jace een scheur in zijn wang had.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nanna schreef:Ik zeg het trouwens wel eens.
Als ik mensen onzeker zie kijken als ik met 5 honden aan kom sjouwen dan roep ik gewoon dat er niks aan de hand is en dat ze Polly gewoon aan kunnen laten lopen. Wat ze dan voorts ook opgelucht doen.
Dan is het even snufsnuf en daarna weer doorlopen :ok:
Ik doe dat dus net andersom. Als ik zie dat mensen hun hond aanlijnen als ik met Lotje eraan kom, die dus inderdaad aan de lijn zit, zeg ik meestal dat dat niet hoeft als hun hond ok is en rustig.
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Ik roep het zelf nooit, maar krijg het wel eens naar mijn hoofd geslingerd.
Maar vaak wel op een normale manier. Laatst liep ik hier over de dijk, zie ik een man op de fiets aankomen met zijn hond ernaast. Sari was op haar hoogtepunt dus ik lijn ze even aan. Man stopt netjes om zijn hond ook aan te lijnen, op het punt waarop hij mij voorbij komt roept hij dus van, voor mij hoef je ze niet vast te maken hoor. Dus ik geef aan dat er een hoogloops is en ik op die afstand niet kan zien of het een reu is of niet. Mee gooit hij zijn hond los, want het was toch een teef. Nou ja, helemaal prima dan.

Liever zo als mensen die hun hond losgooien om maar even gezellig te gaan buurten (dat roepen ze dan ook zo) bij mijn aangelijnde honden. Die had ik vorige week voor het eerst hier. Daar hou ik dan weer niet zo van :wink:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik roep wel op afstand 'reu of teef?' (vaak al voor ze aangelijnd zijn).
Als het antwoord 'reu' is, roep ik altijd luchtig 'gaat wel goed hoor' :mrgreen:
En anders - wijzend naar de witte - 'zij is niet altijd lief tegen andere teven', waarop ze aan een touwtje gaat.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Miranda schreef:Ik roep wel op afstand 'reu of teef?' (vaak al voor ze aangelijnd zijn).
Als het antwoord 'reu' is, roep ik altijd luchtig 'gaat wel goed hoor' :mrgreen:
En anders - wijzend naar de witte - 'zij is niet altijd lief tegen andere teven', waarop ze aan een touwtje gaat.
Dat is hier ook het punt meestal.
Mensen denken standaard dat het prima gaat omdat zij een teef hebben. Terwijl ik weet dat het standaard goed gaat als het een reu is.
Maar vaak gooien ze hun hond los onder het roepen van "het is een teef, hoor, niks aan de hand!"
Euh, ja, wel dus :schrik:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Marjoleine schreef:Maar vaak gooien ze hun hond los onder het roepen van "het is een teef, hoor, niks aan de hand!"
Euh, ja, wel dus :schrik:
Hahaha ja, dat heb ik ook al een paar keer meegemaakt :schrik:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

nee, kom ik nooit tegen. Maar kom ook geen andere honden tegen.

Als ik alleen ben en ik zie ineens mensen schoffelen om hun hond aan te lijnen of in huis vast te grijpen ofzo, dan zou ik wel zeggen dat het wat mij betreft ok is en ik honden gewoon ben.
maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Ik roep dat wel eens, maar dat is als ik Dexter aanlijn op het moment dat iemand ook een klein kind bij zich heeft. Als mensen dan hun hond ook gaan aanlijnen roep ik wel eens dat dat niet nodig is.
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Zelf doe ik dat niet. Erg vervelend als anderen dat wel roepen. Die anderen zijn dan veelal contact armen die om een praatje verlegen zitten.
Loslaten, okay, maar dan wel met mensen die een hond hebben waarmee het klikt, dus ook met het baasje. Bovendien heb ik mijn hond nog niet zover dat ze onmiddellijk terug komt als ik dat nodig vind.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

Ik lijn altijd mijn hond aan als ik andere aangelijnde honden zie. Niet omdat ze lelijk doet maar omdat ze nog wel eens stuiterballerig reageert en dat vind ik vervelend.

Verstuurd vanaf mijn LG-P760 met Tapatalk
blablabla :)
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik roep het zelf nooit, maar het is wel een paar keer tegen mij gezegd. Ik moest b.v.b. Balou van toen negen weken van de buurman gewoon los laten lopen bij zijn twee Franse bulldogjes. Echt niet dus, zo sociaal zijn die hondjes niet. Dit word nooit gezegd als ik Mowgli bij mij heb, zij heeft een gentle leader om en mensen denken nog wel eens dat het een muilkorf of iets dergelijks is. Ze proberen mij ook te ontlopen als ik met Mowgli loop, ik vind dit prima zo.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Laatst zei een man "hij loopt niet naar ze toe hoor".
Dat vind ik een stuk beter de lading dekken dan "hij doet niets" of "laat ze maar los hoor".
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

ligt eraan, ik lijn niet al mijn honden aan als ik andere hond tegen kom als die los loopt.
meestal pak ik er maar 1 vast. ja dan hoeven ze voor mij hun hond niet aan te lijnen omdat ik er 1 vast pak.
lijnen ze uit zichzelf al aan voor ik de mijne bij me heb lijn ik netjes alles aan.

bij ons in ut park word er ook paard gereden daar moet ik standaard 1 van mijn honden voor aanlijnen ongeacht of er andere honden zijn, als dat het geval is meld ik altijd ff is vanwege ut paard niet vanwege uw hond laat maar los hoor.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik lijn ze nooit aan in losloopgebied dus niemand roept dat ooit naar mij. Ze moeten wel regelmatig naast me komen lopen als we iemand passeren met honden. Maar aangelijnd gaat het eerder mis dan los dus aanlijnen doe ik niet als er kans op is dat andere honden komen buurten.

Ik loop wel altijd weg voor mensen met honden die ik niet goed ken. Dus hoor wel vaak "hij doet niks hoor'. Waarop ik dus heel vaak "die van mij wel" roep.

Ik denk als ik ooit nog andere honden heb dan deze, dat ik heel erg zal moeten wennen om ze niet weg te houden van andere honden. Dat is een tweede natuur geworden na 11 jaar.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ik zeg alleen dat ze niets doet als mensen me met een piepstemmetje vragen of dat goed gaat. Het wordt nooit naar mij geroepen maar dat komt denk ik omdat Luna zelden tot nooit aan de lijn zit.

Ik ben overigens wel zo'n aso die haar hond niet zo snel aanlijnt als ik dat andere mensen zie doen :schrik: Als ze er om vragen ben ik de moeilijkste niet, maar Luna loopt of met een balletje of stok en vind andere honden dan toch niet boeiend, of ze loopt met diep respect met een grote boog om de hond heen bij het minste geringste fixeren, grommen of stoerdoenerij.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik ben juist de gene die op afstand al roept of ze hun hond bij zich willen houden :mrgreen:

Hier heb je wel een aantal eigenaren die vanuit de verte roepen: hij doet niks! Als ik andere honden moet passeren roep ik de mijne altijd bij me. Ze lopen dan straks naast mijn been met passeren en vind t daarom niet nodig om ze aan te lijnen. Heb dus al regelmatig gehad dat ik mijn honden bij me riep, dat het andere baasje zei dat ze gewoon los kunnen blijven lopen :hmmm: . Ze snappen dan niet dat ik het niet nodig vind om de honden 'gezellig' te laten snuffelen en spelen.

Had het een jaar terug met een vrouw met 2 niet luisterende, loslopende berner sennens. Die riep ook 'ze doen niks hoor!'. Ik riep terug met de vraag of ze ze bij zich wilde houden, maar dat lukte haar niet. 1 van de 2 kwam eens even een 'kijkje' nemen bij mijn vorige mechelreu. Die was daar helemaal niet van gediend en met wat grauwen en snauwen gingen haar berners er vandoor. Was ze toch zelf ook wel van geschrokken en sindsdien lijnt ze ze wel aan...
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Hier wordt ook regelmatig geroepen dat ik Jade best los kan gooien. Die lijn ik aan als ik andere honden zie, omdat ze het nodig vindt om te herderen. Ik vind dat niet nodig, en zolang ze op zulke momenten niet goed luistert gaat ze gewoon aan de riem.
Mensen zeggen dan als we elkaar passeren dat hun hond dat best kan hebben, ja, dat kan wel zo zijn, maar ik wil niet dat mijn hond dat gedrag vertoont, en ga dat dus ook niet stimuleren door haar dan los te gooien. Ze leert eerst maar luisteren, daarna zien we wel weer verder. Het gaat al stukken beter, maar we zijn er nog lang niet.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Jade heeft dat ook nodig. Net als Figo.
Kunnen ze roepen wat ze willen.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Ja klopt. Soms gooi ik haar wel los hoor, als ik zie dat een andere hond goed van zich af durft te bijten.
Dan doet ze namelijk niks. Dus in die zin dan weer een positieve ervaring.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Ik maak zelf wel uit wanneer ik mijn hond los laat of vast maak. Nooit omdat iemand anders dat wil of vind.
Pas nog vrouw achter loslopende hond aan al roepend dat hij bij haar moest komen. Toen dat dus niet wou lukken moest ik de mijne maar los laten. Dus niet. Zegt ze later, toen ik haar hond zelf maar weggestuurd had omdat hij nogal een onvriendelijke gesnauw en gegrauw op ons losliet; "ja, hij komt net uit het assiel en we kennen hem nog niet zo goed". Nou bij deze dan maar mijn hond is geen proefkonijn.
Afbeelding
PaulineP
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Podenco Andaluz

Ongelezen bericht door PaulineP »

Ik roep het nooit.. maar hoor het wel vaak!

Mijn ene hond is vrij onzeker naar grote, opdringerige honden. Een aantal honden kom ik regelmatig tegen op onze wandelroute, en dus weet ik van hen hoe ze daarop reageert, namelijk voor op de vlucht te slaan waarna ik een uur of twee kan gaan zoeken waar ze zich verstopt heeft. Soms heb ik daar geen zin in, en lijn ik mijn hond dus aan wanneer ik zo'n hond aan zie komen. Aangezien de ander zijn hond niet aanlijnt (we zijn immers op een loslooproute), ga ik achter een boom staan en geef het commando "achter" (waarop mijn hond achter me gaat zitten). Helaas komt zo'n hond dan tóch vaak op ons afgedenderd, waarbij mijn hond compleet in paniek raakt omdat ze niet kán vluchten, dus dan maar gillen en zichzelf los proberen te wurmen.. Regelmatig krijg ik dan de opmerking; Ja, maar zo is het ook niet eerlijk hé! Laat haar maar gewoon los hoor, hij doet niks! Maar hij doet wél iets. Hij springt op haar af. Ja maar hij bijt niet. Nee, dat klopt.. Maar da's hetzelfde als je hand op je tas houden als er een zakkenroller rondloopt en zeggen dat dat niet nodig is omdat hij je niet in elkaar slaat. Tja..
Afbeelding
petertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): american staffordshire terrier

Ongelezen bericht door petertje »

ik heb dat nog niet gehoord, maar ja, ik heb een stafford en een kale kop, zal wel iets met stereotypes te maken hebben ofzo. laats wel een vrouw die erg aan haar kleine hondje trok, en maar bleef roepen, nee, niet doen, rustig , waarop ik die 30 kilo van mij maar optilde en zei, kom maar hier, niet te dicht bij dat rothondje. waarna die vrouw meteen in lachen uitbarste.
Afbeelding
Mike30
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse bulldog

Ongelezen bericht door Mike30 »

Met m'n vader z'n Franse bull hoef ik niet bang te zijn voor andere honden. Hij ruikt even en gaat dan naar de hond z'n baasje. Kijken of hij misschien wat gekriebel en gefriemel los kan peuteren :)
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat mensen gooi maar los roepen, nu loopt Dinos vaak los en zal ook niet naar aangelijnde hond toe gaan, omdat ik dit niet goed vind. Als we loslopend tegenkomen wat gewoon lekker aan het rondstruinen is mag en gaat hij wel even kennis maken.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Dinos schreef:Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat mensen gooi maar los roepen, nu loopt Dinos vaak los en zal ook niet naar aangelijnde hond toe gaan, omdat ik dit niet goed vind. Als we loslopend tegenkomen wat gewoon lekker aan het rondstruinen is mag en gaat hij wel even kennis maken.
:LOL: vind je het gek?
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Nee snap het wel een beetje , we komen vanochtend een vrouw tegen in het park(gedoog losloop).
Zij heeft een soort hazewind, en vraagt of haar hond ook los mag ,ik zeg van mij wel officieel niet maar ik vind het prima ,dus laat Dinos gaan, we lopen gezamenlijk verder het park in en zie Dinos kwijlen en poesje likken, ja ze is wel loops hoor zegt ze vrolijk. OK Dinos dan maar wel even aan het touw, want dan zijn zijn oren toch een stuk minder hahaha , Heel aardig mens hoor maar ik en vriendin moesten er toch wel even om lachen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:roll: ja, dat heeft er wat mee te maken.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”