Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

That is it!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Ellemieke
Actief
Mijn ras(sen): Oostenrijkse Pincher
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ellemieke »

mn vader begrijpt het negeren nog niet helemaal...
Dina kwam net bij m zeuren.. proberen op schoot te klimmen, met neus tegen zn arm aan stoten.. En wat doet ie?? 'Ja, je bent lief' Nee, niet op schoot hoor. (en duwt haar weg). Geroepen dat ie helemaal niks moet doen, niet praten, niet kijken, niet wegduwen niks... Desnoods opstaan en weglopen... 'Dat is zo een onzin' als ik wegloop heeft ze ook aandacht(?!) :twisted: Of.. Ik laat me niet weg hagen door die hond...

EN probeer dan maar eens uit te leggen dat die hond dan NOG haar zin krijgt...Dat negeren dus niet op zulke dingen in gaan is..(OK, heel moeilijk, is het ook)Maar t zijn de kleine dingen die t doen...
Bedoel, ik deed een poging tot het inpakken van de Finding Nemo DVD.. Kwam Dina ook weer om mn gezicht af te lebberen.. Heb ik ook niks gedaan.. Gewoon handen overelkaar en strak voor me uit kijken.. Was ze zo weg :mrgreen:

Kat zit voor de deur te jammeren dat ze naar binnen wil, dus Dina blaffen.. bij pappa piepen.. "Ja Dina.. wie moet de poes nou binnen laten?' :evil:

Ga nog wel een keer een poging doen...
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ellemieke schreef:
Eline* schreef:Als ik het goed begrijp is het dus nu de eerste keer dat je de regels wat strakker gaat aantrekken en probeert de familie op eén lijn te krijgen? Ondanks dat het dus blijkbaar de zoveelste keer is dat Dina heeft gebeten?
Eigenlijk wel :oops:
Maar... Dina had (in mijn ogen) de vorige keren het 'recht' om te bijten... Bedoel... een keer was een vriendin van me zo stom om op handen en voeten (!) naar Dina te gaan terwijl ze aan het kluiven was.. En haar dan aaien.. Ja logisch dat een hond dan wat doet..
keer dat ze het vriendje van mn zus beet (Bob) was ze ook aan het kluiven en ging Bob naar haar toe..Ja..ook weer logisch...(Ik was er niet bij, want zat op school, maqar kan niet zeggen dat ik het erg vond, mag die bob niet :twisted: ) Andere keren lag ze in haar mand.. en moesten en zouden mensen haar een aai geven...

En ik kan wel dingen roepen.. als ze niet doen wat ik zeg.. schiet het niet op..(de dingen als moet toch kunnen, en ja maar Lady... :roll: )
Kan alleen maar zeggen, hoop dat onze ogen op zijn gegaan....

En wat ik al zei.. t is (ook) mijn fout, dat Dina te veel privileges(?) heeft gekregen...maar als ik alleen sta, schiet ik niks op.. ga ik alleen maar op mn bek in de ogen van de hond...
Ik vind dat je wel erg veel excuses zoekt voor het gedrag van je hond...19 maanden..tweede pubertijd ( :roll: )...ze had recht om te bijten..ga zo maar door.
Persoonlijk vind ik het namelijk niet niks dat een hond, zonder vreemd raar verleden zo even met enige regelmaat mensen in de armen hangt. In alle eerlijkheid vind ik dus echt dat je hulp moet zoeken. Het is mij allang duidelijk dat jullie het zo dus niet redden....anders was het zo uberhaupt al niet gelopen. Je intentie's kunnen nog zo goed zijn, maar hou even je benen op de grond..je hebt een pup laten uitgroeien tot een bijtende hond.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Mijn ervaring is dat veel mensen pas echt doorkrijgen dat er iets serieus fout zit als het te laat is. Er moet vaak eerst iets dusdanig ernstigs gebeuren dat de hond de deur uit gegooid wordt, zonder kans op heropvoeding. Te laat beseffen de betrokkenen in zo´n geval dat het ernst was.

Zorg dat jou dat niet gebeurt.
Ellemieke
Actief
Contacteer:

zeg ook niet dat het een excuus is.... Zeg alleen dat het heel begrijpelijk is.. helemaal als vreemde mensen dat bij je doen....
En wat ik ook al zei. mij moet ze zoiets niet flikken (en dat weet ze ook)
Laatst gewijzigd door Ellemieke op 19 dec 2003 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacqie
Actief

Ongelezen bericht door Jacqie »

Ja, als je van te voren weet dat een hond bijt als je hem aait terwijl hij in de mand ligt of zit te kluiven en je doet het toch dan kun je er op wachten dat het verkeerd gaat natuurlijk. Je vader doet zijn best hé, werkt tenminste mee en neemt hem niet meer op schoot. Ik weet je honds levensloop verder niet en ik vraag me af waarom hij zo beschermend is. Mijn eerste hond was ook te beschermend alleen dat kwam door haar nare verleden.
gr. Jacqie
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Jacqie schreef:Ja, als je van te voren weet dat een hond bijt als je hem aait terwijl hij in de mand ligt of zit te kluiven en je doet het toch dan kun je er op wachten dat het verkeerd gaat natuurlijk.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat als je signaleert dat je pup probleemgedrag gaat ontwikkelen door bv dingen te gaan verdedigen, dat je daar dus mee aan het trainen gaat...en niet achterover gaat hangen en denkt "oo, ze bijt als ik naar haar wijs, dus dat moeten we maar niet meer doen". Met die instelling loopt gedrag uit de klauwen. En ik denk dat je met een bijtende hond gewoon specifiek moet gaan trainen op moeilijke situatie's en dat heeft dus geen jota te maken met dominantieregels alleen. Maar goed; dat moet onder begeleiding en als je die niet wilt houdt het op.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Jacqie
Actief

Eline* schreef:
Jacqie schreef:Ja, als je van te voren weet dat een hond bijt als je hem aait terwijl hij in de mand ligt of zit te kluiven en je doet het toch dan kun je er op wachten dat het verkeerd gaat natuurlijk.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat als je signaleert dat je pup probleemgedrag gaat ontwikkelen door bv dingen te gaan verdedigen, dat je daar dus mee aan het trainen gaat...en niet achterover gaat hangen en denkt "oo, ze bijt als ik naar haar wijs, dus dat moeten we maar niet meer doen". Met die instelling loopt gedrag uit de klauwen. En ik denk dat je met een bijtende hond gewoon specifiek moet gaan trainen op moeilijke situatie's en dat heeft dus geen jota te maken met dominantieregels alleen. Maar goed; dat moet onder begeleiding en als je die niet wilt houdt het op.
Ik heb het zo bedoelt dat als je pup dat probleem nu wel heeft en je moet het er nog aftrainen ga dat beest dan ondertussen niet uitlokken en opjutten, ja, dan kun je er toch op wachten dat hij bijt zolang je dat er nog niet afgetraint hebt? Zo houdt je dat probleem toch ook in stand? Vermijdt dan dat soort situaties en maak hem niet meer in de war dan dat hij nu al is. Ik weet niet of hij als puppy is gekomen en hoe er verder met hem is omgegaan maar dat er aan dat bijten iets moet gebeuren, ja, dat is zeker, daar ben ik het helemaal mee eens, en hij is nog jong dus dat krijg je er wel weer uit. Maar zolang dat nog niet is gebeurd lok dat bijtgedrag dan ook niet uit. Van jou klinkt logisch en van mij klinkt logisch maar we komen op hetzelfde uit, hier moet wat aan gebeuren. Mijn eerste hond was al wat ouder toen ik haar kreeg, ze was 6 jaar, en op die leeftijd kun je daar heel weinig meer aan doen.
gr. Jacqie
Laatst gewijzigd door Jacqie op 19 dec 2003 14:18, 2 keer totaal gewijzigd.
felicia
Zeer actief

Ongelezen bericht door felicia »

Ellemieke schreef:zeg ook niet dat het een excuus is.... Zeg alleen dat het heel begrijpelijk is.. helemaal als vreemde mensen dat bij je doen....
ik ben het eigenlijk wel met eline en jacqie eens, (niet om je aan te vallen hoor). ik weet wel dat mijn honden het ook niet hoeven te flikken om zomaar een vreemde te bijten en dat als ik zowiezo zie dat bv jewel of ayka zich onzeker voelt in een bepaalde situatie dat ik dan tegen de mensen zeg even niet naar haar toe te gaan of te aaien.
Maargoed ik denk ook dat je echt hulp moet gaan zoeken en ik denk ook dat je vader zn best doet voor jouw en je hondje.

succes
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ellemieke schreef:zeg ook niet dat het een excuus is.... Zeg alleen dat het heel begrijpelijk is.. helemaal als vreemde mensen dat bij je doen....
Hiermee doe je voorkomen alsof je haar dan flink zal straffen. Van mij mag je, maar dat is dus geen trainen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Maar hoe kun je zoiets trainen, door bijvoorbeeld die situaties op te zoeken en steeds wat moeilijker te maken? of is het per hond weer verschillend hoe je dit aan moet pakken.
Jacqie
Actief

Ja, hoe train je dat af? Eerlijk gezegd, ik weet het niet. Ik denk dat je daar toch wel een gedragsdeskundige bij nodig hebt. Ik wil nog wel even zeggen, mijn vorige reactie was geen aanval op Ellemieke hoor, het was meer in het algemeen bedoeld, Ellemieke wil het beste met haar hond maar heeft bijna de hele familie tegen dus dat maakt het niet gemakkelijk voor haar. En trouwens, we zijn hier toch niet om elkaar aan te vallen maar om elkaar te helpen als het nodig is?
gr. Jacqie
Ellemieke
Actief
Contacteer:

yep.. tips zijn welkom..

Wil wel nog ff zeggen dat Dina een stuk rustiger is met dat hele negeren gedoe...Dus dat helpt wel..
zeg niet dat het alles op zal lossen, maar het is een deel...

En kijk, toen ze caroline beet (vriendin) ja als iemand super onderdanig naar je toe komt, en dan aan je kluif gaat zitten.. Zeg je hap... (heb toen nog geroepen dat ze dina met rust moeten laten,maar goed)
met Bob was ik er niet bij, maar enorme anti-Bob stemming.. voelt zo een beest (nog steeds GEEN reden).
maar goed, kan smoesje blijven verzinnen.. t hoort niet...

Is wel lachen trouwens... Dina wil met de kat spelen..(kat niet met haar)
Eerst heel lef naar de kat kijken.. Dan maar eens gaan liggen.. beetje liggen blaffen tegen de kat... :? Werkt ook al niet... oowww loop ik wel even om.. nog wat meer tegen de kat blaffen...En de kat??? Blijft Dina ijskoud negeren...LOL.. Die doet het van ons allemaal nog het beste.. En doet die hond iets wat niet kan?? Geef je toch gewoon een haal ;)
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ellemieke schreef:yep.. tips zijn welkom..
Ik geef geen doe het zelftips als een hond mensen bijt. Dat is het punt waarop ik vind dat je hulp in moet schakelen als je zelf niet deskundig genoeg bent om het probleem aan te pakken. Ik heb de indruk dat je nogal gemakkelijk over het probleem heen stapt..net als de rest van je familie overigens.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Jacqie
Actief

Ja, ik heb ook het idee dat je het probleem wat onderschat met dat bijten. Het is toch wel wat ernstiger dan je denkt hoor want dit valt voor een leek niet meer op te lossen, alleen iemand die deskundig is op dat gebied kan je nog helpen. Wat je nu doet, dat negeren, kan wel wat helpen met andere probleempjes die je met hem hebt maar dat bijtgedrag los je daar echt niet mee op hoor.
gr. Jacqie
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Jacqie schreef:Ja, ik heb ook het idee dat je het probleem wat onderschat met dat bijten. Het is toch wel wat ernstiger dan je denkt hoor want dit valt voor een leek niet meer op te lossen, alleen iemand die deskundig is op dat gebied kan je nog helpen. Wat je nu doet, dat negeren, kan wel wat helpen met andere probleempjes die je met hem hebt maar dat bijtgedrag los je daar echt niet mee op hoor.
gr. Jacqie
Het is heel simpel..als je een pup laat opgroeien en je krijgt dan dus dit soort problemen heb je zelf de kennis niet om het bij te sturen..dus moet je hulp inroepen en niet bliven aanklooien. Zonde voor de hond. :?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
felicia
Zeer actief

Ongelezen bericht door felicia »

ik denk dat je de hond als pup zo moet opvoeden dat ie het niet doet, maarre ik vind het dus niet raar dat als een vreemde het bot aanraakt van je hond dat hij dan hapt of grauwt..dat is instinct. ik kan alles weg halen bij mn honden maar ik weet niet of een vreemde zomaar een heerlijk sappig bot mag weghalen bij ayka...
ik weet niet meer precies hoe ik het bij ayka heb aangeleerd (die beet als pup ook iedereen blafte naar alles en ging dus als je vistite had naar diegene toe om even te kijken hoe die smaakte... ik weet wel dat ik het er zonder geweld uit kreeg..het ging een soort vanzelf.. ik heb het niet aangemoedigd maar ook niet echt bestraft.. ik weet wel dat het nu helemaal over is en ze ontzettend lief is geworden...
maarja goed daar heb jij niks aan natuurlijk want jij hebt geen puppie meer.. ik zou toch proberen hulp te zoeken en kijk ook daarmee uit want er zit veel kaf tussen het koren.. denk altijd zelf ook na wat je ervan vind en neem het niet klakkeloos aan... (dat weet ik uit ervaring)
veel succes!!
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

ten eerste, als mij hond aan een bot ligt te kluiven, dan mag alleen ik de hond storen, van mij mag hij in dit geval iedereen bijten. Mijn hond eet met mijn toelating, en daarbij hoort het verdedigen van de buit bij. Wie een bot van een hond wil afnemen moet maar de beet erbij nemen, wie zich gedraagt als hond (of althans een poging daartoe onderneemt), moet maar als een hond ondergaan. Wat voor een belachelijke trut is me dat die de hond zijn bot wil afnemen.

ten tweede, je hond is niet alleen dominant, maar ook overbeschermend of stikkend jaloers (ik vermoed stikkend jaloers)
Dominantie heeft niet zozeer te maken met niet op de bank enz... wel op het niet hebben van bepaalde voorrechten, zoals het zitten op de bank er één zou kunnen zijn. Het is aan jouw om die voorrechten te bepalen, maar het bankliggen is niet meer dan een tip, een truukje, een voorbeeld hoe je bepaalde voorrechten aan je hond zou kunnen ontzeggen om hem wat omlaag te drukken, maar door hem op je schoot te laten liggen, in je bed, op de bank ga je niet de rang verhogen. Een wolf kent bed, schoot noch bank, hij kent geen voordeur waar hij als eerste uit kan glippen.

Hoe dit verhelpen?
Ik zou met de hond wat gaan speuren, en een gamma van zoekspelletjes doen. Dit maakt hem wat moe én het zorgt voor bevrediging.
Verder moet je je hond wat kalmeren, als je een agressieve reactie verwacht hem sussen, en dan door anderen laten aaien.
Van mij zou hij mag op de bank mogen, maar slechts met toelating, niet altijd, maar soms...
en verder, voor veel verassingen en afwisseling zorgen, jij bent de slimste, jij bent de wetende en denkende mens, je moet je hond wat meer verrassen, hem een stapje voor zijn.
Ellemieke
Actief
Contacteer:

je hond is niet alleen dominant, maar ook overbeschermend of stikkend jaloers (ik vermoed stikkend jaloers)
T is idd wel een jaloers typje ja..
wel op het niet hebben van bepaalde voorrechten
Ze had/heeft idd te veel voorrechten gekregen...Heeft ze nu dus niet meer.

als er over een tijd (lees na de jaarwisseling) niet duidelijk verbetering in zit, neem ik contact op met marleen (van onze hondenschool) die is ook gedrags therapeut....(na de feestdagen is voornamelijk ivm met al die feest drukte)
Maar dan is het wel de kunst om
1) iedereen bij elkaar te krijgen (zit te denken misschien ook opa en oma)
2) Nog belangrijker, iedereen zo gek te krijgen om t daad werkelijk te doen.

En die combie gaat erg moeilijk worden vrees ik, want we zijn niet zo snel met zn 5en thuis..

:evil: ggrrr @ mn oma.. die weet alles beter...gelooft niet dat een hond aan je houding merkt of je ergens bang voor bent, of nerveus. Blijft de hond als eerste dag zeggen, en tegen die hond leuteren...
(is eigenlijk wel mooi, als we bij opa en oma komen, deur is nog niet open of ze roepen als 'Dag Dina' wij worden daarna pas dag gezegd..)
En aangezien ze die dingen zelfs niet van mijn vader wil aan nemen,(als het negeren, hond merkt dingen aan je)zullen we daar ook nog wel een flinke kluif aan hebben.

Wat me wel opvalt... Dina vind het allemaal best.. ze is niet meer gaan jengelen, drammen, zeuren... geen pogingen meer om op de bank te komen (bij mij dan, bij mijn vader 2x, en een paar keer bij mn zusjes)
EN.. ze is veel rustiger....
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Ellemieke schreef: :evil: ggrrr @ mn oma.. die weet alles beter...gelooft niet dat een hond aan je houding merkt of je ergens bang voor bent, of nerveus. Blijft de hond als eerste dag zeggen, en tegen die hond leuteren...
(is eigenlijk wel mooi, als we bij opa en oma komen, deur is nog niet open of ze roepen als 'Dag Dina' wij worden daarna pas dag gezegd..)
hond niet meer mee naar opa en oma als zij zich niet aan jullie regels kunnen houden.

het is nl op dit moment (door alles wat er al gebeurd is) of je aan de regels houden, of de hond moet over een tijdje weg :twisted:, dus op bezoek bij mensen die zich niet aan jullie regels kunnen houden gebeurd dan maar zonder hond

Ace, Damien en Umi blijven ook in de auto bij mn schoonouders en bij mn schoonzus en family, want ook zij houden zich niet aan "onze" regels ;)
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

mechelaar_fan schreef:ten eerste, als mij hond aan een bot ligt te kluiven, dan mag alleen ik de hond storen, van mij mag hij in dit geval iedereen bijten. Mijn hond eet met mijn toelating, en daarbij hoort het verdedigen van de buit bij. Wie een bot van een hond wil afnemen moet maar de beet erbij nemen, wie zich gedraagt als hond (of althans een poging daartoe onderneemt), moet maar als een hond ondergaan. Wat voor een belachelijke trut is me dat die de hond zijn bot wil afnemen.
Leuke gezinhond heb je dan. Even voor de duidelijkheid..een hond is niet alleen een instinktenmachine..ze zijn ook nog prima trainbaar. Dat is erg leuk, want zo kan dus een hond leren dat mensen helemaal geen rottigheid betekenen als ze in de buurt van zijn kluif of botje komen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Eline* schreef:
mechelaar_fan schreef:ten eerste, als mij hond aan een bot ligt te kluiven, dan mag alleen ik de hond storen, van mij mag hij in dit geval iedereen bijten. Mijn hond eet met mijn toelating, en daarbij hoort het verdedigen van de buit bij. Wie een bot van een hond wil afnemen moet maar de beet erbij nemen, wie zich gedraagt als hond (of althans een poging daartoe onderneemt), moet maar als een hond ondergaan. Wat voor een belachelijke trut is me dat die de hond zijn bot wil afnemen.
Leuke gezinhond heb je dan. Even voor de duidelijkheid..een hond is niet alleen een instinktenmachine..ze zijn ook nog prima trainbaar. Dat is erg leuk, want zo kan dus een hond leren dat mensen helemaal geen rottigheid betekenen als ze in de buurt van zijn kluif of botje komen.
Even aan Mechelaar-fan:
Een goed gesocialiseerde en opgevoede hond haalt het niet in zijn hoofd te happen wanneer voer, bot of speeltje door een vreemde wordt weggehaald, terwijl de baas in dezelfde ruimte is. Dit zijn grondbeginselen voor de verdere relatie baas-hondverhouding en dat moet er worden ingetraind, al van pup af aan.
Een gedragstherapeute lijkt me verstandig, puur om het baasje een andere aanpak te leren.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Golden Stanley schreef:
Eline* schreef:
Even aan Mechelaar-fan:
Een goed gesocialiseerde en opgevoede hond haalt het niet in zijn hoofd te happen wanneer voer, bot of speeltje door een vreemde wordt weggehaald, terwijl de baas in dezelfde ruimte is. Dit zijn grondbeginselen voor de verdere relatie baas-hondverhouding en dat moet er worden ingetraind, al van pup af aan.
Een gedragstherapeute lijkt me verstandig, puur om het baasje een andere aanpak te leren.
leuk als je je hond voorwerp bewaken leert (op een voorwerp leggen en een "vreemde" (de helper) probeert het weg te pakken, de hond mag/MOET dan bijten om te voorkomen dat het voorwerp weggenomen wordt
in de aanleerfase staat de baas gewoon in de buurt, later is de baas uitzicht, de hond wordt dus alleen op een voorwerp gelegd met het commando blijf, de rest gaat op eigen initiatief

ik denk dus dat mechelaar fan op dit soort zaken doelt,
je kan onmogelijk verwachten dat de hond op de training t voorwerp verdedigd en dat hij thuis alles door vreemden af laat pakken
annemie
Zeer actief

Ongelezen bericht door annemie »

maar op training gebeurt het bewaken toch na een commando van de baas of niet?
groetjes!Afbeelding
Golden Stanley

crutz schreef:
Golden Stanley schreef:
Eline* schreef:
Even aan Mechelaar-fan:
leuk als je je hond voorwerp bewaken leert (op een voorwerp leggen en een "vreemde" (de helper) probeert het weg te pakken, de hond mag/MOET dan bijten om te voorkomen dat het voorwerp weggenomen wordt
in de aanleerfase staat de baas gewoon in de buurt, later is de baas uitzicht, de hond wordt dus alleen op een voorwerp gelegd met het commando blijf, de rest gaat op eigen initiatief

ik denk dus dat mechelaar fan op dit soort zaken doelt,
je kan onmogelijk verwachten dat de hond op de training t voorwerp verdedigd en dat hij thuis alles door vreemden af laat pakken
Dat begrijp ik, dan wordt er naar een bepaald doel toe getraind omdat dat van de betreffende werkhond wordt verwacht, dus de situatie thuis blijft voor die werkhond hetzelfde en is het voor vreemden i.d.d. oppassen geblazen en eigen schuld dikke bult. Maar de betreffende hond van het topic wordt toch niet als werkhond getraind, maar is een normale huishond? Zoals Mechelaar-fan het omschrijft is het voor de hond in kwestie 'normaal' gedrag en kan het worden getolereerd, maar dat is in dit geval niet zo.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

annemie schreef:maar op training gebeurt het bewaken toch na een commando van de baas of niet?
nee, de hond wordt alleen op het voorwerp gelegd, de baas geeft het commando blijven en loopt dan weg

verder is het wel zo dat dit dus werkhonden betreft,
ik vind dat een huishond inderdaad gewoon door gezinsleden benaderd moet kunnen worden als hij eten oid heeft,

maar inderdaad, als het ook nog eens met een "act" gebeurd, sta ik niet vreemd te kijken dat de hond bijt
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:ik vind trouwens die hele 'act' van het op handen en voeten er naartoe kruipen (waar zeker weten ook een stuk uitdaging in zit) en door een niet-gezinslid dan nog wel, toch heel wat anders voor een hond als gewoon op een rustige manier een bot moeten afgeven.
wil van alle honden van de medeforummers hier wel een keer de reaktie zien in een soortgelijke situatie. ik heb er hier iig een paar die duidelijk zouden verwittigen dat ze dit niet pikken. ik zeg wel verwíttigen, niet bijten.
maar als een hond zo'n gedrag al van een vreemde moet pikken.... :roll: :roll:

blijft wel dat de situatie dina-gezin me een schoolvoorbeeld lijkt van 'hoe krijg ik een moeilijke hond' :? .
Ik ben het wel met je eens hoor..als het nou het enige bijtincident was, zou ik ook zoiets hebben van Tja, wat wil je?
Maar het is dus niet de enige keer dat Dina d'r gebitje heeft gebruikt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Golden Stanley

Inge O schreef:ik vind trouwens die hele 'act' van het op handen en voeten er naartoe kruipen (waar zeker weten ook een stuk uitdaging in zit) en door een niet-gezinslid dan nog wel, toch heel wat anders voor een hond als gewoon op een rustige manier een bot moeten afgeven.
wil van alle honden van de medeforummers hier wel een keer de reaktie zien in een soortgelijke situatie. ik heb er hier iig een paar die duidelijk zouden verwittigen dat ze dit niet pikken. ik zeg wel verwíttigen, niet bijten.

blijft wel dat de situatie dina-gezin me een schoolvoorbeeld lijkt van 'hoe krijg ik een moeilijke hond' :? .
Inderdaad, want Dina is Dina en blijft Dina als hier niets mee aangeleerd wordt. Dat is de pest met familie, die een hond als hond beschouwd en voor de rest zich niet verdiept in hondengedrag. Dat herken ik heel sterk van mijn vorige hond Jimmy. Maar neem van mij aan, dat als je hier mee aan het werk gaat er nog heel wat van zo'n hond te maken valt, hoor.
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Mensen moeten mijn hond niet treiteren, pesten noch plagen. Ik reken het wegnemen van de kluif of voer tot het treiteren van de hond.
Ik heb alleen een probleem met baknijd als het tegenover mij is, maar tegenover vreemden? 't kan me echt niet schelen. Ik wil elke bezoeker, als die erop staat, een kommetje brokken of een bordje met boekmaag voorschotelen hoor.

De hond eet, en de mens eet, dit zijn bij mij twee verschillende zaken. Ik geef mijn hond eten, en verder bemoei ik me er niet mee, en als ik eet, bemoeit mijn hond zich niet met mij.
Jacqie
Actief

Bij een gezinshond moet je normaal het bot weg kunnen nemen of aan de etensbak kunnen zitten. Anders krijg je wel rare situaties als een kind het onbewust doet en je let even niet op. Vreselijk, moet er niet aan denken wat zo'n kind dan overkomt.
Bij Dina was het trouwens niet alleen het beschermen van haar bot maar ze greep de oma ook zomaar en dat is niet normaal natuurlijk.
Mijn eerste hond was al te oud toen ik haar kreeg, haar kon ik het niet meer afleren alleen alles goed in de gaten houden. Met kinderen was ze totaal niet te vertrouwen, hing een kind een keer in de arm die voor de deur stond en dat is geen lolletje, en ook dat overbeschermende had ze, was je gezellig aan het stoeien zat ze er gelijk tussen met zo'n blik naar de ander van "blijf af". Maar verder was ze wel heel lief hoor en hondstrouw. Jouw hond is nog jong en met deskundige hulp krijg je dat er wel weer uit.
gr. Jacqie
Golden Stanley

Inge O schreef:
Eline* schreef:

Ik ben het wel met je eens hoor..als het nou het enige bijtincident was, zou ik ook zoiets hebben van Tja, wat wil je?
Maar het is dus niet de enige keer dat Dina d'r gebitje heeft gebruikt.
ja, dat is zo, en dat kan natuurlijk niet. daarom lijkt het daar voor dina èn familie 5 voor twaalf....ik heb alleen in zo'n gevallen altijd vééél meer medelijden met de hond dan met de baas. de beestjes moeten het allemaal maar ondergaan, en zijn er dan zelf de dupe van.

wie hier zo naar één van mijn honden toe zou kruipen is nog niet jarig :mrgreen: (ben ik misschien wel gevaarlijker dan mijn honden ;) ).

ach, ik blijf me steeds verwonderen over de soms onéindige tolerantie van honden voor fouten van de baasjes. dina neemt het iets strikter, en geef haar eens ongelijk :cry: .
Dan nog zou de hond in eerste instantie een waarschuwing af moeten geven en niet gelijk erin hangen. Zo tolerant zou een hond moeten zijn en wordt in de opvoeding meegegeven met inderdaad machtsspelletjes als trekspel, weghalen etensbak, bot etc. en weer teruggeven met wat extra's en stembeloning, maar ook hoe zich te gedragen als bv. de baas of iemand lager in rang languit over de vloer ligt, want dan is de baas ineens ondergeschikt aan de hond. Dat zijn allemaal oefeningen die zeker voor een hond als Dina van toepassing zouden kunnen zijn. Maar Dina heeft waarschijnlijk al eerder kans gezien er zo mee weg te komen, dus is hier duidelijk een taak voor het baasje weggelegd, hopelijk met hulp van iemand die verstand van dit soort gedrag heeft. En een hond leren is absoluut niet leeftijdgebonden, als je er maar genoeg energie in wilt steken.
Het zou zo zonde zijn, want het is een leuk beest om te zien.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”