Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De Rui!

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

magnum
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 x-mechelse herders

De Rui!

Ongelezen bericht door magnum »

Magnum zit nu al maanden in de rui, en komt er op een of andere manier niet doorheen.
Ik blijf hele plukken met wol uit zijn vacht halen, en dit blijft maar door gaan.

Hij word 1x per week helemaal geborsteld (dit vind meneer heerlijk).
We zwemmen zeker 1 a 2 keer per week (lijkt me dat dan losse haren uit de vacht gaan).
En als we niet kunnen zwemmen, dan gaat hij onder de douche alleen afspoelen. (komt geen shampoo aan te pas).
De kachel staat thuis op 16 graden (lijkt me dat het dan daar niet aan kan liggen).

Ik doe dit jaar niks anders als anders, en gewoonlijk komt Magnum altijd gewoon door de rui heen.
Maar dit jaar lukt het me niet om hem er doorheen te helpen.
Nu moet ik wel bekennen Magnum heeft een dikkere vacht als de meeste mechelse herders, dit omdat er aan moeders kant terveurense herder bloed doorheen zit.

Wat kan ik nog meer doen of juist niet om mijn ventje dit jaar toch nog door de rui heen te helpen?
Hoop dat jullie me nog wat advies kunnen geven.
Afbeelding
Topline
Actief
Mijn ras(sen): Boxers
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: De Rui!

Ongelezen bericht door Topline »

Ik zou hem wel een keer met shampoo wassen en dan zo lang mogelijk in laten trekken ( liefst een half uur), dat weekt de haren die los willen laten los.
Als hij dan droog is een keer goed borstelen en kammen, grote kans dat het ergste er dan wel uit is
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Inderdaad juist wel goed shampoo gebruiken en lekker laten inwerken, werkt hier in ieder geval heel prima! Ik werk het door de vacht met een rubber borstel, daar blijft dan ook vreselijk veel in zitten.
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
magnum
Zeer actief

Alvast bedankt voor jullie advies en ervaringen :D

Magnum is in de tussentijd ook al een keer gewassen met Shampoo, en onder de douche goed uitgeborsteld met een rubber borstel. Maar ook dat werkte niet.
Gewoonlijk werkt zwemmen bij hem heel goed, met daar achteraan een goede borstel beurt.

Maar op dit moment blijkt het gewoon echt niet te werken helaas.
Ik vind het niet zo erg want mijn stofzuiger is geduldig, maar voor hem lijkt het me minder ivm jeuk enz....

Misschien is het bij hem wel de ouderdom die al langzaam aan het intreden in.

Is er anders misschien een voedingssuppliment die ik kan geven die de vacht ook ten goede komt?
Ik ken alleen visolie en schapenvet, maar misschien is er nog wat anders.
Afbeelding
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Als je de vacht er goed uit wilt halen kun je de furminator ook proberen. Soms gooien ze hier de jas ineens uit, maar als het rondwaaien der losse wolken haren langer dan een maand duurt pak ik toch dat ding.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Laat hem een keer ontwollen bij een trimmer. Die hebben dan ook weer een waterblazer waarmee ze de losse vacht eruit blazen.
Lijkt me zinnig.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
magnum
Zeer actief

De furminator heb ik thuis, die gebruik ik zo nu en dan ook, maar ondanks dat blijft hij dit keer gewoon heel erg door ruien.

En marjoleine dat van een trimmer is wel een goed plan, ga eens kijken daarvoor en info vragen.

Bedankt voor de tips. :D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”