Als Luna meegaat langs de fiets, rent ze de eerste paar meters en dan moet ik ineens een stuk langzamer gaan fietsen, omdat het anders te snel voor Luna is die dan al hijgend meehobbelt. Jive rent van begin tot eind vrolijk mee.
Met Luna moet ik oppassen met langskomende honden. Ze kan eigenlijk met alle andere honden, maar moet hierin begeleid worden. Als ze naast de fiets loopt en we komen een hond tegen, is dat begeleiden natuurlijk niet echt mogelijk. Ik kijk dus vooruit en als het nodig is, stop ik even, leid haar af en als de hond voorbij is, stap ik weer op. Of dit nodig is, ligt ook aan het gedrag van de andere hond, dus dat houd ik altijd even in de gaten. Anders heb je kans dat ze uitvalt en dat wil je niet als ze aan je fiets vast zit
Bij het terras aangekomen is het wat moeilijk jive te laten liggen, Luna kent dit commando beter en kan ik op meters afstand nog af laten gaan, jive is nog 'in opleiding', maar ik heb wel ontdekt dat als je hem negeert hij al na een paar tellen gaat liggen. Luna doet dit dus op commando, maar blijft daarna alert op alles wat langsloopt. Ze is dan een beetje territoriaal en ik blijf dus de hele tijd op mijn hoede: komt er een hond aan? Komt de bediening eraan die volgens Luna altijd even begroet moet worden? Moet ik even Luna's aandacht vragen? Enz. Jive gaat liggen, let wel op wat ik doe, maar verder hoor je hem niet en merk je bijna niets van hem.
Daarna nog een rondje door het centrum gelopen. Ook hier voor Luna van alles in de gaten te houden, te ruiken, te zien enz. Jive loopt echter met een loshangende riem rustig naast je. Je moet wel even oppassen of hij andere mensen niet al opspringend wil begroeten, maar over het algemeen, is hij met lopen vooral met mij bezig. Even bij een winkel gestopt waar mijn schoonzusje een kaartje ging kopen, met naar buiten lopen wachtte er iemand met hond 2 meter voor de winkel, bij Luna had ik allang haar aandacht gevraagd en waren we zo naar buiten gelopen, bij jive is dit allemaal niet nodig, die loopt zonder op of om te kijken mee de winkel uit.
Zo kan ik alleen al van vandaag tientallen voorbeelden noemen. Eerlijk is eerlijk, Luna blijft mijn lievelingetje, maar wat is het toch een genot dat sommige dingen veel relaxter zijn met Jive. Vanaf dat ik Luna uit het asiel haalde, heb ik heel hard gewerkt aan haar gedrag en heb er veel uit gekregen en veel verbetering gezien, maar toch moet ik altijd alert zijn. Met jive lijkt het vaak gewoon vanzelf te gaan. Aan de andere kant had ik nooit zo veel geleerd over hondengedrag, opvoeding enz als ik Luna niet gehad had.
Een heel verhaal, maar ik was hier op de terugweg op de fiets zo over na aan het denken dat ik het toch even wilden delen hier. Zijn er bij jullie ook zo'n verschillen te zien?
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk