Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Agressie
Moderator: moderatorteam
-
sweety28
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 2
Agressie
IK heb even een dingetje...
Ik heb 2 honden zeer sociaal niet agressief maar zodra er iets aan de hand is staan ze hun mannetje niks mis mee.
Het mooie weer komt eraan en veel honden zijn weer buiten met ons dagelijkse rondjes komen we altijd langs een herder
die herder komt uit het huis aanrennen en blaffend naar het hek waar wij langs lopen hij gaat flinkt te keer blaffen en laat flink zijn tanden zien.
Mijn hond gaat daar op in b;aft en snauwt ook terug.... Een paar weken geleden liep de hond los hij kwam aan rennen liep me anders
hond voorbij en pakte de hond die altijd tegen hem terug blafde en gromde.. Mijn hond zat vast dus oneerlijke strijd in mijn ogen eigenaar
pakte de hond en liep weg...
Gelukkig was er niks met mij hond nu lopen we weer iedere keer langs dat hek en de hond doet nog steeds hetzelfde nu vraag ik me af
is hel wel verstandig dat die 2 iedere keer zo tegen elkaar uitvallen is het beter te vermijden.... Ik heb het idee dat de boel alleen maar opsteekt wat gebeurd er als die hond de volgende keer weer los loopt en mijn hond ook dan zijn de gevolgen misschien niet te overzien
Wie weet raad of wat zou jij doen??
Ik hoop dat het duidelijk is is lastig uit te leggen zo....
Ik heb 2 honden zeer sociaal niet agressief maar zodra er iets aan de hand is staan ze hun mannetje niks mis mee.
Het mooie weer komt eraan en veel honden zijn weer buiten met ons dagelijkse rondjes komen we altijd langs een herder
die herder komt uit het huis aanrennen en blaffend naar het hek waar wij langs lopen hij gaat flinkt te keer blaffen en laat flink zijn tanden zien.
Mijn hond gaat daar op in b;aft en snauwt ook terug.... Een paar weken geleden liep de hond los hij kwam aan rennen liep me anders
hond voorbij en pakte de hond die altijd tegen hem terug blafde en gromde.. Mijn hond zat vast dus oneerlijke strijd in mijn ogen eigenaar
pakte de hond en liep weg...
Gelukkig was er niks met mij hond nu lopen we weer iedere keer langs dat hek en de hond doet nog steeds hetzelfde nu vraag ik me af
is hel wel verstandig dat die 2 iedere keer zo tegen elkaar uitvallen is het beter te vermijden.... Ik heb het idee dat de boel alleen maar opsteekt wat gebeurd er als die hond de volgende keer weer los loopt en mijn hond ook dan zijn de gevolgen misschien niet te overzien
Wie weet raad of wat zou jij doen??
Ik hoop dat het duidelijk is is lastig uit te leggen zo....
-
S@ndr@
- Zeer actief
Re: Agressie
tja, als ik iedere keer langs een aggresieve hond moet dan is voor mij de lol er af, maar een hekel hebben ze blijkbaar toch al aan elkaar en dat is meestal levenslang, wel kun je oefenen of trainen in negeren, of aandacht voor jou - maar een boze blafferd binnen zo`n hek is nu niet gelijk een makkie
-
sweety28
- Vaste gebruiker
Ja ik ben wel van mening om het te vermijden
Maar ik laat me niet wegjagen zou ik zeggen
Het rasering waar de hond achter zit dus ze kunnen makkelijk bij elkaar
En ik weet het niet daarom vraag ik het aan jullie..
Maar ik laat me niet wegjagen zou ik zeggen
Het rasering waar de hond achter zit dus ze kunnen makkelijk bij elkaar
En ik weet het niet daarom vraag ik het aan jullie..
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind je posts een beetje lastig lezen door de zinsopbouw en interpunctie. De grote lijnen haal ik er wel uit, maar kun je verduidelijken wat je met onderstaande zin bedoelt?
sweety28 schreef:Het rasering waar de hond achter zit dus ze kunnen makkelijk bij elkaar
- Suzie
- Actief
- Mijn ras(sen): 1 mopshond en 1 Amerikaanse Stafford Terriër
Ik kan de situatie wel begrijpen want wij hebben ook aan het begin van de straat een erg grote herdershond die helemaal los gaat als je langs de schutting loopt. Ik ken de eigenaar en ook de hond en weet gewoon dat die hond ooit gegrepen is door een andere herdershond en daarom zo super alert is en op alles blaft en gromt die langsloopt.
Mijn honden reageren daar beiden ook altijd fel op als de herdershond zo fel begint te doen van achter zijn schutting, ik MOET er helaas elke wandeling langs want anders kom ik niet thuis, toch ben ik dan mijn honden aan het corrigeren want anders gaan ze er echt te zeer in op en gaan ze echt flink tekeer, ik moet zeggen dat het corrigeren wel helpt en mijn honden al iets rustiger doen, ze blijven wel blaffen maar niet meer zo heftig.
Als ik die herdershond met zijn baas tegenkom dan reageren mijn honden en de herdershond ook altijd vreselijk fel op elkaar en gaan ik + honden en die baas met herdershond bewust uit elkaar, hij aan de ene kant van de weg en ik aan de andere kant om het voor ons beiden gemakkelijker te maken. Wij hebben daarover gesproken en het is voor ons allemaal gewoon prettiger en veiliger.
Misschien kun je het eens bespreken met de baas van de hond dat je het een enge situatie vindt en kan er wat aan gedaan worden? Vragende mensen kunnen geholpen worden en er kan altijd wel een soort van oplossing voor gevonden worden toch?
Mijn honden reageren daar beiden ook altijd fel op als de herdershond zo fel begint te doen van achter zijn schutting, ik MOET er helaas elke wandeling langs want anders kom ik niet thuis, toch ben ik dan mijn honden aan het corrigeren want anders gaan ze er echt te zeer in op en gaan ze echt flink tekeer, ik moet zeggen dat het corrigeren wel helpt en mijn honden al iets rustiger doen, ze blijven wel blaffen maar niet meer zo heftig.
Als ik die herdershond met zijn baas tegenkom dan reageren mijn honden en de herdershond ook altijd vreselijk fel op elkaar en gaan ik + honden en die baas met herdershond bewust uit elkaar, hij aan de ene kant van de weg en ik aan de andere kant om het voor ons beiden gemakkelijker te maken. Wij hebben daarover gesproken en het is voor ons allemaal gewoon prettiger en veiliger.
Misschien kun je het eens bespreken met de baas van de hond dat je het een enge situatie vindt en kan er wat aan gedaan worden? Vragende mensen kunnen geholpen worden en er kan altijd wel een soort van oplossing voor gevonden worden toch?

Bulletje en Suzie
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
- Aantal honden: 1
er zijn zat honden die blaffen als iemand langs het hek loopt.
Is eigenlijk hetzelfde als honden die blaffen en tekeer gaan als de deurbel gaat.
wel mooie oefening voor je honden om blaffende honden te negeren
Is eigenlijk hetzelfde als honden die blaffen en tekeer gaan als de deurbel gaat.
wel mooie oefening voor je honden om blaffende honden te negeren
-
Dinos
Dit blaffen hoeft geen agressie te zijn , kijk eens wat jullie als eigenaar kunnen doen , samen een stuk oplopen aangelijnd natuurlijk, herhaal dit geregeld en in de regel zal het steeds beter gaan.het ligt er aan hoe ver je wilt gaan maar uiteindelijk als je de afstand steeds verkleint kunnen je gewoon naast elkaar lopen.
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Hier zitten ook overal dergelijke honden. Ik laat lola aandacht op mij houden als we langslopen, zij blaft dus niet terug. En de andere honden zitten achter een hek/stroomdraad. Soms loopt een hond los, die brul ik dan met een BLIJF! of TERUG! weg. Verrassend hoeveel honden dat incl. armgebaar snappen. En als ze dan toch op me af komen pak ik ze aan de halsband en lever ze aan de voordeur af. Bij een aantal honden heb ik dat meermaals gedaan, tot de baasjes mij vervelend vonden en daarom hun hond maar bij de weg vandaan hielden 
De tip hierboven van het samen oplopen zou in al deze gevallen onzinnig zijn voor mij. Al die honden lopen de hele dag buiten en worden verder niet uitgelaten. Die gaan echt niet netjes aangelijnd samen met lola en mij op stap. Bovendien hoef ik helemaal niet gezellig met ze op te lopen, ik regel dat mijn hond rustig blijft en eventuele meekomers breng ik thuis. Works fine.
De tip hierboven van het samen oplopen zou in al deze gevallen onzinnig zijn voor mij. Al die honden lopen de hele dag buiten en worden verder niet uitgelaten. Die gaan echt niet netjes aangelijnd samen met lola en mij op stap. Bovendien hoef ik helemaal niet gezellig met ze op te lopen, ik regel dat mijn hond rustig blijft en eventuele meekomers breng ik thuis. Works fine.
-
Dinos
Ik verplicht ook niemand om te gaan socializen geef alleen een tip voor t.s dat dit een oplossing zou kunnen zijn.Dat de tip voor de één onzinnig is kan bij ander misschien wel werken. Ik ken de situatie van t.s ook niet, maar begrijp uit haar verhaal dat eigenaar niet onwillig is. En wel met zijn hond aan de riem loopt. Anders dus als bij lizanne schijnbaar het geval is.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Je moet jouw hond onder controle krijgen en houden, al doet die ander de tango achter dat hek... hij moet zich maar beheersen. En ja ik weet hoe moeilijk dat kan zijn....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
chrico
- Zeer actief
Vervelend dat dit gebeurde. Maar als antwoord op jouw vraag: je zal je hond moeten opvoeden
Hup doorlopen en geen geklooi

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
blondie
- Zeer actief
Ja dat idee heb ik ook altijd. Maar toch bij de keffers van de buuf deed ik altijd een pasje opzij, even wat afstand creëeren, en dan was er een hoop geblaf van haar honden, en die van mijn bogen keurig af. Tot ik een keer niet doorhad dat die beesten buiten zaten en ik dus gewoon mijn pad over de stoep vervolgde. Ineens vloog die kleine over dat lage hekje, en Bluf liep links van me, Finn ook trouwens, en hoppa, reactie ook vanuit schrik denk ik was hap had ze die kleine in de bek. En liet direct los, wat een nog grotere scheldtirade van de hond tot gevolg hadchrico schreef:Vervelend dat dit gebeurde. Maar als antwoord op jouw vraag: je zal je hond moeten opvoedenHup doorlopen en geen geklooi
![]()
Ik ben dus van het ontwijken als het kan, en wat afstand houden zeker als je weet dat bepaalde honden zo uit gaan vallen bij een hek. Ik wil het van mijn eigen honden niet hebben. Maar daar waar ik nu ga wonen zullen we ook rekening met elkaar moeten gaan houden. Een dame verderop zei al dat haar ene hond geen herders moet, dan weet ik dat en de honden zitten vaak buiten aan de voorkant, dus zal ik met wat gepaste afstand passeren. Er nooit voorbij gaan doe ik dan weer niet denk ik, want ik wil ook gewoon kunnen lopen waar ik wil lopen. En aan mij om mijn honden ook daar weer niet te blaffen naar passanten. Dat is me hier ook gelukt, en daar gelden dezelfde regels. Hoe een ander die regels binnen hun huis hanteert, dat is dan hun ding. Ik vind de honden van mijn huidige buuf ook best irritant, die laat ze gewoon voor zonder toezicht en het blaft naar alles en iedereen. Maar goed, het zij zo.
Overigens is het wel écht een goede oefening om er langs te lopen en jouw honden aan te leren niet te reageren op het gekef en geblaf en gegrom in sommige gevallen. Dat deed ik maar op een bepaald moment, afleiden en doorlopen. Ik had absoluut geen zin om met twee honden te staan die terug reageren op honden die vanachter ieder tuinhek blaften
-
lunaquinty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
- Aantal honden: 4
ik zou aan de deur gaan, en vragen of hij de hond een paar keer wil corrigeren als jij voorbij komt, en dat jij jouw hond ook corrigeert. of inderdaad eens samen gaan wandelen.
- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
Heel vervelend, wij moesten ook dagelijks spitsroeden lopen langs een nogal lang terrein, met wat lekkers en elke dag maar weer Nelle leren te volgen en te negeren, nu komt ze aan het begin van het hek dicht naast me en houd ze haar kopje netjes omhoog en negeert ze de 2 hysterische keffers.

- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Zo doe ik het ook. Zitten hier 2 poedels achter een hek, die compleet op tilt slaan als je passeert. Mijn honden mogen van mij niet reageren, aandacht eisen, ruim van te voren, na passeren stukje worst erin.malinois schreef:Je moet jouw hond onder controle krijgen en houden, al doet die ander de tango achter dat hek... hij moet zich maar beheersen. En ja ik weet hoe moeilijk dat kan zijn....
-
laeken
- Zeer actief
Ik ben daarin heel anders als de meeste mensen. Ik heb mijn honden die dat wilden altijd hun gang laten gaan bij honden achter een hek. Ik gaf ze lange lijn en liet ze dan lekker doen wat ze wilden. Waarom zou je denken? Dat deed ik omdat ik de eerste periode wel geprobeerd had dat af te leren. Gevolg was dat mijn honden bang werden om daar te lopen en ik ze veel te streng moest aanpakken. Dus echt corrigeren, brullen dat ze moesten volgen en dan lukte dat net wel net niet.
Ik vind dat je het ego van je hond niet zo klein moet maken in die gevallen. Je hond is een volwaardig wezen en als hij dermate geprovoceerd wordt en daarbij zelfs een keer gepakt is zoals in jouw geval heeft hij in mijn ogen het recht zich te verdedigen. Dat liet ik mijn honden dus ook altijd doen.
Nu had ik een teef, een gigantische bouvier/duitse herder kruising. Zij was zelf van het kaliber waakhond en ik liep met haar veel en vaak op industrieterreinen in de avond omdat ze dan lekker kon klooien en daar geen kip was. Op de waakhonden na dan. Mijn hond rende dan met de waakhonden op en af langs de hekken en had de grootste lol. Stiekem kon ze met veel van die honden, zeker de reuen best wel opschieten. Dus bij sommige ging de staart flink op en neer en hadden ze best wel lol samen. De waakhonden genoten van de aktie en mijn hond ook.
Ik weet dat dit pedagogisch niet verantwoord over komt in hondenland maar ik denk er nog steeds zo over. Een hond mag zichzelf verweren en hoeft niet egoloos en willoos te doen wat ik zeg als de hond door andere honden bedreigd en uit gescholden wordt. Ik moet mijn honden dan domweg emotie afleren en ik moet emotie wegcorrigeren. Dat weiger ik. In mijn optiek is dat ongezond voor het wezen hond en ik vind het meer iets voor Cesar Milan. Ik wil een hond die durft te reageren en die zichzelf durft te blijven. Als iemand mij komt bedreigen en uit begint te schelden bepaal ik ook graag zelf hoe ik daar mee om ga en dan zou ik het niet prettig vinden als mijn partner of weet ik veel wie mij gaat corrigeren en verbiedt te reageren.
Wat ik wel altijd gedaan heb is mijn hond in onveilige situaties vasthouden. Dus zorgen dat hij of zij onder controle is. Met welke emotie die hond op dat moment onder controle is probeer ik dus absoluut niet te beïnvloeden in dergelijke gevallen. Puur uit eerbied voor het wezen hond.
Als Bas bang is mag ze bang zijn. Als Bas waaks is en puft naar onraad mag ze dat. En als zij agressie in zich zou hebben en voelt dat dat nodig is omdat een andere hond haar ook agressief bejegend mag dat ook. Wel zorg ik dan dat er geen escalatie komt. Maar ze mag zoveel grommen en grauwen als ze wil. Alleen in haar geval zit het er niet in.
En voor de duidelijkheid, ik praat in dit geval puur en alleen over provocatie. Ik verbood mijn honden wel ten alle tijden zelf de agressor te zijn. Maar een krijsende dreigende hond achter een hek mogen ze prima beantwoorden met "als jij komt sta ik mijn mannetje"
Ik vind dat je het ego van je hond niet zo klein moet maken in die gevallen. Je hond is een volwaardig wezen en als hij dermate geprovoceerd wordt en daarbij zelfs een keer gepakt is zoals in jouw geval heeft hij in mijn ogen het recht zich te verdedigen. Dat liet ik mijn honden dus ook altijd doen.
Nu had ik een teef, een gigantische bouvier/duitse herder kruising. Zij was zelf van het kaliber waakhond en ik liep met haar veel en vaak op industrieterreinen in de avond omdat ze dan lekker kon klooien en daar geen kip was. Op de waakhonden na dan. Mijn hond rende dan met de waakhonden op en af langs de hekken en had de grootste lol. Stiekem kon ze met veel van die honden, zeker de reuen best wel opschieten. Dus bij sommige ging de staart flink op en neer en hadden ze best wel lol samen. De waakhonden genoten van de aktie en mijn hond ook.
Ik weet dat dit pedagogisch niet verantwoord over komt in hondenland maar ik denk er nog steeds zo over. Een hond mag zichzelf verweren en hoeft niet egoloos en willoos te doen wat ik zeg als de hond door andere honden bedreigd en uit gescholden wordt. Ik moet mijn honden dan domweg emotie afleren en ik moet emotie wegcorrigeren. Dat weiger ik. In mijn optiek is dat ongezond voor het wezen hond en ik vind het meer iets voor Cesar Milan. Ik wil een hond die durft te reageren en die zichzelf durft te blijven. Als iemand mij komt bedreigen en uit begint te schelden bepaal ik ook graag zelf hoe ik daar mee om ga en dan zou ik het niet prettig vinden als mijn partner of weet ik veel wie mij gaat corrigeren en verbiedt te reageren.
Wat ik wel altijd gedaan heb is mijn hond in onveilige situaties vasthouden. Dus zorgen dat hij of zij onder controle is. Met welke emotie die hond op dat moment onder controle is probeer ik dus absoluut niet te beïnvloeden in dergelijke gevallen. Puur uit eerbied voor het wezen hond.
Als Bas bang is mag ze bang zijn. Als Bas waaks is en puft naar onraad mag ze dat. En als zij agressie in zich zou hebben en voelt dat dat nodig is omdat een andere hond haar ook agressief bejegend mag dat ook. Wel zorg ik dan dat er geen escalatie komt. Maar ze mag zoveel grommen en grauwen als ze wil. Alleen in haar geval zit het er niet in.
En voor de duidelijkheid, ik praat in dit geval puur en alleen over provocatie. Ik verbood mijn honden wel ten alle tijden zelf de agressor te zijn. Maar een krijsende dreigende hond achter een hek mogen ze prima beantwoorden met "als jij komt sta ik mijn mannetje"
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn honden staan hun mannetje sowieso wel dat stralen ze dan ook wel uit. Maar ik weiger om met een idioot over straat te lopen. Zeker als ik er meer tegelijk bij me heb.
kan me daar mateloos aan irriteren. Is persoonlijk hoor...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik kan een dergelijke emotie bij mijn honden niet afleren en ik zal helemaal niet corrigeren.
Met behulp van counterconditioning kan je soms ook een heel eind komen en zelf een redelijk kalme hond aan de lijn hebben, die zich niet laat opjuinen door gescheld achter een hek.
Met behulp van counterconditioning kan je soms ook een heel eind komen en zelf een redelijk kalme hond aan de lijn hebben, die zich niet laat opjuinen door gescheld achter een hek.
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
ik corrigeer de emotie ook niet, maar ik laat lola ook niet terug blaffen en snauwen. Voor haar bevestigt dat juist dat andere honden inderdaad heel eng zijn en dat ze die inderdaad een grote bek moet en mag geven. Voor Lola is het juist prettig om in rust en zonder hysterisch gedoe te passeren.
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Mijn honden zijn daar nooit angstig van geworden. Ik wil aandacht voor mij en die krijg ik, vervolgens beloon ik dat.
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Ik zou me hier al geen reet van aantrekken. Als het voor beide honden moeilijk is om zich gedeisd te houden, dwz de eigenaar van de hond achter het hek krijgt zijn hond niet aangeleerd dat hij niet zo hevig moet reageren als er iemand langs loopt en ik zou mijn hond niet aangeleerd krijgen dat hij niet zo hevig terug moet reageren op die hond achter dat hek, dan liep ik er wel met een boogje om heen. Ik zou daar niet iets bij hebben als "ik laat me zelf nu weg jagen" (ook al is dat wat de hond achter het hek wel denkt te doen) Maar ik zit niet te wachten op al dat opgenaaide en opgedraaide spul.Maar ik laat me niet wegjagen zou ik zeggen
Maar ik ben redelijk conflict vermijdend.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik ook niet, zie er het nut niet van incornelia schreef:Ik zou me hier al geen reet van aantrekken. Als het voor beide honden moeilijk is om zich gedeisd te houden, dwz de eigenaar van de hond achter het hek krijgt zijn hond niet aangeleerd dat hij niet zo hevig moet reageren als er iemand langs loopt en ik zou mijn hond niet aangeleerd krijgen dat hij niet zo hevig terug moet reageren op die hond achter dat hek, dan liep ik er wel met een boogje om heen. Ik zou daar niet iets bij hebben als "ik laat me zelf nu weg jagen" (ook al is dat wat de hond achter het hek wel denkt te doen) Maar ik zit niet te wachten op al dat opgenaaide en opgedraaide spul.Maar ik laat me niet wegjagen zou ik zeggen
Maar ik ben redelijk conflict vermijdend.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit idd.Inge O schreef:dat vind ik echt raar, dat heb ik bij die van mij nog nooit gezien terwijl ik er dan toch ook even druk moet opzetten.laeken schreef: Gevolg was dat mijn honden bang werden om daar te lopen en ik ze veel te streng moest aanpakken.
wat jij schrijft vind ikzelf alleen maar terecht als er een hond echt op ze komt afgevlogen, dan vind ik de stelling dat 'wij wel alles oplossen' onzin, een hond is ook een individu met een eigen willetje.
maar dat ze zelf op honden achter een hek afvliegen, nee, dat wil ik niet. als ik niet oplet gebeurt het natuurlijk toch hoor maar ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden.

- sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Hier nergeren ze het maar.
Doen ze ook alle drie want ze weten donders goed dat er een hek tussen zit en er dus geen directe dreiging is.
Mijn honden reageren geen van drieën en kijken er niet eens naar, dat met slappe lijnen en zonder druk, gewoon van jongs af aan aangeleerd door zelf rustig te blijven en bij de eerste signalen al nee te zeggen en een koekje tegen de neus, eenmaal voorbij krijgt ie dan het koekje.
Nou zal het over grote deel van de herders hun erg blaffend beschermen en daar buiten zijn ze gewoon sociaal. Dat wij mensen nou zon waakhond vlak langs een weg parkeren waar ook andere honden langslopen kan die hond niets aan doen.
Hier reageren ze ook op honden die langslopen (en mensen die te dichtbij komen) en dat mogen ze daar zijn ze voor gefokt anders had ik maar een ander niet wakend ras moeten nemen.
Eenmaal los buiten het erf kunnen ze gewoon los en nergeren iedere andere hond of spelen er zelfs mee.
Doen ze ook alle drie want ze weten donders goed dat er een hek tussen zit en er dus geen directe dreiging is.
Mijn honden reageren geen van drieën en kijken er niet eens naar, dat met slappe lijnen en zonder druk, gewoon van jongs af aan aangeleerd door zelf rustig te blijven en bij de eerste signalen al nee te zeggen en een koekje tegen de neus, eenmaal voorbij krijgt ie dan het koekje.
Nou zal het over grote deel van de herders hun erg blaffend beschermen en daar buiten zijn ze gewoon sociaal. Dat wij mensen nou zon waakhond vlak langs een weg parkeren waar ook andere honden langslopen kan die hond niets aan doen.
Hier reageren ze ook op honden die langslopen (en mensen die te dichtbij komen) en dat mogen ze daar zijn ze voor gefokt anders had ik maar een ander niet wakend ras moeten nemen.
Eenmaal los buiten het erf kunnen ze gewoon los en nergeren iedere andere hond of spelen er zelfs mee.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ik tolereer ook geen uitvalsgedrag van mijn honden als een andere hond uit zijn stekker gaat, of het nu vanachter een hek is of gewoon met wandelen. Gaat prima en levert ook geen stress op. Hier vlakbij is een groot erf met een beauceron en een kruising beauceron X oud duitse herder(overigens een schitterend beest om te zien), die gaan standaard uit hun panty bij elke hond. Ik woon hier nu een jaar en Hippo had vanaf t begin maling aan ze, nu provoceert hij op zijn eigen manier door doodleuk voor hun geblaf tegen het hek aan te piesen
Nu een jaar verder reageren ze nog wel, maar een stuk minder op mijn honden dan op andere honden die voorbij komen.
In mijn vorige wijk was er een vent met een westie die hele dagen in en om t huis sleet. Die pakte elke gelegenheid om zijn energie eens even te botvieren op voorbijgangers. Mijn vorige mechel negeerde hem, maar ik zag wel dat hij zich 'ergerde'. Om te voorkomen dat hij die Westie eens te grazen zou nemen als we die los tegen zouden komen, hem ik elke keer met passeren een harde klap tegen de schutting gegeven met de riem. Daar schrok de Westie van en na een paar weken stoof hij juist door zijn hondenluikje naar binnen ipv naar buiten.
Nu een jaar verder reageren ze nog wel, maar een stuk minder op mijn honden dan op andere honden die voorbij komen.
In mijn vorige wijk was er een vent met een westie die hele dagen in en om t huis sleet. Die pakte elke gelegenheid om zijn energie eens even te botvieren op voorbijgangers. Mijn vorige mechel negeerde hem, maar ik zag wel dat hij zich 'ergerde'. Om te voorkomen dat hij die Westie eens te grazen zou nemen als we die los tegen zouden komen, hem ik elke keer met passeren een harde klap tegen de schutting gegeven met de riem. Daar schrok de Westie van en na een paar weken stoof hij juist door zijn hondenluikje naar binnen ipv naar buiten.
-
laeken
- Zeer actief
Zelfs Eva rent zo snel mogelijk langs veel andere honden als ze aan de riem is omdat wij haar geleerd hadden dat ze niet mocht reageren. Of ze dat nog doet weet ik niet. Honden kunnen echt wel vermijden.