Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aandachtvragende chihuahua

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Elske89
nieuw lid
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1

Aandachtvragende chihuahua

Ongelezen bericht door Elske89 »

Sinds ongeveer een jaar heb ik een chihuahua, hij is nu 3 jaar en ik heb 'm van andere mensen overgenomen. De mensen waar hij vandaan komt, lieten hem nooit uit. Hij was gewend om op een kattenbak zijn behoeften te doen. Ik ben vanaf het begin meteen begonnen met wel uitlaten en hem echt behandelen als hondje. Hij vind wandelen nu erg leuk!

Het probleem is nu alleen dat hij echt de hele dag door aandacht vraagt en wil wandelen.. Ik loop echt al heel veel met hem en maak meerdere lange wandelingen, maar het is gewoon nooit genoeg. Momenteel ben ik 33 weken zwanger en ik moet dus ook aan m'n rust denken. Vandaag in totaal al 2u gewandeld en hij is ook nog 's mee geweest naar de stad, in de bus etc, dus genoeg gedaan. Maar nog blijft hij piepen en zeuren om aandacht! Zo gaat 't iedere dag weer.. Ik wandel iedere dag wel minimaal 2u (Waarvan hij ook een groot deel los mag, dus gewoon lekker kan rennen) met hem, terwijl er overal staat dat chihuahua's niet zoveel beweging nodig hebben. En dan nog vind hij 't niet genoeg! Als ik thuis kom van werken (4 uurtjes weg geweest), gaan we eerst lang wandelen waarbij hij heel veel mag rennen, maar vervolgens blijft hij de hele avond aandacht vragen.
Binnen wil hij de hele tijd op schoot en loopt hij steeds te piepen bij de deur dat hij in de tuin wil (dan gaat 'ie ff blaffen buiten en komt hij weer binnen); weer aandacht dus.

Het word steeds erger en ik kan bijna niks meer doen, want ik ben steeds met hem aan het wandelen en dan moet ik uitrusten en begint hij weeeer te zeuren dat hij uit moet! (En dat maakt hij echt wel heel duidelijk door onrustig te doen en te piepen..)

Wat moet ik hiermee? Spelen doet hij niet zelf binnen. Soms gooi ik stokjes en gaat hij erachter aan, maar verder speelt hij niet uit zichzelf.

Hoeveel wandelen jullie met een chihuahua? En tips?
Hij deed eerst niet zo, dus denk dat 't ook aan mij ligt, maar weet niet wat ik anders moet/kan doen. Weet wel dat dit moet veranderen, want dit is momenteel echt niet te doen op deze manier!
kayleigh*
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder
Aantal honden: 2

Re: Aandachtvragende chihuahua

Ongelezen bericht door kayleigh* »

Misschien proberen hem geestelijk moe te maken? Bijvoorbeeld snoepjes in huis verstoppen en hem laten zoeken of er zijn ook van die spellen te koop voor honden.
Afbeelding
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Inderdaad wat denkspelletjes/speurspelletjes doen of een lekker botje?

En als je genoeg beweging hebt gegeven, hondje niet hoeft te plassen/poepen kun je ook best eens negeren / nee zeggen hoor.

Als je het negeert zal hij eerst wel alles uit de kast trekken om aandacht te vragen maar uiteindelijk doorhebben dat dat dus niet werkt.
Als je telkens toegeeft als hij wil wandelen zal hij dat alleen maar meer doen denk ik.
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër

Ongelezen bericht door Lin-C »

Geestelijk moe maken is inderdaad een goede tip.
Maar ik zou het ook gaan afkappen, je doet zo te lezen genoeg met hem en dan moet hij ook maar eens rustig gaan liggen en z'n mond houden. :wink: Heb je een kong voor hem? Misschien is het een idee om hem een kong te geven gevuld met wat lekkers en hem dan op zijn plaats/bench te sturen.
Elske89
nieuw lid

Hij krijgt sowieso ook 1x per dag een kluifje idd, daar is hij dan wel eventjes mee bezig, maar ze zijn best klein en grotere vind hij niet leuk. Snoepjes zoeken doet hij ook niet echt, want hij is niet zo geïnteresseerd in eten/snoepjes.. meer in aandacht & wandelen. Zal nog 's zoeken naar denkspelletjes e.d. voor kleine hondjes.

Ja, misschien moet ik 't vaker negeren.. Maar vind 't dan zielig als hij zich verveelt, maar aan de andere kant zuigt hij nu echt mijn energie en dat is voor mij ook niet te doen.
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër

Ongelezen bericht door Lin-C »

Elske89 schreef:Hij krijgt sowieso ook 1x per dag een kluifje idd, daar is hij dan wel eventjes mee bezig, maar ze zijn best klein en grotere vind hij niet leuk. Snoepjes zoeken doet hij ook niet echt, want hij is niet zo geïnteresseerd in eten/snoepjes.. meer in aandacht & wandelen. Zal nog 's zoeken naar denkspelletjes e.d. voor kleine hondjes.

Ja, misschien moet ik 't vaker negeren.. Maar vind 't dan zielig als hij zich verveelt, maar aan de andere kant zuigt hij nu echt mijn energie en dat is voor mij ook niet te doen.
Dat jij het zielig vind en er daardoor aan toegeeft heeft hij natuurlijk op den duur ook door hé. :wink:
Ik zou echt een kong proberen, je kunt daar van alles in doen en de meeste honden vinden dat erg leuk en lekker.
Ikke93
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke93 »

Ik weet niet of het zou werken, maar is het misschien een idee om op een vast tijdstip een poosje verplichte benchrust in te stellen? Met daarin eventueel zo een kong met iets lekkers in?
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Elske89 schreef:
Tja, dat zal wel eens het probleem kunnen zijn. :mrgreen: Chihuahua's zijn erg slimme hondjes hoor.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ik geloof dat je hem zelf ook wel een beetje als een maraton loper hebt getraint.
En geloof ook dat hij nogal redelijk zijn zin door kan drijven en het baasje wel gehoorzaamd.
Zou nu regelmaat gaan brengen in lopen en tijdsduur en wat strenger en koppiger dan hem zijn.
Zet hem maar een keer op de gang als je hem zat bent of geef hem maar een keer eensnauw in oprotten en bek houden. Klaar.
Anders heb je zo een draak van een hond die ook nog de baby als concurent gaat zien.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

Onze chihuahua is gewend aan de bench, en daar stop ik hem rustig even in als hij gaat drentelen (zn plekkie niet kan vinden zeg maar/zeuren) dan gaat hij vaak meteen liggen.
Dus als hij gewend is aan de bench is dat soms best fijn, blijkbaar vind onze dat op dat moment ook fijn. Werkt met ons zoontje ook wel eens ;) dan niet in de bench maar even vast in de wandelwagen en half uurtje tv kijken. Daarna is hij weer prima te pruimen. :)
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik ben het met bovenstaande reactie van bouvierpoedel eens. Het lijkt me een discipline probleem. Hij is niet gewend om nee te horen. Probeer in de kleine dingetjes ervoor te zorgen dat je de regie hebt. Zorg ervoor dat regels worden nageleefd. Ook al kan het je misschien weinig schelen of je hondje netjes zit als hij zijn eten krijgt, aangelijnd wordt etc maar het zal je hondje goed doen als hij beperkingen krijgt. Dan accepteert hij ook makkelijker een andere regel, namelijk dat er pas wordt gewandeld als jij het aangeeft
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Wandelen is voor Toots ook nooit genoeg.
Wat Toots heel erg leuk vind is fietsen. Ik vind het zelf wat minder maar hij vind het wel leuk.

Ik ben toen beginnen inmoddels alweer twee jaar terug met wat dansjes oefenen ik ben helemaal niet zo maar Toots vind het leuk. En high five wij hebben een werkplaats ofeerder fabriek aan ons huis waar regelmatig obstakels liggen waar Toots graag over heen springt dat doen we ook regelmatig maar dat zou je ook zelf kunnen creeeren bijv in de tuin denk aan een pvc buis neer leggen of een katten kruib tunnel. Snoepjes in sokken verstoppen en een beetje dichtknopen.

Wat bouvier zegt klopt ook wel ik ben zelf gek op wandelen en wandel graag ook lekkere lange stukken. Daarmee ga je wel juist conditie opbouwen. Maar ik merk ook echt wel dat ze van naturen gewoon energieker zijn.

Ik zelf vind het juist welleuk dat Toots een beetje de hele dag in de weer is.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Ik zou vaste structuur inbouwen. Bv 2 lange wandelingen in de ochtend en middag, eventueel een korte poep en plasronde ertussen. Tijdens de wandeling lekker met hem bezig zijn. Thuis zijn voer in een voerbal geven, evt een moment of 1 a 2 dat je thuis wat met hem bezig bent (spelletje of oefeningetje) en verder lekker zichzelf laten vermaken. En dan verder ook niet ingaan op aandachttrekkerij, ga een boek lezen of bezig in huis, gaat hij vanzelf wat voor zichzelf doen of slapen
Elske89
nieuw lid

Bedankt voor de tips!

Tja ik heb er inderdaad ook zelf voor gezorgd dat hij wandelen nu zo leuk vind, maar aan de andere kant hoort dat ook wel bij hem geloof ik. Denk dat hij nu veel blijer is dan toen hij alleen maar binnenshuis was.. En ja, ik houd ook van wandelingen in 't bos, maar 't moet niet zo worden dat hij de hele dag aandacht wil/wil wandelen.
Ik had in het begin helemaal geen structuur en ging wandelen wanneer het uitkwam, maar ik ga inderdaad toch proberen of het beter werkt om een bepaalde structuur te hebben, dan is het maar duidelijk en is het erna ook gewoon echt klaar. Naast de fiets wandelen heb ik vandaag ook voor 't eerst geprobeerd en ging best goed!
Naar zo'n kong ga ik ook zoeken, of met een sok is ook wel een idee, kan ik eerst kijken of hij 't leuk vind!

Zal waarschijnlijk inderdaad consequenter moeten zijn. Hij moet sowieso wat meer gaan leren dat hij niet de baas is in huis is die alles mag bepalen, want zo ziet hij zichzelf wel geloof ik.. En dat word in combinatie met een baby idd wel lastig.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Het is zeer dringend dat je veranderingen gaat aanbrengen voor zijn eigen bestwil. Begin met het aanleren van een woord waarna jij 100% zeker geen aandacht meer geeft voordat je zelf beslist dat je dat wel weer gaat doen. Bij mij is dat "zo is braaf...". Dat is een soort zacht en lief zinnetje maar betekent bij mij letterlijk dat de aandacht stopt tot nader bericht. Het is ook geen straf, geen correctie en geen boosheid, gewoon een leuk zinnetje maar wel duidelijk.

Dat moet je gaan intrainen VOOR je baby komt. Door dat zinnetje of welk zinnetje jij dan ook wil gaan gebruiken help je jezelf en je hondje enorm. Hoe moet je dat nou doen dan vraag je je af. Je aait hem, geeft hem aandacht en vervolgens als je er genoeg van hebt zeg je, zo is braaf (of wat dan ook natuurlijk maar wel elke keer hetzelfde) en daarna 0,0 aandacht. Wat hij ook doet. Al gaat hij krabben aan je armen, piepen, keffen, bijten maakt niet uit. Ook geen negatieve aandacht of correcties. Niks nada noppes. Als je dat een dikke week vol kan houden (dat zal zeer zwaar zijn) dan heb je grote kans dat je hondje als jij zo is braaf zegt ergens gaat liggen. Hij leert dat er werkelijk niks meer te halen is als jij dat zegt. En alleen als hij dan braaf en kalm ergens ligt kom jij uit het niets met aandacht.

Nooit maar dan ook nooit reageren op hem nadat je "zo is braaf of klaar" of wat dan ook hebt gezegd.

Als hij doorgaat met aandacht vragen en je wil wat doen om je duidelijkheid te versterken kan je met open ogen dwars langs hem kijken. Of over hem heen en dan even niet meer bewegen. Dat is verstarren in hondentaal en dat geeft aan dat je niet van hem gedient bent op dat moment. Dat zal hij begrijpen maar misschien in het begin niet accepteren. Als hij dan gaat krabben of piepen sta je op of blijft over hem heen staren naar een schilderijtje oid.

Wat jij nu gedaan hebt is toch reageren op je hondje. En daarom weet hij dat het zinvol is om door te drammen. Dat moet eruit. En ga niet de hele dag zo is braaf zeggen maar gebruik dat op momenten dat het echt even niet kan of je echt even geen trek in hem hebt. Hoe eerlijk is dat ook. Het is nl niet fair voor je hondje dat hij nu zo geconditioneerd is dat hij drammen als onderdeel van zijn leven heeft aangenomen. Drammen is niet leuk, zorgt ervoor dat je hondje geen rust heeft. Hij wil ook rust in zijn hoofdje. En besef ook dat als je het commando "zo is braaf" of "klaar" gaat gebruiken je dat in eerste instantie vooral doet NA een wandeling of NA zijn eten etc. Dan lukt het makkelijker en staat hij er meer voor open.

Mijn hondje kan ook drammen om aandacht. Zelfs krabben op mijn borst met de nagels wat best wel pijnlijk is. Dus ik ben ook weer begonnen met "zo is braaf" en sindsdien ligt mijn hondje vaak heerlijk ergens op een stoel en heeft ook zij weer de rust gevonden. De onrust van het constant aandacht willen is ook voor je hondje geen pretje. En zolang jij voedt, en hoe onregelmatiger je voedt door aandacht te geven hoe meer je in een gokautomaat verandert voor je hondje en hoe doortastender hij gaat proberen aandacht te krijgen. Dat wordt een hele fixatie en dat is voor niemand leuk.

Straks heb je een baby. Je moet dan echt je hondje aanleren voor die tijd dat er ook momenten van rust en geen aandacht zijn. Voordeel van zo is braaf is dat het lief klinkt, geen commando is waar een hond tegen kan vechten en jij met verstijven en negeren eigenlijk erg duidelijk over komt op je hond.

Ik heb dit bij al mijn honden gebruikt. Van grote herders tot mijn huidige Swiffertje. Mijn voordeel is dat het diep geworteld in mij zit en automatisch goed gaat. Ik zou het echt proberen. En als je bereid bent door het uitdovingsgedrag heen te werken heb je zeer grote kans op succes. De eerste tijd gaat je hondje nl nog veel harder dan normaal om aandacht vragen. Jij bent de gokautomaat en de jackpot is tot nu toe altijd gevallen als hij maar lang en vaak genoeg ging zeuren. Dat moet eruit.

En als je dan ziet dat hij opgeeft en ergens is gaan liggen, dan pas ga je op jouw moment naar hem toe en nodigt hem uit voor een spel of een wandeling of wat dan ook. Wacht daarmee tot je 100% zeker bent dat hij niet loert, niet bezig is met jou en niet vraagt al is dat soms heel subtiel met alleen de ogen. Wacht op zijn innerlijke rust.

En vergeet hem daarna nooit. Want dat is het grote risico als je dit doet. Hij kan zo makkelijk worden dat je vergeet hem aandacht te geven. Mijn hondje ligt nu op een schapenvacht in een stoel. Een maand geleden zou ze onder mijn stoel gelegen hebben en bij elke beweging op gesprongen zijn voor aandacht, een wandeling of eten. Dat hondje is hier nu dik 3 maanden en ook bij dit hondje werkt het perfect dus. :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

O ja, kleine aanvulling, hoe fijn is het voor een hondje om te horen dat moeite doen geen zin heeft? Je zegt in feite tegen hem, je kan op je kop gaan staan, we gaan niet wandelen. Of we gaan niet aaien of op schoot. Dat is heerlijk voor een hondje dat nu een dagtaak heeft aan proberen aandacht te krijgen. Eindelijk rust en duidelijkheid. Eindelijk de kans op lekker ergens te gaan liggen of zelf iets te doen zonder steeds jou te moeten manipuleren.

Dat moet tot nu toe ook zinvol zijn geweest want anders deed hij het niet. Dat moet je in je achterhoofd houden. Jij hebt het veroorzaakt door op hem in te gaan en hem zielig te vinden of wat dan ook en alleen jij kan het stoppen door hem te leren dat je er nooit meer op in zal gaan en dan zal hij het snappen. Daar komt geen boosheid, geen stemverheffing of bench aan te pas. En ik beloof je dat het zal werken na een periode waarin zijn gedrag alleen maar erger lijkt te worden. Daar moet je doorheen. Geef je dan toe dan kom je er nooit meer vanaf dus het is echt een project dat je met elke vezel in je lijf aan moet gaan voor jullie eigen bestwil.
Afbeelding
Suzie
Actief
Mijn ras(sen): 1 mopshond en 1 Amerikaanse Stafford Terriër

Ongelezen bericht door Suzie »

Ik ben het helemaal eens met wat hierboven al allemaal beschreven staat maar heb je er ook al eens bij stil gestaan dat het nu erger aan het worden is omdat je zwanger bent?
Een hond kan ontzettend veel aanvoelen en soms ook ineens in zijn gedrag veranderen door een zwangerschap.
Probeert misschien steeds bevestiging te vragen omdat hij bang is zijn plaats kwijt te raken? Dat is natuurlijk voor jou erg vervelend maar ik zou me daar toch eens in verdiepen, vaak vind je wel tips op internet.
De hond van een vriendin die veranderde in zijn gedrag ook extreem toen ze zwanger was, ik wist niet eens dat het kon maar ben het eens gaan opzoeken op internet en het komt dus wel degelijk redelijk vaak voor, je kan vaak goede tips vinden op internet om ermee om te gaan.
Afbeelding
Bulletje en Suzie
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Ben het helemaal eens met Laeken. Als ik mijn hondje haar gang liet gaan zou ze de hele dag op schoot liggen of door het bos rennen. Mijn zinnetje is 'nee, nu eeeeeeeeeven niet'. Ze houdt dan meteen op en gaat iets voor zichzelf doen of ergens liggen, omdat ze weet dat ik er dan echt niet voor haar ben.
Even een weekje consequent zijn en je slimme hondje weet niet meer beter :ok:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Simone88
Actief
Mijn ras(sen): Wawa's en een waussie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Simone88 »

Amen laeken! Dit is puur aangeleerd gedrag.. Volhouden is echt de sleutel want chihuahua's kunnen manipuleren als de beste...
Lucky luke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Lucky luke »

Simone88 schreef:Amen laeken! Dit is puur aangeleerd gedrag.. Volhouden is echt de sleutel want chihuahua's kunnen manipuleren als de beste...
Haha inderdaad! Hier ook zo'n slim en heel eigenwijs manneke.
Als je 'm helemaal z'n gang zou laten gaan regelt-ie hier het hele huishouden plus het verkeer in de straat. :LOL:
Duidelijkheid en structuur werkt goed. Nee is nee en dat hebben ze snel door.
Afbeelding
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Wat een goed stuk Laeken. En TS lees alsjeblieft goed de tips van Laeken. Ik ken iemand die een chihuahua gehad heeft (hondje is al een paar jaar dood). Zij vond alle correcties enz. zielig omdat het zo'n klein hondje was. Met als gevolg dat het echt een onmogelijk hondje was geworden. De hele dag drammen, blaffen en zeuren. Tot op het laatst 's nachts toe. Dat moet je echt voorkomen. Want ik vond het echt ergerlijk, terwijl ik het hondje maar af en toe zag.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”