Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup plast opeens weer veel in huis en iets afleren

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Lily89
nieuw lid
Mijn ras(sen): Labrador x Bennensenner
Aantal honden: 1

Pup plast opeens weer veel in huis en iets afleren

Ongelezen bericht door Lily89 »

Hallo,

Onze pup was een dikke week zindelijk binnenshuis, maar echter sinds 2 dagen plast hij weer binnen. Net na het uitlaten vaak, terwijl hij dan ook 2x plast. Het is geen oeps, hebben wij het idee omdat het vaker dan 1 keer gebeurd op een dag, lijkt meer op gedrag. De urine is helder van kleur en ruikt niet, geen blaasontsteking lijkt me dus. Wat nu?
** Wij straffen de pup niet als hij binnen plast, maar brengen hem dan naar buiten ** Sorry voor de onduidelijkheid.
Tevens is hij niet te corrigeren. Bij alleen een ´Nee´ kijkt ie ons stom aan en gaat gewoon weer verder met wat ie aan het doen was (bijten, iets slopen of door de bloembak banjeren, etc.) We grijpen hem dan soms in het nekvel, maar ook dit lijkt hem niets te doen. Als optie 1 en 2 niet werkten, gaat meneer op de gang. Hier haal ik hem pas vanaf wanneer hij ergens gaat liggen slapen.
Heeft iemand goede tips voor het corrigeren van onze pup en het opeens weer plassen in huis?
Laatst gewijzigd door Lily89 op 05 apr 2014 19:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Pup plast opeens weer veel in huis, niet te corrigeren

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Een pup kan niet totaal zindelijk zijn en snapt ook helemaal geen fikker van in zijn nekvel pakken.
Das net als een baby een kledder voor de kont even als de luier volgescheten is.
Het is eenpup
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Week of 11/12 zo te zien in het onderschrift... :ugh:
Niet straffen! Meer naar buiten het kan nog maanden duren voor hij echt zindelijk is
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Een baby plast rustig 2 jaar in een luier en van een pup wordt verwacht dat die zindelijk van de fokker komt :ugh:
Jouw hondje heeft geen idee wat hij fout doet dus waarom in zijn nekvel pakken? Gewoon nooit in zijn nekvel pakken.
Heel vaak buiten zetten dan valt het kwartje vanzelf. En hem helemaal de hemel in prijzen als hij wat buiten doet.
En nooit straffen als hij wat binnen doet maar zonder mopperen opruimen.
En een pup moet wel eerst leren wat nee betekend hè, dat snapt hij niet vanzelf.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ho dames, volgens mij wordt de pup niet gecorrigeerd voor het plassen, dat staat er in ieder geval niet. Het plassen en het corrigeren zijn zo te lezen twee verschillende problemen. TS kan dat beter nog wat duidelijker neerzetten, ook in de titel.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Vooral doorgaan met nekvel pakken :cheer:
Daar kweek je vertrouwen mee :ugh:

Nu zonder gekheid.
Pup heeft geen flauw idee.
Doet het niet om je te pesten.
Vaak naar buiten, plasje, goed zo cheer:
En als binnen?
Niks, helemaal niks.
Suske hier was ook pas echt zindelijk met een maand of zes, zeven
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

beetje meer bezig met je pup en een beetje minder straffen lijkt me al een prima begin.
en zindelijk kan ie nog helemaal niet zijn, hondje weet helemaal niet wat er van hem verlangd wordt :U:
beter opletten, vaker buiten zetten en enthousiast belonen als ie buiten wat doet zetten aanmerkelijk meer zoden aan de dijk dan bestraffen voor iets waarvan ie niet eens weet dat het niet mag.
en hou alsjeblieft op met dat nekvel grijpen, dat heeft totaal geen zin en is bovendien volkomen onbegrijpelijk voor je pup!

spelenderwijs opvoeden van uw pup van peter beekman is een prima boek, ik zou het eens lezen als ik jullie was.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Lily89 schreef:Hallo,

Onze pup was een dikke week zindelijk binnenshuis, maar echter sinds 2 dagen plast hij weer binnen. Net na het uitlaten vaak, terwijl hij dan ook 2x plast. Het is geen oeps, hebben wij het idee omdat het vaker dan 1 keer gebeurd op een dag, lijkt meer op gedrag. De urine is helder van kleur en ruikt niet, geen blaasontsteking lijkt me dus. Wat nu?
Tevens is hij niet te corrigeren. Bij alleen een ´Nee´ kijkt ie ons stom aan en gaat gewoon weer verder met wat ie aan het doen was (bijten, iets slopen of door de bloembak banjeren, etc.) We grijpen hem dan soms in het nekvel, maar ook dit lijkt hem niets te doen. Als optie 1 en 2 niet werkten, gaat meneer op de gang. Hier haal ik hem pas vanaf wanneer hij ergens gaat liggen slapen.
Heeft iemand goede tips voor het corrigeren van onze pup en het opeens weer plassen in huis?
Als je graag straft geef je jezelf maar een draai om de oren voor het niet opletten en tijdig buiten zetten van je pup.

Geduld, geduld, geduld! De meeste pups doen er lang over volledig zindelijk te worden dus je kunt je lol nog wel even op. Vol houden met vaak en op tijd buiten zetten en dan leren ze het allemaal.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Zamunda schreef:Ho dames, volgens mij wordt de pup niet gecorrigeerd voor het plassen, dat staat er in ieder geval niet. Het plassen en het corrigeren zijn zo te lezen twee verschillende problemen. TS kan dat beter nog wat duidelijker neerzetten, ook in de titel.
Zo las ik het ook.
Voor het corrigeren dus: ga dingen doen die je wel ziet zitten en prijs 'm de hemel in, heb plezier.
En op het moment dat ie dan wat doet wat ie niet mag; leidt 'm daarmee af en prijs hem nog hoger die hemel in.
Wiel
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Blaasontsteking verschilt per hond qua symptomen. Je weet het alleen zeker als je het laat controleren. En het is inderdaad geen oeps, of de pup weet nog niet dat het binnen niet hoort en je was de weken hiervoor steeds op tijd, of er is iets als blaasontsteking. Of beide.

En écht zindelijk kan maanden duren, dat is niet in een paar weken gebeurd. Sterker nog, hier duurde het tot een maand of 6/7 voordat hij echt snapte dat het buiten moest en nog langer voordat hij duidelijker was dan alleen naar achteren lopen. In die eerste weken zijn vooral de baasjes beter geworden in de pup lezen.
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Hoe vaak ga je naar buiten?

Het kan lang duren voor een pup doorheeft dat hij alleen buiten mag plassen. Soms gaat het even goed, dan weer niet, dan weer wel. Je zal zien dat het goed komt als je maar vaak genoeg naar buien gaat en idd, bij buien plasje doen een feestje bouwen :-) Ik was net de dorpsgek hier( volens mijn buren).

Vwb het corrigeren; gelijk stoppen met in de nekvel grijpen. Heeft geen enkele zin, werkt alleen maar averechts. Begin met Leren wat nee betekend. Dit kan je oefenen. Daarnaast grenzen stellen; bij bijten een speeltje geven en als hij te dol wordt, rust geven. Het is een pup en die moet alles nog leren. Jullie geduld zal danig op de proef worden gesteld, maar echt, uiteindelijk zal het lonen.

Weet niet of je op cursus zit, maar dat is echt aan te raden. Buien dat je veel samen leert, is het praten met andere pupeigenaren vaak ook heel verhelderend.

En probeer, ondanks de streken, vooral ook te genieten van de puppytijd. Voor je het weet is het een puber :-)
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
P-tt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kaninchen Teckel

Ongelezen bericht door P-tt »

Onze pup van bijna 11 weken is ook nog totaal niet zindelijk. Maar ja, het is een pup dat hoort erbij. Dus als we zien dat hij moet plassen, dan loopt hij ineens weg van wat hij aan het doen was en loopt dan op een andere manier als anders, pakken we hem op en zetten hem buiten neer waar hij mag plassen. Als hij dan heeft geplast is Ties de allerknapste pup van de hele wereld en krijgt ook nog een snoepje.
Maar als hij binnen heeft geplast dan niets, we ruimen het zwijgend op en gaan weer verder.
Overigens geeft hij het 's nachts aan door flink te blaffen en piepen.

Het is dus aan de baasjes de taak de signalen van de pup te leren kennen. Ties loopt ineens weg, Goof ging zomaar piepen en weer een andere hond geeft een ander signaal.
Afbeelding
Lily89
nieuw lid
Mijn ras(sen): Labrador x Bennensenner

Re: Pup plast opeens weer veel in huis en niet te corrigeren

Ongelezen bericht door Lily89 »

Hoi Allemaal,

Ik zag dat mijn tekst iets onduidelijk was. Wij straffen hem NIET voor het binnen plassen! Ruimen dit inderdaad zonder mopperen op en brengen de pup naar buiten. Ik verwacht ook niet dat hij nu al compleet zindelijk is, maar het leek mij meer iets zorgwekkends. Normaliter geeft hij inderdaad een signaal af, piepen of ander loopje, wij brengen hem weer naar buiten en waar hij dan zijn behoefte doet, belonen met enthousiasme, aai en snoepje. Nu geeft hij geen signaal, vandaar.
Maar hoe kunnen we onze pup afleren dat hij niet alle planten moet opgraven en kapot maakt. Zodra wij even niet kijken, springt hij er weer in en sloopt alles. We hebben wel het idee dat hij ´Nee´ snapt. Aangezien hij dan wel stopt met wat hij doet, maar 1 tel later weer verder gaat.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Re: Pup plast opeens weer veel in huis en iets afleren

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Je kan voor de zekerheid nog wat urine langs de DA brengen. Hier ook een blaasontsteking gehad bij pup. Die plaste ineens heel veel en zonder aan te geven. Qua kleur en geur niks raars.

En bij een pup kan je niet even niet kijken. ;) Dus of de planten hoog weg zetten, afzetten dat hij er niet bij kan, of 24/7 op letten. Op het moment dat jullie nee zeggen en hij stopt, moet je wel meteen iets aanbieden wat wel mag. Die ene seconde geeft je namelijk de kans om hem weg te krijgen bij hetgeen wat niet mag.
P-tt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kaninchen Teckel

Ongelezen bericht door P-tt »

TessaThomas schreef:
En bij een pup kan je niet even niet kijken. ;) Dus of de planten hoog weg zetten, afzetten dat hij er niet bij kan, of 24/7 op letten. Op het moment dat jullie nee zeggen en hij stopt, moet je wel meteen iets aanbieden wat wel mag. Die ene seconde geeft je namelijk de kans om hem weg te krijgen bij hetgeen wat niet mag.
Precies, dit dus.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

hekje om de planten heen ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Lily89 schreef:Hoi Allemaal,

Ik zag dat mijn tekst iets onduidelijk was. Wij straffen hem NIET voor het binnen plassen! Ruimen dit inderdaad zonder mopperen op en brengen de pup naar buiten. Ik verwacht ook niet dat hij nu al compleet zindelijk is, maar het leek mij meer iets zorgwekkends. Normaliter geeft hij inderdaad een signaal af, piepen of ander loopje, wij brengen hem weer naar buiten en waar hij dan zijn behoefte doet, belonen met enthousiasme, aai en snoepje. Nu geeft hij geen signaal, vandaar.
Maar hoe kunnen we onze pup afleren dat hij niet alle planten moet opgraven en kapot maakt. Zodra wij even niet kijken, springt hij er weer in en sloopt alles. We hebben wel het idee dat hij ´Nee´ snapt. Aangezien hij dan wel stopt met wat hij doet, maar 1 tel later weer verder gaat.
IK heb zo vermoeden dat je pup geen signalen meer durft te geven omdat hij niet heeft begrepen waarom hij die correcties heeft gehad. Ook al waren deze niet voor het binnen plassen, je bent boos geweest en mogelijk kan dit een oorzaak zijn.
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik weet het, het kan soms heel vermoeiend zijn om een pup op te voeden. Maar het is heel normaal dat je hem 100x uit je bloembakken moet vissen.
Toch hoort het erbij.
Voordat het je irriteert of ergert moet je ervoor zorgen dat hij geen ongewenste dingen meer kan doen. Een puppyren neerzetten bijvoorbeeld.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Tja zulke dingen gebeuren nou eenmaal met een pup in huis, hier was de deurstopper favoriet..
Oplossing? De spullen die graag gesloopt worden weghalen als je ze heel wilt houden..
Als de sloopfase voorbij is kan je de spullen wel weer terugzetten, waarschijnlijk wordt er dan niet meer zo veel aandacht aan besteed :)

En wat je gewoon heel veel moet doen is een alternatief aanbieden, dus bijt hij op de stoelpoot of wat dan ook. Ga er heen, pak de pup op en zet hem bij een kluifje (of iets anders waar hij wél op mag kauwen) neer. Of breng het kluifje naar de pup.. Als hij dan daarmee bezig gaat kan je even zeggen van 'goed zo' of iets dergelijks.
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Dat deed ik dus ook, pup nam wat in de bek wat niet mocht of zat ergens waar ik hem niet wilde hebben en dan haalde ik hem weg met een rustig Nee, weg daar, of een Nee, mag niet. En dan bood ik vrolijk een alternatief aan.. Kijk eens wat voor leuks ik heb!!
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als hij het net binnen heeft gedaan valt er buiten niet veel meer te plassen.
Als je met hem naar buiten gaat controleer dan of hij ook echt plast en ga pas daarna weer naar binnen.
het kan zijn dat je pup buiten wat te veel is afgeleid en binnen pas weer bedenkt dat die blaas vol zit.
Dus even aangelijnd houden tot hij heeft geplast en daarna nog even spelen buiten?
Als idee :wink:

Ik zou trouwens om blaasontsteking uit te sluiten wel even een plasje laten controleren bij de DA.
Lily89 schreef:Maar hoe kunnen we onze pup afleren dat hij niet alle planten moet opgraven en kapot maakt. Zodra wij even niet kijken, springt hij er weer in en sloopt alles. We hebben wel het idee dat hij ´Nee´ snapt. Aangezien hij dan wel stopt met wat hij doet, maar 1 tel later weer verder gaat.
Dat is een pup erg moeilijk af te leren.
Een handige mogelijkheid is te zorgen dat hij niet kan graven of kapot maken op plekken waar jij dat niet wilt hebben.

Ik heb zelf altijd gezorgd dat mijn puppen niet bij de planten konden (zowel in huis als in de tuin).
Tijdelijk een hekje er omheen en in ieder geval niet vrij in de tuin laten lopen op plekken die je heel wilt houden.
Dan hoef je ook niet te corrigeren.
En als je een keer NEE zegt, geef hem dan meteen een alternatief.
Geef hem iets wat hij wel mag.
Een kauwstaaf of een plekje in de tuin of buiten waar hij wel mag graven.

Dat hoeft een pup niet zelf te verzinnen.
Dat kan je hem aanbieden.
Het is echt zo simpel.
Je hoeft niet meer te corrigeren en je kunt veel vaker prijzen.
Geeft een veel betere sfeer in huis :8): :ok:
Laatst gewijzigd door ranetje op 13 apr 2014 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Suzie
Actief
Mijn ras(sen): 1 mopshond en 1 Amerikaanse Stafford Terriër

Ongelezen bericht door Suzie »

Onze eerste pup was na 6 maanden pas echt volledig zindelijk, het is gewoon niet altijd even gemakkelijk.
Soms moet je gewoon weer eventjes een stapje terug gaan en nog 1 of 2 rondjes per dag meer wandelen en weer rustig afbouwen, tot 4 of 5 wandelingen per dag.
Uiteindelijk lukt het wel maar 11, 12 weken is gewoon nog heel erg jong en ja, er zijn wel eens puppy's zindelijk op de leeftijd maar dat is meer een uitzondering dan regel.
Afbeelding
Bulletje en Suzie
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”